Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Att Anden själv vittnar tillsammans med vår ande att vi är Guds barn är helt taget ur sitt sammanhang, och det finns Inge To det som pekar åt att vi som enskilda individer skulle blivit givna makten att bekänna oss själva som himmelska kungar eller Kristus medregenter.
Nej, det är ju Gud som väljer vilka som blir smorda, det kan man inte välja själv. Men den smorda vet att han/hon är utvald eftersom Guds ande vittnar. Hur menar du annars det ska gå till? Är det någon högt uppsatt religiös ledare som bestämmer detta menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Gud är oföränderlig men gudsbilden har uppenbarligen sett olika ut i olika tider. GT krigsgud är väldigt olik vad som framställs i NT.
Gud är lika mycket av en "krigsgud" även efter Jesus. Skillnaden är att Guds folk i det nya förbundet inte har landsgränser att försvara, och därför inte behöver kriga, och ska inte kriga i det nya förbundet.
Däremot kommer Gud återigen att kriga mot ondskan i harmageddon, detta genom Jesus. Så visst är Gud och Jesus fortfarande "krigsgudar" som kommer att döda onda människor, men denna gång kommer Guds folk inte att delta i kriget, utan ska bara se på när det händer.
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Att försöka följa lagen till punkt och pricka var precis vad de skriftlärda sörjde för att göra, de nitälskade för bokstaven men glömde helt bort anden.
Ja, fast det behövdes både bokstaven och anden i det tidigare förbundet. Judarna, både folket och ledarna skulle följa lagen till punkt och pricka(jag citerade Jesus i detta), men på grund av att människan är ofullkomlig, så klarade dom inte av det. Det är därför Jesu offer är värdefull eftersom han följde lagen och profeterna till punkt och pricka, han uppfyllde lagen och profeterna perfekt som en fullkomlig människa.
Guds folk I det tidigare förbundet klarade inte av att följa lagen, och därför instiftade Gud ett nytt förbund där lagen istället skulle skrivas i hjärtat:
"
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk." (Jer 31:31-33 Bibel2000)
På det sättet blev det en förändring, men det var inte förrän efter Jesu död som det nya förbundet skulle börja gälla, genom Jesu blod:
"
Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Luk 22:20 Bibel2000)
Fram till dess var det lagförbundet som gällde.
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Jesus var normbrytande på så sätt att ingen av de mest religiösa i hans samtid hade väntat sig att Messias skulle komma som en fattig snickar-son från Nasaret, och att riket skulle komma i andlig mening och inte politisk. Det är för mig uppenbart att de var både chockade och arga när de fick se en ”nobody” som Jesus klampa in och säga sig vara den som skrifterna vittnar om.
Jag håller med.