2015-09-21, 01:03
Medlem
Om någon tittar in igen, om det inte står att det är sur eller basisk lösning, får man välja om man vill justera med H+ eller OH- (Har för mig det blev samma resultat oavsett vilket man valde) med tanke på vattnets autoprotolys?

NH4+ + O2 ------> NO2-

Vad är att föredra i detta exemplet? Ammonium är en syra men vet inte riktigt hur jag ska tänka, då det har varit en bas.
2015-09-21, 01:46
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halogenen
Om någon tittar in igen, om det inte står att det är sur eller basisk lösning, får man välja om man vill justera med H+ eller OH- (Har för mig det blev samma resultat oavsett vilket man valde) med tanke på vattnets autoprotolys?

NH4+ + O2 ------> NO2-

Vad är att föredra i detta exemplet? Ammonium är en syra men vet inte riktigt hur jag ska tänka, då det har varit en bas.

Hittar denna: http://image.slidesharecdn.com/oxidationreductionreactions-120512062629-phpapp01/95/oxidation-reduction-reactions-by-muhammad-fahad-ansari-12ieem14-24-728.jpg?cb=1336804045

Om man får göra med OH- istället vettekatten..
2015-09-21, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halogenen

NH4+ + O2 ------> NO2-

Man får anta att ammoniumjonen förekommer i ett salt typ NH4Cl. Protiskt salt som ger en sur lösning. Reaktionen hade inte skett i basisk lösning eftersom NH3 hade återbildats.
2015-09-21, 23:06
Medlem
FLAgbgs avatar
Stökeometri

Hejsan. Behöver lite hjälp med hur man skall tänka inom stökeometri. Jag har förstått grunden, men när det kommer till reaktioner när det inte finns lika många atomer på båda sidorna så är jag helt väck. Här är ett par uppgifter som jag gärna tar svar på samt en förklaring. Förhoppningsvis så klarar jag de resterande uppgifterna själv.

CaCO3 -> CaO + CO2

C6H6 + O -> CO2 + H2O

Tacksam för snabba svar!
2015-09-21, 23:41
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLAgbg
Hejsan. Behöver lite hjälp med hur man skall tänka inom stökeometri. Jag har förstått grunden, men när det kommer till reaktioner när det inte finns lika många atomer på båda sidorna så är jag helt väck. Här är ett par uppgifter som jag gärna tar svar på samt en förklaring. Förhoppningsvis så klarar jag de resterande uppgifterna själv.

CaCO3 -> CaO + CO2

C6H6 + O -> CO2 + H2O

Tacksam för snabba svar!

Du måste ställa reaktionen så att du har lika många atomer på båda sidor, vilket jag i.o.f.s. tror du redan förstått.

Försök hitta den minsta gemensamma nämnaren hela tiden. Börja med det grundämnet som det finns mest eller minst av på den högra sidan och ställ efter det.

Reaktion 1 behöver inte ställas :

CaCO3 -> CaO + CO2 (1 Ca, 1 C och 3 O på båda sidor)

Reaktion 2 är felskriven. Det skall vara O2 och inte O ( O skrivs alltid i reaktionsformler som O2) och blir:

2C6H6 + 15O2 -> 12CO2 + 6H2O (12 C, 12 H, 30 O på båda sidor)

Förklaring: Det finns minst C på den högra sidan. CO2 måste vara minst 6 då det på den vänstra sidan finns 6 C, men då går inte syret jämnt ihop. Försök då med en 2:a på vänstra sidan för C6H6 och se om det fungerar. Ja, det gör det ju... (hade det inte fungerat så försök med en 3:a, 4:a, 5:a...)

Du kan också räkna med oxidationstal, men det är nog överkurs då jag tror att det är en gymnasiekurs du läser.
Senast redigerad av Remulus 2015-09-21 kl. 23:55.
2015-09-21, 23:52
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLAgbg

CaCO3 -> CaO + CO2

C6H6 + O -> CO2 + H2O

Tacksam för snabba svar!

