2023-04-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är inte regeringen som beslutar om bidrag utan Myndigheten för stöd till trossamfund. Politikerna bestämmer vilka regler som ska gälla och myndigheter (och domstolar) tillämpar och tolkar reglerna.

Jo, det är regeringen(och i slutändan riksdagen) som beslutar om statsbidrag för trossamfund ska betalas ut överhuvudtaget, och på vilket sätt. Myndigheten för stöd till trossamfund verkställer bara vad som har beslutats. Som du senare säger så går myndigheterna efter dom lagar och regler som politikerna har beslutat om i riksdag och regering.

I det här fallet med Jehovas vittnens bidrag, så gick myndigheterna efter vad som hade beslutats, och regeringen begick lagbrott när dom nekade statsbidrag till Jehovas vittnen, och var tvungen att betala skadestånd (skattepengar). Nu kan regering och riksdag besluta om nya lagar, som utesluter Jehovas vittnen, så självklart kan regering och riksdag besluta om bidrag till Jehovas vittnen, det är dom som har makten, inte myndigheterna.

Citat:
Då får vi hoppas att Jv följer dessa regler också i praktiken.

Ja, Jehovas vittnen som organisation har inte total kontroll över vad enskilda Jehovas vittnen säger och gör, även om det påstås av motståndare till Jehovas vittnen.

Citat:
Självfallet begår våra myndigheter ibland fel. Vad gäller rätten att bestämma över sina barn, så innebär det inte att du har rätt att skada barnet eller hindra dess utveckling. Vissa religiösa samfund försöker isolera sina barn och minimera kontakterna med samhället för att barnen ska förbli renläriga. Ett exempel var bråket i Göteborg för några år sedan, där ortodoxa judar ville undervisa sina barn hemma och inte skicka dem till skolan. Det slutade om jag minns rätt med att de flyttade till USA, där rätten till hemundervisning är mer utbredd.

Jag tycker att det i grunden är dom som fött ett barn, som ska ha bestämmanderätten över barnet, eftersom föräldrarna är oftast dom som vet vad som är bäst för sitt barn. Visst, det finns enstaka exempel på föräldrar som inte vill sina barn väl, men dom flesta vill sina barn väl. Och sedan finns det dom som inte förstår att dom skadar barnet, men jag anser att utbildning och social skam och påtryckning är den rätta vägen att gå, istället för att myndigheterna ska kidnappa barnen från sina föräldrar, ofta med resultatet att det blir värre.

Att myndigheter tvångsomhändertar barn till Jehovas vittnen som inte vill ta del av en medicinsk behandling kan göra mer skada på barnet än nytta. Det kan bli ett trauma för barnet, speciellt om barnet är äldre och har ett eget samvete om att inte vilja ta emot en viss medicinsk behandling. Om man skulle tvinga vuxna till medicinsk behandling på liknande sätt, så skulle det bli uppror. Men på grund av att barn och Jehovas vittnen är medgörliga, så går det lätt att begå detta övergrepp mot Jehovas vittnens tro och övertygelse.

Fundera på om du kunde hamna i samma situation, t.ex. om man i Sverige blev tvungen att vaccinera sig mot Covid-19 eftersom man anser att man annars dör, och om du vägrar så tvångsomhändertar myndigheterna dina barn och tvingar dom att vaccinera sig. Och inte nog med det, dom kommer och arresterar dig och för dig till ett sjukhus där dom med tvång vaccinerar dig.

Det är lätt att förorda tvångsomhändertagande om man själv inte är föremål för det.
Det är lätt att ta ställning för att myndigheterna kan kidnappa barn, om man själv inte drabbas.
Senast redigerad av ttsp 2023-04-02 kl. 12:41.
Citera
2023-04-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Hur är det ett problem? Att staten sätter upp regler för att de som behöver och bör ha bidrag som staten står för är väl helt i sin ordning.

Visst, staten kan sätta upp vilka regler som helst, t.ex. att svarta inte får använda samma toalett som vita. Staten kan bestämma vad dom vill, om opinionen är för dom.

Nu lyckades inte regeringen att hindra att Jehovas vittnen får statsbidrag för trossamfund, eftersom dom begick ett lagbrott, och var tvungna att betala skadestånd, men om dom anpassar och skräddarsyr sina lagar för att förhindra Jehovas vittnen att få bidrag, så kan dom kanske det, och Jehovas vittnen kommer att underordna sig den lagen. Men jag misstänker att många andra trossamfund kommer också att drabbas i samma veva.
Citera
2023-04-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst, staten kan sätta upp vilka regler som helst, t.ex. att svarta inte får använda samma toalett som vita. Staten kan bestämma vad dom vill, om opinionen är för dom.

