Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men du vet väl att det finns många på Flashback som bara är ute efter att sprida sin egen bild, utan att lyssna på andra, du vet Bogomils favorituttryck "pådyvlande" personer, där han själv är det främsta exemplet. Då anser jag att man redan har bestämt sig för vad sanningen är och kör på den linjen hela tiden.

Jag uppfattar dig som mer ödmjuk i det avseendet.
Fast skulle Gud bevisa sig för någon så är det nog väldigt svårt att inte tro Gud existerar. Annars är Gud inte så märkvärdig. Det är väldigt svårt att bestämma sig för vad sanningen är.
I Bogomils fall har jag aldrig sett han försöka pådyvla andra någon sorts absolut sanning. Han ifrågasätter mest hur andra kan veta saker, när dom inte är i nörheten av att bevisa det. På just den punkten håller jag med honom. Kan naturligtvis upplevas jobbigt. Särskilt när man, som jag, inte tillägger så mycket själv i sakfrågorna. Anledningen till att jag inte gör det är att jag inte tror (se "faith') så mycket, vilket ofta ses som jobbigt av troende, då dom inte får något att "attackera".
Citera
2017-04-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att avhålla sig från blod är en väldigt tolkningsbar fras. Som vanligt väldigt dåligt formulerat av Gud. Gud visste väl att blod räddar liv?

För judarna och människorna på den tiden var det uppenbart att man inte skulle använda blod till något överhuvudtaget. Om någon bland judarna skulle ha börjat med blodtransfusioner, så hade dom blivit utstötta:

"Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk."(3 Mose 17:10 Bibel2000)
Citera
2017-04-21, 13:00
Medlem
Citat:
Inte dåligt formulerat, om man ska avhålla sig från något, så ska man inte föra in det i kroppen, det är hur enkelt som helst.

Tvärtom visste nog Gud att man skulle börja med blodtransfusioner, och därför är det uttryckt i Apg 15:28-29 just på det sättet att man inte ska ha något med blod att göra. Tidigare talades det om att inte äta blod, men i Apg så står det att "avhålla sig från blod".

Det kunde ha stått att "inte äta blod", men nu står det att "avhålla sig från blod".
Ja, vad betyder avhålla? Det kan betyda vad som helst, nästan. Vad händer om du får ett sår och börjar blöda? Hur vill Gud att du avhåller dig i en sådan situation?
Det blir ju riktigt löjligt att bryta ner bibeln på detta sätt. Använd sunt förnuft istället för gamla texter, där det inte finns original kvar att undersöka.
Citera
2017-04-21, 13:02
Medlem
Citat:
För judarna och människorna på den tiden var det uppenbart att man inte skulle använda blod till något överhuvudtaget. Om någon bland judarna skulle ha börjat med blodtransfusioner, så hade dom blivit utstötta:

"Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk."(3 Mose 17:10 Bibel2000)
Det står inget om blodtransfusion i det citatet. Gud har nog inte koll på vad som hänt dom senaste tusentals åren. Därför är bibeln farlig.
Citera
2017-04-21, 13:07
Medlem
Citat:
Fast skulle Gud bevisa sig för någon så är det nog väldigt svårt att inte tro Gud existerar. Annars är Gud inte så märkvärdig. Det är väldigt svårt att bestämma sig för vad sanningen är.

Sanningen är förnuftig, logisk, bevisbar. Att bibeln beskriver tron som något man får bevis för är tydlig:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser."(Hebr 11:1 NVÖ)

Gud kan alltså bevisa sig själv genom bibeln, men du säger själv att du inte tänker fundera eller undersöka bibeln, det är ditt val.

Men jag funderar vad driver dig att befinna dig på ett religionsforum om du inte vill fundera, undersöka och ödmjukt diskutera religionsfrågor?

Citat:
I Bogomils fall har jag aldrig sett han försöka pådyvla andra någon sorts absolut sanning. Han ifrågasätter mest hur andra kan veta saker, när dom inte är i nörheten av att bevisa det. På just den punkten håller jag med honom.

Han har ju inget att komma med, att bara ifrågasätta allt och alla ger inga svar. Om han hade egna svar att komma med så vore det en annan sak, jag ser honom bara som en pajas, ett troll som skickar in en massa intetsägande inlägg, helst med avancerade ord, trots att han inte ens kan stava till orden ibland.

Citat:
Kan naturligtvis upplevas jobbigt. Särskilt när man, som jag, inte tillägger så mycket själv i sakfrågorna. Anledningen till att jag inte gör det är att jag inte tror (se "faith') så mycket, vilket ofta ses som jobbigt av troende, då dom inte får något att "attackera".

Ja det är jobbigt att diskutera med någon som inte vill resonera, någon som bara vill basunera ut sin egen syn utan att lyssna till andra.

Tycker du inte att sådana personer är jobbiga? Det finns ju flera troende på Flashback som är sådana, tycker du att det ska vara mer av det slaget, eller vill du att man ska kunna resonera och diskutera fram olika saker?
Citera
2017-04-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ja, vad betyder avhålla? Det kan betyda vad som helst, nästan. Vad händer om du får ett sår och börjar blöda? Hur vill Gud att du avhåller dig i en sådan situation?
Det blir ju riktigt löjligt att bryta ner bibeln på detta sätt. Använd sunt förnuft istället för gamla texter, där det inte finns original kvar att undersöka.