Vi börjar med den översta (CaCO3 -> CaO + CO2):
Betrakta molekylen CaCO3. Där har du en kalciumatom som binder till tre stycken syre, vilket indikeras av den nedsänkta 3:an. På högersidan har du två molekyler. Den ena är en kalciumatom som binder en syrgas och den andra är ett kol som binder två stycken syren, vilket indikeras av den nedsänkta 2:an. I denna föreningen har du redan balans. På vänstersidan har du:
1x Ca
1x C
3x O

Och på högersidan
1x Ca
1x C
3x O

Du har lika mycket på vardera sida, alltså stämmer reaktionen här och du behöver inte balansera!

----------------------------------------------------------------------------

Då tittar vi på den andra reaktionen (C6H6 + O2 -> CO2 + H2O <--- Antar du skrivit fel och menar O2 här va?), vi börjar med att räkna vänster och höger sida, vi börjar med vänster sida:
6x C
6x H
2x O

Och högersidan:
1x C
3x O
2x H

Jämför vi vänster och höger ser vi att det inte är samma i antal. Börja med att sätta en 6:a framför CO2 på högra sidan så är iallafall dom balanserade:
C6H6 + O2 -> 6CO2 + H2O
Men det ger också 6*2 på syrgasen i samma förening, kom ihåg detta. Vi sätter även en 3:a framför H2O på högersidan för att få samma i antal här (nedsänkt 2:a så 3*2=6 och du har 6 på vänstersidan), vilket leder till:
C6H6 + O2 -> 6CO2 + 3H2O

Räknar vi vänstersidan nu får vi:
6x C
6x H
2x O

Och på högersidan:
6x C
6x H
15x O [<--- (6*2)+3 = 15]

Så allt stämmer förutom syrena nu! Som tur är har vi en fri syrgasmolekyl i vänsterledet (se till att spara såna här "enkla" föreningar och ta dom sist när du gör såna här balanseringar!)

Hur löser vi detta då? Vi vill ju ha 15 där men det står en elak liten nedsänkt tvåa vilket betyder att om vi sätter 15 framför O2 blir det 30 stycken syren!!! Håll i båten, för det löser vi galant! Vi tar helt enkelt 15 och delar på två, vilket ger 7,5 och detta kan vi sätta före O2:

C6H6 + 7,5O2 -> 6CO2 + 3H2O

Okej, då räknar vi igen! Vänstersidan:
6x C
6x H
15x O

Högersidan:
6x C
6x H
15x O

Perfekt!

Däremot ser det jättefult ut med 7,5 framför syrgas, så vad gör vi då? Jo vi multiplicerar hela balanseringen med 2:
(C6H6 + 7,5O2 -> 6CO2 + 3H2O)*2

Vilket ger (här multiplicerar du in 2:an med ALLA stökeometriska koefficienter framför alla komponenter, rör inga nedsänkta saker!!):
2C6H6 + 15O2 -> 12CO2 + 6H2O

Då är det bäst att vi räknar båda sidorna en gång till. Vänstersidan:
12x C [<--- 2*6, tvåan är från före C6H6 = 12]
12x H [<--- 2*6, tvåan är från före C6H6 = 12]
30x O

Högersidan:
12x C
12x H
30x O [<--- 12*6, tolvan är från före CO2 + 6 = 30]

Hurra det stämmer på båda sidorna!!!

Hoppas detta var svaret på din fråga? Skriv i denna tråden i fortsättningen btw: (FB) Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata
Senast redigerad av pyro860 2015-09-21 kl. 23:55.
2015-09-22, 20:46
Medlem
Behöver hjälp med följande diskussionsfrågor. Kanske har gett er för lite information för att ni ska kunna svara, säg gärna till då. Chansar.

Labb: Bestämma koncentrationen CuSO4 ∙ 5H2O genom titrering resp elektrolys.
Fråga: Vilken metod är minst osäker av titrering och elektrolys? Vilka felkällor finns?
Fråga: Varför tillsätter man syra i elektrolysen? (bildas koppar på katoden och syrgas på anoden)

Labb: Bestämma koncentrationen O2 i kranvatten med Winklers titrimetriska metod.
Fråga: Vad blir den beräknade halten O2 i enheten mg O2 L-1? (Har fått ut C i mol/l. Hur omvandlar man det till enheten mg O2 L-1?)
2015-09-23, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g00dy
Behöver hjälp med följande diskussionsfrågor. Kanske har gett er för lite information för att ni ska kunna svara, säg gärna till då. Chansar.

