2023-08-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du vet mycket väl att kristendom och Islamär avknoppningar av judendomen i ett rröigipnshistoriskt avseende. Men frågar du troende så blir det naturligtvis ett javla gräl om med som har Gud på sin sida. 😁

Islam var en reaktion på den kristna rörelsen, Islam kom till 300 år efter kristendomen, även Katolska Kyrkan kom till efter den sanna kristendomen. Både Islam och Katolska Kyrkan (och andra förgreningar) var det avfall som Paulus, Johannes och andra varnade för:

"När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här. Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud. " (2 Thess 2:1-4 Bibel2000)

Men detta vet du redan om, eftersom du fick kunskap om detta innan du överlämnade dig till Gud och blev döpt hos Jehovas vittnen.
Citera
2023-08-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är det ett bättre sätt att tala någon till rätta genom att säga att människor är hjärntvättade?
Buhu... Det finns inget bättre sätt än att säga vad den sjuke har drabbats av. Det kan vara en feldiagnos, men du har hittils inte lyckats visa att du inte är i klorna på sekten när du fortsätter sprida sektens lögner om evangeliet. Ingen ska leva för evigt på jorden.

där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt. Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. Jes 65:20-22

De ska dö och bli gamla som träden. Inte ett ord om evigt liv PÅ JORDEN!
Citera
2023-08-03, 16:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det finns flera gudar än Jehova:

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig." (2 Mose 20:3 Bibel2000)

"Nu vet jag att Herren(Jehova) är större än alla andra gudar" (2 Mose 18:11 Bibel2000)

"det finns ju många gudar och många herrar " (1 Kor 8:5 Bibel2000)

Visste du inte om att det existerar många gudar enligt bibeln? Handlar även detta om att du inte är ödmjuk när du läser bibeln, är det bara "tomma ord" enligt dig?

Jo, jag vet att det nämns flera gudar i Bibeln, men jag trodde att de troende ansåg att det endast finns en enda verklig Gud och att de andra som nämndes var avgudar i betydelsen falska gudar och inte faktiska existerande gudar.

Tydligen är Jehovas vittnen annorlunda på den punkten.
Citera
2023-08-03, 16:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Verkligen?

Att man är ödmjuk/vidsynt gör att man inte har förutfattade meningar när man undersöker/forskar i saker och ting. Det är dom ödmjuka/vidsynta forskarna som upptäcker nya saker när dom inte är inskränkta i sina egna uppfattningar. Är detta okänt för dig, "tomma ord"?

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde." (Apg 17:11 Bibel2000)

"Han kallade till sig ett barn och ställde det framför dem och sade: »Sannerligen, om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni aldrig in i himmelriket. De som gör sig själva små som det här barnet är störst i himmelriket." (Matt 18:2-4 Bibel2000)

Det är inte vad ödmjukhet handlar om.

Ödmjukhet handlar om att inte tro mer om sig själv, att inte tro att man alltid har rätt. Jag får uppfattningen att du alltid har rätt, och alla andra har fel, hur kan du då lära dig nya saker? Är det så forskare ska tänka, att dom alltid har rätt, och dom vet redan hur allting hänger ihop, och behöver inte ens forska och undersöka om saker och ting? Handlar inte forskning om att ödmjukt ta till sig sanningen om vad deras undersökningar visar?

Har du någonsin ödmjukt forskat i bibeln?

Vi har tydligen olika förståelse av vad "ödmjukhet" betyder.
Man ska absolut inte vara ödmjuk i studier eftersom det innebär ett blint accepterande av det man blir lärd. Man ska ifrågasätta om man inte håller med snarare än ödmjukt foga sig.

Man uppnår aldrig full förståelse genom att ödmjukt foga sig. Om man har en annan uppfattning så ska man ifrågasätta så att man kan reda ut varför man inte är överens med det man läst och då kunna reda ut att det antingen är den som skrev texten som missförstått (det förekommer) eller att det är något som man själv inte förstått antingen på ett missförstånd i det man läst eller att man saknat ytterligare information.

Att ödmjukt acceptera allt man läser är inte bra.

