2011-12-08, 22:12
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av only human
En åsikt som inte vetenskapligt kan bevisas är en tro.
Detta är fel. Alldeles för enkelt förklaring. En åsikt är vad man tycker, inte något mer än detta.

Som vanligt i denna tråden så används olika betydelser på tro hela tiden.
Citera
2011-12-08, 22:13
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Gaps... för böveln...

God of the gasps... *gäsp*
Citera
2011-12-08, 22:19
Medlem
rotherys avatar
[quote=only human]Samma sak kan sägas om ateister som kategoriskt förkastar Guds existens./QUOTE]

..och direkt visar du prov på det jag just exemplifierade, "Mendurå, du är lika god kålsupare.." Varför är det så viktigt att som troende inte framstå som "dummare" än någon annan?

Citat:
En anledning kan vara att dom faktiskt är övertygade om att Gud finns och att det inte bara handlar om någonting dom tycker är fint och vill tro på.

Visst, men trots detta, har de ingen som helst förmåga att skilja på vad som är en subjektiv känsla/övertygelse och vad som är allmänrådande sanningar? Så bara för att man tror på Gud, så är det absolut så att han finns till för ALLA människor, och har skapat ALLA människor, även dem som inte tror på honom?

Jag befarar dock att vi inte kommer någonstans genom att utgå från att tron på Gud respektive evolution skulle vara likvärdiga, allt spricker där är jag rädd.
Citera
2011-12-08, 22:21
Medlem
only humans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Detta är fel. Alldeles för enkelt förklaring. En åsikt är vad man tycker, inte något mer än detta.

Som vanligt i denna tråden så används olika betydelser på tro hela tiden.
Jaha, men du förstod väl vad jag menade? Ni gillar verkligen att debattera i den här tråden. Jag tycker inte att jag har skrivit något kontroversiellt men har ändå fått många svar. Ett tecken på ateisternas starka tro?
Citera
2011-12-08, 22:27
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jaha, men du förstod väl vad jag menade? Ni gillar verkligen att debattera i den här tråden. Jag tycker inte att jag har skrivit något kontroversiellt men har ändå fått många svar. Ett tecken på ateisternas starka tro?

Alltså ja, i princip håller jag med dig. På en ren teoretisk nivå är ateism en tro (eftersom alla påståenden är en tro). Men det är en betydligt mer rationell tro.

Likt a-enhörningism, eller a-tomteism.
Citera
2011-12-08, 22:33
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Du får tro vad du vill

Du svarade viserligen på mitt gamla inlägg, vet inte om du läst den jag senast skrev. Var för mig att du menade att något antingen är vetskap eller tro. Att finns det inget bevis för något så blir det enligt dig direkt något man tror på.
Citera
2011-12-08, 22:36
Medlem
only humans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
..och direkt visar du prov på det jag just exemplifierade, "Mendurå, du är lika god kålsupare.." Varför är det så viktigt att som troende inte framstå som "dummare" än någon annan?
Min erfarenhet är att troende inte alls har samma behov av att framstå som smartare än andra. Möjligen med en bättre moral men inte nödvändigtvis intelligentare. Med ateister är det tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Visst, men trots detta, har de ingen som helst förmåga att skilja på vad som är en subjektiv känsla/övertygelse och vad som är allmänrådande sanningar?
Det är sant men det gäller också för ateisternas tro. Jag anser att troende för det mesta har en betydligt större insikt om vad deras åsikter grundas på än dom som förnekar Guds existens. Tråden vittnar om hur svårt ateisterna har att erkänna att också deras åsikter baseras på tro.
Citera
2011-12-08, 22:45
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Tråden vittnar om hur svårt ateisterna har att erkänna att också deras åsikter baseras på tro.

Jag får väl stå som ett talande undantag då...
Citera
2011-12-08, 22:48
Medlem
only humans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Alltså ja, i princip håller jag med dig. På en ren teoretisk nivå är ateism en tro (eftersom alla påståenden är en tro). Men det är en betydligt mer rationell tro.

Likt a-enhörningism, eller a-tomteism.
Nog känns det som om jag ifrågasätter en tro. Dom flesta kristna kan nog också på en rent teoretiskt nivå förstå ateismen fast också där börjar sen nästa mening med ett "Men".
Citera
2011-12-08, 22:49
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Min erfarenhet är att troende inte alls har samma behov av att framstå som smartare än andra. Möjligen med en bättre moral men inte nödvändigtvis intelligentare. Med ateister är det tvärtom.
Jag har fått för mig att troende vill framstå smartare till ateister precis som ateister vill framstå smartare till troende. Är rätt vanligt framtoning när man inte håller med varandra?

Citat:
Det är sant men det gäller också för ateisternas tro. Jag anser att troende för det mesta har en betydligt större insikt om vad deras åsikter grundas på än dom som förnekar Guds existens. Tråden vittnar om hur svårt ateisterna har att erkänna att också deras åsikter baseras på tro.
Väl man har mer insikt i något när man insikt om man tro på det. Fast tycker ändå du antydar på att ateister inte har en tro på gud för dom inte vet tillräkligt än eller ska man säga tror tillräkligt än. För mig är ateism lite faktiskt så, fast ser inte det som att dom som inte tror på gud har mindre av något, varken moral eller intelligens eller insikt. För övrigt rätt onödigt att prata om då det inte leder nåt vart.
Citera
2011-12-08, 22:50
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:

Hur menar du att troendes moral möjligen är bättre än andras?
Citera
2011-12-08, 22:52
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Nog känns det som om jag ifrågasätter en tro. Dom flesta kristna kan nog också på en rent teoretiskt nivå förstå ateismen fast också där börjar sen nästa mening med ett "Men".

Ja, alla människor har en tro. Men det som allt handlar om är att ha en välgrundad tro.

Vilket jag vill påstå att vi teoretiskt agnostiska men praktiskt ateistiska har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in