2022-09-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag gjorde en sökning, det står:

Synonymer till ansöka
skriftligen anhålla, anhålla, söka, begära, be, hemställa, lägga in en ansökan
https://www.synonymer.se/sv-syn/ans%C3%B6ka

Jag är ganska säker på att du inte menar att "begära" och "be" har exakt samma betydelse?

Du är tyvärr alldeles för långt borta rent mentalt för att kunna ha ett vuxet samtal....du gör de mest banbrytande krumbukterna så frågan är om du inte vore en lysande politiker istället.

Du ska ha ett stort tack för dina inlägg, skulle någon fråga varför jag aldrig kommer vilja ha något med JV att göra kommer jag hänvisa till detta 👌👍
Citera
2022-09-20, 18:41
Medlem
Citat:
Oavsett, du verkar inte förstå eller ta till dig att det är inte pengarna som är det viktiga, det viktiga är att få samma status som andra trossamfund, att Jehovas vittnen ska bli behandlade som alla andra trossamfund och inte särbehandlas.

Alla andra trossamfund får inte statsbidrag, det finns flertal trossamfund som inte får statsbidrag. Av olika anledningar. Vissa vill inte ens ansöka om det.

Vet inte hur det är nu, men Livets ord har tex sagt tidigare att de vill vara oberoende så de väljer att avstå från att ansöka. Antar att det fortfarande är så. Det är något som jag faktiskt kan respektera. Så jag tycker inte att de särbehandlas bara för att de inte får statsbidrag.

Ett trossamfund blir inte utsatt för särbehandling bara för att de inte får statsbidrag. Oavsett om de får avslag på ansökan eller väljer att avstå från att ansöka. Man måste ju vilja ansöka och sedan uppfylla kraven.

Det skulle inte ens vara särbehandling om alla andra trossamfund får statsbidrag, men inte Jehovas vittnen om JV skulle avstå från att ansöka eller inte uppfylla kraven och få avslag.

Citat:
Ni påstår ju själva att Jehovas vittnen är "en av de mest inkomstbringande religiösa organisationerna på jorden":

Ni anklagar Jehovas vittnen för allt möjligt, även motsägelsefulla anklagelser.

"Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull." (Matt 5:11 Bibel2000)

Det finns ingen anledning att sparka på varenda hund som skäller, för då kommer man ingenstans.

Jag har aldrig påstått att JV är en av de mest inkomstbringande religösa organisationerna, eller kommit med en massa anklagelser om annat. Så du behöver inte ljuga om det. Möjligt att andra gör det, men det betyder inte att jag gör samma sak.

Det där, tillsammans med sparka på skällande hundar-snacket är bara dåliga ursäkter för att slippa svara på frågor. Vill du inte svara på frågor så är det okej. Men då är det bättre att du struntar i att svara överhuvudtaget. Men vill du bli tagen seriöst så vore det bättre om du kunde ge vettiga svar.
Senast redigerad av Starberries 2022-09-20 kl. 18:50.
Citera
2022-09-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
Du är tyvärr alldeles för långt borta rent mentalt för att kunna ha ett vuxet samtal....du gör de mest banbrytande krumbukterna så frågan är om du inte vore en lysande politiker istället.

Du ska ha ett stort tack för dina inlägg, skulle någon fråga varför jag aldrig kommer vilja ha något med JV att göra kommer jag hänvisa till detta 👌👍

"tack", men ändå en pik, jag förstår

Det viktigaste är om du förkastar Gud eller inte för vad ofullkomliga människor säger och gör, även det som jag säger och gör.

Det är möjligt att jag gör fel i Gud ögon, eller möter dig på ett felaktigt sätt, det kan bara Gud döma, men jag är väldigt nitisk i att försöka hitta sanningen och fakta i olika sakfrågor, det har jag varit i hela mitt liv, även långt innan jag blev ett Jehovas vittne i en släkt och familj av ateister. Och detta även om jag har mött massor med motstånd, tro mig, jag har mött MASSOR med motstånd, även innan jag blev ett Jehovas vittne, bara för att jag tyckte att jag lyfte upp sanningen. Vissa människor gillar inte att bli avslöjade i sina lögner.

Jag upplever det som att "avhoppare"/"avfällingar"/"icke troende" förkastar Gud för vad Jv säger och gör, och det är sorgligt, för Jv är inte fullkomliga, Jv gör misstag och fel, dom är människor, det har jag erkänt många gånger trots usch/usch felaktiga påstående.

Om du verkligen är en uppriktig sanningssökare som hatar lögner och älskar sanning, så kommer du att hitta Gud, oavsett Jv eller inte:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)

Men om du älskar att förnedra andra med glåpord som "titties" och: "Du är... långt borta rent mentalt för att kunna ha ett vuxet samtal", och mycket annat, så undrar jag verkligen om det kan stämma.

I alla fall ha det liv som du vill, jag dömer dig inte, och jag bryr mig inte om vilket liv du lever, bara att jag får leva det liv jag lever utan att människor hatar, hotar och förnedrar mig.