Labb: Bestämma koncentrationen CuSO4 ∙ 5H2O genom titrering resp elektrolys.
Fråga: Vilken metod är minst osäker av titrering och elektrolys? Vilka felkällor finns?
Fråga: Varför tillsätter man syra i elektrolysen? (bildas koppar på katoden och syrgas på anoden)

Labb: Bestämma koncentrationen O2 i kranvatten med Winklers titrimetriska metod.
Fråga: Vad blir den beräknade halten O2 i enheten mg O2 L-1? (Har fått ut C i mol/l. Hur omvandlar man det till enheten mg O2 L-1?)
1:Vad vet du om respektive analysmetod? Och vad har du kommit fram till hittills på egen hand?

2: Ja varför? fundera över vad som skulle hända om du inte har syran med och över vad som händer när den är med.

3. En enhetsanalys hjälper dig här. Om du har koncentrationen i mol/l och vill ha den i g/l så behöver du multiplicera med något som har enheten g/mol, vilket ger:
(mol/l)*(g/mol)= (mol/mol)*(g/l)=g/l
Då är ju frågan vad som har enheten g/mol. Känner du till något som brukar anges med den enheten?

Efter det är nästa steg är att omvandla g till mg och det bör du veta hur man gör.
2015-09-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
1:Vad vet du om respektive analysmetod? Och vad har du kommit fram till hittills på egen hand?

2: Ja varför? fundera över vad som skulle hända om du inte har syran med och över vad som händer när den är med.

3. En enhetsanalys hjälper dig här. Om du har koncentrationen i mol/l och vill ha den i g/l så behöver du multiplicera med något som har enheten g/mol, vilket ger:
(mol/l)*(g/mol)= (mol/mol)*(g/l)=g/l
Då är ju frågan vad som har enheten g/mol. Känner du till något som brukar anges med den enheten?

Efter det är nästa steg är att omvandla g till mg och det bör du veta hur man gör.

Tack för svar! Har löst fråga 1 och 3. Men fråga 2 fixar jag inte. I labbhandledningen står det "...Om strömstyrkan är för låg, kan ytterligare en mindre mängd syra tillsättas.". Alltså borde syran vara till för att öka strömstyrkan, eller för att strömmen ska ledas. Men vilket är det? Och varför tillsätts både H2SO4 och HNO3? Har suttit ett gäng ikväll och försökt reda ut det, men vi lyckas inte.
2015-09-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g00dy
Tack för svar! Har löst fråga 1 och 3. Men fråga 2 fixar jag inte. I labbhandledningen står det "...Om strömstyrkan är för låg, kan ytterligare en mindre mängd syra tillsättas.". Alltså borde syran vara till för att öka strömstyrkan, eller för att strömmen ska ledas. Men vilket är det? Och varför tillsätts både H2SO4 och HNO3? Har suttit ett gäng ikväll och försökt reda ut det, men vi lyckas inte.
Om ledningsförmågan ökar (=resistansen minskar) så kommer den totala strömmen som kan gå att öka enligt Ohms lag U=RI. Det syran gör är att när den tillförs så ökar jonhalten i lösningen, vilket ökar dess ledningsförmågan, eftersom en högre jonkoncentration ger en lägre resistans.

Varför både H2SO4 och HNO3 tillsätts är en bra fråga som jag inte kan svara på. Ni kanske borde prova att fråga er lärare eller handledare om varför det görs i det här experimentet.
2015-09-24, 21:35
Bannlyst
Starka syror är starka elektrolyter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt

Tillsätter man mer syra ökar kapaciteten för lösningen att leda ström helt enkelt!
2015-09-28, 22:17
Medlem
Quicksandts avatar
http://sv.tinypic.com/r/zx9xyq/8
Har fastnat på denna. Från CO2 + 2H20 till 6CO2 + 6H20 har jag räknat ut ΔH-4075 KJ/mol. Ska jag nu summera detta med −2801.3 KJ/mol?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in