2012-01-07, 04:45
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vad tror du på då?
Varför måste man ha en tro när det gäller existentiella frågor? Jag lever i ovisshet. Big bang? Bevisar någon det så är det så. Bevisar ingen det, så är det fortfarande ok för mig, jag har inga problem med det. Samma gäller för Gud.

Jag finner ingen förutsagd mening med livet, och är nöjd över det.
Du undrar kanske varför?
Varför inte, säger jag.
Senast redigerad av OneUp 2012-01-07 kl. 04:52.
Citera
2012-01-07, 04:56
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vad tror du på då?

Du kan med lätthet extrapolera tro till precis vad som helst. Tex. tron på att vi och världen omkring oss existerar fysiskt. I så fall tror jag att vi existerar. Å andra sidan kan det kanske snarare betraktas som ett axiom för all form av kunskapsteori.

När vi i normala fall pratar om tro gäller det en gud, gudar, väsen, övernaturliga fenomen osv. och det tror jag inte på.

Gillar för övrigt uttrycket 'trovärdighet'. Implicerar tro, men inbegriper en form av rimlighet. För min egen del skulle jag våga påstå att religiösa teser har låg trovärdighet, medan vetenskapliga teser har hög trovärdighet.
Citera
2012-01-07, 05:16
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Ateism är ta mig fan ett vetande. Jag vet att det inte finns någon gud. Religiösa människor tror på att det finns en gud.

Väldigt naivt av dig att hävda att du vet att det inte finns en gud. Det är ungefär lika naivt som att hävda att man vet att det finns en gud. Eller nja, kanske inte, men fortfarande naivt.

Även välkända ateister är noga med att poängtera att man inte kan vara 100% säker på att det inte finns en gud, man kan däremot kolla på olika faktorer, använda logiskt tänkande, och komma fram till att det är väldigt, väldigt, väldigt osannolikt att det skulle finnas en gud.

Jag har stött på väldigt få ateister som påstår sig vara 100% säkra på att det inte finns en gud. De flesta skulle istället säga att dem är 99.9% säkra. Varför? För att ateister är smarta tänkande människor och inser att man omöjligt kan vara 100% säker på att det inte finns en gud, på samma sätt som att man inte kan vara 100% säker på att Big Foot eller Batman inte finns.
Senast redigerad av melacko 2012-01-07 kl. 05:27.
Citera
2012-01-07, 05:37
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Väldigt naivt av dig att hävda att du vet att det inte finns en gud. Det är ungefär lika naivt som att hävda att man vet att det finns en gud. Eller nja, kanske inte, men fortfarande naivt.

Även välkända ateister är noga med att poängtera att man inte kan vara 100% säker på att det inte finns en gud, man kan däremot kolla på olika faktorer, använda logiskt tänkande, och komma fram till att det är väldigt, väldigt, väldigt osannolikt att det skulle finnas en gud.

Jag har stött på väldigt få ateister som påstår sig vara 100% säkra på att det inte finns en gud. De flesta skulle istället säga att dem är 99.9% säkra. Varför? För att ateister är smarta tänkande människor och inser att man omöjligt kan vara 100% säker på att det inte finns en gud, på samma sätt som att man inte kan vara 100% säker på att Big Foot eller Batman inte finns.

Vet du att du existerar fysiskt? Givetvis kan du inte vara 100% säker på att du existerar. Kanske kan jämföras med en funktion som går mot 0 (eller 1) i detta fall. Notera att det går hitta på ett oändligt antal övernaturliga hypoteser. Är alla dessa lika sannolika/osannolika, och varför i så fall inte?
Citera
2012-01-07, 05:55
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko

Så klart kan man inte säga att det är 100% omöjligt, men man kan känna subjektivt att det är omöjligt, dock är den subjektiva åsikten värdelös i sådana frågor. Själv är jag en Militant ateist/antiteist som, om jag ser subjektivt, ser det som en 100 % möjlighet att den Kristna Guden existerar, eller någon religions Gud/Gudar. Men objektivt så finns det ingen form av bevis som kan säga att Gud är omöjligt, men med de bevis vi har kan man göra ett påstående om det verkligen är sannolikt.

