Citat:
"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår.
Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. (2Tim 3:1-4 Bibel2000)"
Äsch, det där är bara en dramatiskt negativ beskrivning av folk som helt enkelt slutat upp att tro på gud. Upplysningen och vetenskapen har lärt oss att det finns ingen skäggig gubbe uppe bland molnen som sitter och slår mig i huvudet om jag fingrar på min penis.
Man trodde för länge sedan att sjukdomar var Herren Guds straff, men numera vet vi att modern läkarvetenskap kan göra oss friska istället. Förr trodde människor att åskan var en gud som åkte vagn på himlen, nu vet vi att det är elektriska urladdningar i molnen. Förr trodde man att jordbävningar var YHWH som satt och skakade på Jordplattan, men nu vet vi att det beror på att kontinentalplattorna flyttar sig hela tiden på grund av platt-teknotiken. Förr trodde man att livet på Jorden var YHWH som suttit med hink & spade o skapat människan till sin avbild för 6000 år sen, nu vet vi att vi är ett resultat av en mångmiljardårig evolutionär process och att vi bara är en livsform bland otaliga andra.
Att sedan stora delar av Jorden fortfarande befinner sig i de förhärskande monoteistiska religionernas hjärndödande våld är en annan fråga. Får väl betraktas som exempel på mänsklighetens dumhet. Sällskapet Vakttornet inräknat.