2023-10-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du har förstått att bibeln innehåller illustrationer, bildspråk, metaforer, hyperboler, uppenbarelser etc. Så tyvärr tror jag inte det är bokstavligt att människor ska leva på jorden för evigt med evigt liv. Men vill man tro så får man väl göra det.

Man kan alltså med din formulering bortförklara vad som helst i Bibeln.
Grattis.

Skit i vad jag säger undersök istället med teologer eller liknande så får du se att det jag sa om illustrationer etc stämmer.
Citera
2023-10-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har förstått att du är trolös, förstockad, själisk, oandlig, alltigenom jordisk, utan ande, och därför inte förstår Guds rikes hemligheter.

De skall se hans ansikte, och de skall bära hans namn på sin panna. Upp 22:4

Dindoo Nuffin, som vet varför du är lika blind som dina ledare.

OM Jesus var din lärare så hade du också förstått att det inte är ok att fördöma och angripa andra.
Citera
2023-10-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
OM Jesus var din lärare så hade du också förstått att det inte är ok att fördöma och angripa andra.
Varför glömmer du bort vad Jesus sa i Matt 15:16? I originaltexten står det ointelligent. Är du utan förstånd?

When any one heareth the word of the kingdom, and understandeth it not, then cometh the wicked one (satan), and catcheth away that which was sown in his heart. This is he which received seed by the way side. Matt 13:19

För övrigt är vartenda ord i mitt förra inlägg, trolös, själisk, utan ande m m hämtat från Bibeln.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-10-13 kl. 16:34.
Citera
2023-10-13, 19:49
Medlem
Citat:
Du har en fariseeisk anda!! Du använder bibeln som ett slagträ mot mig. Osmaklig så kallad kärlek som du utövar mot mig. Tack ska du ha! Gud välsigna dig för dina ansträngningar 🙏🏼
Jv gör inget annat själva.

Ni forskar i skrifterna därför att ni tror att de kan ge er evigt liv. Just dessa vittnar om mig, men ni vill inte komma till mig för att få liv. Joh 5

Ni vill inte erkänna att Gud smorde Jesus till Elohim. Läs 2Kor 10
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-10-13 kl. 20:22.
Citera
2023-10-13, 20:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Skit i vad jag säger

Inte så svårt när du skriver sådant.

Citat:
undersök istället med teologer eller liknande så får du se att det jag sa om illustrationer etc stämmer.

Var påstod jag att det inte skulle stämma?

Om jag ska basera min uppfattning på vad jag läst som du har skrivit hittills så är jag ganska säker på att jag vet mer om teologi än du.

Vittnen är dessutom inte alls överens med faktiska teologer i många frågor, som till exempel blodsfrågan och hur namnet "JHWH" egentligen ska uttalas, treenigheten, helvetet och vad som händer efter Harmageddon, bara för att nämna några, så att du hänvisar till teologer är intressant. Att se teologer som auktoritet och hänvisa till dem enbart när de håller med om den egna åsikten, men inte se dem som auktoriteter när de inte gör det är inte särkilt hederligt som argumentationsteknik.
Citera
2023-10-13, 22:44
Medlem
Citat:
Jv gör inget annat själva.

Ni forskar i skrifterna därför att ni tror att de kan ge er evigt liv. Just dessa vittnar om mig, men ni vill inte komma till mig för att få liv. Joh 5

