Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Fast skulle Gud bevisa sig för någon så är det nog väldigt svårt att inte tro Gud existerar. Annars är Gud inte så märkvärdig. Det är väldigt svårt att bestämma sig för vad sanningen är.
Sanningen är förnuftig, logisk, bevisbar. Att bibeln beskriver tron som något man får bevis för är tydlig:
"
Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser."(Hebr 11:1 NVÖ)
Gud kan alltså bevisa sig själv genom bibeln, men du säger själv att du inte tänker fundera eller undersöka bibeln, det är ditt val.
Men jag funderar vad driver dig att befinna dig på ett religionsforum om du inte vill fundera, undersöka och ödmjukt diskutera religionsfrågor?
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
I Bogomils fall har jag aldrig sett han försöka pådyvla andra någon sorts absolut sanning. Han ifrågasätter mest hur andra kan veta saker, när dom inte är i nörheten av att bevisa det. På just den punkten håller jag med honom.
Han har ju inget att komma med, att bara ifrågasätta allt och alla ger inga svar. Om han hade egna svar att komma med så vore det en annan sak, jag ser honom bara som en pajas, ett troll som skickar in en massa intetsägande inlägg, helst med avancerade ord, trots att han inte ens kan stava till orden ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Kan naturligtvis upplevas jobbigt. Särskilt när man, som jag, inte tillägger så mycket själv i sakfrågorna. Anledningen till att jag inte gör det är att jag inte tror (se "faith') så mycket, vilket ofta ses som jobbigt av troende, då dom inte får något att "attackera".
Ja det är jobbigt att diskutera med någon som inte vill resonera, någon som bara vill basunera ut sin egen syn utan att lyssna till andra.
Tycker du inte att sådana personer är jobbiga? Det finns ju flera troende på Flashback som är sådana, tycker du att det ska vara mer av det slaget, eller vill du att man ska kunna resonera och diskutera fram olika saker?