2012-10-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neggerschwartz
En fråga till JV, varför tillåter er Gud att Satan styr världen?

På grund av att Gud är rättvis och låter hans skapelse att agera efter deras fria vilja, men bara till en viss gräns.

"I Eden, Guds trädgård, bodde du. Du var höljd i ädelstenar av alla de slag: karneol, topas och kalcedon, krysolit, onyx och jaspis, safir, rubin och smaragd. Av guld var dina smycken och prydnader, gjorda åt dig den dag du blev skapad. Du var en kerub som jag hade smort och satt till beskyddare. På det heliga gudaberget bodde du. Där gick du bland gnistrande stenar. Du var oförvitlig i allt vad du gjorde, från den dag du blev skapad till dess att orätt kom i dagen hos dig. Din vidlyftiga köpenskap drev dig till våld och synd.
Då förvisade jag dig från gudaberget och jagade bort dig, beskyddande kerub, från de gnistrande stenarna. Din skönhet gjorde dig högmodig, och du förödde din vishet och storhet.
" (Hes 28:13-17 Bibel2000)

Det är som föräldrar till ett oregerligt barn släpper taget till slut när barnet börjat med knark, och vägrar att sluta stjäl och ljuga. Man kan försöka påverka barnet till en viss gräns, men till slut måste man låta barnet göra som den vill, alltså att man tillåter barnet att utöva sin fria vilja och inte tvinga den.
Föräldrarna (Gud) hoppas då att barnet vänder om från dom onda handlingarna. Enda skillnaden är att Gud inte kommer att tillåta ondskan regera för evigt, på liknande sätt tillåter inte myndigheter att barnet stjäl och begår brott, utan slänger det i fängelset.

Under tusenårsriket kommer Satan att fängslas:

"Och när de tusen åren har gått skall Satan släppas lös ur sitt fängelse." (Upp 20:7 Bibel2000)
Citera
2012-10-07, 12:55
Medlem
Norrbottenss avatar
ttsp

Skulle du kunna svara på frågan/frågorna i mitt förra inlägg?

Jag har fler frågor också om du kan/får svara på dem.
Citera
2012-10-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Varför tar man avstånd ifrån "avfällingar" inom er religion.

Därför att det är enligt bibeln, bibeln som är enligt Guds vilja.

"Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom... Själva dömer ni ju bara inom er egen krets... Gör er av med den som är ond." (1Kor 5:11,12,13 Bibel2000)

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Citat:
Att en mor tvingas förakta sina barn?

Man föraktar inte uteslutna.

Citat:
Sa Jesus att man ska lyda utan att ifrågasätta?

Nej.
Citera
2012-10-07, 13:01
Medlem
Flexbärt, har du blivit ett Jehovas vittne nu, har du blivit döpt eller studerar du fortfarande?

Tidigare svarade du som ett Jehovas vittne, fastän du inte var ett Jehovas vittne, är det så fortfarande?
Citera
2012-10-07, 13:30
Medlem
Norrbottenss avatar
Vuxendop

Vad det är och vad JV tror att det är.

Inom Jehovas vittnen så praktiserar man något som går under namnet "vuxendop".
Detta är något som JV är stolta över eftersom de anser att en vuxen både kan och bör få göra sina egna val i livet. Något som jag förövrigt håller med om.
So far, so good...

När kan en människa anses som "vuxen"?
Enligt JV och Vakttornet finns ingen exakt ålder för detta

"Bibeln anger inte någon särskild ålder för dopet", Vakttornet, 25 Juni 2011

Att döpas så tidigt som vid 12-14 års ålder är inget ovanligt och jag vet om barn så unga som 6 år som ansetts vuxna. Kanske finns det än yngre exempel?

Vad innebär då detta?

När man döps ger du ditt liv till sekten. Du "skriver ett kontrakt" där du går med på sektens alla regler.
Vill du senare lämna den så känner familjemedlemmar och bekanta ingen sympati för att man bara var ett barn och lovade saker man i själva verket inte förstod.
Man får skylla sig själv helt enkelt.

Detta är vad de menar när de säger "vuxendop".

Hur många 12-14 åringar känner ni, eller har ni någonsin träffat som kan anses mogna nog att göra dessa avgörande livsval?
Citera
2012-10-07, 14:35
Medlem
Norrbottenss avatar
JV-humor (och en skön låt)

http://www.youtube.com/watch?v=tXOMT...layer_embedded

Sektmedlemmar varnas!!!
Kolla inte denna video. Riskerna att ni tar illa upp är precis lika stora som det faktum att ni är grundlurade är sant. 100%
Citera
2012-10-07, 15:23
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Därför att det är enligt bibeln, bibeln som är enligt Guds vilja.

"Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom... Själva dömer ni ju bara inom er egen krets... Gör er av med den som är ond." (1Kor 5:11,12,13 Bibel2000)

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Man föraktar inte uteslutna.

