2022-08-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Menar du alltså att man inte måste rapportera?
Eller är det du som ljuger?

Man måste inte rapportera, det är du som ljuger.

Det borde du veta eftersom du påstår att du har egen erfarenhet av Jehovas vittnen.
Citera
2022-08-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Det borde du veta eftersom du påstår att du har egen erfarenhet av Jehovas vittnen.
Tillåt mig småle. Och den som inte rapporterat får inget samtal med äldste? Ögontjänare, please!
Citera
2022-08-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Tillåt mig småle. Och den som inte rapporterat får inget samtal med äldste? Ögontjänare, please!

Du förstår nog inte det här med att man som kristen bryr sig om sina medtroende, du har ju inga medtroende, du har ju ingen församling. Hur kan du kalla dig för kristen när du inte hjälper till att samlas med Jesus:

"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)

Du tänker bara på dig själv och dina själviska tolkningar av bibeln, ingen som du uppmuntrar på möten:

"låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:25 Bibel2000)

Så du ska inte ha några synpunkter på hur en församling ska skötas, när du själv inte ens vill ha en församling.
Citera
2022-08-09, 14:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Kul att du har mage att ljuga om att uteblivna rapporter inte skulle orsaka problem.
Tack för att du än en gång visat hur oärlig du är.
Citera
2022-08-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Ni som har familjemedlemmar/ släktingar som är jehovas vittnen. Hur fungerar det med högtider? Firar dom det eller det är strikt förbjudet?

Tänkte går jehovas vittnen på begravningar till anhöriga eller vänner om det är kyrkan eller någon annan kyrka/ församling?

Det har varit OK att gå på nära anhörigas begravningar i en annan Kyrka. Jag har i o f s hört antydas på denna sommars sammankomst att det kan ändras då det kan ses som "avgudadyrkan". Jag är dock inte 100 på detta.

Många JVn har tillställningar/middagar som påminner om jul/nyår men utan symboler.
Citera
2022-08-10, 00:07
Medlem
Citat:

Det är ingen som under vapenhot tvingar dig att rapportera. Men, kan du avstå från att rapportera utan konsekvenser.

Du ärgumeterar precis som din organisation gör när det gäller blodfrågan och att rösta i allmänna val. Ja, ett JV kan ta emot blod eller rösta....ingen hindrar dem fysiskt.....men det blir drastiska konsekvenser av att göra det.
Det sistnämnda såg man förstås till att låta bli att nämna när man processade om statsbidrag.

Det finns något som heter uppriktighet. Bara som ett tips. Halvsanningar är inte uppriktighet.
Citera
2022-08-10, 00:12
Medlem
Citat:
Så du förstod att man inte "måste rapportera", och nu omformulerar du dig och anklagar mig för att ljuga, det är du som är oärlig i debatten.

Nej, det orsakar inte "problem", du förvränger igen.

Så, den som inte rapporterar blir inte kallad till"rådgivning" av äldste bröderna? Kommer han inte att klassas som oregelbunden eller overksam, och därmed dåligt umgänge?
Citera
2022-08-10, 00:19
Medlem
Citat:
Så du förstod att man inte "måste rapportera", och nu omformulerar du dig och anklagar mig för att ljuga, det är du som är oärlig i debatten.

Nej, det orsakar inte "problem", du förvränger igen.

Du känner säkert till uttrycket "sista dagars heliga". Det handlar inte om mormoner, utan om JVn som i slutet av månaden gör några timmars tjänst för att kunna rapportera.
Citera
2022-08-10, 07:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du känner säkert till uttrycket "sista dagars heliga". Det handlar inte om mormoner, utan om JVn som i slutet av månaden gör några timmars tjänst för att kunna rapportera.

Och den där lögnaren vet tydligen inte vad det står på JV:s egna sidor om rapportering:

"Eftersom sekreteraren måste skicka församlingens månadsrapport över tjänsten på fältet till Sällskapet den sjätte i månaden, är det absolut nödvändigt att vi alla har rapporterat vår tjänst på fältet så snart en månad är slut."

(Mina understrykningar som tydligt visar att det är "absolut nödvändigt" och ett "måste" och att det gäller "vi alla" och inte bara gäller några eller är frivilligt)

Det finns liknande formuleringar på andra ställen också.

Och för att förtydliga:
"Kan vi med rätta kalla oss Jehovas vittnen, om vi talar lite eller ingenting med andra om vårt hopp?"

