2011-03-29, 14:48
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midro
Har fått en fråga om AgCl är vattenlöslig eller inte. När jag googlar så får jag fram att den INTE är det (eller rättare sagt - den är extremt svårlöslig), men ingen anledning till varför. Det står heller ingenting i min bok om dess vattenlöslighet, eller något undantag till regeln att jonföreningar är vattenlösliga. Har försökt ta reda på varför det är så och det enda svaret jag hittar är att Ag inte är vattenlöslig, vilket inte hjälper mig ett dugg.

Finns det någon bra förklaring till varför AgCl inte är vattenlöslig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Solvation

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081125161132AAe4VDu

http://www.ausetute.com.au/solrules.html

http://www.springerlink.com/content/g455t63482504217/

Sista länken är guld!
2011-03-29, 15:26
Medlem
Skärgårdsdoktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Hur menar du med känsligheten?
Med (FT)-IR skulle jag säga att känsligheten är mycket stor med tanke på att mycket lite prov behövs för att få ett resultat som enkelt går att tolka (några miligram eller mindre för de flesta metoderna). Detta eftersom många mätningar görs och läggs ihop för att få spektrumet.
Men detta är en metod som oftast används som hjälp vid strukturbestämning och inte för att kvantitativa mätningar, därför blir det svårt att definiera en känslighet. (känslighet = hur liten förändring i koncentration som är mätbart).

Någon vanlig metod för kvantitativ IR-spektroskopi känner jag inte till, men det borde funka helt OK egentligen.

Det stod i uppgiften att vi skulle skriva om känsligheten, men det kan ha varit mer riktat till de andra spektroskopiska analysmetoder som finns. Det du skrev var bra och visar ändå den aktuella "känsligheten". Så tack för det!
2011-03-29, 20:08
Medlem
Kemi B Enkel syror och baser pH

Till 1dm^3 av 1 mol/dm^3 HNO3 sätter man 0,2 mol NaNO3 och späder lösningen till 4 dm^3 med avjonat vatten. Beräkna
a)pH
b)[Na+]
c)[NO3-]

Hur gör man? NaNO3 är ju en svag bas så den borde inte ha en inverkan på pH va?
2011-03-29, 21:35
Medlem
någon som kan hjälpa mig?? akut
2011-03-30, 08:17
Medlem
Fieldleafs avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
2011-03-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det som händer är att borm attackeras av dubbelbindningen och bildar en cyklisk bromoniumjon.
I vatten sker en SN1-liknande SN2-reaktion. Det går via ett så kallat "loose SN2 transition state" där positiv laddning stabiliseras på det tertiära kolet av de elektrondonerande substituenterna. Därför attackerar vatten (eller annat nukleofilt lösningsmedel) på det mest substituerade kolet, och därför kan man få såna här produkter när man tror att selektiviteten egentligen borde styras av steriska hinder.
Hur vet jag om det är en Sn1- eller Sn2reaktion?

Exempelvis
CH3Cl + OH- --> CH3OH + Cl- (Sn2)
Och
(CH3)3CCl --> (CH3)3C+ + Cl- (Sn1)
Steg 2 i reaktionen är långsam och räknas inte (därför Sn1).

(Alla treor är nedsänkta och plus- och minustecken är upphöjda).

Beror det på hur lång kolkedjan är?
Tack på förhand!
2011-03-30, 15:40
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellinore88
Hur vet jag om det är en Sn1- eller Sn2reaktion?

Exempelvis
CH3Cl + OH- --> CH3OH + Cl- (Sn2)
Och
(CH3)3CCl --> (CH3)3C+ + Cl- (Sn1)
Steg 2 i reaktionen är långsam och räknas inte (därför Sn1).

(Alla treor är nedsänkta och plus- och minustecken är upphöjda).

Beror det på hur lång kolkedjan är?
Tack på förhand!

I reaktion 2 är det mycket svårt för en SN2 reaktion att ske då den är steriskt hindrad, föreställ dig hur den ser ut med 3st metylgrupper....

I reaktion 1 är det ju ett typexempel på en SN2 reaktion.

Läs lite i dom här länkarna och återkom med ytterligare frågor. Det känns nämligen inte som att det är nån ide att jag skriver vad som redan står förklarat med förtydligande bilder i länkarna nedan.
http://en.wikipedia.org/wiki/SN1_reaction
http://en.wikipedia.org/wiki/SN2_reaction
2011-03-30, 15:50
Medlem
Sympoziums avatar
Hur skulle ni svara på den här frågan?

