2021-10-17, 00:05
Medlem
Oavsett vad jag anser om sekten, deras hierarki medel för att nå sina mål, rena dumheter i deras lära osv. Alla vittnen verkar må så jävla bra. Rena, fräscha kläder, luktar gott fin hy, och allmänt välmående välvårdade utan excesser. Så om man kan sila lite kameler och svälja en mygga då och då så tror jag de är jävligt lyckliga. Fina nya bilar åker dom, deras kvinnor är helt klart över medel gällande utseende, nästan inga skilsmässor, låg otrohet (spekulation) och vettig ekonomi över lag.
En del av mig gräms lite grann att jag var tvungen att tjafsa om lögnerna i bibeln och den officiella moralkoden. JV tonåringar är lika kåta som andra tonåringar och de äldre ensamstående håller inte benen i kors när det gäller ett äventyr med en man utanför församlingen. Kan jag dessutom upplysa om.
Citera
2021-10-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Javisst, du kan vara en lesbisk ateist eller en rejält troende muslim eller rentav satanist, du kan ändå få överleva Harmagedon!! Men kom bara ihåg att du måste först döpa dig inom Jehovas Vittnen, för det är ju den enda sanna religionen! **OBS inlägget kan innehålla spår av ironi**

Det är ju precis så man lägger fram läran offentligt......men glömmer bort att nämna det sista....i a f inledningsvis. Vi känner ju numera väl broder Titties som kör denna taktik. Dock med föga framgång.
Citera
2021-10-17, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Oavsett vad jag anser om sekten, deras hierarki medel för att nå sina mål, rena dumheter i deras lära osv. Alla vittnen verkar må så jävla bra. Rena, fräscha kläder, luktar gott fin hy, och allmänt välmående välvårdade utan excesser. Så om man kan sila lite kameler och svälja en mygga då och då så tror jag de är jävligt lyckliga. Fina nya bilar åker dom, deras kvinnor är helt klart över medel gällande utseende, nästan inga skilsmässor, låg otrohet (spekulation) och vettig ekonomi över lag.
En del av mig gräms lite grann att jag var tvungen att tjafsa om lögnerna i bibeln och den officiella moralkoden. JV tonåringar är lika kåta som andra tonåringar och de äldre ensamstående håller inte benen i kors när det gäller ett äventyr med en man utanför församlingen. Kan jag dessutom upplysa om.

Fina nya bilar?? De mest förträffliga, pionjärerna, körde gamla vrak, och de ensamma överblivna pionjärsystrarna hade i bästa fall en cykel att åka till mötena på (om ingen förbarmade sig över dem och skjutsade dem)
Citera
2021-10-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jo, visst är det så. Just så var fallet när min mamma hamnade i sekten. Hon hade genomgått flera större operationer och var precis hemkommen från den sista operationen när JV ringde på dörren. Säkert hade hon en enorm dödsångest då, och hon hade en enormt ångestprälad personlighet. Hon har aldrig vågat flyga och hon åker ytterst ogärna tåg eller buss.
Men på köpet fick hon en enorm demonskräck när hon blev JV. Men hon drömmer säkert om en tillvaro utan ångest,

Men sjunga på rikets sal eller sammankomster!!?? Jag läste ett reportage om när JV var på Globen och lyssnade på Gerrit Lösch från yrande kretsen. Reportern häpnade över att 15 000 personer sjöng utan att det hördes.

Drömläge för att rekrytera då. Osäker, ångest, smärta, medicin och allmän svaghet är perfekt grogrund. Beklagar som fan.
På min tid så skulle det sjungas för lungorna fulla kraft, på sammankomster a i Ulricehamn så pratades det hela tiden om att "taket nästan lyfte" efter inledande sången. Men jag har ju inte hängt med så abra senaste tiden. Det kan säkert vara ändrat med någon devis om att inte utmärka sig eller vara bättre än de andra (kvinnor antar jag)
Citera
2021-10-17, 00:16
Medlem
Citat:
Ja precis. Är inte bara JV som dras med denna typ av märkliga antaganden, finns många andra religiösa som tror på liknande tokerier. Jag har exempelvis en kompis i en annan kyrka som på allvar tror att det fanns människor som var fem meter långa och red på dinosaurier (alltså jättar), han tror även att Jorden är 6000 år gammal och Universum är 8000 år gammalt. Man behöver inte ens vara vetenskapsbildad för att fatta att exempelvis bergen på Jorden måste vara betydligt äldre än så och att ljuset från stjärnorna på himlen knappast kan vara bara 8000 år gammalt för givet universums storlek och ljushastigheten så skulle vi alla brinna upp då alla dessa miljarder stjärnor och galaxer borde befinna sig precis i närheten av Jorden. Men är man dum får skallen lida..

