2022-06-20, 11:08
Medlem
Kuriosa, jag kollade en länk igår över terrorklassade nationella organisationer i Ryssland och Jehovas vittnen var med på den
Citera
2022-06-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Och varför vägrar du läsa den?

Jag förklarade, jag är inte intresserad av att slösa bort min tid.

Men, ok. Om du läser boken "Jehovas vittnen, Förkunnare av Guds kungarike", så läser jag din bok, ok?

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...uds-kungarike/
Citera
2022-06-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
JV har absolut ingenting med vårt svenska rättsväsende att göra. Och något tvåvittnessystem som det förklaras i boken använder sig absolut inte våra myndigheter av.

Knäppt att din invändning är att jag skulle försvara att endast ett vittne skulle räcka. JV ska inte syssla med rättsskipning, och att de accepterar att döma med endast två vittnen gör det hela ännu sjukare.

I boken framkom att det var ganska vanligt att man vittnade om att något vittne prostituerat sig eller använde droger för att framställa sig själva i bättre dager.

Att en organisation har egna domstolar är precis vad kriminella mc-klubbar och kriminella klaner sysslar med. Och uppenbart, JV.
Så arbetsgivare är kriminella klaner? Good to know!
Citera
2022-06-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så arbetsgivare är kriminella klaner? Good to know!
Var har jag sagt att arbetsgivare är kriminella klaner?
Citera
2022-06-20, 11:46
Medlem
Citat:
JV har absolut ingenting med vårt svenska rättsväsende att göra. Och något tvåvittnessystem som det förklaras i boken använder sig absolut inte våra myndigheter av.

"tvåvittnessystemet" handlar om att ett enda vittne inte ska kunna fälla avgörande. Det är exakt vad svenska domstolar tillämpar.
Om du ska kritisera Jehovas vittnens "tvåvittnessystem" så får du först kritisera svenska domstolars praktiserande av att inte döma någon genom ett enda vittnesmål.
Svenska domstolar har använt sig av den principen i flera hundra år, och dom har tagit principen från bibeln:

"Ett enda vittne är inte nog för att fälla någon för brott eller förseelser, vilken synd det än gäller. För att en sak skall avgöras måste två eller tre personer vittna." (5 Mose 19:15 Bibel2000)

Du är helt enkelt okunnig, eller förblindad av ditt hat mot Jehovas vittnen så att du inte kan diskutera normalt.
Citera
2022-06-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"tvåvittnessystemet" handlar om att ett enda vittne inte ska kunna fälla avgörande. Det är exakt vad svenska domstolar tillämpar.
Om du ska kritisera Jehovas vittnens "tvåvittnessystem" så får du först kritisera svenska domstolars praktiserande av att inte döma någon genom ett enda vittnesmål.
Svenska domstolar har använt sig av den principen i flera hundra år, och dom har tagit principen från bibeln:

"Ett enda vittne är inte nog för att fälla någon för brott eller förseelser, vilken synd det än gäller. För att en sak skall avgöras måste två eller tre personer vittna." (5 Mose 19:15 Bibel2000)

Du är helt enkelt okunnig, eller förblindad av ditt hat mot Jehovas vittnen så att du inte kan diskutera normalt.
Förstår du inte att det jag kritiserar är att en religiös organisation skipar rättvisa.

Hur fan ni gör skiter jag fullständigt i, om ni så kräver tusen vittnen, ni har absolut ingenting med rättssystemet i Sverige att göra.

Ni ska inte själva ta hand om exempelvis sexuella övergrepp, och absolut inte avråda drabbade från att göra polisanmälan.