Där skriver de ju tydligt att det är ett krav att "gå i tjänsten" för att få kalla sig för ett vittne. (Eller menar de att det skulle ha varit okej att svara "ja" på den retoriska frågan?)
Senast redigerad av Smeso 2022-08-10 kl. 07:41.
Citera
2022-08-10, 08:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är ingen som under vapenhot tvingar dig att rapportera. Men, kan du avstå från att rapportera utan konsekvenser.

Du ärgumeterar precis som din organisation gör när det gäller blodfrågan och att rösta i allmänna val. Ja, ett JV kan ta emot blod eller rösta....ingen hindrar dem fysiskt.....men det blir drastiska konsekvenser av att göra det.
Det sistnämnda såg man förstås till att låta bli att nämna när man processade om statsbidrag.

Det finns något som heter uppriktighet. Bara som ett tips. Halvsanningar är inte uppriktighet.

En intressant aspekt att nämna här är vad som kan kallas för en ”Acceptabel sanning”, och med det menar jag en ”friserad sanning”, eller att helt enkelt ljuga på ett sådant sätt att det inte verkar vara en lögn.
Inom sekter så lär man sig mycket snart att göra så, man får lära att man ska svara på obekväma frågor på ett sätt som organisationen vill att man ska svara.
Sanning kan vara känsligt, så man får lära sig att man inte behöver berätta allt, utan att man ska betona särskilda aspekter som i sig är sanna, men som egentligen inte har med frågan att göra. Alltså, att berätta en acceptabel sanning i stället för att säga hela sanningen.
PR fungerar ofta på det viset efter att något har gått åt skogen i ett företag eller i politiken. Man får hitta något som man kan säga som i sig är sant (eller i alla fall verkar vara sant), men som inte avslöjar alla detaljer som man inte vill ska bli kända för allmänheten.
Ett exempel är t.ex. hur man ska svara på om t.ex. JV är en sekt:
Så här skriver JV själva som svar:
Människor uppfattar ordet ”sekt” på olika sätt. Här kommer två vanliga uppfattningar om vad en sekt är och varför de inte passar in på oss.
• En del tänker att en sekt är en ny eller oortodox religion. Jehovas vittnen har inte bildat någon ny religion. Vi följer de första kristnas mönster och läror, som finns nedtecknade i Bibeln. (2 Timoteus 3:16, 17) Vi tycker att Bibeln ska vara auktoriteten för hur man ska tillbe Gud på rätt sätt.
• En del tror att en sekt är en farlig religiös rörelse med en människa som ledare. Jehovas vittnen anser inte att någon människa är deras ledare. I stället håller vi oss till det som Jesus sa skulle gälla för hans efterföljare: ”En är er Ledare, Kristus.”

Det låter bra och är till viss del sant (det finns folk som tror att ”sekt” ska tolkas så), men det är inte vad som faktiskt avses med termen ”sekt” när man talar om JV, utan sekt definieras då så här:
"mindre grupp med från omgivningen avvikande åsikter och med stark inre sammanhållning, och ofta intolerans mot andra åskådningar"

Och den betydelsen stämmer in perfekt på JV, och socialvetenskapligt brukar man klassificera som sekter organisationer där:
Medlemmarna anser sig ha den enda verkliga sanningen.
Gruppen ligger ofta i konflikt med övriga samhället.
Ledarstilen är auktoritär.
Medlemmarna säger inte emot något som strider mot det som är godkänt av ledaren.
Medlemskapet är frivilligt, men exklusivt och fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Kontakt med tidigare medlemmar förhindras.
Giftermål med andra än medlemmar är inte tillåtet eller avråds ifrån.

Det passar som handen i handsken.

Samma med ”blodsfrågan” eller "att delta i allmänna val". Organisationen har en absolut ståndpunkt som inte får avvikas ifrån, men de säger ändå att det "i slutänden" är upp till var och en (och säger då inget om att om någon faktiskt "i slutänden" väljer att inte göra som organisationen vill så blir det också slutänden för deras medlemskap på ett eller annat sätt).

Frågar man om det eller nämner det så kommer det ”en inlärd acceptabel sanning” i stället för den faktiska sanningen.
Citera
2022-08-10, 12:09
Medlem
Citat:
Så, den som inte rapporterar blir inte kallad till"rådgivning" av äldste bröderna? Kommer han inte att klassas som oregelbunden eller overksam, och därmed dåligt umgänge?