Men oavsett, så kommer jag alltid att försvara det som är sant, riktigt och förnuftigt. Jag har en väldigt stark tro när det gäller det, jag fick den tron som sagt långt innan jag blev ett Jehovas vittne.

När du lugnat ner dig, och är beredd att diskutera respektfullt och resonligt, så är jag inte främmande för att fortsätta. Men som jag sade, jag är inte intresserad av att sparka på varenda hund som skäller.
Citera
2022-09-20, 18:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är en riktig bråkmakare, jag har inte fel.

Jo, enligt vad du själv påstått och vad MattiasBengtsson har påstått, så har du det.

Citat:
Så du ber och tigger om sjukpenning?

Nej, man tigger inte om sjukpenning, men man ber om att få den genom en process som kallas för ansökan. Precis som med bidrag så kommer det inte automatiskt, utan man behöver be om det för att få det.

Däremot kan man kalla det för att tigga om man kommer med ett skrivet testamente till en äldre person och påstår att det skulle vara bättre att "testamentera sina kvarlåtenskap till organisationen" för att "inte lämna arv till Satan och hans hantlangare i fall där de gamlas arvingar inte är JV". Att säga "lämna ditt arv till oss om du inte vill att dina arvingar ska få det" är att tigga.

Citat:
Nej, vi ansöker om pengar, och som jag har sagt, det är inte pengarna som är det viktiga, det är få samma status som andra trossamfund, att Jehovas vittnen ska bli behandlade som alla andra trossamfund och inte särbehandlas.

Just det, ni ber om att få bidrag genom en process som kallas för ansökan. Det är vad det kallas när man ber att få något från en myndighet, alltså är det att be om att få något. Huruvida man är berättigad att få det eller inte spelar ingen roll, man behöver officiellt be om att få det genom en ansökan, annars får man det inte.
Citera
2022-09-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Alla andra trossamfund får inte statsbidrag, det finns flertal trossamfund som inte får statsbidrag. Av olika anledningar. Vissa vill inte ens ansöka om det.

Vet inte hur det är nu, men Livets ord har tex sagt tidigare att de vill vara oberoende så de väljer att avstå från att ansöka. Antar att det fortfarande är så. Det är något som jag faktiskt kan respektera. Så jag tycker inte att de särbehandlas bara för att de inte får statsbidrag.

Ett trossamfund blir inte utsatt för särbehandling bara för att de inte får statsbidrag. Oavsett om de får avslag på ansökan eller väljer att avstå från att ansöka. Man måste ju vilja ansöka och sedan uppfylla kraven.

Det skulle inte ens vara särbehandling om alla andra trossamfund får statsbidrag, men inte Jehovas vittnen om JV skulle avstå från att ansöka eller inte uppfylla kraven och få avslag.

Fast nu är det så att Jehovas vittnen HAR särbehandlats av regeringen på grund av att dom inte fick bidraget, Högsta förvaltningsdomstolen slog fast i detta, bidraget och skadestånd har betalats ut efter många år. Regeringen betalar inte ut skadestånd om regeringen har gjort rätt, eller hur?
Citera
2022-09-20, 19:15
Medlem
Citat:
Citat:
jag har inte fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, enligt vad du själv påstått och vad MattiasBengtsson har påstått, så har du det.

Jag antar att du kan komma med argument, och inte bara ett tomt påstående?

Citat:
Nej, man tigger inte om sjukpenning, men man ber om att få den genom en process som kallas för ansökan. Precis som med bidrag så kommer det inte automatiskt, utan man behöver be om det för att få det.

Ber du om sjukpenning på dina bara knän, eller ber du om sjukpenning på något annat sätt?

Eller begär du sjukpenning för att du vet att du har rätt till det? Och därför lägger in en ansökan? Och därför tycker du att du inte behöver be om det, eftersom du tycker att du har har rätt till det?

Citat:
Just det, ni ber om att få bidrag genom en process som kallas för ansökan. Det är vad det kallas när man ber att få något från en myndighet, alltså är det att be om att få något. Huruvida man är berättigad att få det eller inte spelar ingen roll, man behöver officiellt be om att få det genom en ansökan, annars får man det inte.

Eller så begär man det om man anser att man har rätt till det, eller så ber man om det om man är osäker, "kan jag be att få det, snälla".
Citera
2022-09-20, 19:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag antar att du kan komma med argument, och inte bara ett tomt påstående?

Ber du om sjukpenning på dina bara knän, eller ber du om sjukpenning på något annat sätt?

Eller begär du sjukpenning för att du vet att du har rätt till det? Och därför lägger in en ansökan? Och därför tycker du att du inte behöver be om det, eftersom du tycker att du har har rätt till det?

Eller så begär man det om man anser att man har rätt till det, eller så ber man om det om man är osäker, "kan jag be att få det, snälla".

Jösses alltså, varför blandar du in att "tigga" när det är att be om något frågan gäller? Inte alla sätt att be om något är att tigga, det borde du väl vara medveten om?

