Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-26, 06:36
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Men att få en transfusion är inte att äta blod. Jag äter inte blod heller eftersom jag tycker blodkorv är vidrigt.

Det var just det som inte fungerar i Sällskapet Vakttornets analogi.
Citera
2021-10-26, 07:13
Medlem
Citat:
Men att få en transfusion är inte att äta blod. Jag äter inte blod heller eftersom jag tycker blodkorv är vidrigt.

Om din läkare säger till dig att du måste avhålla dig från alkohol, avhåller du dig från alkohol genom att föra in det i kroppen intravenöst, istället för in i munnen?

Bibeln säger tydligt att det är ett krav för kristna att avhålla sig från blod.
Citera
2021-10-26, 07:20
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår.
Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. (2Tim 3:1-4 Bibel2000)"

Äsch, det där är bara en dramatiskt negativ beskrivning av folk som helt enkelt slutat upp att tro på gud. Upplysningen och vetenskapen har lärt oss att det finns ingen skäggig gubbe uppe bland molnen som sitter och slår mig i huvudet om jag fingrar på min penis.

Man trodde för länge sedan att sjukdomar var Herren Guds straff, men numera vet vi att modern läkarvetenskap kan göra oss friska istället. Förr trodde människor att åskan var en gud som åkte vagn på himlen, nu vet vi att det är elektriska urladdningar i molnen. Förr trodde man att jordbävningar var YHWH som satt och skakade på Jordplattan, men nu vet vi att det beror på att kontinentalplattorna flyttar sig hela tiden på grund av platt-teknotiken. Förr trodde man att livet på Jorden var YHWH som suttit med hink & spade o skapat människan till sin avbild för 6000 år sen, nu vet vi att vi är ett resultat av en mångmiljardårig evolutionär process och att vi bara är en livsform bland otaliga andra.

Att sedan stora delar av Jorden fortfarande befinner sig i de förhärskande monoteistiska religionernas hjärndödande våld är en annan fråga. Får väl betraktas som exempel på mänsklighetens dumhet. Sällskapet Vakttornet inräknat.
Citera
2021-10-26, 07:46
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderson.Cooper
Det är slavarbete! Många har lågbetalda yrken, Jehovas tycker att utbildning över åk 9 är onödigt. Du ska 'förkunna' så ofta och så mycket som möjligt.

"Pengar testamenteras
Jehovas vittnen betalar inga löner, varken till de som knackar dörr eller jobbar som äldstebröder, motsvarigheten till präster. Verksamheten finaniseras genom frivilliga bidrag, dels allmänna dels för litteraturen.

Enligt William Bowen, som själv var ett Jehovas vittne i 43 år och även arbetade på världshögkvarteret i Brooklyn, New York, förväntas varje medlem först betala för litteraturen ur egen ficka och sedan lämna även mottagarnas eventuella bidrag.

Enligt flera avhoppare med god insyn i den svenska grenen är det inte heller ovanligt att äldre medlemmar övertalas att testamentera sina egendomar, vilket även William Bowen påpekar.

– Ett äkta Jehovas vittne lämnar allt till organisationen, så är det bara, säger William Bowen.

Men Jehovas vittnen är inte bara en religiös organisation utan också en affärsrörelse med många inregistrerade företag. Förlaget, the Watchtower Bible and Tract Society of New York, listades 2001 av tidningen Newsday som ett av New Yorks fyrtio rikaste företag, med en årlig inkomst på 951 miljoner USD. Tidningen Månadens Affärer skrev 1997 att medlemmarna i Sverige, som då var 24 000, lämnade bidrag på totalt 45 miljoner kronor per år.

– Det här är en av de mest inkomstbringande religiösa organisationerna på jorden, säger William Bowen."

Jodå, Vakttornet är en rik organisation och jag vet av egen erfarenhet att det är ganska mycket förekommande att äldre JV testamenterar hela sitt "till rikets verk" som det så vackert heter. Numer så tycks dock Sällskapet satsa alltmer på att spara pengar och vad detta beror på vet ingen exakt eftersom vi har ju ingen insikt i denna så kallade "guds organisation på jorden" men pengarna räcker nog gott i alla fall till lyx och dyra kostymer samt flådiga välputsade italienska skor till de smorda Herrarna i Den Styrande Kretsen.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-26 kl. 07:50.
Citera
2021-10-26, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednation

Fråga 2: Hur många gånger har jorden gått under enligt er tro?