Ja om man börjar suga på såret för att dricka blod, då avhåller man sig inte från blod.

Hur svårt är det att förstå?
Citera
2017-04-21, 13:12
Medlem
Citat:

Om din läkare säger till dig att du ska avhålla dig från alkohol, eftersom levern tar skada, kan du då injicera alkohol i blodet istället för att dricka det?
Citera
2017-04-21, 13:14
Medlem
kanelipullas avatar
Äntligen!! Tack gode gud att nåt land fattar vad Jehovas Vittnen är! Ryssland fattar!
Nu finns dom på samma lista som al-Qaida! Den psykiska terrorn dom utsätter avhoppare eller dom som lämnat dom är såå jävla sjuk! Det e faan inte normalt!! Att göra en annan människa illa så psykiskt att dom oftast tappar fotfästet helt är ren ondska. Dom vänder ryggen till.. till dom som är svaga och mår dåligt. Dom fryser ut släkt och vänner.. vänskap som har funnits där i över 30 år är som bortblåst. Dom vänder ryggen till mot sina egna.. sin mamma, sin pappa.. sina egna barn. Det står absolut ingenstans i bibeln att du ska vända din rygg mot någon som inte har gjort något fel! Ett Jehovas Vittne tror att han ska få komma till paradiset efter döden.. paradiset in my ass!! Gör du en annan människa illa medvetet.. psyksiskt illa. Inta fan hamnar du i ett paradis efter döden.. du hamnar i helvetet efter det. Har enbart hat mot jehovas vittnen.. och hur dom har behandlat en släkting till mig i 30 år!

Så..min fråga till dig.. satans åkomma från helvetet.. jaa du Jehovas vittne!! Hur känns det att vara "pure evil"? Hur känns det att göra en annnan människa illa medvetet? Är du stolt över att vara en satans åkomma?
Citera
2017-04-21, 13:19
Medlem
Citat:
Sanningen är förnuftig, logisk, bevisbar. Att bibeln beskriver tron som något man får bevis för är tydlig:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser."(Hebr 11:1 NVÖ)

Gud kan alltså bevisa sig själv genom bibeln, men du säger själv att du inte tänker fundera eller undersöka bibeln, det är ditt val.

Men jag funderar vad driver dig att befinna dig på ett religionsforum om du inte vill fundera, undersöka och ödmjukt diskutera religionsfrågor?

Han har ju inget att komma med, att bara ifrågasätta allt och alla ger inga svar. Om han hade egna svar att komma med så vore det en annan sak, jag ser honom bara som en pajas, ett troll som skickar in en massa intetsägande inlägg, helst med avancerade ord, trots att han inte ens kan stava till orden ibland.

Ja det är jobbigt att diskutera med någon som inte vill resonera, någon som bara vill basunera ut sin egen syn utan att lyssna till andra.

Tycker du inte att sådana personer är jobbiga? Det finns ju flera troende på Flashback som är sådana, tycker du att det ska vara mer av det slaget, eller vill du att man ska kunna resonera och diskutera fram olika saker?
Om man tror att Gud existerar bara genom att läsa bibeln, ja då är man väldigt naiv. Tro och religion har mest med indoktrinering och geografi att göra. Det finns väldigt många som undersökt bibeln, utan att bli troende. Det finns även miljontals som knappt läst bibeln, men tror ändå på bibelns Gud.

Jag har inga problem att lyssna på andra, Men om dom inte kan ge bevis för det dom säger, ja då tror jag oftast inte på dom, Varför skulle jag? Tänk att alltid tro på det folk säger? Det skulle få katastrofala följder i längden.
Citera
2017-04-21, 13:20
Medlem
Citat:
Ja om man börjar suga på såret för att dricka blod, då avhåller man sig inte från blod.

Hur svårt är det att förstå?
Fast avhålla hade ju inte bara med att äta att göra. Nu får du bestämma dig vad avhålla betyder.
Citera
2017-04-21, 13:26
Medlem
Citat:
Om din läkare säger till dig att du ska avhålla dig från alkohol, eftersom levern tar skada, kan du då injicera alkohol i blodet istället för att dricka det?
Ja, om det var ofarligt och räddade liv. Annars är det en falsk analogi. Du kan inte jämföra från olika kategorier. Detta har nog påpekats tusentals ggr i detta forum.
Jag skulle nämligen inte ge blod heller, om det var skadligt.
Citera
2017-04-21, 13:59
Medlem
Citat:
Om man tror att Gud existerar bara genom att läsa bibeln, ja då är man väldigt naiv. Tro och religion har mest med indoktrinering och geografi att göra. Det finns väldigt många som undersökt bibeln, utan att bli troende. Det finns även miljontals som knappt läst bibeln, men tror ändå på bibelns Gud.

Jag har inga problem att lyssna på andra, Men om dom inte kan ge bevis för det dom säger, ja då tror jag oftast inte på dom, Varför skulle jag? Tänk att alltid tro på det folk säger? Det skulle få katastrofala följder i längden.

Fast nu gav jag dig bevis, men du sade:

Citat:
Nej, jag tänker faktiskt inte fundera på det.

Det är upp till dig om du vill undersöka och fundera på vad bibeln säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in