Citat:
Ursprungligen postat av
FLAgbg
Hejsan. Behöver lite hjälp med hur man skall tänka inom stökeometri. Jag har förstått grunden, men när det kommer till reaktioner när det inte finns lika många atomer på båda sidorna så är jag helt väck. Här är ett par uppgifter som jag gärna tar svar på samt en förklaring. Förhoppningsvis så klarar jag de resterande uppgifterna själv.
CaCO3 -> CaO + CO2
C6H6 + O -> CO2 + H2O
Tacksam för snabba svar!

Vi börjar med den översta (CaCO3 -> CaO + CO2):
Betrakta molekylen CaCO3. Där har du en kalciumatom som binder till tre stycken syre, vilket indikeras av den nedsänkta 3:an. På högersidan har du två molekyler. Den ena är en kalciumatom som binder en syrgas och den andra är ett kol som binder två stycken syren, vilket indikeras av den nedsänkta 2:an. I denna föreningen har du redan balans. På vänstersidan har du:
1x Ca
1x C
3x O
Och på högersidan
1x Ca
1x C
3x O
Du har lika mycket på vardera sida, alltså stämmer reaktionen här och du behöver inte balansera!
----------------------------------------------------------------------------
Då tittar vi på den andra reaktionen (C6H6 + O2 -> CO2 + H2O
<--- Antar du skrivit fel och menar O2 här va?), vi börjar med att räkna vänster och höger sida, vi börjar med vänster sida:
6x C
6x H
2x O
Och högersidan:
1x C
3x O
2x H
Jämför vi vänster och höger ser vi att det inte är samma i antal. Börja med att sätta en 6:a framför CO2 på högra sidan så är iallafall dom balanserade:
C6H6 + O2 -> 6CO2 + H2O
Men det ger också 6*2 på syrgasen i samma förening, kom ihåg detta. Vi sätter även en 3:a framför H2O på högersidan för att få samma i antal här (nedsänkt 2:a så 3*2=6 och du har 6 på vänstersidan), vilket leder till:
C6H6 + O2 -> 6CO2 + 3H2O
Räknar vi vänstersidan nu får vi:
6x C
6x H
2x O
Och på högersidan:
6x C
6x H
15x O [<--- (6*2)+3 = 15]
Så allt stämmer förutom syrena nu! Som tur är har vi en fri syrgasmolekyl i vänsterledet (se till att spara såna här "enkla" föreningar och ta dom sist när du gör såna här balanseringar!)
Hur löser vi detta då? Vi vill ju ha 15 där men det står en elak liten nedsänkt tvåa vilket betyder att om vi sätter 15 framför O2 blir det 30 stycken syren!!!

Håll i båten, för det löser vi galant! Vi tar helt enkelt 15 och delar på två, vilket ger 7,5 och detta kan vi sätta före O2:
C6H6 + 7,5O2 -> 6CO2 + 3H2O
Okej, då räknar vi igen! Vänstersidan:
6x C
6x H
15x O
Högersidan:
6x C
6x H
15x O
Perfekt!
Däremot ser det jättefult ut med 7,5 framför syrgas, så vad gör vi då? Jo vi multiplicerar hela balanseringen med 2:
(C6H6 + 7,5O2 -> 6CO2 + 3H2O)*2
Vilket ger (här multiplicerar du in 2:an med ALLA stökeometriska koefficienter framför alla komponenter, rör inga nedsänkta saker!!):
2C6H6 + 15O2 -> 12CO2 + 6H2O
Då är det bäst att vi räknar båda sidorna en gång till. Vänstersidan:
12x C [<--- 2*6, tvåan är från före C6H6 = 12]
12x H [<--- 2*6, tvåan är från före C6H6 = 12]
30x O
Högersidan:
12x C
12x H
30x O [<--- 12*6, tolvan är från före CO2 + 6 = 30]
Hurra det stämmer på båda sidorna!!!
Hoppas detta var svaret på din fråga? Skriv i denna tråden i fortsättningen btw:
(FB) Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata