2010-02-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackapa
Jag var lite lat på övningen och tog endast anteckningar, så jag uppfattade inte att det var fel då.
Men nu när jag läser igenom och reflekterar över det så inser jag att det ser skumt ut.
Jo det gör det, du får fråga helt enkelt. Antagligen har hon bara missat det
2010-02-24, 21:05
Medlem
En lösning har pH-värdet 8 och en annan lösning har pH-värdet 4. Hur ska man blanda dessa för att få en neutral lösning med pH 7?
2010-02-25, 18:31
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT
En lösning har pH-värdet 8 och en annan lösning har pH-värdet 4. Hur ska man blanda dessa för att få en neutral lösning med pH 7?
pH8 → [H+] = 10^-8
pH4 → [H+] = 10^-4
pH7 → [H+] = 10^-7

10^-8 + x10^-4 = 10^-7
x10^-4 = 10^-7 - 10^-8
x = (10^-7 - 10^-8)/10^-4 = 9*10^-4 = 0,0009
Förhållandet blir 1:0,0009, alltså inte alls så mycket av lösningen med pH4.
Senast redigerad av Careless 2010-02-25 kl. 18:35.
2010-02-26, 13:55
Medlem
Fällnings försök! någon som kan räkna blandningar?

Jag har precis gjort en lab med Fällningsförsök.

Det är här med kemiska formler för de blandningar där det bildats fällningar som jag inte förstår.
nån vänlig skäl som är duktig på att räkna ut dem?

AgNO3 + BaCl2 = ?

AgNO3 + K2CrO4 = ?

AgNO3 + KI = ?

AgNO3 + FeCl3 = ?

AgNO3 + NaOH = ?

Na2SO4 + BaCl2 = ?

Na2SO4 + Pb(NO3)2 = ?

BaCl2 + K2CrO4 = ?

K2CrO4 + Pb(NO3)2 = ?

K2CrO4 + FeCl3 = ?

K2CrO4 + NaOH = ?

KI + Pb(NO3)2 = ?

Pb(NO3)2 + NaOH = ?

Kan Du skriva en förklaring om hur du gjort är det guld ?
2010-02-26, 14:41
Medlem
Jomazis avatar
Slå upp i en löslighetstabell, olösliga ämnen faller ut. Denna hör hemma i skoltråden.
2010-02-26, 15:00
Medlem
Jag frågade efter uträkningar.
2010-02-26, 16:52
Medlem
No6s avatar
Zinkvitt

Jag håller på att skriva en labbrapport men jag har stött på ett problem.

Vi skulle fylla på med zinkpulver i en liten "skål" och bränna den(gasol). Det tog ett bra tag och jag tolkar detta som att zink inte kokar först ~1000 grader celsius. Eftersom det blir så varmt bildas ånga som reagerar med luftens syre och bildar en aerosol av zinkoxid. Anledningen till att zinket byter färg beror på temperaturen. Det beror på att en liten mängd syre frigörs vid uppvärmning och lämnar efter sig metallisk zink som får ämnet att skifta i gult eller orange.

Sedan vill dom veta vilket salt som bildas? Salt? Zinkoxid är väl inget salt?

Det ända jag tänker på är om Zn reagerar med O eftersom Zn enklast avger sina valenselektroner och syre lättast tar emot dem. Men det är väl ändå inget salt som bildas?
2010-02-26, 18:52
Medlem
Uträkningar på vad? Löslighet? Löslighetsprodukter?

Du ska få en ledtråd. Låtom oss börja i den enklaste änden.

Redan vänsterleden i reaktionsformlerna är fel! Ta som exempel:

"Na2SO4 + Pb(NO3)2 = ?" Vad är detta?

I vattenlösning föreligger inga "Na2SO4" eller "Pb(NO3)2". Om man gör fällningsförsök så brukar reagensen förekomma i vattenlösning.