På min tid (1970-80-tal) räknade man skapelsedagarna i Första Moseboken som omfattande 7000 år. 1975 var jorden 48 000 år, och det var 1000 år kvar av den sjunde skapelsedagen, och då skulle tusenårsriket komma. Se boken "Evigt liv i Guds söners frihet".
När inget hände 1975 bortförklarade man det hela med att det var 6000 år sedan Adams skapelse, och det kunde dröjt en tid innan er reben blev Eva och det var då mänskligheten började.
Citera
2021-10-17, 00:24
Medlem
Citat:
Fina nya bilar?? De mest förträffliga, pionjärerna, körde gamla vrak, och de ensamma överblivna pionjärsystrarna hade i bästa fall en cykel att åka till mötena på (om ingen förbarmade sig över dem och skjutsade dem)
Där ser man. Det är stora skillnader mellan distrikten. Våra Mazda parkerade alltid längst bort på parkeringen för morsan skämdes. Den kan inte ha varit mer än tre-fyra år då vi köpte den. De äldste parkerade sina Saab turbo och Volvo 760 bredvid feta ford granada och stora opell rekord. Jag var bilfanatiker i den åldern som du kanske hör. Denna församlingen ligger i södra delen av landet, morsans nuvarande församling ligger mitt i Västerbotten, och det är absolut inga vrak som åks här heller. Däremot är det ett evigt skjutsa de på äldre, sjuka osv. Ingen förväntas liksom att ta sig till möte till fots i - 30°. Så de verkar ha en bilpool som gör att inte samma behöver skjutsa varje vecka. Intressant att höra vilka skillnader det är mellan olika ställen.
Senast redigerad av Greaser 2021-10-17 kl. 00:28.
Citera
2021-10-17, 01:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Jehovas Vittnen agar sina barn i större utsträckning än andra, eller rättare sagt- jag har inte en uppfattning om att dom skulle förespråka barnaga?

Är detta symbolik kanske? Vad säger Sällskapet Vakttornet?

Fram till 1978/79 var det så. Då förbjöds aga i Sverige. Men innan dess hände npg ett och annat i b-salen och på toaletterna med barn som inte satt still och var tysta på mötena.
Citera
2021-10-17, 01:29
Medlem
Citat:
Där ser man. Det är stora skillnader mellan distrikten. Våra Mazda parkerade alltid längst bort på parkeringen för morsan skämdes. Den kan inte ha varit mer än tre-fyra år då vi köpte den. De äldste parkerade sina Saab turbo och Volvo 760 bredvid feta ford granada och stora opell rekord. Jag var bilfanatiker i den åldern som du kanske hör. Denna församlingen ligger i södra delen av landet, morsans nuvarande församling ligger mitt i Västerbotten, och det är absolut inga vrak som åks här heller. Däremot är det ett evigt skjutsa de på äldre, sjuka osv. Ingen förväntas liksom att ta sig till möte till fots i - 30°. Så de verkar ha en bilpool som gör att inte samma behöver skjutsa varje vecka. Intressant att höra vilka skillnader det är mellan olika ställen.

De äldste är en sak, men pionjärerna som hade städjobb på halvtid kunde inte hålla sig med annat än gamla holkar. Sen tror jag traditionerna är olika i olika församlingar. På min tid betraktades de som hade nya fina bilar som materialister.
Citera
2021-10-17, 01:33
Medlem
Citat:

I ett väldigt liberalt samhälle tror jag att många mår bra av att ha fasta regler och en yttre struktur på sina liv.Kivet som JV är tämligen välordnat om man inte vill tänka själv.
Citera
2021-10-17, 09:10
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Oavsett vad jag anser om sekten, deras hierarki medel för att nå sina mål, rena dumheter i deras lära osv. Alla vittnen verkar må så jävla bra. Rena, fräscha kläder, luktar gott fin hy, och allmänt välmående välvårdade utan excesser. Så om man kan sila lite kameler och svälja en mygga då och då så tror jag de är jävligt lyckliga. Fina nya bilar åker dom, deras kvinnor är helt klart över medel gällande utseende, nästan inga skilsmässor, låg otrohet (spekulation) och vettig ekonomi över lag. En del av mig gräms lite grann att jag var tvungen att tjafsa om lögnerna i bibeln och den officiella moralkoden. JV tonåringar är lika kåta som andra tonåringar och de äldre ensamstående håller inte benen i kors när det gäller ett äventyr med en man utanför församlingen. Kan jag dessutom upplysa om.

Jag håller med dig om denna beskrivning, den överensstämmer till stor del med min egen upplevelse. Faktum är det att jag själv blev äcklad av denna perfektionism och tvålfagra extremt välpolerade yta. I diskussioner med äldstebröderna ifrågasatte jag varför en man på sommaren inte kan gå till mötena med exempelvis kortbyxor och hawaiiskjorta, vad det var som gjorde att alla vuxna på rikets sal måste klä sig som rika makthavare och politiker. Männen såg ju ut som amerikanska presidenter och kvinnorna såg ut som americas first lady.

