Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Om jag inte missminner mig så är ruach det hebreiska ordet för ande, och nefesh är mer likt själ - vilket för övrigt används för andra djur också.

Ja, nefesh betyder "en som andas", andevarelser andas inte, bara människor och djur på jorden andas, och därmed är själar.

Citat:
Själen är enligt bibeln ändlig,

Ja, det stämmer:

"Var inte rädda för dem som kan döda kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet." (Matt 10:28 Bibel2000)

Citat:
det är anden som återvänder till sin skapare vid dödsögonblicket.

Ja, fast det är inte personen, utan livsgnistan/livet som symboliskt återvänder till Gud, på samma sätt som Gud blåste livsande i Adam. Adam existerade inte innan han fick liv.

Citat:
Sen har de här begreppen och lärorna kommit att uppfattas olika under olika tidsepoker. Ett exempel är frågan om uppståndelsen, och vad det är som ska återuppstå. Det fanns skilda meningar kring detta redan på Jesus tid.

Ja, Gud och Jesus är inte övertydlig med saker och ting av en anledning:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?« Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.
Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.
Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
" (Matt 13:10-15 Bibel2000)
Citera
2022-08-01, 20:46
Medlem
Citat:
Nu har jag inte följt upp tråden, men för att återgå till TS ord om de 144.000 så tycker jag det är otroligt uppenbart att bibeln har en genomgående talmystik. 12-talet t ex är ju ständigt återkommande och 12.000 människor tagna ur Israels 12 stammar borde rimligtvis vara bildligt och inte tänkt att förstås bokstavligt.

Det har ingen större betydelse om det är bokstavligt eller inte, det förändrar inte grunden att det bara är ett fåtal som kommer till himlen och blir kungar tillsammans med Jesus, och som tillsammans med Jesus kommer att styra under tusenårsriket.

"Var inte rädd, du lilla hjord, er fader har beslutat att ge er riket." (Lukas 12:32 Bibel2000)

"Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde." (Joh 10:16 Bibel2000)

Och att det har fungerat på det sättet hos Jehovas vittnen, att det bara är en liten andel som bekänner sig som smorda kristna, visar att det stämmer.
Citera
2022-08-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har ingen större betydelse om det är bokstavligt eller inte, det förändrar inte grunden att det bara är ett fåtal som kommer till himlen och blir kungar tillsammans med Jesus, och som tillsammans med Jesus kommer att styra under tusenårsriket.

"Var inte rädd, du lilla hjord, er fader har beslutat att ge er riket." (Lukas 12:32 Bibel2000)

"Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde." (Joh 10:16 Bibel2000)

Och att det har fungerat på det sättet hos Jehovas vittnen, att det bara är en liten andel som bekänner sig som smorda kristna, visar att det stämmer.

Att det bara är en liten andel som bekänner sig som smorda kristna…. Borde det inte vara upp till Gud att erkänna?

Bibeln är i stort löst sammansatta berättelser men med er röd tråd i sig. Det är historier, händelser och personligheter av episk karaktär. Bildspråket är rikt och saker framställs i fantastiska ordalag. Men att läsa det som Guds ofelbara ord verkar förvirrat. Jesus själv var väl väldigt normbrytande vad gäller sin samtid och den gängse uppfattningen om hur en Messias ankomst skulle gå till? Människans gudsuppfattning växer och formas av tiden. Gud är början och slutet på allt, bottom vara och icke-vara. Han är livets totalitet och det är i Honom vi rör oss och äger vår existens.
Citera
2022-08-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ja, nefesh betyder "en som andas", andevarelser andas inte, bara människor och djur på jorden andas, och därmed är själar.

Ja, det stämmer:

"Var inte rädda för dem som kan döda kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet." (Matt 10:28 Bibel2000)

Ja, fast det är inte personen, utan livsgnistan/livet som symboliskt återvänder till Gud, på samma sätt som Gud blåste livsande i Adam. Adam existerade inte innan han fick liv.

Ja, Gud och Jesus är inte övertydlig med saker och ting av en anledning:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?« Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.
Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.
Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
" (Matt 13:10-15 Bibel2000)

Här handlade det ju om de goda nyheterna som Jesus kom för att predika, och inte om någon ny teologisk uppfattning om hur uppståndelsen skulle gå till.
Citera
2022-08-02, 06:32
Medlem
Citat:
Att det bara är en liten andel som bekänner sig som smorda kristna…. Borde det inte vara upp till Gud att erkänna?

Både och. Ingen annan än Gud och individen själv kan avgöra om man har ett himmelskt hopp eller inte:

"Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn." (Rom 8:16 Bibel2000)

Det är ingen bland Jv som kan kontrollera och styra över siffran som visar antalet smorda. Det styrs helt av om individen själv anser att Gud har smort honom eller henne, och därmed tar del av brödet och vinet eller inte.
Det är därför jag menar att det är anmärkningsvärt att bara en liten andel av Jehovas vittnen anser sig ha ett himmelskt hopp, medan resten kan bara se sig själva på jorden i en framtid.

