2011-09-14, 20:44
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHasBeer
Men vad har vattnet med det hela att göra? Gör det bara saltsyran mer utspädd? Betyder det att kalciumkarbonatet är pH-återställande med tanke på att det återgår till grön färg? Har dessutom ingen aning om vad bokstäverna efter beteckningarna har med saken att göra!

Och tack så mycket för att du hjälper mig!

Parenteserna beskriver kemikaliens tillstånd.
(s)=solid=fast,
(aq)=aqueous=upplöst i vatten
(l)=liquid=flytande

Rent HCl (väteklorid) är en gas, saltsyra är HCl(aq) = väteklorid upplöst i vatten (ungefär som CO2 är upplöst i läsk)
2011-09-14, 20:50
Medlem
iHasBeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Parenteserna beskriver kemikaliens tillstånd.
(s)=solid=fast,
(aq)=aqueous=upplöst i vatten
(l)=liquid=flytande

Rent HCl (väteklorid) är en gas, saltsyra är HCl(aq) = väteklorid upplöst i vatten (ungefär som CO2 är upplöst i läsk)

Jaha! Det är så det är! Men kalciumet? Reaktionen mellan saltsyran + vatten + kalciumkarbonat tar längre tid att sjunka i pH-värde än bara saltsyra + vatten. Är det för att kalciumkarbonatet fungerar som pH-återställare?
2011-09-14, 21:04
Medlem
Finaste-Kompisens avatar
Hjälp! Fråga om resonans.

Jag har i uppgift att beskriva lite om karbonylföreningar och har nu lyckats köra fast helt och hållet gällandes resonans.

Skulle någon kunna vara snäll och försöka beskriva för mig vad en resonans egentligen är? Tycker att både boken och wiki förklarar hemskt så konstigt.

Kemi b - organiska reaktioner
2011-09-14, 21:12
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHasBeer
Jaha! Det är så det är! Men kalciumet? Reaktionen mellan saltsyran + vatten + kalciumkarbonat tar längre tid att sjunka i pH-värde än bara saltsyra + vatten. Är det för att kalciumkarbonatet fungerar som pH-återställare?

Ja man kan säga att kalciumkarbonatet fungerar som en "pH återställare" (Buffert mot sänkning är en mer korrekt term)

Studera reaktionen så ser du att det går åt 2 saltsyramolekyler på vänstersidan.
CaCO3(s) + 2 HCl(aq) → CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l)

Saltsyra reagerar enligt följande i vatten:

(1)
HCl + H2O --> H3O+ + Cl-

pH = -log[H3O+]

pH beror alltså på hur mycket "vätejoner" det är i lösningen, när dom förbrukas så stiger pH igen. Notera reaktion 1 igen, och inse att det inte kommer finnas nåt saltsyra av formen HCl i lösningen överhuvudtaget i princip, utan det dissocierar direkt.

Är det klart nu?
2011-09-14, 21:20
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finaste-Kompisen
Jag har i uppgift att beskriva lite om karbonylföreningar och har nu lyckats köra fast helt och hållet gällandes resonans.

Skulle någon kunna vara snäll och försöka beskriva för mig vad en resonans egentligen är? Tycker att både boken och wiki förklarar hemskt så konstigt.

Kemi b - organiska reaktioner

Bra att du skriver vilken nivå det är på, oerhört mycket enklare att försöka förklara då :

Det är dock lite problematiskt att rita... Men tänk dig att du har en deprotonerad karboxylsyra (karboxylatjon) t.ex. deprotonerad ättiksyra http://en.wikipedia.org/wiki/Carboxylate (R gruppen är i det fallet en CH3 grupp) Den negativa laddningen befinner sig på till lika stor del på det övre syret som det undre, de är med andra ord ekvivalenta. Det finns ett flertal sätt att rita det på, som du ser i länken är det ritat bl.a. som 2 stycken resonansformer där laddningen bara byter plats, detta är ett felaktigt sätt att skriva det på enligt mig. Det är bättre att se det som att laddningen är till 50% på övre och till 50% på undre samtidigt ungefär, Du har med andra ord 50% dubbelbindning till båda syrena. Resonansen gör jonen mycket stabilare än vad den skulle ha varit utan möjlighet till att "avlasta" det ena syret från den negativa laddningen. På engelska kan man säga att molekylen är som en "superposition" av de båda extremerna.