Det värsta med religion är inte Gudtron, utan sederna, traditionerna, följandet av ur åldrade skrifter, vanföreställdheten och med mera.

Du religiösa påstår att ateism är en tro, eller vid de mest korkade tillfällena, en religion, kan jag inte göra något annat än att skratta. Ingen borde argumentera med människor som påstår sånna otroligt löjliga saker, samma gäller personer som trotsar evolutionen eller andra vetenskapliga Bevis, som tex att Jorden är platt.
Citera
2012-01-07, 05:57
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Vet du att du existerar fysiskt? Givetvis kan du inte vara 100% säker på att du existerar. Kanske kan jämföras med en funktion som går mot 0 (eller 1) i detta fall. Notera att det går hitta på ett oändligt antal övernaturliga hypoteser. Är alla dessa lika sannolika/osannolika, och varför i så fall inte?

Givetvis är det inte lika sannolikt att det finns en gud som att det inte finns en gud, inte ens i närheten. Det var inte det som var min poäng. Jag är själv ateist och har läst många böcker i ämnet. Jag har inte stött på speciellt många insatta och kunniga ateister (om ens några) som påstår sig vara helt säkra på att det inte finns en gud. Man är alltid noga med att poängtera att man givetvis inte kan vara helt säker, annars skulle man göra samma misstag som religionerna. Dock innebär inte det att man håller på med nått fjantigt "ingen kan varken bevisa eller motbevisa gud"-tjafs. Men istället för att förlöjliga sig själv genom att säga att man vet att gud inte finns, trots att man inte har några egentliga bevis för att så är fallet, så nöjer man sig med att istället konstatera att det är otroligt, otroligt, otroligt (skulle kunna skriva otroligt hundra gånger till) osannolikt.

Hoppas inte jag rörde till det nu, är ganska trött av uppenbara anledningar.
Senast redigerad av melacko 2012-01-07 kl. 05:59.
Citera
2012-01-07, 10:11
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2cme
Ok, eftersom du tydligen inte läste den delen av mitt inlägg där jag faktiskt höll med dig så kör vi på din linje.
Nu har jag letat och inte hittat det du påstår ska finnas.
Då har du haft en upplevelse som jag inte lyckats verifiera.
Våra subjektiva upplevelser stämmer inte överens.
Varför ska jag föredra din framför min egen?

En definition av ett ord är endast giltlig om vi är överens om den.
Frånvaron av en tro på Guds existens betyder fortfarande att man tror något om Guds existens.

Då har du inte letat.

https://www.flashback.org/t762905

Så om frånvaron av en tro på Guds existens är en tro? Är frånvaron av en tro på tomtar, troll, enhörningar osv också en tro? Eller är en fiktiv figur mer värd än andra?
Citera
2012-01-07, 11:20
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Så vad kallas då vi som bara ser gudstron som en overifierbar teori som det inte finns någon anledning till att ta ställning till?

Jag kan mycket väl gå med på att inte kalla mig ateist, det är bara ett ord. Men eftersom människan strävar efter att kategorisera och namnge allt, så vill jag veta den rätta benämningen.

Att framstå som, och framförallt att vara, en god människa är det absolut viktigaste i mitt liv. Om jag tror på något, så är det kärleken.

Jag håller f.ö. med nedanstående talare.
jag skulle kalla mig ateist men om någon frågar mig vad för religiös tro eller livssyn skulle jag inte svara detta för att jag tekniskt sett inte är ateist. Så konstigt så behöver du inte kalla dig ateist om du är en.

annars finns det http://sv.wikipedia.org/wiki/Ignosticism men tycker detta bara komplicerar allt. i kontexten av att du träffar en religiös så är du ateist då än hur du vänder på det så har du faktiskt ingen tro på en gud. självklart kan du följa vad en kristna budskap som vara god människa. frågan är om gudstro.
Citera
2012-01-07, 11:55
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
jag skulle kalla mig ateist men om någon frågar mig vad för religiös tro eller livssyn skulle jag inte svara detta för att jag tekniskt sett inte är ateist. Så konstigt så behöver du inte kalla dig ateist om du är en.

annars finns det http://sv.wikipedia.org/wiki/Ignosticism men tycker detta bara komplicerar allt. i kontexten av att du träffar en religiös så är du ateist då än hur du vänder på det så har du faktiskt ingen tro på en gud. självklart kan du följa vad en kristna budskap som vara god människa. frågan är om gudstro.
Ja, jag tycker att det blir ett allt för stort fokus på semantik när man diskuterar detta. Folk har olika uppfattning om både ordet tro och ordet ateist. Handlar inte tråden egentligen om huruvida det är möjligt att inte ha en tro?

