2022-09-17, 22:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att Jehovas vittnen utesluter människor som "ljuger, förleder, undanhåller och hatar i smyg"?

Jag håller med dig!!!

Absolut, om de gör något i smyg som kan få organisationen att se dålig ut, så som du gör när du ständigt bekräftar det vi redan vet: att organisationen är dålig.

Pedofiler verkar tyvärr dock vara undantaget. För det får organisationen att inte bara se dålig ut utan även pervers. Och där verkar gränsen gå.
Citera
2022-09-18, 00:17
Medlem
Citat:
Tror du att jag bryr mig? Du är en självutnämnd profet, du tror att du är någon speciell. Men du har ingen annan än dig själv, du har inga bröder och systrar, du är helt ensam i hela världen med din exklusiva tro.
Självutnämnd? Inte av mig. Det är lögn. Profet? Vem har sagt det? Inte jag.

Jag ska tala om för dig vilka som ljuger. Jehovas vittnen. När jag besökte Rikets sal i Jönköping gick jag fram till stället där de har all litteratur och bad om ett Vakttorn. Döm om min förvåning när brodern öppnade en låda, och i den fanns en mapp med Vakttorn. På mappen stod MITT namn! Jag har ALDRIG blivit medlem eller döpt som ett JV! Jag fick höra att jag BETRAKTADES som ett JV! Vilka tror ni att ni är?
Citera
2022-09-18, 11:20
Medlem
Citat:
Verkligen Smeso? Så om ett Jehovas vittne mördar en annan, så ska man "avgöra meningsskiljaktigheterna mellan kristna",

Det handlar om "meningsskiljaktigheter"/tvister mellan kristna, inte brott mot bibeln eller samhällets lagar.

Det är aningen frustrerande att du så flagrant väljer att inte svara på min fråga om era frivilliga bidrag?

I er litteratur står följande att läsa så sent som 2020, jag citerar:

"Trots att kostnaderna för vår verksamhet är höga tigger vi aldrig om pengar. För mer än 100 år sedan stod det i andra numret av Vakttornet att vi tror att vi har Jehova bakom oss och att vi aldrig kommer tigga eller bedja människor om finansiellt stöd och det har vi heller aldrig gjort. Vår verksamhet understöds genom frivilliga bidrag" slut citat.

Detta är något som många gånger också predikats från podiet i rikets sal, att det faktum att er verksamhet klarar av att bedrivas via frivilliga bidrag, är ett bevis på att ni har guds välsignelse, för hade ni inte haft det hade det inte fungerat.

Men sedan 2007 har JV ansökt om statlig finansiering till religiösa samfund.

Med bakgrund av citatet från er litteratur, hur ställer du dig till det faktum att JV de facto faktiskt tigger pengar via skattekollektivet? Är inte det en ren lögn ni skriver i er litteratur?

Om JV inte klarar av att bedriva verksamhet utan att erhålla statligt stöd för religiösa samfund, vad säger det då om guds välsignelse? Visar inte det att ni inte längre har guds välsignelse?
Citera
2022-09-19, 02:23
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
Det är aningen frustrerande att du så flagrant väljer att inte svara på min fråga om era frivilliga bidrag?

I er litteratur står följande att läsa så sent som 2020, jag citerar:

"Trots att kostnaderna för vår verksamhet är höga tigger vi aldrig om pengar. För mer än 100 år sedan stod det i andra numret av Vakttornet att vi tror att vi har Jehova bakom oss och att vi aldrig kommer tigga eller bedja människor om finansiellt stöd och det har vi heller aldrig gjort. Vår verksamhet understöds genom frivilliga bidrag" slut citat.

Detta är något som många gånger också predikats från podiet i rikets sal, att det faktum att er verksamhet klarar av att bedrivas via frivilliga bidrag, är ett bevis på att ni har guds välsignelse, för hade ni inte haft det hade det inte fungerat.

Men sedan 2007 har JV ansökt om statlig finansiering till religiösa samfund.

Med bakgrund av citatet från er litteratur, hur ställer du dig till det faktum att JV de facto faktiskt tigger pengar via skattekollektivet? Är inte det en ren lögn ni skriver i er litteratur?

Om JV inte klarar av att bedriva verksamhet utan att erhålla statligt stöd för religiösa samfund, vad säger det då om guds välsignelse? Visar inte det att ni inte längre har guds välsignelse?

