Citat:
Jag förstår.
Ursprungligen postat av Graspar
Som sagt, jag håller inte med om att trendens logiska fortsättning innehåller någonting jag skulle kalla gud. Jag är heller inte lika generös i min tolkning av vad gamla religioner och filosofer sagt som du är med resultat att jag egentligen inte tycker att dom haft överlag rätt.
Och sist men inte minst, även om jag för diskussionens skull antar att jag höll med dig om vad trenden pekade på och hur rätt gamla tankar visat sig stämma så skulle jag fortfarande vara av åsikten att trenden kan brytas närsomhelst. Den kan omöjligt fortsätta i evighet, förr eller senare tar den slut om inte annat så för att vi upptäckt allt som finns. Jag ser ingen anledning att tro att den fortsätter längre, däremot skulle skäl finnas att undersöka i den riktningen
Och sist men inte minst, även om jag för diskussionens skull antar att jag höll med dig om vad trenden pekade på och hur rätt gamla tankar visat sig stämma så skulle jag fortfarande vara av åsikten att trenden kan brytas närsomhelst. Den kan omöjligt fortsätta i evighet, förr eller senare tar den slut om inte annat så för att vi upptäckt allt som finns. Jag ser ingen anledning att tro att den fortsätter längre, däremot skulle skäl finnas att undersöka i den riktningen
Skulle du sätta allt du har på Betson att trenden bryts? Om man räknade sannolikhet och sånt.
Citat:
Håller med, om det handlar om påståenden.
Min "scientism" som du säger grundar sig i att jag lägger stor vikt vid att min epistemologiska hållning systematiskt ska avfärda falska påståenden. Och du vet redan vad jag tycker är den bästa metoden för det.
Ett falskt påstående, som dessutom är ofalcifierbart är att det är endast det empiriska som är räknas.
Citat:
Nej det tror jag inte de tror. Varför skulle då argumentera emot?
Jag lägger ingen värdering i en värld med eller utan gud. Vissa specificerade gudar ogillar jag men inte konceptet med en skapare i allmänhet.
Du verkar tro att vi ateister egentligen finner dina argument övertygande men väljer att inta en extrem empirism för att kunna avfärda dom. Jag finner dom inte övertygande ens om jag lägger empirism åt sidan.
Du verkar tro att vi ateister egentligen finner dina argument övertygande men väljer att inta en extrem empirism för att kunna avfärda dom. Jag finner dom inte övertygande ens om jag lägger empirism åt sidan.
Citat:
Ja jag respekterar din inställning. Jag är som sagt inte av samma åsikt. Jag anser inte att materialismens argument håller. Dvs det som vissa läser ut av de vetenskapliga rön som gjort.
Kort och gott, jag tycker inte dina argument håller OCH jag tycker inte din metodik håller. Inte som du verkar tro att dina argument är sunda MEN att empiri är allt som räknas.
Det är en död världsbild som tillhör gårdagens synsätt. Jag kan inte låta bli att fundera på hur allt fungerar och vad allt det egentligen är. Vetenskapen erbjuder ingen förklaring. Vetenskapen är en metod.
Citat:
Ja det där är ju ett sätt att gardera sig mot att ha fel (om man tycker det är viktigt för sig själv)
Att jag tycker att man inte bör tro att saker som inte kan verifieras stämmer innebär inte att jag påstår att ingenting som inte går att verifiera i nuläget eller ens någonsin kan existera. Däremot tycker jag att det är onödigt att forma sig en bestämd åsikt om hur det ligger till med sådant. Man kan misstänka, spekulera och t.om. bygga modeller som skulle kunna stämma. Man borde däremot inte om man som jag strävar efter att inte ha några felaktiga saker i sin världsbild forma sig en bestämd uppfattning om hur mycket mer som existerar eller vad detta okända är.
Du menar att du tror att det kommer att bevisas saker som idag är obevisade, men inte de som presenteras som potentiella nykomligar? Annat kommer att upptäckas och bevisas? Trots att det historiskt har varit så att det som man trott ska finns har visat sig finnas. Men inte just nu. Nu kommer den principen att brytas. jepp jodå
Det hållningen är ju självklar om det gäller forskare i rollen som yrkesmän som bedriver en praktiskt orienterat vetenskapsprojekt. Men som icke forskande vanlig människa som diskuterar vad man tror på som världsbild så tycker jag det en ytterst pretentiös hållning. Jag försöker förhålla mig sunt skeptisk mot extremt skeptiska personer.
Citat:
Jag vet inte. Bra fråga. Där har de väl kommit fram teoretiskt till att OM man hittar en viss partikel så är den teorin verifierad (Higgs boson som jag förstått. Rätta mig om jag har fel).
Jag har samma inställning till t.ex. strängteori. Cool idé, vad antyder den att vi borde se i verkligheten och hur testar vi det?
En sak som den säger, i ett större perspektiv är att materia egentligen inte finns. Att allt är vågor och att de hänger ihop. Dvs materia finns, men är ett begrepp för svängningar i en viss frekvens.
Det är en för övrigt en mycket gammal religiös tro. Till och med de 11 dimensionera finns med i Vedaskrifterna.
Senast redigerad av 526 2011-10-10 kl. 01:28.
Senast redigerad av 526 2011-10-10 kl. 01:28.