Samtliga av dig listade ämnen är jonföreningar (salter), vilket innebär att vid upplösning av resp salt i vatten dissocieras saltet i joner: katjoner (positivt laddade) samt anjoner (negativt laddade).
Redan upplösningen är alltså en reaktion (jämvikt).

I exemplet ovan löses först fast Na2SO4 i vatten, varvid saltet dissocieras vid upplösningen:

Na2SO4(s) = 2Na+(aq) + (SO4)2-(aq)

Likhetstecknet ska tolkas som jämviktspilar!

På motsvarande sätt dissocieras bly(II)nitrat vid upplösning:

Pb(NO3)2(s) = Pb2+(aq) + 2(NO3)-(aq)

Nu slår du ihop lösningarna. Då fälls det salt ut vars löslighetsprodukt överskrids. I klartext: det mest svårlösliga saltet. I detta fall är det bly(II)sulfat:

Pb2+(aq) + (SO4)2-(aq) = PbSO4(s)

Kvar i lösningen finns de joner som inte deltar i reaktionen, i detta fall natriumjoner och nitratjoner.
De finns fortfarande kvar i vattenlösningen som Na+(aq) samt (NO3)-(aq). De de inte deltar i någon reaktion ska de inte skrivas ut i reaktionsformeln.

Nu har du fått en ledtråd. Du ska få några till.

Följande svårlösliga salter faller ut i de övriga fallen:

AgCl(s) (Utelämnar i fortsättningen (s). Det ska inte du göra när du lämnar in uppgiften!)
Ag2CrO4
AgI
AgCl
Ag2O
BaSO4
PbSO4
BaCrO4
PbCrO4
Fe2(CrO4)3
PbI2

Däremot vet jag inte vad som skulle bildas av "K2CrO4 + NaOH = ?" Det enda jag kan tänka mig är att natriumkromat är mera svårlösligt än kaliumkromat, så att det faller ut Na2CrO4. Men det blir långt ifrån någon fullständig utfällning av kromatet då även Na2CrO4 är vattenlösligt.

Nu finns 2 kluriga fall du ska se upp med!

Fallet "Pb(NO3)2 + NaOH = ?". I enklaste fallet kan man skriva utfällt salt som bly(II)hydroxid, Pb(OH)2. Men det visar sig att det bildas blandade oxidhydroxider, t.ex bly(II)oxidhydroxid, med formeln Pb2O(OH)2. Dock är fällningens sammansättning beroende av traktionsbetingelserna, så det får duga med bly(II)hydroxid, Pb(OH)2.

Fallet "AgNO3 + NaOH = ?" är ännu lurigare. Det bildas nämligen ingen silverhydroxid, AgOH. Ädla metaller (Hg, Ag, Au etc) tenderar att bilda fällning av oxid snarare än hydroxid.
I detta fall blir reaktionsformeln:

2 Ag+(aq) + 2 OH-(aq) = Ag2O(s) + H2O(aq)

Nu har du fått en hel del hjälp.
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-02-26 kl. 19:28.
2010-02-26, 21:40
Medlem
Rättelse. Det ska stå:

"Dock är fällningens sammansättning beroende av reaktionsbetingelserna, så det får duga med bly(II)hydroxid, Pb(OH)2."
2010-02-27, 22:07
Medlem
Askenars avatar
Ger förtäring av propanol samma skador som metanol, gäller det båda isomererna?

Jag har hört att alkoholer med jämnt antal kol är "ofarliga" men ojämna är farliga, stämmer det?
2010-02-28, 22:54
Medlem
Sic_s avatar
Hur ska man gå till väga för att få en bestämd koncentration i vatten? Säg att jag vill ha en sockerlösning i vatten med koncentrationen 0.2 mol/dm3. C12H22O11 är den kemiska beteckning jag har fått..
2010-02-28, 23:39
Medlem
Ska beräkna ett E0-cellvärde för en reaktion. Jag har fått reda på reduktionspotentialen för den ena halvcellsreaktionen, men min reaktion är omvänd ska jag vända på tecknet då eller inte och varför/varför inte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in