Igår, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Jag tycker att det är ruskigt att man inte ser vad som händer i vår värld nu, bara ser på gammal skåpmat där man var fel ute.

Jag var med 1975 (som iakttagare och är det än) och lyssnade inte på det där med Harmagedon, tänkte som så, om den dagen och den stunden du vet, därför blundar jag inte för det som bibeln säger.

Jag vill ha det gud säger at vi kommer att få och ser inte på sådant såm även apostlarna hade feli i sin iver.
Varför lämnade du in ditt liv i jv? Är ttsp ett vittne, h*n vägrar att svara.

Intressant att du döptes och var med 1975 men inte lyssnade till det som organisationen sade.
Detta låter inte särskilt trovärdigt.
Ja, min uppfattning är att "Titties" är ett JV, men sannolikt inte i good ställning. Han har varit med i över 30 år men inte blivit förordnad. Sannolikt anses han lika udda, egendomlig osmidig, konfrontativ och självrättfärdig i församlingen som på detta forum.
Citera
Igår, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
De kallar andra religioner falska läroror och man ska hålla sig borta från sådant.
Man ska inte tjäna pengar på ohederligt sätt och inte på falska profeter.
Ändå valde vittnena att sälja en rikes sal till falsk lära. En muslimsk skola blev det i stället.
Hur kan de tjäna pengar på något, där falsk religon ska läras ut.
Det är hyckleri på hög nivå.
(Inte mina åsikter)

Organisationen behöver pengar oavsett om det är från Angered (Göteborg) eller Örebro, eller om det är världsliga statsbidrag. Pengar stinker inte, heter det ju.
Citera
Igår, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det är sant. Och gamla Agda förtjänar ju faktiskt att återuppstå endast för att bli dödad på en gång igen, hon läste ju aldrig det där Vakttornet hon fick en gång vid dörren av ett gäng JVn som knackade på. Gud ljög inte när han sa att det är dödsstraff för sånt beteende.

Detta är anmärkningsvärt. JV anser att de ska betraktas som 100 procent trovärdiga när de knackar på en dörr eller kränger en tidning.......trots att de har världsrekord i misslyckade domedagsprofetior..
Citera
Igår, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Förvrängning, dom som är "snälla", t.ex. gamla Agda som underordnar sig Gud, kommer att överleva. Om Hitler underordnar sig Gud eller inte, får vi se i framtiden.

Om Agda varit en troende och skötsam pingstvän sedan tidigt 1960-tal som bett sin aftonbön varje kväll och aldrig haft ett sexuellt förhållande med en man, räcker inte det?
Citera
Igår, 20:50
Medlem
Citat:
Jag menar inte att det är vittnena själva som ger förlåtelse.
Utan att de förlåter vad andra har gjort mot dem, de får inte hysa agg till andra.

Jag studerade med vittnena för många år sedan, med en helt fantastisk människa. Så det jag vet, är det de sa för ungefär 30 år sedan.

De vet inte vilka som blir förlåtna för sina synder eller vilka som får leva i paradiset.
För mig är det konstigt att någon som begått hemska brott och sen blir ett Jehovas vittne, anses mer värd än gamla Agda.

Sen tror de inte att alla vittnen kommer att klara sig under Harmagedon utan många ska falla för frestelser och lämna sanningen.

Jag fick aldrig ihop varför de bara tog ett bibelcitat eller några rader och på det sättet ville visa att deras sak var rätt, läste man hela stycket så kunde det betydda något annat.

Förstod aldrig heller hur gud kunde kallas kärleksfull, när han dödade en hel släkt för att de stal något i ett "tempel" där han tillbads.
Inte kunde barn eller gamla farmor hjälpa det.

En sekts huvudide är att ingen ska kunna sig känna sig trygg i sig själv.......utan alltid beredd att lyda minsta vink som kommer från de överordnade.
Citera
Igår, 21:09
Medlem
Citat:
När jag började prata med vittnena sa de alltid att man skulle se kritisk och ifrågasätta olika religioner och samfund.
Det vill säga alla utom Jehovas vittnen. De får inte ifrågasättas, då får man höra att man försöker hitta fel hos dem.
Vittnen får inte kritisera de äldste eller den styrande kretsen och det de säger. De ser dem som sina fäder, det de säger är lag.
De har bara andra vittnen som vänner, så vem ska de tala med om sina tvivel och frågor. Pratar de mef ett annat vittne, så kommer det garanterat fram till de äldste och de blir kallade till ett möte med några äldste eftersom de blivit svaga i tron.

Det är nog väldigt många vittnen som fattat att det inte är sanningen längre.
Det där om de styrande inte är felfria, borde få den mest troende att inse att något inte stämmer.