Att läkare ska ha ödmjukhet inför patienter är en självklarhet, men de ska inte ha ödmjukhet inför läkarvetenskapen, den ska de ifrågasätta om de behöver och inte bara ödmjukt acceptera.
Citera
2023-08-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, jag vet att det nämns flera gudar i Bibeln, men jag trodde att de troende ansåg att det endast finns en enda verklig Gud och att de andra som nämndes var avgudar i betydelsen falska gudar och inte faktiska existerande gudar.

Tydligen är Jehovas vittnen annorlunda på den punkten.

Du förstår inte vad bibeln pratar om. Bibeln pratar om att människor kan dyrka många slags gudar, både verkliga och overkliga. Satan kallas för "den här världen gud", och människor kan ha mat och frosseri som sin gud t.ex.

Det viktiga är vilken gud man tillber, på det sättet har kristna bara en gud:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till." (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Judar som dömde i Israel kallades för gudar, och Jesus kallades för en gud, men det ska bara finnas en gud för kristna att tillbe, och det är fadern/Jehova.
Citera
2023-08-03, 17:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du förstår inte vad bibeln pratar om. Bibeln pratar om att människor kan dyrka många slags gudar, både verkliga och overkliga. Satan kallas för "den här världen gud", och människor kan ha mat och frosseri som sin gud t.ex.

Det viktiga är vilken gud man tillber, på det sättet har kristna bara en gud:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till." (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Judar som dömde i Israel kallades för gudar, och Jesus kallades för en gud, men det ska bara finnas en gud för kristna att tillbe, och det är fadern/Jehova.

Jo, men är Satan verkligen en gud?
Det är ju skillnad på om människorna i Bibeln dyrkar falska gudar som de tror är verkliga eller om de påstås dyrka faktiskt verkliga gudar.
Citera
2023-08-03, 17:18
Medlem
Citat:
Vi har tydligen olika förståelse av vad "ödmjukhet" betyder.
Man ska absolut inte vara ödmjuk i studier eftersom det innebär ett blint accepterande av det man blir lärd.

Att vara ödmjuk handlar inte om att man blint litar på någon, att vara ödmjuk handlar om att lyssna och försöka förstå hur den andra tänker.
Så du har en snedvriden tanke om vad ödmjukhet handlar om, förmodligen färgad av Scientologerna, eftersom det motsatta lärs ut där. Då handlar det om härskartekniker, om att verbalt sätta sig över andra människor för att få ett övertag i diskussionen, tvärtom vad ödmjukhet handlar om.

Citat:
Man ska ifrågasätta om man inte håller med snarare än ödmjukt foga sig.

"Ödmjukhet" och "foga sig" är två olika saker. Tycker du att Jehovas vittnen fogade sig till Hitlers påtryckningar att avsäga sig sin tro? Nej, tvärtom var dom beredda att dö och ta en kula för att försvara sin tro.

Citat:
Man uppnår aldrig full förståelse genom att ödmjukt foga sig. Om man har en annan uppfattning så ska man ifrågasätta så att man kan reda ut varför man inte är överens med det man läst och då kunna reda ut att det antingen är den som skrev texten som missförstått (det förekommer) eller att det är något som man själv inte förstått antingen på ett missförstånd i det man läst eller att man saknat ytterligare information.

Att ödmjukt acceptera allt man läser är inte bra.

Som sagt, att vara ödmjuk är inte samma sak som att acceptera allt, du har en förvriden syn på det hela. Det är kanske därför jag inte uppfattar dig som ödmjuk, utan du måste försvara din syn till varje pris för att inte tappa ditt ansikte.

Citat:
Att läkare ska ha ödmjukhet inför patienter är en självklarhet, men de ska inte ha ödmjukhet inför läkarvetenskapen, den ska de ifrågasätta om de behöver och inte bara ödmjukt acceptera.

Så du menar att forskare inte ska vara ödmjuka, utan vara stolta och driva sin egen linje för vad dom tror på för att försvara sin heder, trots att dom kan ha fel?
Citera
2023-08-03, 17:34
Medlem
Citat:
Jo, men är Satan verkligen en gud?

