2011-08-19, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Du förenklar det:
Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen.

Visst kanske överdriver med ordet men ser inte hur religion helt hör ihop med ateism. Problemet med att använda din definition av religon är att buddismen och fler religon inte hör ihop med denna defition.

Du avviker ifrån självaste principen!!!
Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar.
Ateister kan inte försvara religioner utan gudatro.
Men ni gör det i alla fall med era egna övertygelser.
En övertygelse är tro!!!
Ateism är en tro!!!
Citera
2011-08-19, 18:51
Medlem
LakeLeonards avatar
Jag är ateist och vägrar bli kallad troende. Att sitta & spekulera ens om det finns en gud eller inte är slöseri av tid, det finns ingen som kan veta. Att tro på något som man inte vet existerar är ännu värre. Men vi får trösta oss med att döden kanske ger några svar.
Citera
2011-08-19, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91
Men det finns personer som påstår sig veta att gud existerar eller inte, och det är dessa personer som är gnostiska teister/ateister (beroende på om de påstår sig veta att gud existerar eller inte existerar).

Vad ateister inte bryr sig om,det är att erkänna om hur mycket fel dom själva har.
Dom tror på religioner,trots att det är fantasi bara.
Ateister vill inte heller erkänna att religioner har med gudatro att göra.
Ateister påstår sig veta...
Citera
2011-08-19, 19:00
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
Ateister kan inte försvara religioner utan gudatro.
Det måste ju vara här ditt tankefel ligger. (Många) ateister ifrågasätter riktigheten i andras tro. De/vi försvarar den inte. Och det går alldeles utmärkt att se hur dåligt underbyggd en tro är, utan att tro på den själv.
Citera
2011-08-19, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vertical
Men atesim är ju inte att man inte kan bestämma sig vilken sida som har rätt. Det är ju att man faktist inte tror att det inte finns någon gud. Dvs man tror inte det kan finnas ngt inehåll i skålan. Det är ju samma sak som att motsatta sig den sen du säger att den inte existerar.

Problemet är bara att ateister tro...
Ateister tro på att religioner finns i verkligheten,trots att den är baserad på gudatro i basgrunden.
Religiongudatro finns inte i verkligheten.
Citera
2011-08-19, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Det måste ju vara här ditt tankefel ligger. (Många) ateister ifrågasätter riktigheten i andras tro. De/vi försvarar den inte. Och det går alldeles utmärkt att se hur dåligt underbyggd en tro är, utan att tro på den själv.

Ändå avviker ni ifrån självaste principen om religiongudatro!
Ateister tror inte på gudatro,men resonerar i alla fall med att religioner finns...
Citera
2011-08-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ateister tror inte på gudatro,men resonerar i alla fall med att religioner finns...
Hur är det en motsägelse?

Varför skulle religioner inte existera för att man är ateist? (För att försöka förtydliga . . .)
Senast redigerad av oddman84 2011-08-19 kl. 19:43.
Citera
2011-08-19, 19:15
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jo, de flesta ateister tror på "gudatro".
Citera
2011-08-19, 19:20
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Vad ateister inte bryr sig om,det är att erkänna om hur mycket fel dom själva har.
Dom tror på religioner,trots att det är fantasi bara.
Ateister vill inte heller erkänna att religioner har med gudatro att göra.
Ateister påstår sig veta...

Bevisa att jag har fel i det jag säger, jag är öppen för rättning men du vägrar ju ange källhänvisning för dina helt (enligt mig) absurda påståenden.

Jag erkänner att de flesta religioner har med tron på gudar att göra, men det är inte någon kriterie, det finns ateistiska religioner (religioner utan tron på gudar).

Jag påstår mig inte veta om gudar existerar, däremot så påstår jag att det är oerhört osannolikt och vi bör därför inte anta att de existerar.
Citera
2011-08-19, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91
Bevisa att jag har fel i det jag säger, jag är öppen för rättning men du vägrar ju ange källhänvisning för dina helt (enligt mig) absurda påståenden.

Jag erkänner att de flesta religioner har med tron på gudar att göra, men det är inte någon kriterie, det finns ateistiska religioner (religioner utan tron på gudar).

Jag påstår mig inte veta om gudar existerar, däremot så påstår jag att det är oerhört osannolikt och vi bör därför inte anta att de existerar.

Citera
2011-08-19, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jo, de flesta ateister tror på "gudatro".

Va...???
Citera
2011-08-19, 19:42
Medlem
anpe91s avatar
Citat:

Det du har gjort är att du använt dig utav en del av en hel mening, meningen du använt är från Wikipedia, där det står:
Citat:
Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen. Gudarna ses ofta som skapare och som höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar.
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

Det du talar om är teism, inte religion. (jag länkade orden)

Som jag skrev tidigare:
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in