Vilket samfund ansöker inte om statsbidrag? Har inget av dom Guds välsignelse menar du? Det kanske ingår i välsignelsen att man får ansökan godkänd? Fick de det? Vet du?

Sen är väl inte att ansöka samma sak som att tigga?

Jag tror Jehovas Vittnen är närmare sanningen än något annat samfund i Sverige, men jag vet att även de har fel om en del saker, och har missuppfattat en del saker.. rätt grova saker faktiskt, som går ut över hela läran de lär ut. Som när Jesus återkommer t.ex.

Men mycket har de också förstått bättre än något annat samfund, som oftast inte förstått något alls av uppenbarelseboken och bara håller på att tramsa.
Citera
2022-09-19, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Vilket samfund ansöker inte om statsbidrag? Har inget av dom Guds välsignelse menar du? Det kanske ingår i välsignelsen att man får ansökan godkänd? Fick de det? Vet du?

Jag tror Jehovas Vittnen är närmare sanningen än något annat samfund i Sverige, men jag vet att även de har fel om en del saker, och har missuppfattat en del saker.. rätt grova saker faktiskt, som går ut över hela läran de lär ut. Som när Jesus återkommer t.ex.

Men mycket har de också förstått bättre än något annat samfund, som oftast inte förstått något alls av uppenbarelseboken och bara håller på att tramsa.

Det finns en del trossamfund som inte får statsbidrag alls. Antingen för att de inte söker om det, eller för att de helt enkelt inte är berättigade till det även om de skulle ansöka.

Dessa är berättigade till det och får statsbidrag i dagsläget -> https://www.myndighetensst.se/bidrag...ossamfund.html

Det innebär att bland annat Hare Krishna och Scientologkyrkan inte är berättigade/erhåller statsbidrag just nu.

För övrigt har ju Jehovas Vittnen som sagt velat klara sig själva med enbart frivilliga donationer. Att klara sig utan finansiellt stöd. Att då ansöka om statsbidrag och få det beviljat, det överensstämmer inte med vad de påstår sig vilja.
Senast redigerad av Starberries 2022-09-19 kl. 04:32.
Citera
2022-09-19, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows

Kan du nämna ett annat samfund som påstår att deras verksamhet bedrivs av frivilliga bidrag och att de aldrig ber om pengar, samtidigt som de ansöker om statsbidrag? Ser du inte det lögnaktiga i att påstå något sådant?

Om man hävdar att ens religion bedrivs enbart av frivilliga bidrag och att det är ett tecken på guds välsignelse anser du då inte att det är talande att samfundet sedan 2007 fått ansöka om bidrag?

Jehovas vittnen uppmanar sina medlemmar att 1. Inte rösta i demokratiska val. 2. De ska ta avstånd från världen och visa att de inte är en del av den. 3. Att inte skaffa vänner i den här världen utan istället söka sina vänner och social samhörighet inom församlingen.

Tycker du att det är moraliskt försvarbart att ha denna inställning till samhället men ändå vilja suga pengar ur just det samhälle man inte vill vara en del av?
Citera
2022-09-19, 13:54
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Kan du nämna ett annat samfund som påstår att deras verksamhet bedrivs av frivilliga bidrag och att de aldrig ber om pengar, samtidigt som de ansöker om statsbidrag? Ser du inte det lögnaktiga i att påstå något sådant?

Om man hävdar att ens religion bedrivs enbart av frivilliga bidrag och att det är ett tecken på guds välsignelse anser du då inte att det är talande att samfundet sedan 2007 fått ansöka om bidrag?

Jehovas vittnen uppmanar sina medlemmar att 1. Inte rösta i demokratiska val. 2. De ska ta avstånd från världen och visa att de inte är en del av den. 3. Att inte skaffa vänner i den här världen utan istället söka sina vänner och social samhörighet inom församlingen.

Tycker du att det är moraliskt försvarbart att ha denna inställning till samhället men ändå vilja suga pengar ur just det samhälle man inte vill vara en del av?

Fast är det inte tvärtom egentligen? Försöker inte detta samhälle suga pengar ur Jehovas Vittnen för markhyra och annat, även om de egentligen vill vara för sig själva? Tyvärr har samhället lagt beslag på all landyta, så då måste det gå åt båda hållen.
Citera
2022-09-19, 15:03
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Det finns en del trossamfund som inte får statsbidrag alls. Antingen för att de inte söker om det, eller för att de helt enkelt inte är berättigade till det även om de skulle ansöka.