Det var många saker jag inte fick ihop. De använder både gt och nt.
Hur de bestämnde vad de ska följa och inte följa från gt är väl godtyckligt.
Jag frågade en gång om varför de inte följde reglerna från gt, finns ju mängder, då fick jag svaret att Jesus tagit bort det vid ett tillfälle (minns inte när) och att de inte behövde leva efter lagarna.
Klart det är lättare att strunta i regler om mat och hur en kvinna som har mens ska hanteras.

Hur kan de veta att just de lagarna försvann och t ex inte att man måste vara gift för att ha sex.

Var har du hittat det där om den innersta kretsen?

Mycket av detta är teologi om gamla och nya förbundet. På frågan om sexualitet var nog nya förbundet mer sexualfientligt än det gamla. Detta på grund av att man trodde på att världens slut och Jesu återkomst var nära förestående redan på den tiden
Läs gärna Första Korintierbrevets sjunde kapitel. Där säger Paulus att den enda godtagbara anledningen att gifta sig är om man inte kan behärska sig (av kåthet). Paulus måste varit en extrem tråkmåns.😁
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Citat:
Citat:
dom som är "snälla", t.ex. gamla Agda som underordnar sig Gud, kommer att överleva.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om Agda varit en troende och skötsam pingstvän sedan tidigt 1960-tal som bett sin aftonbön varje kväll och aldrig haft ett sexuellt förhållande med en man, räcker inte det?

Ja det räcker, om hon nu underordnar sig Gud som jag sade.
Citera
Igår, 22:36
Medlem
Citat:
När jag studerade med jehovas vittnen, så var jag med på olika möten.
Jag kommer inte ihåg vad de kallades. Mitt i veckan var de och i Rikets sal. Där tränades vittnena hur de skulle predika för folk.

Till exempel så var det två vittnen som gjorde rollspel, där ena vittnet var ett vittne och den andra var världslig, de fick tips av äldste vad de skulle svara på frågor och vilka bibelcitat de skulle använda när de fick olika frågor.
Det var många olika rollspel och de inblandade hade tränat innan på det.
Även barnen hade små "uppträdande" där de skulle kunna svara på frågor från världsliga.

Vittnena tyckte inte dessa rollspel var konstiga. Jag däremot tyckte det var underligt att det var så inövat det de sa, att det inte kom från hjärtat eller hur jag ska förklara det.

Även studiet av Vakttornet, tyckte jag var konstigt. Alla vittnen satt där i salen med veckans vakttorn där det fanns frågor längst ner vid nästan varje sida, svaren hade de strukit under. Där framme stod en äldste och ställde frågorna och vittnena räckte upp handen och svarade som det stod i vakttornet. Inga egna svar utan precis som det stod.

Samma sak på mötena hemma hos någon familj, bara frågorna i den boken som studerades och svaren som stod i boken.
En äldste ledde studiet och kallade de övriga närvarande syster x eller broder x.

Som Anders i uppdrag granskning säger, så finns det inte tid för egna funderingar, utan tid går till förberedelser till möten och annat som krävs av vittnena.

Jag tror det är en viss typ av person som blir döpt som vuxen. Du måste lyda och inte ifrågasätta något som sägs.
Hur konstigt det än låter, så är det Jehovas ord som gäller och han älskar dig, en kärleksfull fader som vet ditt bästa, även om du inte alltid förstår varför.

Barn som vuxit upp och alltid fått ha åsikter och blivit tagna på allvar, de döper sig nog inte som vuxna utan genomskådar falskspelet.

Rollspelen var alltid utförda av kvinnor. Detta inom ramen för den s k teokratiska skolan. Eftersom inte kvinnor får undervisa män får de göra dessa rollspel.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte heller måste vara så. Jag har varit i många olika församlingar där det funnits förordnade bröder, inte äldste, som hållit både i skolan och Vakttornsstudiet, men jag kan ha fel på det sättet att man helst vill ha äldste, det är jag inte insatt i.

Problemet är bara om det inte finns tillräckligt med äldste, så måste en broder ta ansvaret, detta gäller alla slags förtroendeuppdrag. Man kan inte ställa in ett möte bara för att det inte finns en äldste som kan hålla en programpunkt.

Oavsett så är det inte så att äldste tvingar och kontrollerar församlingen, utan leder, vägleder och har ett ansvar att församlingen fungerar och skyddas från onda krafter.

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er." (Hebr 13:17 Bibel2000)

Hur i hela friden kan det komma sig att du inte blivit förordnad till äldste? Det är ju stor brist på förordnande bröder. Hur sjutton har du klarat dig undan detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in