Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Ett scenario har kommit upp angående ett mordfall för att, som jag förstod det, visa att ateism också är en tro. Det hela rör sig alltså om ett logiskt fall där vi har två heltäckande och exklusiva alternativ; antingen är A sant, och då är B falskt, eller så är B sant, varvid A är falskt. I mordfallet betraktar vi alltså A som mord; B kan vi kalla för en vektor B(B1, B2....Bn) som täcker in alla andra möjliga alternativ (självmord, olycka osv.). Påstår jag att A är falskt måste jag alltså erkänna B som sant. Jag menar dock att vi inte kan använda detta för att visa att ateism, åtminstone i sin minimalistiska definition, är en tro. Om jag i läget med mordet ovan skulle påstå att jag inte känner mig övertygad om att A är sant följer det inte att jag är övertygad om att B är sant, ty jag kan också säga att jag inte är övertygad om att något av värdena i B är sanna heller, samtidigt som jag accepterar att A eller B är sant. Detta skulle vara i enlighet med en mer minimalistisk definition av ateism, eller agnostisk ateism, där man alltså erkänner sig inte veta om Gud finns eller ej. Eftersom att veta är uteslutet är det också uteslutet att ö.h.t. utesluta A eller B; för att logiken skall fungera här måste vi arbeta med absolut kunskap.
Säger man att A (mord, dråp, vållande) är falskt följer det att det måste röra sig om B (självmord, naturlig död, olycka). Självfallet kan man ta positionen att man varken vet om det är A eller B, men mitt intryck är att många s.k. agnostiska ateister tror att det rör sig om B, även om de inte kan bevisa det. Man förhåller sig långt ifrån neutral i frågan utan påpekar ständigt hur löjeväckande det är med blotta tanken att det rör sig om A och debatterar även flitigt för hur mycket som pekar för att det rör sig om B. Men eftersom man saknar konkreta bevis måste man kalla sig agnostisk.
Vi talar ju inte om vetande eftersom vi helt enkelt inte kan förklara universums och livets uppkomst. De troende eller ateister som påstår att de kan bevisa om det finns en skapare eller inte är knappast normen. Att påstå att man inte vet utesluter självfallet inte tro, och majoriteten av ateisterna har en tro.
Till slut handlar trådens frågeställning om man accepterar generaliseringar och hur man definierar begreppet ateist. Min uppfattning att de flesta ateister tror på en viss förklaring, och att begreppet ateism inte är synonymt med agnosticism. En agnostisk ateist är någon som har en tro, men som erkänner att då det saknas bevis kan de inte kalla sin tro för vetande, medan en sann agnostiker inte tar ställning alls så länge den inte har bevis.