Citat:
Ursprungligen postat av
Greaser
Oavsett vad jag anser om sekten, deras hierarki medel för att nå sina mål, rena dumheter i deras lära osv. Alla vittnen verkar må så jävla bra. Rena, fräscha kläder, luktar gott fin hy, och allmänt välmående välvårdade utan excesser. Så om man kan sila lite kameler och svälja en mygga då och då så tror jag de är jävligt lyckliga. Fina nya bilar åker dom, deras kvinnor är helt klart över medel gällande utseende, nästan inga skilsmässor, låg otrohet (spekulation) och vettig ekonomi över lag. En del av mig gräms lite grann att jag var tvungen att tjafsa om lögnerna i bibeln och den officiella moralkoden. JV tonåringar är lika kåta som andra tonåringar och de äldre ensamstående håller inte benen i kors när det gäller ett äventyr med en man utanför församlingen. Kan jag dessutom upplysa om.
Jag håller med dig om denna beskrivning, den överensstämmer till stor del med min egen upplevelse. Faktum är det att jag själv blev äcklad av denna perfektionism och tvålfagra extremt välpolerade yta. I diskussioner med äldstebröderna ifrågasatte jag varför en man på sommaren inte kan gå till mötena med exempelvis kortbyxor och hawaiiskjorta, vad det var som gjorde att alla vuxna på rikets sal måste klä sig som rika makthavare och politiker. Männen såg ju ut som amerikanska presidenter och kvinnorna såg ut som americas first lady.
Grunden i mitt motstånd var faktiskt inte läran exakt eller så mycket hittepået i Bibeln (iaf inte just då), utan saken var den att jag hade oerhört svårt att se mig själv passa in i och trivas med denna strikta tillvaro. Jag påtalade att Jesus var en enkel man som red på en åsna, jag sade att Jesus ogillade uppkomlingar och umgicks hellre med utstötta och förtappade, jag sade att det står i Bibeln att det lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för den som är rik att komma in i Guds rike. Jag har samma erfarenhet av dessa stora, flådiga bilar. Många äldste hade mycket pengar och fina jobb. De ensamstående mammorna med lägre ekonomi och utan bilar sågs det med lite nedlåtande blick på. Alla hade stora bilar och körkort, själv var jag en obstinat ung människa, jag ville hellre cykla eller gå.
Jag undrade vad det var som gjorde att Jehovas Vittnen skulle överleva och alla andra dö i Harmagedon då de ju själva efterliknade västvärldens börshajar, politiker och styresmän. Jag fick svaret att "vännerna" ska vara vältvättade och föregå med gott exempel. Men det var då jag insåg att en broder blir tillsagd om han har skägg, att en man måste ha kavaj och slips på mötena (absolut ett måste då det ska hålla tal), att en kvinna måste tiga i församlingen och även dom klä sig på ett visst sätt, då visste jag att detta var inte sanningen, jag förstod mycket tidigt att det var en sekt. Jag kände mig bara mer och mer ofri, jag ville klä mig och vara som jag själv vill, slips, kavaj, pressvecksbyxor och lackskor var inte min piece of cake, och då förstod jag att detta innebar att det skulle kosta mig livet i Harmagedon och detta gjorde mig bara förbannad. Äldste kom hem till oss för att studera med mig, men mina obstinata frågor blev alltmer besvärande. Jag ifrågasatte även påståendet om att bara guds folk skulle överleva Harmagedon, jag sade att jag upplevde de äldste som ytliga och nonchalanta, jag undrade varför bara dessa påläggskalvar skulle få ärva Guds rike eftersom det till viss del tycktes gå tvärt emot Jesus eget budskap osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Greaser
Våra Mazda parkerade alltid längst bort på parkeringen för morsan skämdes. Den kan inte ha varit mer än tre-fyra år då vi köpte den. De äldste parkerade sina Saab turbo och Volvo 760 bredvid feta ford granada och stora opell rekord. Jag var bilfanatiker i den åldern som du kanske hör. Denna församlingen ligger i södra delen av landet, morsans nuvarande församling ligger mitt i Västerbotten, och det är absolut inga vrak som åks här heller. Däremot är det ett evigt skjutsa de på äldre, sjuka osv. Ingen förväntas liksom att ta sig till möte till fots i - 30°. Så de verkar ha en bilpool som gör att inte samma behöver skjutsa varje vecka. Intressant att höra vilka skillnader det är mellan olika ställen.
Jo så var det hos oss också, men nere i Södra Sverige, varmare klimat men ändå ett evigt bilåkande även på sommaren. Och detta eviga skjutsande, jag undrar om JV hade speciella avtal med biltillverkare, maken till bilburna har jag aldrig skådat. Jag ifrågasatte att man påstår "vi är inte en del av denna världen" men dom är ju till och med mer av denna världen än många världsliga som både kan åka kolletktivt, cykla och gå dit de ska, i alla fall i städerna. En gång åkte vi med en äldste och hans vackra, feta och välformade fru i deras stora Volvo, han hade parkerat på ett ställe och denna yppiga dam blev kissnödig. Det fanns en toalettjävel bara över gatan, det enda som behövdes var att hon reste sin fläskiga röv och går över gatan men den äldste sa "Ska jag skjutsa dig?" vilket innebar att han skulle svänga ut och åka runt två kvarter till andra sidan bara för att hon skulle klara av att resa på arslet och gå och pissa. Jag höll på att spy av avsky och jag kände bara instinktivt; nej detta är inte sanningen.