Dessa är berättigade till det och får statsbidrag i dagsläget -> https://www.myndighetensst.se/bidrag...ossamfund.html

Det innebär att bland annat Hare Krishna och Scientologkyrkan inte är berättigade/erhåller statsbidrag just nu.

För övrigt har ju Jehovas Vittnen som sagt velat klara sig själva med enbart frivilliga donationer. Att klara sig utan finansiellt stöd. Att då ansöka om statsbidrag och få det beviljat, det överensstämmer inte med vad de påstår sig vilja.

Mormonerna och Livets ord får inte heller statsbidrag.
Citera
2022-09-19, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries

Man har ansökt för principens skull, inte för att man behöver pengarna.

Det är inte rättvist att Jehovas vittnen ska särbehandlas jämfört med andra samfund, det riskerar också att Jehovas vittnen behandlas respektlöst i andra sammanhang.
Citera
2022-09-19, 17:02
Medlem
Citat:

Jehovas vittnen betalar också skatt, Jehovas vittnen är lika mycket utsugare som alla andra som kräver valuta för skatten man betalar.

Om man är tvingad till att betala skatt, så har man rätt att kräva något tillbaka för skatten:

"Säg oss vad du anser: är det rätt eller inte att betala skatt till kejsaren?« Jesus märkte deras onda avsikt och sade: »Hycklare, varför vill ni sätta mig på prov? Visa mig ett mynt som man betalar skatt med.« De räckte honom en denar, och han frågade: »Vems bild och namn är det här?« – »Kejsarens«, svarade de. Då sade han till dem: »Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud.« När de hörde detta blev de häpna. De lät honom vara och gick sin väg." (Matt 22:17-22 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2022-09-19 kl. 17:04.
Citera
2022-09-19, 17:44
Medlem
Citat:

Det är inte rättvist att Jehovas vittnen ska särbehandlas jämfört med andra samfund, det riskerar också att Jehovas vittnen behandlas respektlöst i andra sammanhang.

Vad gör man med pengarna man inte behöver?

Går de direkt till rättsprocesser och viten i USA?

I själva verket är det mycket som tyder på att organisationen blöder pengar. Man får nya medlemmar i fattiga länder men har stagnerat eller tappar medlemmar i industriländerna. Sedan kostar ett antal rättsprocesser främst i Usa pengar.
Citera
2022-09-19, 19:02
Medlem
Citat:

Vad då särbehandlas? Det är inte så att alla andra samfund får statsbidrag medan JV är det enda som inte får det. Vissa trossamfund vill inte ens ansöka om statsbidrag. Medan andra får avslag. JV fick ju länge avslag pga saker som bland annat att samfundet uppmanar sina medlemmar att inte rösta i politiska val och att inte låta barn genomgå blodtransfusioner. Det ändrades för några år sedan.

Eftersom vissa samfund inte får statsbidrag, så tycker jag inte att JV skulle särbehandlas om de inte fick bidrag. Då behöver man inte skylla på struman ansöker av ren princip. Om man sedan ansöker men får avslag, så finns det troligen goda skäl till detta. Man är inte automatiskt berättigad till statsbidrag bara för att man ansöker om det.

Jag tror att det finns andra saker som gör att JV (både samfundet och somliga vittnen personligen) behandlas respektlöst. Att de tex knackar på hos någon som inte vill ha besök av JV eller något annat trossamfund, eller att man inte håller med i vissa frågor. Huruvida man får statsbidrag eller inte, och därmed eventuellt utsätts för särbehandling, det påverkar nog inte. Men jag har inte stenkoll. Kanske folk behandlade JV respektlöst under de åren de fick avslag på ansökan. Enbart på grund av detta. Men det har jag svårt att tro.

Om man nu inte behöver pengarna, vad händer med statsbidraget? Du påstår att man klarar sig utan dem, så det kan ju lika gärna handla om att man tex sparar till framtida behov. Eller så använder man pengarna till olika saker, trots att de egentligen inte behövs. Men då kan man egentligen inte påstå att pengarna inte behövs.
Senast redigerad av Starberries 2022-09-19 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in