1914
1915
1918
1925
1943
1975
Citera
2021-10-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
1914
1915
1918
1925
1943
1975
Glöm heller inte att den generation som är född före 1914 inte skall hinna dö ut innan harmageddon kommer. Den yngsta av den generationen torde vara 107 år nu, så snart är det dags. Just ja, JV har ”kastat” nytt ljus på det. Allt är glömt...igen.
Citera
2021-10-26, 15:35
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Glöm heller inte att den generation som är född före 1914 inte skall hinna dö ut innan harmageddon kommer. Den yngsta av den generationen torde vara 107 år nu, så snart är det dags. Just ja, JV har ”kastat” nytt ljus på det. Allt är glömt...igen.

Profetian om 1914 är utan tvekan på sopstationen nu.
Citera
2021-10-26, 16:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om din läkare säger till dig att du måste avhålla dig från alkohol, avhåller du dig från alkohol genom att föra in det i kroppen intravenöst, istället för in i munnen?

Nej, det är inte vad Bibeln säger.
Bibeln säger att man inte ska förtära blod.
Om man skulle avhålla sig från blod så skulle det innebära att man skulle behöva tömma kroppen på blod.

Det finns inget förbud mot att ha blodet i ådrorna, bara ett förbud mot att ha blod i magen.
Citera
2021-10-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det är inte vad Bibeln säger.

Jo, bibeln säger att man ska avhålla sig från blod:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav:
att ni avhåller er från... blod
"
(Apg 15:28-29 Bibel2000)
Citera
2021-10-26, 16:19
Medlem
Citat:

Det står specifikt om att inte äta det. en blodtransfusion är inte att äta det. Varför gör ni ert bästa för att krångla till era liv? Äter du skaldjur och fläskkött?
Citera
2021-10-26, 16:28
Medlem
Citat:
en blodtransfusion är inte att äta det.

Nej, men avhåller man sig från blod om man för in det i venerna istället för munnen?

Bibeln säger tydligt att man ska avhålla sig från blod:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav:
"

Citat:

Äter du skaldjur och fläskkött?

Du förstår inte skillnaden mellan lagförbundet och det nya förbundet, och förbundet som Gud slöt med Noa och hans avkomma.

Menar du att du är insatt i bibeln och vet vad du pratar om?

Och om jag skulle vara allergisk mot skaldjur och måste avhålla mig från skaldjur, så lurar jag mig själv om jag tror det är ok att föra in det i venerna istället.
Citera
2021-10-26, 18:37
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jo, bibeln säger att man ska avhålla sig från blod:

"

Citat:
"Apostlagärningarna 15:28-29
28 Den helige Ande och vi har beslutat att inte lägga på er någon mer börda förutom följande nödvändiga regler: 29 att ni håller er borta från kött offrat till avgudar, från blod, från kött av kvävda djur och från sexuell omoral. Ni gör rätt om ni undviker sådant. Allt gott!"

Vad visar att blodtranfusion i medicinskt syfte från människa till människa skulle vara förbjudet här? Det handlar om blodoffer, att inte förtära detta, inte äta självdött kött osv, alltså att äta.

Och eftersom det står på andra ställen att man inte får äta blod, så är det med stor säkerhet att "avhålla sig från" eller "hålla sig borta från" betyder samma sak, eftersom på Bibelns tid så visste ju ingen vad blodtransfusion var för någonting. Och dina jämförelser med att avhålla sig från alkohol och istället pumpa in det i blodådrorna är ju så dumt att man storknar, man dricker ju knappast blod som en rusdryck och blodtransfusion är ju en specifik medicinsk åtgärd och kan väl för fan inte jämföras med att injicera kroppen med sprit. Ibland verkar du ju så dum att klockorna stannar..

Ge dej nu va..
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-26 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in