Det säger bibeln:
"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2 Kor 4:4 Bibel2000)
"Nu faller domen över denna världen, nu skall denna världens härskare fördrivas. " (Joh 12:31 Bibel2000)
"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. " (Lukas 4:5-6 Bibel2000)
"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom... ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort" (Upp 12:9,12 Bibel2000)

Citat:
Det är ju skillnad på om människorna i Bibeln dyrkar falska gudar som de tror är verkliga eller om de påstås dyrka faktiskt verkliga gudar.

Enligt bibeln är alla som inte är Jehova Gud, falska gudar, dom gudarna kan inte ge någon glädje, inte ens Satan Djävulen som är den här världens gud.
Citera
2023-08-03, 17:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Enligt bibeln är alla som inte är Jehova Gud, falska gudar, dom gudarna kan inte ge någon glädje, inte ens Satan Djävulen som är den här världens gud.

Det var ju det jag påstod.
Det var därför jag tyckte det var konstigt att ni skrev att Jesus var en gud men inte Gud, vilket var där vi började denna diskussion.
Citera
2023-08-03, 17:42
Medlem
Citat:
Vad menar du? Alla människor är syndare, har du inte läst bibeln?

Men du menar alltså att en muslim kan undervisa i din församling? Har du en församling eller är det bara du själv?

Har muslimer samma gud som du?
De synder du och Björn Söder radade upp där är dödssynder. Det är allvarliga, grundlösa anklagelser att alla muslimer är otuktsmän osv.

Jag vet inte vad du är rädd för. Du kan väl avslöja falska dogmer? Gud vet att jag är bättre på det än dig, men det var inte poängen.

Ja, det är till och med en ängel som förkunnade evangeliet för muslimerna. De lyssnade inte.

Och jag såg en annan ängel flyga över himlens mitt. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för jordens invånare, för alla länder och stammar och språk och folk, Upp 14:6
Citera
2023-08-03, 17:46
Medlem
Citat:
Det var ju det jag påstod.
Det var därför jag tyckte det var konstigt att ni skrev att Jesus var en gud men inte Gud, vilket var där vi började denna diskussion.

Vad är det du inte förstår? Jesus är en gud, men man ska inte tillbe honom, Satan är en gud, men man ska inte tillbe honom. Som Paulus sade:

Citera
2023-08-03, 17:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att vara ödmjuk handlar inte om att man blint litar på någon, att vara ödmjuk handlar om att lyssna och försöka förstå hur den andra tänker.
Så du har en snedvriden tanke om vad ödmjukhet handlar om, förmodligen färgad av Scientologerna, eftersom det motsatta lärs ut där. Då handlar det om härskartekniker, om att verbalt sätta sig över andra människor för att få ett övertag i diskussionen, tvärtom vad ödmjukhet handlar om.

"Ödmjukhet" och "foga sig" är två olika saker. Tycker du att Jehovas vittnen fogade sig till Hitlers påtryckningar att avsäga sig sin tro? Nej, tvärtom var dom beredda att dö och ta en kula för att försvara sin tro.

Som sagt, att vara ödmjuk är inte samma sak som att acceptera allt, du har en förvriden syn på det hela. Det är kanske därför jag inte uppfattar dig som ödmjuk, utan du måste försvara din syn till varje pris för att inte tappa ditt ansikte.

Så du menar att forskare inte ska vara ödmjuka, utan vara stolta och driva sin egen linje för vad dom tror på för att försvara sin heder, trots att dom kan ha fel?

Jo, att foga sig är en del i att vara ödmjuk. Det ser man i att ödmjuk beskrivs som undergiven, foglig och lydig.
Att inte vara ödmjuk betyder inte att man stolt driver sin egen linje trots att man kan ha fel. Här är det ditt svartvita synsätt som skiner igenom. Bara för att man inte är ödmjuk så innebär inte det att man är det rakt motsatta. Lär dig förstå nyanser. Det är bättre att vara neutral och alltså vare sig ödmjuk eller stolt. Alltså, att inte vara ödmjuk innebär inte nödvändigtvis stolt arrogans. Det har du fått om bakfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in