Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Förstår du ens mitt resonemang? Det säger: om det finns en yttersta orsak så har denna orsak inte en orsak (och existerar då av en slump). Och om det inte finns en yttersta orsak så har kosmos inte uppstått (och alltså inte skapats - inte av gud, inte av en slump, inte av en tillfällighet). Detta har du inte ens försökt bemöta i något som liknar logiska termer. Du som tjatar så mycket om förnuftet, kan du inte försöka bemöta logiska argument med logik istället för att säga "det är annorlunda där/då, förutsättningarna är inte desamma" - för det är nämligen helt irrelevant för det logiska resonemanget. Ge det ett försök i alla fall?
Det enda jag tror är att det finns en orsak till det här. Pga att det finns i den här världen med de här lagarna etc. Om det som skapat detta har en orsak vet jag inte. Det i sig kan existera på en plats där orsak och verkan inte är linjär, då är det inte nödvändigt att det varesig är evigt eller skapat. Det är du som inte fattar detta. Du har liksom hakat fast i din ramsa. Det är en evig kedja med orsaker.
Citat:
En ad hoc som ska få verkligheten att passa med det du vill att den ska passa med (exempelvis detta allomfattande medvetande).
En ad-hoc är en tilläggets som finns för att få huvudteorin att fungera.
Att allt är ett enda medvetande är inte ett tillägg utan själva utgångspunkten. Det är din bild som behöver en ad-hoc för i form av flera principer i samma bägare.
Citat:
Är själva grundtesen: ? Det tror jag väl knappast är grundtesen va? Vi testar igen. Jag frågade: varför behöver vi en komplex apparat för att ha ett medvetande om medvetandet är grundläggande och enkelt.
Därför att den här naturen är skapt som den är. Dvs materia i en viss denitet på en planet med viss gravitation. Om "vi" inte hade en kropp skulle det bara vara den fria energin som inteagerade i universum. Kanske jättelitet eller jättestort. Miljön påverkar utförandet. Evolutionen har skapat ett "paket" åt medvetandet här.
Citat:
Din ad hoc säger då att det är olika nivåer och på den här nivån är det "tydligen" så att det krävs en komplex apparat (men du vet inte varför). Istället för att dra den enklare slutsatsen (se Ockham) d.v.s.: medvetandet är inte grundläggande och enkelt utan beroende av en komplex apparat.
Det blev lite rörigt där.
Nivåerna är ett svar på varför det är nödvändigt med miljöer överhuvudet taget. Dvs vi är i mitten av en utveckling.
Citat:
Jo, det är orimligt att tro att det fanns där från början eftersom det utvecklas till medvetande, inte från det, såvitt vi kan observera.
Nej det är verkligen inte orimligt logiskt. Det har inte utvecklas från något. Det ÄR det samma hela tiden. Samma med BB, den kommer inte
ifrån BB, det är samma som utvidgar.
Tänk frö och blomma.
Citat:
Och om det fanns där från början skulle det inte finnas något behov av att utveckla det. Eller hur?
Det finns från början och det finns kvar. Komplexitet utvecklas hela tiden. Du påstår att blomman inte fanns i fröet.
Citat:
Du pratar om vad du tycker verkar troligt - vilket inte har med logik att göra över huvud taget.
Ytterligare ett ospecificerat "du är dum - jag är smart" uttalande.
Svar: nej det är ditt resonemang som strider mot intuitiv logik. Medvetande och liv är en universiell princip och kosmos självt liknar det som utvecklas i det. Det finns inget som pekar på att det skulle vara något annorlunda och avvika från den principen. Det finns inget som försvar din tro annat än att "vi har inte hört universum tänka".
Citat:
Jag kunde tyvärr inte se klippet, men den andra länken var intressant. Dock stödjer den väl inte din tes om ett ursprungligt medvetande. Eller hur menar du att den gör det?
Här är en stillbild på ett del av universum:
http://www.apollopony.net/2005/06/most_expansive.html
Det jag menar är att det inte är helt omöjligt att de fysiska förutsättningarna finns för att universum ska kunna fungera som nervsystem.
Artikeln om neutrinerna säger att de är utsträckta sedan BB. De går genom allt hela tiden och binder därför ihop hela kosmos. Dvs som ett enormt signalsystem. Jag säger inte
att just neutrinerna är ett informationssystem, utan bara att det finns saker som har den fysiska kapaciteten i universum. Det är inte fysiskt omöjligt att det kan fungera rent tekniskt som en hjärna