Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är det du vill ha sagt med detta om kognitionsforskning? PÅ vilket vis motsäger det det jag talar om?
Läser du vad du själv skriver? Du hävdar här https://www.flashback.org/sp33472627 och i tidigare inlägg att matematik inte är en produkt av sinnet (återigen, sinnet i bestämd form?), att det inte finns några samband mellan våra sinnesintryck och vår förmåga att konstruera matematiska föreställningar. Detta stämmer inte. Du förstår inte att våra kognitiva och perceptiva funktioner överlappar varandra. Ett exempel är hur våra hjärnor reagerar starkare på geometriska former, och svagare på oformliga föremål. Du kan kolla på gestalningslagarna om du vill, bara att googla. Våra hjärnor är (biologiskt) konstruerade att leta efter mönster och sammanhang för att vi har ett intelligent behov av att se helheter, även när dom inte finns där. Detta gäller inte bara vår visuella perception, vilket kanske är värt att påpeka.
Det vi diskuterade från början var huruvida man kan göra skillnad på våra tankar och våra sinnen, vilket alltså inte går. Tankar ÄR fysiska processer i hjärnan, perceptiva och kognitiva funktioner är mer eller mindre beroende av varandra för att vi ska kunna göra uppfattningar och föreställningar om våran omvärld. Därför har du fel, det finns gott med forskning kring detta. Du har alltså inte riktigt förstått hur hjärnan fungerar. Jag påstår inte heller att jag vet allt om kognitiv vetenskap, det är ett tvärvetenskapligt ämne, finns hur många förgreningar som helst, men jag har heller inte gjort några absurda påståenden som du, och jag skulle aldrig göra några påståenden utan att först ha studerat ämnet i fråga.
Du kan kalla det du gör att tänka utanför boxen om du vill, men du kommer inte med hållbara argument.
Jag har skrivit kort och slarvigt och det ber jag om ursäkt för, halv tre på natten och jag är trött. Men googla gärna gestalningslagarna, och kolla upp sidan som Graspar länkade till, den är bra: http://commonsenseatheism.com/?p=13607