Jag snubblade häromdagen på ett intressant sidospår i en bok jag läser, vilket handlade om Karl Popper och hans syn på tvister om ords betydelser. Han ansåg att det är meningslöst att tvista om ordens "egentliga" betydelse, och att sådana här semantiska diskussioner i själva verket handlar om någonting helt annat. Man vill så att säga fylla ordet med sin egen syn på det - färga det med sin egen världsbild - av en viss anledning.
Jag tycker denna tråden liknar det som togs upp, även om det finns viktiga skillnader. Det verkar finnas två tendenser här; Dels att
fylla ordet så att det får ett mycket större innehåll än vad som vanligen står i en ordbok. Det verkar som att ur icke-tron på Gud anses det följa en hel del andra ställningstaganden. Dels finns en tendens att upprepade gånger
tömma ordet så att det blir så minimalt som möjligt. Man hänvisar då just till ordboksdefinitionen. Säkerligen finns det motivation hos de som både försvarar och angriper respektive synsätt att göra på det ena eller andra sättet.
Visserligen tänkte Popper mer på ord som demokrati, där bägge parter vill fylla ett ord med en i allmänhet positiv klang med just sin världsbilds syn på demokrati. Här är det väl snarare då en fråga om att fylla ett ord eller inte fylla det alls - en sorts ständig kamp mellan någon som öser i vatten i båten och någon som lika frenetiskt öser ur. Kanske är det en avgörande skillnad?
Hur som helst, den viktigaste poängen jag här ville ta upp är väl just meningslösheten i denna diskussion. Hur har vi lyckats fylla så många sidor, frågar jag mig? Visserligen finns i alla fall en trevlig bieffekt av en sådan här tråd, nämligen de intressanta utläggningar och analogier som dyker upp, för att inte tala om en hel del OT diskussioner. Men över lag tror jag nog att vi alla känner hur poänglöst det vi sysslar med här är.
Ta till exempel 526 tankelinje om att ateism som ställningstagande ofta leder till andra ställningstaganden (som fysikalism). Även om jag inte är säker på kronologin här, och ser andra filosofiska antaganden som mer grundläggande, så ser även jag att dom flesta självtitulerade ateisterna tycks ha mer gemensamt, rent filosofiskt, än enbart icke-tro på Gud. Att detta i sig inte har något med begreppet ateism att göra är visserligen sant i den mening ordet vanligen inte innehåller något mer per definition, men det är just detta som är poängen. Istället för att fastna i den semantiska diskussionen får vi väl då helt enkelt skita i detaljerna och diskutera bortom ordens definitioner. Att till exempel 526 lägger in mer i betydelsen av ateism än vad jag gör saknar helt betydelse i alla diskussioner utom just denna (förutsagt att man är införstådd i hur denne tänker sig betydelsen av ordet.)
Ordmagin kan vi väl lämna därhän?