Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Så den tidiga judendomen skulle alltså varit polyteistisk?
Ja. Ps 110:1 Herren sade till min herre. Det är två på tronen! Eftersom det är Gud som sa det till Jesus är det tillåtet.
Löftet står över lagen
Bröder, för att ta ett exempel: inte heller ett vanligt mänskligt testamente kan upphävas eller ändras sedan det en gång har blivit giltigt. Men nu gavs löftena åt Abraham och hans avkomma. Och det heter inte: »och åt dina avkomlingar«, som om det gällde många, utan det talas om en enda: och åt din avkomma, och det är Kristus. Jag menar: ett testamente som Gud själv en gång har förklarat giltigt kan inte upphävas av den fyrahundratrettio år yngre lagen, så att löftet skulle sättas ur kraft. Om arvet berodde på lagen kunde det ju inte längre bero på löftet. Men nu är det genom sitt löfte som Gud har skänkt arvet åt Abraham. Gal 3
Om ett löfte gällde Abraham så gäller ett löfte för Kristus också, och löftet "sätt dig vid min sida tills jag har lagt dina fiender under dig" står över lagen. Han är lika mäktig som Herren nu, därför måste han underordna sig Fadern.
Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, Fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 1Kor 15:24-25
När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt. 1Kor 15:27-28
Frågor på det?