Ni vill inte erkänna att Gud smorde Jesus till Elohim. Läs 2Kor 10

Som sagt. Du får angripa oss hur mycket du vill. Spelar liksom ingen roll vad man säger till dig. Gud smorde visst Jesus vid dopet när Johannes döparen döpte Jesus. Vad pratar du om?
Citera
2023-10-13, 22:57
Medlem
Citat:
Som sagt. Du får angripa oss hur mycket du vill. Spelar liksom ingen roll vad man säger till dig. Gud smorde visst Jesus vid dopet när Johannes döparen döpte Jesus. Vad pratar du om?
Jesus smordes till Elohim i himlen innan han sändes till jorden. Heb 1:9 och Ps 45:7-8. Han kom till det som var hans, Israel, och hur kunde han göra det utan att ha fått makten över Guds rike? Ps 110:1 och Joh 1:12. Var står det att Jesus smordes vid dopet?
Citera
2023-10-13, 23:18
Medlem
Citat:
Intressant
Precis, för Elohim betyder gudar på hebreiska. Så varför förnekar Jv Jesus som Gud?
Citera
2023-10-14, 00:38
Medlem
Citat:
Precis, för Elohim betyder gudar på hebreiska. Så varför förnekar Jv Jesus som Gud?
Så den tidiga judendomen skulle alltså varit polyteistisk?
Citera
2023-10-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag skrev inte om enskilda medlemmar, utan om organisationen som helhet, och då påstås det uttryckligen att 144 000 från organisationen ska få komma till himlen.
Om då enskilda vittnen tror att de ska kunna bli en av dessa 144 000 eller bli kvar på jorden är en helt annan fråga.
Ingenstans står det att någon utanför organisationen skulle kunna bli en av de 144 000, eller hur?

Man menade dessutom att detta antal var uppnått redan 1935. Detta baserat på antalet medlemmar.
Citera
2023-10-14, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så den tidiga judendomen skulle alltså varit polyteistisk?
Ja. Ps 110:1 Herren sade till min herre. Det är två på tronen! Eftersom det är Gud som sa det till Jesus är det tillåtet.

Löftet står över lagen
Bröder, för att ta ett exempel: inte heller ett vanligt mänskligt testamente kan upphävas eller ändras sedan det en gång har blivit giltigt. Men nu gavs löftena åt Abraham och hans avkomma. Och det heter inte: »och åt dina avkomlingar«, som om det gällde många, utan det talas om en enda: och åt din avkomma, och det är Kristus. Jag menar: ett testamente som Gud själv en gång har förklarat giltigt kan inte upphävas av den fyrahundratrettio år yngre lagen, så att löftet skulle sättas ur kraft. Om arvet berodde på lagen kunde det ju inte längre bero på löftet. Men nu är det genom sitt löfte som Gud har skänkt arvet åt Abraham. Gal 3

Om ett löfte gällde Abraham så gäller ett löfte för Kristus också, och löftet "sätt dig vid min sida tills jag har lagt dina fiender under dig" står över lagen. Han är lika mäktig som Herren nu, därför måste han underordna sig Fadern.

Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, Fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 1Kor 15:24-25

När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt. 1Kor 15:27-28

Frågor på det?
Citera
2023-10-14, 09:29
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”

Har inte Jehovas vittnen tagit miste i vissa lärofrågor?

Jehovas vittnen påstår sig inte vara inspirerade profeter. De har gjort misstag.

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...lska-profeter/

Varför har Jehovas vittnen ändrat en del av sina trosuppfattningar?

Vi har alltid grundat våra trosuppfattningar på Bibeln, så när vi får en tydligare förståelse av vad Bibeln säger justerar vi vår uppfattning.*

Det här stämmer bra med den bibliska principen i Ordspråksboken 4:18: ”De rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet tills det är full dag.” Precis som man kan se allt skarpare konturer i omgivningarna när solen går upp, så får man en allt tydligare förståelse av Guds budskap när hans tid för det är inne. (1 Petrus 1:10–12) Och Bibeln har förutsagt att han skulle påskynda den här processen i ”ändens tid”. (Daniel 12:4)

Man behöver varken bli förvånad eller upprörd över att trosuppfattningar justeras. De som tillbad Gud på Bibelns tid hade också felaktiga uppfattningar och förväntningar som behövde justeras.

Mose ville gärna befria israeliterna redan 40 år innan Gud hade planerat att göra det. (Apostlagärningarna 7:23–25, 30, 35)

Apostlarna förstod inte att Messias skulle dö och uppstå, trots att det var förutsagt. (Jesaja 53:8–12; Matteus 16:21–23)

En del av de första kristna hade missuppfattat när ”Jehovas dag” skulle komma. (2 Thessalonikerna 2:1, 2)

Gud rättade senare till deras missuppfattningar, och vi hoppas och ber att han ska hjälpa oss på samma sätt. (Jakob 1:5)

*Vi försöker inte dölja att vi har justerat våra trosuppfattningar. Vi har faktiskt sammanställt och publicerat dem. För att se exempel på det kan man söka på ”Klarläggande av trosuppfattningar” i Onlinebiblioteket.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittne...uppfattningar/
Tack. Fullgott svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in