2010-09-08, 18:07
Bannlyst
en kort fråga inför en labb jag har. hur beräknar jag om ett ämne kan lösas upp i ett organiskt lösningsmedel?

edit: kanske ska ge lite mer detaljer. kan 1 mg desipramin lösas upp i 1 ml metanol?
Senast redigerad av ettplusett1 2010-09-08 kl. 18:19.
2010-09-08, 20:16
Medlem
Reagenser

Hej, jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde lista några reagenser.
2010-09-08, 21:42
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headhunter92
Haha

Vad är syftet med listan? Om du vill veta hur man kontrollerar förekomsten av några ämnen borde du lista dom. Om du vill veta vad en reagens är rekommenderar jag google
2010-09-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headhunter92

Vill du bara ha en lista? Det borde vara mera intressant med en beskrivning av varje ämne, karakteristiska reaktioner, hur man bereder lösning, hur det färdigberedda reagenset används, störningar, etc etc.

Men här är några udda organiska metallreagens:

Arsenazo: reagens på t.ex. Th⁴˖, UO₂²˖
Brucin: nitratjon, nitritjon stör, kloratjon förstör reagenset
Kakotelin (nitrobrucikinonhydrat): t.ex. Sn²˖, vanadin
Dimetylglyoxim (butan-2,3-dioxim): t.ex. Ni²˖, Pd²˖
Kromotropsyra: t.ex. Ti³˖, Fe³˖, UO₂²˖, CrO₄²-/Cr₂O₇²-, NO₃-
2,2´-Dipyridin: Fe²˖, även i närvaro av Fe³˖
Aluminon: Al³˖
Ditiooxamid: i neutral/svagt sur lösning: Cu²˖, Co²˖, Ni²˖, m.fl; i starkt saltsur lösning: Ru³˖ (blå färg, reagerar däremot inte med den snarlika Os³˖!), röd kristallin fällning med Pd²˖,Pt²˖.
Natriumtetrafenylborat: K˖
Dithizon (1,5-difenyltiokarbazon): reagens på många metalljoner. Genom ändring av pH-värdet kan man faktisk använda detta enda reagens för separation av flera metaller.
Bildade metallkomplex extraheras med organiskt lösningmedel (ofta koltetraklorid, mindre hälsosamt!)
1,5-Difenylkarbazid: t.ex. Hg²˖
Rhodamin B: i starkt saltsur lösning Ga³˖, Tl³˖, Sb(V) (föreligger huvudsakligen som klorokomplex i lösningen), Au(III) (också klorokomplex).
Hexanitrodifenylamin: K˖, Tl˖
Ferron (ett naftalenderivat): Fe³˖

Finns många fler.

Kan nämnas att jag skrev om en enda reaktion i denna tråd: https://www.flashback.org/t1150990

Förträfflig, för att inte säga den bästa, litteraturen på området:
”SPOT TESTS, Inorganic Applications”
”SPOT TESTS in Organic Analysis”

av Fritz Feigl.
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-09-09 kl. 01:27.
2010-09-09, 22:47
Medlem
Skriver en labbrapport om en syntes som jag genomfört och har totalt hjärnsläpp.

Jag använde 10 ml 25% NH3 samt att jag tror att densiteten på vätskan var 0,9 g/cm^3 kan man på något sätt räkna ut antal mol utav NH3 man använt? Säkert väldigt simpelt men har totalt hjärnsläpp som sagt.
Senast redigerad av Admare 2010-09-09 kl. 22:55.
2010-09-09, 23:06
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admare
Skriver en labbrapport om en syntes som jag genomfört och har totalt hjärnsläpp.

Jag använde 10 ml 25% NH3 samt att jag tror att densiteten på vätskan var 0,9 g/cm^3 kan man på något sätt räkna ut antal mol utav NH3 man använt? Säkert väldigt simpelt men har totalt hjärnsläpp som sagt.

0,25*10ml*0,9g/ml=massan=m
M = molmassan för ammoniak, det får du räkna ut själv.
n=substansmängden (antal mol)
n=m/M
2010-09-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
0,25*10ml*0,9g/ml=massan=m
M = molmassan för ammoniak, det får du räkna ut själv.
n=substansmängden (antal mol)
n=m/M

Var det så enkelt. Tack så mycket i så fall=)
2010-09-10, 17:46
Medlem
Hur kan en sammansatt jon som binder med tetraedisk bindningsstruktur, t.ex. sulfat- eller ammoniumjonen, ha någon laddning? Fyra atomer drar ju lika hårt i elektronerna åt håll som tar ut varandra?
2010-09-10, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av savetonight
Hur kan en sammansatt jon som binder med tetraedisk bindningsstruktur, t.ex. sulfat- eller ammoniumjonen, ha någon laddning? Fyra atomer drar ju lika hårt i elektronerna åt håll som tar ut varandra?

Inte symetriska bindnings vinklar?
2010-09-12, 22:33
Medlem
No6s avatar
Håller på med en labb och har läst i boken om hess lag men fattar inte ändå. Jag vet vad hess lag är, men inte hur jag räknar ut deltaH. Jag labbade på detta praktiskt. Reaktionen är:

MgO(s) + 2HCI(aq) -> H20(l) + MgCI2(aq)

Jag vet att temperaturen innan reaktionen var 24 grader och efter reaktionen 27,3 grader. Jag har därmed temperatursskillnaden på 3,3 grader. Jag vet även hur mycket massa och mol magnesiumoxid jag hade(1gram) samt hur mycket saltsyra(100cm^3). Men hur kommer jag vidare?
2010-09-12, 23:25
Medlem
Varför leder ammoniumsulfat ström ?
2010-09-13, 11:07
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolo
Varför leder ammoniumsulfat ström ?

Mitt korta svar är att det är en jonförening som dissocieras i vatten till SO4-joner och NH4-joner vilket tillåter elektrontransport.

(NH4)2SO4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in