Citat:
Bibeln är i stort löst sammansatta berättelser men med er röd tråd i sig. Det är historier, händelser och personligheter av episk karaktär. Bildspråket är rikt och saker framställs i fantastiska ordalag. Men att läsa det som Guds ofelbara ord verkar förvirrat.

Det är inte så man ska se på saken. Bibeln är inte "Guds ofelbara ord" så som dom 10 budorden som var skrivna på stentavlor med Guds finger. Och bibeln är inte heller enbart ett verk av människor. Bibeln är Guds inspirerade ord, skrivna av människor inspirerade av Gud:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar."
(2Tim 3:16-17 Bibel2000)

Citat:
Jesus själv var väl väldigt normbrytande vad gäller sin samtid och den gängse uppfattningen om hur en Messias ankomst skulle gå till?

Egentligen inte, det beror på hur du menar. Jesus själv följde lagarna som upprättades på Mose tid, skriftlärda, fariseerna och majoriteten av befolkningen gjorde det inte, och det var det som Jesus var kritisk till:

"»Mästare, vilket är det största budet i lagen?«
Han
(Jesus) svarade honom: »Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd.
Detta är det största och första budet.
Sedan kommer ett av samma slag:
Du skall älska din nästa som dig själv.
På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.«
"
(Matt 23:36-40 Bibel2000)

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla." (Matt 5:17 Bibel2000)

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet." (Matt 23:23 Bibel2000)

Däremot var det helt enligt planen och Guds vilja att Jesu död skulle upprätta ett nytt förbund, det förbundet som Jeremia sade skulle komma långt innan Jesus kom (se Jer 31:31-33).

Citat:
Människans gudsuppfattning växer och formas av tiden. Gud är början och slutet på allt, bottom vara och icke-vara. Han är livets totalitet och det är i Honom vi rör oss och äger vår existens.

Gud har inte förändrats, däremot människan, och Gud har ödmjukt anpassat sig till människans nycker för att försöka rädda människor från ondska.
Citera
2022-08-02, 06:33
Medlem
Citat:
Här handlade det ju om de goda nyheterna som Jesus kom för att predika, och inte om någon ny teologisk uppfattning om hur uppståndelsen skulle gå till.

Hur menar du?
Citera
2022-08-02, 07:41
Medlem
Citat:
Hur menar du?

Gospeln eller evangeliet om du så vill
Citera
2022-08-02, 07:49
Medlem
Citat:
Både och. Ingen annan än Gud och individen själv kan avgöra om man har ett himmelskt hopp eller inte:

"Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn." (Rom 8:16 Bibel2000)

Det är ingen bland Jv som kan kontrollera och styra över siffran som visar antalet smorda. Det styrs helt av om individen själv anser att Gud har smort honom eller henne, och därmed tar del av brödet och vinet eller inte.
Det är därför jag menar att det är anmärkningsvärt att bara en liten andel av Jehovas vittnen anser sig ha ett himmelskt hopp, medan resten kan bara se sig själva på jorden i en framtid.

Det är inte så man ska se på saken. Bibeln är inte "Guds ofelbara ord" så som dom 10 budorden som var skrivna på stentavlor med Guds finger. Och bibeln är inte heller enbart ett verk av människor. Bibeln är Guds inspirerade ord, skrivna av människor inspirerade av Gud:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar."
(2Tim 3:16-17 Bibel2000)

Egentligen inte, det beror på hur du menar. Jesus själv följde lagarna som upprättades på Mose tid, skriftlärda, fariseerna och majoriteten av befolkningen gjorde det inte, och det var det som Jesus var kritisk till:

"»Mästare, vilket är det största budet i lagen?«
Han
(Jesus) svarade honom: »Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd.
Detta är det största och första budet.
Sedan kommer ett av samma slag:
Du skall älska din nästa som dig själv.
På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.«
"
(Matt 23:36-40 Bibel2000)

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla." (Matt 5:17 Bibel2000)

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet." (Matt 23:23 Bibel2000)

Däremot var det helt enligt planen och Guds vilja att Jesu död skulle upprätta ett nytt förbund, det förbundet som Jeremia sade skulle komma långt innan Jesus kom (se Jer 31:31-33).

Gud har inte förändrats, däremot människan, och Gud har ödmjukt anpassat sig till människans nycker för att försöka rädda människor från ondska.

Att Anden själv vittnar tillsammans med vår ande att vi är Guds barn är helt taget ur sitt sammanhang, och det finns Inge To det som pekar åt att vi som enskilda individer skulle blivit givna makten att bekänna oss själva som himmelska kungar eller Kristus medregenter.

Gud är oföränderlig men gudsbilden har uppenbarligen sett olika ut i olika tider. GT krigsgud är väldigt olik vad som framställs i NT.

Att försöka följa lagen till punkt och pricka var precis vad de skriftlärda sörjde för att göra, de nitälskade för bokstaven men glömde helt bort anden.

