Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu är det jag som inte fattar riktigt vad du syftar på?
Vad är det som du sagt som jag också säger?
Att anledningen till att vi inte är överens är för att vi ser olika på vad som är ett rimligt sätt att avgöra vad som är sant. Eller som du skrev; "Det den inställningen som skilljer. Dvs MAn ska inte tro på sångt som inte är bevisat."
Jag anser inte att det är rimligt att tro på saker som inte går att visa stämmer. Jag anser att det bästa sättet att säkerställa att sånt inte ormar sig in i ens världsuppfattning är genom att kolla av mot verkligheten om ens hypotes stämmer. Du håller inte med.
Citat:
Men det finns indicier. Om man som jag sa fortsätter på den linje som det utvecklas så stämmer det so religionen sagt från början. Tex att det finns flera nivåer, att allt är ett, etc etc. Det är mer ett synsätt än vetenskap.
Sen vill jag invända mig mot uttrycket "kunskapshål". Det låter som att det handlar om vissa luckor i en annans så täckande väv. Det är snarare så att vi har en och annan bit i ett stort pussel.
Att extrapolera sådär från tidigare information är inte alltid pålitligt. Jag åt en ostmacka igår. Jag åt två ostmackor idag. Om tio år kommer jag äta över tre tusen ostmackor dagligen?
Jag anser inte att ditt resonemang är giltigt, ens om jag gick med på att trenden går mot en gud.
Kan det hända att du har rätt? Naturligtvis, men jag anser inte att det finns goda skäl att tro det.
Vad gäller termen kunskapshål, tja det är väl hugget som stucket egentligen. Men hur kan du veta hur stort pusslet är? Vi har bitar, hur många det finns och vilka dom är vet ingen.
Citat:
Det vore skönt om någon här kunde erkänna att det är scientister, och stå för det och argumentera för den som just en tro och världsbild. Det vore intressantare än nu när ni ena stunden försöker skylla ifrån er, och i den andra försvara vetenskapens metoder som om de kan besvara även filosofiska och religiösa frågor
Visa mig en religion som inte gör uttalanden om hur verkligheten ser ut så kan jag gå med på att empirism inte kan appliceras. Men alla jag känner till gör just sådana påståenden. Påståenden om vad som existerar och hur det fungerar är frågor som empirism kan appliceras på.
Jag skiter ärligt talat i vilka du anser är scientister och vad du tycker om scientism. Du får själv avgöra vilken kategori du vill placera mig i men själva kategoriseringen är irrelevant. Mina åsikter är vad dom är, om du tycker att det stämmer in på scientism så kör på det.
Du beter dig som om scientist är någonting dåligt, som om du helt plötsligt kan ställa dig upp och utropa "aha, så du erkänner alltså att du är na... scientist" och därmed ha vunnit. Så fungerar det inte.
Citat:
Det finns ingen slump. Bara okunskap. Anledningen att de påstår att det finns "äkta" slump är att de satt upp ett regel för vad som räknas vara inom vårt område för att kunna ha kunskap. Dvs anser man att de händelser som händer i kvantvärlden inte ligger inom den ramen. Det är lätt att uttala sig om naturen när man själv kan sätta regelverket för hur man ska tolka den.
JA men man kan inte fråga doktorn om vad det blir för väder.
Jag frågar en kvantfysiker om kvantfysik och din kritik är att man inte kan fråga doktorn om vädret. Menar du på fullaste allvar att det är en rimlig liknelse?
Citat:
Vad snackar du om? Kognitiv psykologi? Auktoritetstro?
Om du tittar efter lite så ser du att mitt inlägg innehåller en länk till en bok om ämnet, jag är inte överdrivet intresserad av att öppna ännu ett sidospår i diskussionen. Jag nöjer mig med att din idé om intuition inte är allmänt vedertagen, trots Kant.
Och ja, jag menar att du har en auktoritetstro när det gäller filosofi.
Citat:
Ursäkta men du låter verkligen som en uppretad arrogant sprätt.
Vad är det du inte förstår med att empiristisk metodik inte fugerar på vissa ämnen?
Du vill bara vara "överlägsen" det är andra gången du påpekar det.
Du förstår inte vad metodik är om du säger sånt. Anser du att en metodik ska tillämpas på alla områden??
Nej, jag vill använda en överlägsen metod för att ta reda på vad som är sant. Att kolla av mot verkligheten är den i särklass framgångsrikaste metoden för just det.
Att du tycker att det gör mig till en sprätt får väl stå för dig.
Citat:
Vilket självcentrerat trams. Patetiskt.
Jaha, tråkigt att du tycker det. Själv är jag lite fundersam på hur exakt du får ihop ditt hån av människor som tycker att empirism är bra för religiösa frågor med ditt uppenbara förakt för människor som förkastar alternativa metoder för att lösa samma frågor.
Hur är det, det är bara dåligt om man inte håller med dig om vilken metod som är giltig eller vad?
Citat:
Tycker du det är jobbigt med kritik. Får du inte vara ifred och spy arrogans över de troende. FB är kanske inget för dig.
Nej som jag har sagt så skulle jag gladeligen ta den här diskussionen i inlägg efter inlägg med dig i en tråd som handlar om scientism, men du släpar in den i alla trådar du deltar i och det är lite tröttsamt.
Citat:
Nej inte alls. Det är ju scientism. Scientism är en tro. Tro är det de här trådarna handlar om.
Okej, så du anser att det är rimligt att varje tråd där "scientistiska" argument används mot religion ska bli ännu en tråd där du kritiserar scientism? Varför kan du inte nöja dig med en tråd för ett ämne?
Citat:
Jag försvara min egen tro
I en tråd som handlar om huruvida bristen på övertygelse att en gud existerar i sig kan räknas som en tro. Varför det?