Nej.

Nej det är varken enligt bibeln eller Guds vilja som man utesluter folk. Sanningen är att man helt enkelt inte klarar av att granskas.
Har man inget att dölja så finns det ingen anledning att varna för internet, avfällingar eller utesluta folk, man borde snarare välkomna denna debatt, men icke. Man är livrädd - lik de kommunistiska styrena måste man förvanska sanningen och svart måla kritikerna. Propaganda maskinen i Brooklyn varnar i nummer efter nummer för internet och alla lögner som sprids om dem....men man kan aldrig precisera vilka dessa lögner är.
Tom ett gammalt vittne jag talade med för ett tag sedan på över 80 år berättade för mig om alla lögner som spreds om dem på internet, det roliga är att gubben har aldig i hela sitt liv ens slått på en dator, men har man hört det i riketsalen eller läst det i vakttornet, ja då är det så......

För den som är intresserad att läsaom uteslutning: http://www.jwfacts.com/watchtower/di...p-shunning.php
Citera
2012-10-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Varför tror du att alla avhoppare är bittra och nitiska?
Alla före detta Jehovas vittnen är inte uteslutna. Långt ifrån.

Jag förstår inte varför alla JVn tror att "avfällingarna" är ute efter någon sorts "hämnd" för att själv lämnat församlingen?

Är det så otänkbart att de faktiskt handlar efter sin moraliska kompass?!
Att de sett att det är något lurt med hur organisationen fungerar högre upp i pyramiden och är genuint oroliga för att familjemedlemmar och bekanta förs bakom ljuset av dessa män?!

Ttsp måste nästan svara som han gör.
Annars skulle det kräva att han erkänner att det kan finnas en anledning till att folk tar avstånd från JV.
Då skulle han vara tvungen att fundera över orsakerna och det är det sista han vill.
JV som ttsp vill inget veta.
Citera
2012-11-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vi vittnen har så mycket att göra så man svarar enbart dem som har ett ärligt intresse och det har jag sett att du inte har??

http://www.jw.org/sv/publikationer/b...or/1102008390/

Är det någon som kan se några skillnader mellan Jehovas vittnen och Mormonerna? Skriver nämligen ett arbete i skolan (går i gymnasiet, så man ska kunna se skillnader och likheter). Skulle vara otroligt tacksam
Citera
2012-11-23, 21:00
Medlem
neggerschwartzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overthinkingme
Är det någon som kan se några skillnader mellan Jehovas vittnen och Mormonerna? Skriver nämligen ett arbete i skolan (går i gymnasiet, så man ska kunna se skillnader och likheter). Skulle vara otroligt tacksam
Mormoner har inte samma heliga bok.
Citera
2013-03-04, 14:59
Medlem
Jag är ett vittne, och på fråga 1 (svarar jag, vi tror inte alls att de som inte ingår i de 144.000 ska brinna, vi tror inte på ett helvete,utan att de rättfärdiga ska ta jorden i besittning.) en jord som
Är paradisikt vacker då alla som förstör har dött

Fråga 2 1975 var exakt 6000 år sedan Adam o eva detta faktum fick vissa att utrycka förhastade förhoppningar, men bibeln säger om den dagen vet ingen,inte ens sonen( jesus) utan bara fadern (Jehova). Styrande kretsen för Jehovas vittnen sa inte rent ut att de va slutet, de antyde att möjligen va då. De sista dagarna har vart sedan 1914, bibelns tids begrepp är oförståligt för någon som inte forskat i skriften, men om du är uppriktigt intresserad av varför vi är så säkra på detta vi tror,så skriv din address så kommer vi och besvarar dina frågor
Citera
2013-03-04, 15:10
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekro
Jag är ett vittne, och på fråga 1 (svarar jag, vi tror inte alls att de som inte ingår i de 144.000 ska brinna, vi tror inte på ett helvete,utan att de rättfärdiga ska ta jorden i besittning.) en jord som
Är paradisikt vacker då alla som förstör har dött

Fråga 2 1975 var exakt 6000 år sedan Adam o eva detta faktum fick vissa att utrycka förhastade förhoppningar, men bibeln säger om den dagen vet ingen,inte ens sonen( jesus) utan bara fadern (Jehova). Styrande kretsen för Jehovas vittnen sa inte rent ut att de va slutet, de antyde att möjligen va då. De sista dagarna har vart sedan 1914, bibelns tids begrepp är oförståligt för någon som inte forskat i skriften, men om du är uppriktigt intresserad av varför vi är så säkra på detta vi tror,så skriv din address så kommer vi och besvarar dina frågor

Vad är det med er som gör er oförmögna att i skrift besvara dessa frågor?

För övrigt så är det solklart vad som sades om 1975.

http://youtu.be/m1KvyO1FlA0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in