Eller menar du att det är okej att JV ber om bidrag så länge som de inte också tigger om det medan de ber om det?
Citera
2022-09-20, 19:36
Medlem
Citat:
Jösses alltså, varför blandar du in att "tigga" när det är att be om något frågan gäller? Inte alla sätt att be om något är att tigga, det borde du väl vara medveten om?

Om vi ska gå efter MattiasBengtssons resonemang, så ska vi titta på synonymer, vad står det om att "be"?

Synonymer till be
äv. bedja
begära, tigga, bönfalla, böna; uppmana, anhålla, anmoda, ombe; inbjuda, bjuda
anropa Gud, förrätta bön

Citat:
Eller menar du att det är okej att JV ber om bidrag så länge som de inte också tigger om det medan de ber om det?

??? Jag fattar inte vad du menar.
Citera
2022-09-20, 19:37
Medlem
Citat:
Fast nu är det så att Jehovas vittnen HAR särbehandlats av regeringen på grund av att dom inte fick bidraget, Högsta förvaltningsdomstolen slog fast i detta, bidraget och skadestånd har betalats ut efter många år. Regeringen betalar inte ut skadestånd om regeringen har gjort rätt, eller hur?

Men det skulle inte vara någon särbehandling om jv höll sig till vad som står i deras litteratur, och väljer att avstå från att ansöka. Med hänvisning till deras princip om att klara sig på frivilliga donationer och undvika att tigga eller bedja om finansiellt stöd. Det senaste publicerades tydligen 2020, och då hade JV redan ansökt sedan 2007. Att det inte beviljades förrän 2019, och att det blev skadestånd påverkar inte. Tanken var ju fortfarande att JV skulle hålla sig till frivilliga donationer. Att ansöka om bidrag kan tolkas som om man ber om bidrag, och då passar det inte den principen.

Det är inte särbehandling. Jag tror inte någon tycker att det är särbehandling att Livets Ord har valt att avstå från att ansöka om statsbidrag för att de vill vara oberoende. Folk skulle nog tycka samma sak om det vore fallet med Jehovas Vittnen.

Har du ens någon källa som styrker ditt påstående om att JV ansöker om statsbidrag av ren princip, för att slippa särbehandling? Eller ska man utgå från vad som står i JV’s litteratur?
Senast redigerad av Starberries 2022-09-20 kl. 19:39.
Citera
2022-09-20, 19:42
Medlem
Citat:
Men det skulle inte vara någon särbehandling om jv höll sig till vad som står i deras litteratur, och väljer att avstå från att ansöka. Med hänvisning till deras princip om att klara sig på frivilliga donationer och undvika att tigga eller bedja om finansiellt stöd. Det senaste publicerades tydligen 2020, och då hade JV redan ansökt sedan 2007. Att det inte beviljades förrän 2019, och att det blev skadestånd påverkar inte. Tanken var ju fortfarande att JV skulle hålla sig till frivilliga donationer. Att ansöka om bidrag kan tolkas som om man ber om bidrag, och då passar det inte den principen.

Det är inte särbehandling. Jag tror inte någon tycker att det är särbehandling att Livets Ord har valt att avstå från att ansöka om statsbidrag för att de vill vara oberoende. Folk skulle nog tycka samma sak om det vore fallet med Jehovas Vittnen.

Har du ens någon källa som styrker ditt påstående om att JV ansöker om statsbidrag av ren princip, för att slippa särbehandling? Eller ska man utgå från vad som står i JV’s litteratur?

Fast du missar att det inte handlar om pengar, utan om att ha samma status i samhället som andra religiösa samfund i samhället.
Citera
2022-09-20, 20:05
Medlem
Citat:
Eller ska man utgå från vad som står i JV’s litteratur?

Vad ska man annars utgå ifrån? Missnöjda avhoppares åsikter kanske?
Citera
2022-09-20, 20:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om vi ska gå efter MattiasBengtssons resonemang, så ska vi titta på synonymer, vad står det om att "be"?

Synonymer till be
äv. bedja
begära, tigga, bönfalla, böna; uppmana, anhålla, anmoda, ombe; inbjuda, bjuda
anropa Gud, förrätta bön

Fick inte du lära dig i skolan att synonymer inte betyder samma som det ord som de är synonymer till?
Att tigga är ett sätt att be om något men att be om något är inte nödvändigtvis att tigga. Förstår du skillnaden?

Citat:
??? Jag fattar inte vad du menar.

Nej, det är uppenbart eftersom du tjatar om att "tigga" när vi andra bara talar om att "be om något".

Poängen var att JV, enligt MattiasBengtsson, i JV:s egen litteratur påstår att de inte ber någon om pengar utan att verksamheten finansieras enbart genom frivilliga bidrag. Såvitt jag kunnat se så stämmer det påståendet, alltså att det är vad som faktiskt påstås på JW.org.

Problemet med det är att det alltså inte är sant eftersom ni tydligen bett om att få statsbidrag sedan 2007, och såvitt jag vet är dessa statsbidrag enbart pengar och inte något annat (materiel eller fri tillgång till lokaler eller andra resurser), alltså att be om att få pengar.

Har jag beskrivit problematiken tydligare nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in