Det finns givetvis en massa andra former av resonans, ta t.ex. bensen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzene

Läs igenom detta om resonans och återkom med eventuella frågor eller funderingar
http://en.wikipedia.org/wiki/Resonance_%28chemistry%29
2011-09-14, 21:35
Medlem
iHasBeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ja man kan säga att kalciumkarbonatet fungerar som en "pH återställare" (Buffert mot sänkning är en mer korrekt term)

Studera reaktionen så ser du att det går åt 2 saltsyramolekyler på vänstersidan.
CaCO3(s) + 2 HCl(aq) → CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l)

Saltsyra reagerar enligt följande i vatten:

(1)
HCl + H2O --> H3O+ + Cl-

pH = -log[H3O+]

pH beror alltså på hur mycket "vätejoner" det är i lösningen, när dom förbrukas så stiger pH igen. Notera reaktion 1 igen, och inse att det inte kommer finnas nåt saltsyra av formen HCl i lösningen överhuvudtaget i princip, utan det dissocierar direkt.

Är det klart nu?

Ja! Du är en trevlig, och kunnig och hjälpsam flashbackare! Tack så hjärtligt!
2011-09-14, 21:42
Medlem
Finaste-Kompisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Bra att du skriver vilken nivå det är på, oerhört mycket enklare att försöka förklara då :

Det är dock lite problematiskt att rita... Men tänk dig att du har en deprotonerad karboxylsyra (karboxylatjon) t.ex. deprotonerad ättiksyra http://en.wikipedia.org/wiki/Carboxylate (R gruppen är i det fallet en CH3 grupp) Den negativa laddningen befinner sig på till lika stor del på det övre syret som det undre, de är med andra ord ekvivalenta. Det finns ett flertal sätt att rita det på, som du ser i länken är det ritat bl.a. som 2 stycken resonansformer där laddningen bara byter plats, detta är ett felaktigt sätt att skriva det på enligt mig. Det är bättre att se det som att laddningen är till 50% på övre och till 50% på undre samtidigt ungefär, Du har med andra ord 50% dubbelbindning till båda syrena. Resonansen gör jonen mycket stabilare än vad den skulle ha varit utan möjlighet till att "avlasta" det ena syret från den negativa laddningen. På engelska kan man säga att molekylen är som en "superposition" av de båda extremerna.

Det finns givetvis en massa andra former av resonans, ta t.ex. bensen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzene

Läs igenom detta om resonans och återkom med eventuella frågor eller funderingar
http://en.wikipedia.org/wiki/Resonance_%28chemistry%29

Tack så hemskt mycket! Uppskattar verkligen din hjälp : )! Har dock ännu en fråga: Hur kan man med hjälp av resonans avgöra skillnaden i syrastyrka? Jag talar då om Karboxylsyror. Boken drar upp exempel på både Ättiksyra och protolysering av etanol som syra.
2011-09-14, 21:51
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finaste-Kompisen
Tack så hemskt mycket! Uppskattar verkligen din hjälp : )! Har dock ännu en fråga: Hur kan man med hjälp av resonans avgöra skillnaden i syrastyrka? Jag talar då om Karboxylsyror. Boken drar upp exempel på både Ättiksyra och protolysering av etanol som syra.
Karboxylsyror är mycket starkare syror än alkoholer, och anledningen är som du säger till viss del resonans, det är dock inte enda anledningen. Man får inte glömma av att karbonylsyret drar i elektronerna så att karboxylsyret får lättare att släppa ifrån sig vätet och ta elektronparet själv.

Detta är lite samma princip som i den tidigare länken om bensen, http://en.wikipedia.org/wiki/Benzene Där under "Resonance energy of benzene" så ser du att det krävs energi för att trycka på 2 väten över en dubbelbindning, men bara för första bindningen.... Så kallad resonansstabilisering.

Etanol har ingen möjlighet att stabiliseras via resonans vilket du ser om du kollar på molekylen.

Är du med på hur jag menar?
2011-09-14, 21:55
Medlem
Fieldleafs avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
2011-09-14, 22:14
Medlem
Jag behöver hjälp med att ställa upp en korrekt reaktionsformel för följande:

H_(2)PO_(4)- + OH- <-> H_(2)O + HPO_(4)^(2-)

före ekv: 0.01mol
efter ekv:0.01-X H_(2)O=X HPO_(4)^(2-) =X

beräkna mängden bas (X)*n=m*V

Tack på förhand.
Senast redigerad av Tomen 2011-09-14 kl. 22:57.
2011-09-15, 01:13
Medlem
I en bägare finns 0.1 liter 0.1 M KH2PO4. vad blir pH efter tillsats av 5.5ml 1M NaOH?
2011-09-15, 14:54
Medlem
Det fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för den sammansatta jonen AuCl2- är?

Den kemiska formeln för jonföreningen innehållande cesium(1+)joner och jodidjoner är?

Svar uppskattas!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in