Nu lyckades inte regeringen att hindra att Jehovas vittnen får statsbidrag för trossamfund, eftersom dom begick ett lagbrott, och var tvungna att betala skadestånd, men om dom anpassar och skräddarsyr sina lagar för att förhindra Jehovas vittnen att få bidrag, så kan dom kanske det, och Jehovas vittnen kommer att underordna sig den lagen. Men jag misstänker att många andra trossamfund kommer också att drabbas i samma veva.
Jag förstår mig inte på mig själv ibland. Jag blir faktiskt förvånad då och då när jag hör eller läser någonting ifrån er psykosekt. Idag blir jag full i skratt när du jämför era umbäranden med vad svarta människor utsatts för av vita. Men, ni måste förstå att varken staten eller någon annan är "ute efter er" ni är på sin höjd en smula irriterande för folk som inte blivit utsatta av er. Och självklart så ger ni er ju bara på små, lätta offer som inte blir ett verkligt hot.

INGEN vill döda er
INGEN vill förbjuda er
INGEN förföljer er
INGEN bryr sig om er pajassekt
Citera
2023-04-02, 13:30
Medlem
Citat:
Detta är inte korrekt. Jv har förföljts i många länder. Hitler skickade dem i koncentrationsläger.

Därmed inte sagt att de förföljs av svenska staten. De fick till slut sina bidrag.
Nej. Eller, ja. JV vart straffade som alla andra av nazisterna. Vapenvägrare, psyksjuka, och förståndshandikappade var inte rätt för den regimen. JV har aldrig blivit förföljda pga sin tro, bara pga sina handlingar. De har tex i alla år vägrat värnplikt till staten, men nu helt plötsligt så duger staten när det gäller pengar i fickan till vakttornet.inc
Citera
2023-04-02, 13:31
Medlem
Citat:
Jag förstår mig inte på mig själv ibland. Jag blir faktiskt förvånad då och då när jag hör eller läser någonting ifrån er psykosekt. Idag blir jag full i skratt när du jämför era umbäranden med vad svarta människor utsatts för av vita. Men, ni måste förstå att varken staten eller någon annan är "ute efter er" ni är på sin höjd en smula irriterande för folk som inte blivit utsatta av er. Och självklart så ger ni er ju bara på små, lätta offer som inte blir ett verkligt hot.

INGEN vill döda er
INGEN vill förbjuda er
INGEN förföljer er
INGEN bryr sig om er pajassekt

Så varför fick svenska staten betala ut skadestånd åt Jehovas vittnen?
Citera
2023-04-02, 13:34
Medlem
Citat:
Så varför fick svenska staten betala ut skadestånd åt Jehovas vittnen?
Garanterat inte för att ni inte fått använda samma badrum som alla andra iaf. Tyvärr dräller staten ut pengar till massa suspekta syften, och jag garanterar dig att det är fler än JV som fått avslag, och sedan kompensation. Högmodigheten och hyckleriet bland er är verkligen slående.
Citera
2023-04-02, 13:42
Medlem
Citat:
Nej. Eller, ja. JV vart straffade som alla andra av nazisterna. Vapenvägrare, psyksjuka, och förståndshandikappade var inte rätt för den regimen. JV har aldrig blivit förföljda pga sin tro, bara pga sina handlingar. De har tex i alla år vägrat värnplikt till staten, men nu helt plötsligt så duger staten när det gäller pengar i fickan till vakttornet.inc

Det duger även med reseersättning, rotavdrag, sjukvård, vägar, polisväsende när det gäller pengar i fickan, varför tror du att Jehovas vittnen inte skulle vilja ha en del av skattepengarna tillbaka som dom betalar in, så som alla svenskar vill ha skattepengar tillbaka?

Att inte vilja döda andra människor genom värnplikten har med en kristen princip att göra:

"Du skall inte dräpa" (5 Mose 5:17 Bibel2000)
"Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom." (Matt 5:39 Bibel2000)
"jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er" (Matt 5:44 Bibel2000)
"Då sade Jesus till honom: »Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd." (Matt 26:52 Bibel2000)

Jesus sade:

"Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud." (Matt 22:21 Bibel2000)

Kejsaren kräver att man ska betala skatt, så en kristen betalar skatt, men Gud kräver att en kristen inte ska döda en annan människa, det kan Jehovas vittnen inte tillgodose kejsaren med.
Senast redigerad av ttsp 2023-04-02 kl. 13:48.
Citera
2023-04-02, 13:47
Medlem
Citat:
Garanterat inte för att ni inte fått använda samma badrum som alla andra iaf.