Där får du faktiskt ett rätt av mig, jag måste vara ärlig mot mig själv och kan lika gärna erkänna det här.

Äldstebröderna ville herdebesöka mig ofta men jag sade alltid nej då jag hade en grov släng av social fobi som ingen förstod, nu kontrollerar jag det på ett bättre sätt.

Jag var i samma veva overksam, därav viljan att herdebesöka mig.

Men jag blev lämnad i fred till slut, men de få vänner jag hade i församlingen som jag innan hade regelbunden och nära kontakt med, ville inte umgås som tidigare, enda kontakten var då dom försökte få mig till möten eller ut i tjänst så det kändes som krav på prestation för att få umgås.

Så nog blir det vissa konsekvenser tyvärr...
Citera
2022-08-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
En intressant aspekt att nämna här är vad som kan kallas för en ”Acceptabel sanning”, och med det menar jag en ”friserad sanning”, eller att helt enkelt ljuga på ett sådant sätt att det inte verkar vara en lögn.
Inom sekter så lär man sig mycket snart att göra så, man får lära att man ska svara på obekväma frågor på ett sätt som organisationen vill att man ska svara.
Sanning kan vara känsligt, så man får lära sig att man inte behöver berätta allt, utan att man ska betona särskilda aspekter som i sig är sanna, men som egentligen inte har med frågan att göra. Alltså, att berätta en acceptabel sanning i stället för att säga hela sanningen.
PR fungerar ofta på det viset efter att något har gått åt skogen i ett företag eller i politiken. Man får hitta något som man kan säga som i sig är sant (eller i alla fall verkar vara sant), men som inte avslöjar alla detaljer som man inte vill ska bli kända för allmänheten.
Ett exempel är t.ex. hur man ska svara på om t.ex. JV är en sekt:
Så här skriver JV själva som svar:
Människor uppfattar ordet ”sekt” på olika sätt. Här kommer två vanliga uppfattningar om vad en sekt är och varför de inte passar in på oss.
• En del tänker att en sekt är en ny eller oortodox religion. Jehovas vittnen har inte bildat någon ny religion. Vi följer de första kristnas mönster och läror, som finns nedtecknade i Bibeln. (2 Timoteus 3:16, 17) Vi tycker att Bibeln ska vara auktoriteten för hur man ska tillbe Gud på rätt sätt.
• En del tror att en sekt är en farlig religiös rörelse med en människa som ledare. Jehovas vittnen anser inte att någon människa är deras ledare. I stället håller vi oss till det som Jesus sa skulle gälla för hans efterföljare: ”En är er Ledare, Kristus.”

Det låter bra och är till viss del sant (det finns folk som tror att ”sekt” ska tolkas så), men det är inte vad som faktiskt avses med termen ”sekt” när man talar om JV, utan sekt definieras då så här:
"mindre grupp med från omgivningen avvikande åsikter och med stark inre sammanhållning, och ofta intolerans mot andra åskådningar"

Och den betydelsen stämmer in perfekt på JV, och socialvetenskapligt brukar man klassificera som sekter organisationer där:
Medlemmarna anser sig ha den enda verkliga sanningen.
Gruppen ligger ofta i konflikt med övriga samhället.
Ledarstilen är auktoritär.
Medlemmarna säger inte emot något som strider mot det som är godkänt av ledaren.
Medlemskapet är frivilligt, men exklusivt och fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Kontakt med tidigare medlemmar förhindras.
Giftermål med andra än medlemmar är inte tillåtet eller avråds ifrån.

Det passar som handen i handsken.

Samma med ”blodsfrågan” eller "att delta i allmänna val". Organisationen har en absolut ståndpunkt som inte får avvikas ifrån, men de säger ändå att det "i slutänden" är upp till var och en (och säger då inget om att om någon faktiskt "i slutänden" väljer att inte göra som organisationen vill så blir det också slutänden för deras medlemskap på ett eller annat sätt).

Frågar man om det eller nämner det så kommer det ”en inlärd acceptabel sanning” i stället för den faktiska sanningen.

Inom JV är det Ok och uppmuntransvärt med friserade sanningar, man har inte ljugit, men man har presenterat information på ett sådant sätt att man undvikit att ge en korrekt bild. Detta kallas för teokratisk krigföring.

Vi har sett det från Titsup och vi har sett det från Cellskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in