Citat:
Ursprungligen postat av
Visheten
Jesus kropp är ju redan förbrukad och inlöst. Så vad är det vi ska äta? Menar du på fullaste allvar att brödet och vinet bokstavligen är Jesus kropp och blod idag?
Brödet motsvarar hans kropp och är den kristna församlingen.
Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: »Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig. Luk 22:19
Gör detta till minne av mig. Alltså en aktiv handling, att äta brödet som är hans kropp. Genom att äta brödet blir vi en del av Kristi kropp (Rom 12).
Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. Luk 22
Genom att dricka vinet ingår du i det kristna förbundet och får det utlovade eviga livet.
Jesus är i Joh 6 tydlig med att den som inte äter och dricker inte får evigt liv.
Som sagt, dopet är också symboliskt. Du blir pånyttfödd genom dopet.
Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Joh 3
Att födas av vatten sker vid dopet = pånyttfödd kristen.
Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit. 2Kor 5:17
Sammanfattning: genom att äta och dricka blir du pånyttfödd in i Kristus, och en ny skapelse. Du får ett nytt hjärta och en ny ande.
Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på er och ge er ett hjärta av kött. Med min egen ande skall jag fylla er. Hes 36
Så vid dopet får du Guds ande = med min egen ande skall jag fylla er. Och ett nytt hjärta så du kan känna Guds kärlek.
Men eftersom Jv vägrar lyda Herren och inte äter och dricker är ni inte med i Kristi förbund, och därför är Guds ande overksam hos er, vilket Jv erkänner när de säger att de andliga gåvorna upphörde när apostlarna dog. Det är inte sant, men nu vet ni varför.