Anledningen till att jag citerade det där inlägget är för att många troende anser sig ha ensamrätt på att besitta en "genuin" godhet. Det var rätt så OT.

Tack för länken om ignosticism btw, och jag instämmer i vad du säger om det.
Senast redigerad av OneUp 2012-01-07 kl. 12:00.
Citera
2012-01-07, 12:27
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ja, jag tycker att det blir ett allt för stort fokus på semantik när man diskuterar detta. Folk har olika uppfattning om både ordet tro och ordet ateist. Handlar inte tråden egentligen om huruvida det är möjligt att inte ha en tro?
jo när dom flesta börja gå in på att det är ett semantiskt problem pga det väldigt förvirrande ordet tro så verkar fler gått in på att ateism inte kan räknas som tro på samma sätt som religioner.

går säga det är en del av frågan om det ens går att inte ha en tro, men ateism är inte att man inte har en tro i alla fall. är ett bemötande på påståendet om en gud helt enkelt vilket en del missförstår.

Citat:
Anledningen till att jag citerade det där inlägget är för att många troende anser sig ha ensamrätt på att besitta en "genuin" godhet. Det var rätt så OT.

Tack för länken om ignosticism btw, och jag instämmer i vad du säger om det.
he, tänkte samma men missade att du menade detta, ignosticism var rätt på det du letade efter men kallas sig ignostics eller vad de blir låter bara dumt.
Citera
2012-01-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doedskarpen
Semantik är helt nödvändigt för att ett språk i huvud taget ska vara användbart. Men det är säkert inte ditt fel att du inte förstår språket; det kanske inte är ditt modersmål, eller så kanske din mamma tappade dig när du var liten.

Men det är ingen fara, jag kan förklara var du har gjort fel: det andra påståendet ska vara "tro på Guds icke-existens".

Svenska är mitt modersmål.
Jag vet inte om mamma tappade mig när jag var liten.
Jag kan fråga henne om det är viktigt för dig att veta, men jag kan inte garantera att hon svarar sanningsenligt.
Du vet vad personangrepp tyder på?

Ok, påstående #1. "inte tro på Guds existens".
Påstående # 2. "tro på Guds icke-existens".
#1 motsägs inte av #2 och "2 motsägs inte av "1.

"Inte tro på Guds existens" = "tro på Guds icke-existens".
"Tro på Guds icke-existens" = "inte tro på Guds existens".

3+2=5
2+3=5
Att kasta om termernas inbördes placering förändrar inte slutresultatet.
Citera
2012-01-07, 13:02
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2cme
Svenska är mitt modersmål.
Jag vet inte om mamma tappade mig när jag var liten.
Jag kan fråga henne om det är viktigt för dig att veta, men jag kan inte garantera att hon svarar sanningsenligt.
Du vet vad personangrepp tyder på?

Ok, påstående #1. "inte tro på Guds existens".
Påstående # 2. "tro på Guds icke-existens".
#1 motsägs inte av #2 och "2 motsägs inte av "1.

"Inte tro på Guds existens" = "tro på Guds icke-existens".
"Tro på Guds icke-existens" = "inte tro på Guds existens".

3+2=5
2+3=5
Att kasta om termernas inbördes placering förändrar inte slutresultatet.
Jag håller inte med. Det kan ju faktiskt vara så att det är rimligt att tro att gud existerar när beläggen kommer. innan dess saknar man bara tron. Liksom med framtida vetenskapliga upptäckter kan man knappast säga sig ha skäl att inte tro på dessa idag, sanningsmässigt. Man saknar bara skäl att tro. Att sakna tro och att "tro att inte", är för mig två olika saker. Att sakna tro för något det inte finns skäl att tro, är den öppna inställningen enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in