Hur kan man se om det är en dubbelbindning i en molekyl, du behöver ställa upp ett ”försök” där du visar på en reaktion som påvisar dubbelbindningen.
2011-03-30, 16:34
Medlem
Hej håller på med lite uträkningar men behöver hjälp
jag ska med hjälp av mohtitirering bestämma kloridjon koncentrationen i följande exempel

jag har tagit 5cm3 vatten späd med avjonat vatten så att volymen blir ca 30 cm3
då 25cm3 + 5cm3 = 30cm3
silvernitratlösning (0,100 mol/dm3) tillsätts sedan för att på något sett kontrollera kloridkoncentrationen
då en färgshiftning sker till brun-röd med hjälp av kaliumkromat. När denna färg börjar uppkomma så har 24ml silvernitrat tillsatts

de jag tänker är så här:

När vattenprovet börjar visa en brun-röd nyans så har vi tillsatt lika mycket silverjoner som de fanns kloridjoner från början i våran lösning enligt mohrtitrering.
Vi har alltså 24 ml tillsatt silvernitrat vid ekvivalenspunkten.
Substansmängden är den samma som substansmängden silvernitrat då en mol kloridjon reagerar med en mol silverjon

0,100*24*10^-3mol = 2,4*10^-3

skall man då ta hela volymen även med de avjonade vattnet med i beräkningen i så fall

koncentration av kloridjoner = (2,4*10^-3)/(30*10^-3)=0,08mol/dm3
eller enbart havsvattnet = (2,4*10^-3)/(5*10^-3)=0,48mol/dm3

därefter skall jag försöka beräkna saliniteten i de havsvatten som använts och man kan säga att vattenprovets densitet är 1,0g/cm3

saliniteten = 1,81*masshalten kloridjoner och masshalten kloridjoner anges med enheten g Cl/kg havsvatten

den här delen vet jag inte riktigt hur jag skall utgå ifrån med hjälp av de resultat från kloridjonkoncentrationen.

Tacksam för hjälp!
2011-03-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
I reaktion 2 är det mycket svårt för en SN2 reaktion att ske då den är steriskt hindrad, föreställ dig hur den ser ut med 3st metylgrupper....

I reaktion 1 är det ju ett typexempel på en SN2 reaktion.

Läs lite i dom här länkarna och återkom med ytterligare frågor. Det känns nämligen inte som att det är nån ide att jag skriver vad som redan står förklarat med förtydligande bilder i länkarna nedan.
http://en.wikipedia.org/wiki/SN1_reaction
http://en.wikipedia.org/wiki/SN2_reaction
Okej, tack så mycket. Kollade igenom wikipedia men jag kommer inte i underfund med hur man ser att ett ämne har en Sn1 eller Sn2 reaktion.

T.ex. när jag vill räkna ut hastigheten av en av en substitutionsreaktion utan att veta om det är Sn1/Sn2. Hur ser jag då vilken reaktion ämnet har? Så att jag vet om jag ska räkna med båda reaktanterna (v=k*[reaktant1][reaktant2]) eller bara en (v=k*[reaktant1])?

Hur vet jag om reaktionen går igenom ett intermediärt stadium så att sedan slutreaktionen går så snabbt att den kan försummas? Beror det på hur många förgreningar/substituenter den har? Tack!
2011-03-30, 17:27
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellinore88
Okej, tack så mycket. Kollade igenom wikipedia men jag kommer inte i underfund med hur man ser att ett ämne har en Sn1 eller Sn2 reaktion.

T.ex. när jag vill räkna ut hastigheten av en av en substitutionsreaktion utan att veta om det är Sn1/Sn2. Hur ser jag då vilken reaktion ämnet har? Så att jag vet om jag ska räkna med båda reaktanterna (v=k*[reaktant1][reaktant2]) eller bara en (v=k*[reaktant1])?

Hur vet jag om reaktionen går igenom ett intermediärt stadium så att sedan slutreaktionen går så snabbt att den kan försummas? Beror det på hur många förgreningar/substituenter den har? Tack!

Reaktionsordningen har jag inte stenkoll på så jag överlämnar den åt nån annan då det är dumt att skriva fel. Men inse att när ett steg i reaktionen är mycket långsamt så är det de steget som blir hastighetsbestämmande.

När det är 3metylgrupper på ett kol så har den en förhållandevis stabilt intermediär (karbokatjon) Detta är då fallet för en sn1 reaktion.
2011-03-31, 09:30
Medlem

När det är 3metylgrupper på ett kol så har den en förhållandevis stabilt intermediär (karbokatjon) Detta är då fallet för en sn1 reaktion.[/quote]

Okej, tack tack! Det var det med metylgrupperna jag undrade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in