Jesus var normbrytande på så sätt att ingen av de mest religiösa i hans samtid hade väntat sig att Messias skulle komma som en fattig snickar-son från Nasaret, och att riket skulle komma i andlig mening och inte politisk. Det är för mig uppenbart att de var både chockade och arga när de fick se en ”nobody” som Jesus klampa in och säga sig vara den som skrifterna vittnar om.
Citera
2022-08-02, 08:09
Medlem
Citat:
Gospeln eller evangeliet om du så vill

Vad är problemet menar du?
Citera
2022-08-02, 08:32
Medlem
Citat:
Vad är problemet menar du?

Stället i Jesaja som du quotade har ingenting med hur man ska uppfatta uppståndelsen att göra. Jesus hade problem med kufarnas religionsbruk som saknade innerlighet, det saknar det teologiska ingångsläget som du verkar ha varit ute efter.
Ett oroväckande fenomen idag, så som på Jesus tid, är att människor verkar ”teologisera” sönder Gud.
Citera
2022-08-02, 10:00
Medlem
Karnivorens avatar
Jag har ytterligare en fråga som någon gärna får svara på. På eran hemsida slår ni på stora trumman och hävdar att "Sverige konstaterar att Jehovas vittnen är ett religiöst samfund som bidrar till samhället". Hur ter sig detta bidragande i praktiken? Läser man exemplen på er egen hemsida så handlar ju avsevärt mer än hälften om att ni raggar medlemmar. Ni "bidrar" genom att ha litteraturvagnar på plats vid tour de France. Ni "bidrar" genom att folk får se vilka duktiga hantverkare Jehovas vittnen är när de bygger en ny rikets sal. Ni "bidrar" genom att visa tidskriften vakna för deprimerade. Jag vet inte om jag tycker att byggande av föreningslokal för er egen verksamhet och att dela ut reklam är något särskilt substantiellt bidrag till samhället. Visst fanns det några enstaka exempel på att ni hjälpt till med städning efter någon översvämning. Å andra sidan hade väl alla vettiga människor som bor i ett område som drabbas av översvämning gjort sitt bästa för att hjälpa till? Jag tror inte heller de flesta som gjort det hade behövt göra så stor sak av att man minsann också hjälpte folk som inte delade ens religiösa övertygelse...

Så hur bidrar Jehovas vittnen till det svenska samhället?
Citera
2022-08-02, 10:10
Medlem
Citat:
Att Anden själv vittnar tillsammans med vår ande att vi är Guds barn är helt taget ur sitt sammanhang, och det finns Inge To det som pekar åt att vi som enskilda individer skulle blivit givna makten att bekänna oss själva som himmelska kungar eller Kristus medregenter.

Nej, det är ju Gud som väljer vilka som blir smorda, det kan man inte välja själv. Men den smorda vet att han/hon är utvald eftersom Guds ande vittnar. Hur menar du annars det ska gå till? Är det någon högt uppsatt religiös ledare som bestämmer detta menar du?

Citat:
Gud är oföränderlig men gudsbilden har uppenbarligen sett olika ut i olika tider. GT krigsgud är väldigt olik vad som framställs i NT.

Gud är lika mycket av en "krigsgud" även efter Jesus. Skillnaden är att Guds folk i det nya förbundet inte har landsgränser att försvara, och därför inte behöver kriga, och ska inte kriga i det nya förbundet.

Däremot kommer Gud återigen att kriga mot ondskan i harmageddon, detta genom Jesus. Så visst är Gud och Jesus fortfarande "krigsgudar" som kommer att döda onda människor, men denna gång kommer Guds folk inte att delta i kriget, utan ska bara se på när det händer.

Citat:
Att försöka följa lagen till punkt och pricka var precis vad de skriftlärda sörjde för att göra, de nitälskade för bokstaven men glömde helt bort anden.

Ja, fast det behövdes både bokstaven och anden i det tidigare förbundet. Judarna, både folket och ledarna skulle följa lagen till punkt och pricka(jag citerade Jesus i detta), men på grund av att människan är ofullkomlig, så klarade dom inte av det. Det är därför Jesu offer är värdefull eftersom han följde lagen och profeterna till punkt och pricka, han uppfyllde lagen och profeterna perfekt som en fullkomlig människa.

Guds folk I det tidigare förbundet klarade inte av att följa lagen, och därför instiftade Gud ett nytt förbund där lagen istället skulle skrivas i hjärtat:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
" (Jer 31:31-33 Bibel2000)

På det sättet blev det en förändring, men det var inte förrän efter Jesu död som det nya förbundet skulle börja gälla, genom Jesu blod:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Luk 22:20 Bibel2000)

Fram till dess var det lagförbundet som gällde.

Citat:
Jesus var normbrytande på så sätt att ingen av de mest religiösa i hans samtid hade väntat sig att Messias skulle komma som en fattig snickar-son från Nasaret, och att riket skulle komma i andlig mening och inte politisk. Det är för mig uppenbart att de var både chockade och arga när de fick se en ”nobody” som Jesus klampa in och säga sig vara den som skrifterna vittnar om.

Jag håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in