Grunden i mitt motstånd var faktiskt inte läran exakt eller så mycket hittepået i Bibeln (iaf inte just då), utan saken var den att jag hade oerhört svårt att se mig själv passa in i och trivas med denna strikta tillvaro. Jag påtalade att Jesus var en enkel man som red på en åsna, jag sade att Jesus ogillade uppkomlingar och umgicks hellre med utstötta och förtappade, jag sade att det står i Bibeln att det lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för den som är rik att komma in i Guds rike. Jag har samma erfarenhet av dessa stora, flådiga bilar. Många äldste hade mycket pengar och fina jobb. De ensamstående mammorna med lägre ekonomi och utan bilar sågs det med lite nedlåtande blick på. Alla hade stora bilar och körkort, själv var jag en obstinat ung människa, jag ville hellre cykla eller gå.

Jag undrade vad det var som gjorde att Jehovas Vittnen skulle överleva och alla andra dö i Harmagedon då de ju själva efterliknade västvärldens börshajar, politiker och styresmän. Jag fick svaret att "vännerna" ska vara vältvättade och föregå med gott exempel. Men det var då jag insåg att en broder blir tillsagd om han har skägg, att en man måste ha kavaj och slips på mötena (absolut ett måste då det ska hålla tal), att en kvinna måste tiga i församlingen och även dom klä sig på ett visst sätt, då visste jag att detta var inte sanningen, jag förstod mycket tidigt att det var en sekt. Jag kände mig bara mer och mer ofri, jag ville klä mig och vara som jag själv vill, slips, kavaj, pressvecksbyxor och lackskor var inte min piece of cake, och då förstod jag att detta innebar att det skulle kosta mig livet i Harmagedon och detta gjorde mig bara förbannad. Äldste kom hem till oss för att studera med mig, men mina obstinata frågor blev alltmer besvärande. Jag ifrågasatte även påståendet om att bara guds folk skulle överleva Harmagedon, jag sade att jag upplevde de äldste som ytliga och nonchalanta, jag undrade varför bara dessa påläggskalvar skulle få ärva Guds rike eftersom det till viss del tycktes gå tvärt emot Jesus eget budskap osv.

Citat:
Våra Mazda parkerade alltid längst bort på parkeringen för morsan skämdes. Den kan inte ha varit mer än tre-fyra år då vi köpte den. De äldste parkerade sina Saab turbo och Volvo 760 bredvid feta ford granada och stora opell rekord. Jag var bilfanatiker i den åldern som du kanske hör. Denna församlingen ligger i södra delen av landet, morsans nuvarande församling ligger mitt i Västerbotten, och det är absolut inga vrak som åks här heller. Däremot är det ett evigt skjutsa de på äldre, sjuka osv. Ingen förväntas liksom att ta sig till möte till fots i - 30°. Så de verkar ha en bilpool som gör att inte samma behöver skjutsa varje vecka. Intressant att höra vilka skillnader det är mellan olika ställen.

Jo så var det hos oss också, men nere i Södra Sverige, varmare klimat men ändå ett evigt bilåkande även på sommaren. Och detta eviga skjutsande, jag undrar om JV hade speciella avtal med biltillverkare, maken till bilburna har jag aldrig skådat. Jag ifrågasatte att man påstår "vi är inte en del av denna världen" men dom är ju till och med mer av denna världen än många världsliga som både kan åka kolletktivt, cykla och gå dit de ska, i alla fall i städerna. En gång åkte vi med en äldste och hans vackra, feta och välformade fru i deras stora Volvo, han hade parkerat på ett ställe och denna yppiga dam blev kissnödig. Det fanns en toalettjävel bara över gatan, det enda som behövdes var att hon reste sin fläskiga röv och går över gatan men den äldste sa "Ska jag skjutsa dig?" vilket innebar att han skulle svänga ut och åka runt två kvarter till andra sidan bara för att hon skulle klara av att resa på arslet och gå och pissa. Jag höll på att spy av avsky och jag kände bara instinktivt; nej detta är inte sanningen.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-17 kl. 09:27.
Citera
2021-10-17, 09:33
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
I ett väldigt liberalt samhälle tror jag att många mår bra av att ha fasta regler och en yttre struktur på sina liv.Kivet som JV är tämligen välordnat om man inte vill tänka själv.

Så är det ju och jag tror att många kan bli lyckliga inom Jehovas Vittnen, så som man kan bli lycklig även inom andra sekter. Vi ser exempelvis hur Flat Earth växer sig allt större och jag såg en dokumentär om detta på Netflix och det visade sig att många som gått med i Flat Earth haft problem innan, känt sig ensamma men att Flat Earth var det bästa som hade hänt dem då de nu kände trygghet och gemenskap.
Citera
2021-10-17, 09:38
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
På min tid (1970-80-tal) räknade man skapelsedagarna i Första Moseboken som omfattande 7000 år. 1975 var jorden 48 000 år, och det var 1000 år kvar av den sjunde skapelsedagen, och då skulle tusenårsriket komma. Se boken "Evigt liv i Guds söners frihet".
När inget hände 1975 bortförklarade man det hela med att det var 6000 år sedan Adams skapelse, och det kunde dröjt en tid innan er reben blev Eva och det var då mänskligheten började.

Hahaha, ja så dant! Istället för att försöka tolka in en massa strunt från en gammal sagobok så kanske man helt enkelt bara kan läsa vanlig hederlig vetenskap, fakta som barn lär sig i grundskolan. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in