Jag tror inte du riktigt hänger med i vad jag menar: Att ni använder er av ett tvåvittnessystem där det räcker med att två JV vittnar mot en person för att fälla denne för exempelvis hor, är så djävla sjukt, så djävla sjukt.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-20 kl. 11:54.
Citera
2022-06-20, 11:54
Medlem
Citat:
Var har jag sagt att arbetsgivare är kriminella klaner?
Du påstår att kriminella har domstolar. Arbetsgivare dömer också sina anställda.
Citera
2022-06-20, 11:58
Medlem
Citat:
Du påstår att kriminella har domstolar. Arbetsgivare dömer också sina anställda.
I JV:s fall handlar det om att de tar över rättsprocessen och strikt avråder personer som exempelvis drabbats av sexuella övergrepp och inte accepterar att de gör en polisanmälan.

Jag är säker på att alla seriösa företag överlåter misstankar om sexuella övergrepp till rättsstaten. Sedan förstår jag att man stänger av en anställd under tiden som processen pågår.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-20 kl. 12:01.
Citera
2022-06-20, 12:00
Medlem
Citat:
Förstår du inte att det jag kritiserar är att en religiös organisation skipar rättvisa.

Hur fan ni gör skiter jag fullständigt i, om ni så kräver tusen vittnen, ni har absolut ingenting med rättssystemet i Sverige att göra.

Ni ska inte själva ta hand om exempelvis sexuella övergrepp, och absolut inte avråda drabbade från att göra polisanmälan.

Jag tror inte du riktigt hänger med i vad jag menar: Att ni använder er av ett tvåvittnessystem där det räcker med att två JV vittnar mot en person för att fälla denne för exempelvis hor, är så djävla sjukt, så djävla sjukt.
Kristna uppmanas att lösa tvister (inte brott) sinsemellan.

Hur kan någon av er som ligger i tvist med en broder komma på tanken att processa inför de orättfärdiga och inte inför de heliga! Vet ni inte att de heliga skall döma världen? Och om ni skall döma världen, duger ni då inte till att döma i småsaker? Vet ni inte att vi skall döma änglar? Då bör vi väl klara av vardagliga tvister. Men när ni nu har sådana tvister, då tar ni till domare folk som församlingen ser ner på. Ni borde skämmas! Finns det då ingen bland er som är klok nog att döma mellan två kristna bröder? I stället processar broder mot broder, och detta inför otroende! Redan det att ni processar med varandra är ett nederlag för er. Varför finner ni er inte hellre i en oförrätt? Varför tar ni inte hellre en förlust? I stället vållar ni andra orätt och förluster – era egna bröder. 1Kor 6
Senast redigerad av DindooNuffin 2022-06-20 kl. 12:02.
Citera
2022-06-20, 12:03
Medlem
Citat:
Kristna uppmanas att inte lösa tvister (inte brott) sinsemellan.

Hur kan någon av er som ligger i tvist med en broder komma på tanken att processa inför de orättfärdiga och inte inför de heliga! Vet ni inte att de heliga skall döma världen? Och om ni skall döma världen, duger ni då inte till att döma i småsaker? Vet ni inte att vi skall döma änglar? Då bör vi väl klara av vardagliga tvister. Men när ni nu har sådana tvister, då tar ni till domare folk som församlingen ser ner på. Ni borde skämmas! Finns det då ingen bland er som är klok nog att döma mellan två kristna bröder? I stället processar broder mot broder, och detta inför otroende! Redan det att ni processar med varandra är ett nederlag för er. Varför finner ni er inte hellre i en oförrätt? Varför tar ni inte hellre en förlust? I stället vållar ni andra orätt och förluster – era egna bröder. 1Kor 6
Enligt din heliga skrift är det kanske så, men i Sverige använder vi oss inte av den, utan av instiftade lagar.
Citera
2022-06-20, 12:12
Medlem
Citat:

Det har vi inte heller. Om du hade läst vad jag skrev så hade du förstått det.
Citera
2022-06-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har vi inte heller. Om du hade läst vad jag skrev så hade du förstått det.
I boken påstås det att ni har ett eget rättssystem, och det du skrivit hittills om hur fantastiskt ert tvåvittnessystem är bekräftar det jag läst.

Att du tror att jag föredrar någon form av envittnessystem istället för tvåvittnessystem bekräftar ytterligare hur insnöad du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in