Det är lika orättvist att staten väljer vilka man vill stödja beroende på vilken grupptillhörighet man har.
Stöd ska vara lika för alla, inte beroende på hudfärg eller religion.

Citat:
Tyvärr dräller staten ut pengar till massa suspekta syften, och jag garanterar dig att det är fler än JV som fått avslag, och sedan kompensation.

Ok, vilka tänker du på? Muslimer?

Citat:
Högmodigheten och hyckleriet bland er är verkligen slående.

Jag tror du pratar om dig själv.
Citera
2023-04-02, 14:24
Medlem
Citat:
Det är lika orättvist att staten väljer vilka man vill stödja beroende på vilken grupptillhörighet man har.
Stöd ska vara lika för alla, inte beroende på hudfärg eller religion.

Ok, vilka tänker du på? Muslimer?

Jag tror du pratar om dig själv.

Du är en strålande ambassadör för pajassekten JV Titties. Jag tycker du gör min poäng riktigt levande här.
Citera
2023-04-02, 14:31
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Men ni har ju den inställningen att ni ”inte tillhör den här världen” och därmed inte heller staten som ni påstår styrs av satan. Varför behöver Jehova bidrag från hin håle?

Och igen, organisationen behöver inga bidrag de svämmar redan över med pengar.
Citera
2023-04-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men ni har ju den inställningen att ni ”inte tillhör den här världen” och därmed inte heller staten som ni påstår styrs av satan. Varför behöver Jehova bidrag från hin håle?

Och igen, organisationen behöver inga bidrag de svämmar redan över med pengar.
Men den viktigaste guden är ändå Mammon. Även för JV.
Citera
2023-04-02, 22:07
Medlem
KaptenLasses avatar
Beträffande det bidrag som trossamfundet Jehovas vittnen har rätt att söka om i vissa länder.

I Sverige söker denna religiösa organisationen statsbidrag för vart år. Beloppet som organisationen erhöll enligt listan, är i sammanhanget en väldigt liten summa pengar för organisationen som helhet i landet. Som jag har förstått är omsättningen på ekonomiska medel mycket hög hos Jehovas vittnen. Dvs inkomna frivilliga bidrag ifrån religionens egna medlemmar ställt mot de utgifter som organisationen har är stor.
De 1 582 536 kr + 228 700 kr som samfundet mottar av Svenska staten utgör endast en försvinnande liten del av samfundets intäkter i sammanhanget. Detta statliga bidrag är så pass lite pengar i förhållande till omsättningen, så man kan fråga sig om det engagemang och de dåliga konsekvenser det inneburit för samfundet Jehovas vittnen är värt denna lilla summa? Svaret är NEJ och JA! Hur då?

Nej, därför att bidragets belopp knappast överträffar de tråkiga konsekvenserna det innebär för organisationen.
Ja, därför att det i första hand inte handlar om bidraget som så, utan i stället syftar till att åberopa att man som erkänt och lagligen instiftat religiöst samfund har rättighet att få söka och emotta detta bidrag enligt lagen. Skulle man nekas detta bidrag pga att man inte uppfyller det lagar, stadgar och normer som är uppsatta för att få del av bidraget, så uppstår därmed viktiga frågor som måste besvaras och som i slutändan syftar på något helt annat än pengar. Det handlar om att få fortsätta utöva sina trosläror i Sverige (och även i Norge) på det sättet som Jehovas vittnen har gjort i
många decennier.
Skulle man neka rörelsen detta bidrag för att de inte uppfyller vissa normer så kommer ju frågan upp om religionsfrihet i slutändan. Detta är ju naturligtvis av stor vikt av prejudicerande anledningar nu och framöver. Skulle man på grund av samhällets (nytillkomna) normer för att få rätt till bidraget.
och där med möjligen skulle kunna anse att Jehovas vittnen inte ska ha rätt att få del av bidraget pga av att man anser att lärorna och levernet går i strid mot svensk lag så skulle man som organisation kunna riskera att bli av med sin status, som ett erkänt inregistrerat samfund, av staten.

I exempelvis Ryssland och i vissa andra länder har man på mycket felaktiga och starkt ifrågasatta anledningar tagit bort denna status som erkänt religiöst samfund.

Skulle det bli på samma sätt i Sverige så skulle man därmed kunna stå utanför lagen och då är risken att ens kristna tro kan utstå sådan kritik att det skulle kunna utgöra en grund för att samfundet skulle kunna betraktas som olaglig. Dvs lagen skulle därmed peka på att den troende skulle kunna göra sig skyldig till en brottslig handling med de eventuella konsekvenser det skulle innebära för de enskilda troende medlemmarna och samfundet som så, i respektive land där denna fråga är väckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in