2015-01-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
På vilket sätt är det möjligt att vara öppen inför Sanningen angående om vi tex har levt förut eller ej, om man inom sig redan har bestämt att man i Sanning har svaret? Detta har inget med Sanning att göra, detta är självbedrägeri och mycket arrogant. Problemet är att detta är osynligt för den som är övertygad eftersom arrogansen förblindar.

Jag har inte "redan bestämt", som jag har förklarat förut så är jag övertygad om att Jehovas vittnen har sanningen, men jag är öppen för att jag kan ha fel. Om det finns bra argument så har jag inget problem att tänka i nya banor, men det är sällan jag hör något sådant, tvärtom är det dåliga och värdelösa argument så som personangrepp.
Citera
2015-01-17, 19:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte "redan bestämt", som jag har förklarat förut så är jag övertygad om att Jehovas vittnen har sanningen, men jag är öppen för att jag kan ha fel. Om det finns bra argument så har jag inget problem att tänka i nya banor, men det är sällan jag hör något sådant, tvärtom är det dåliga och värdelösa argument så som personangrepp.
Har hur många exempel som helst där vanlig diskussion snabbt övergått på jv-missionärs EGEN svängning i att hemfalla åt helt subjektiv snokning i vem, den talar med.. om det är, eller inte, rädsla att tala med folk på människospråket, vet jag inte, men att ha bibeln som människomannual, är inte alldeles vaket. ändå heter era blad "vakna" , moget egentligen?

jv är ju så indränkta i skitsnackarmentalitet så jag kommer nog inte på annan organisation där man fullständigt ignorerar allt vad sanning heter.

ni tvärtom smiter ifrån sanning.

när något är sant, är t.ex att inte spekulera i fjorton år över om en blusjävel är röd eller rödblå. eller om vers nr x verkeligen var bibelfigurens egna ord ur gud... och , sanningsenligt författade...

det är mkt svårt att klara av att just inte..

edit : finns anti-religiösa och anti-allt-individer, men dem kan rdan en barnunge utesluta. jv är ju ingen sekt? får man svar hur er egen förklaring lyder över varför jv inte är en sekt, just vad ni totalt hymlar om.

för jv får hur många bidrag som helst, sedan zip, är man bara tyst som en mur.. och då är det fromt?

Blodet, smutsigt rent, HUR rent och blått? där ni har era centrala frågreställningar? nej.. muren så fort seriösa frågeställningar uppkommer, då är det inte en religion längre ; en sekt.

kristna, iaf erkänner sig gå i konungahusets narr-skola, medan ni tiger och det om ngt är djupt omänskligt.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-17 kl. 19:51.
Citera
2015-01-17, 20:59
Medlem
Citat:

Det ger dig heder att du är öppen för att du kan ha fel. De vittnen jag pratat med har stängt dörren för denna öppenhet.

Tänk om "att finna Sanningen" verkligen betyder "att finna Sanningen" och inget annat?!
Övertygelse om Sanningen är inte Sanningen. Sanningen är vad den är, oavsett vilka övertygelser om Sanningen som finns. Att finna Sanningen = gå bortom övertygelser. Det finns personer som säger sig erfarit Sanningen i meditation. Jag har ingen aning om Sanningshalten, men jag stänger inte dörren för att detta kan vara möjligt.
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-17 kl. 21:27.
Citera
2015-01-17, 21:47
Medlem
Citat:

Ja det är bättre att lita på de 8.

De sköter sanningen åt mig.

Utbildning är som att skjuta sig i huvudet, man kan ju överleva!

Jag firar inte jul, för under Romarriket så firade man solens födelsedag den 25:e dec och Gud kan ju tro att jag stöder hedniska ritualer om jag firar jul ifall det eventuellt kan ha ett samband.

Sen älskar vi alla människor, trots att vi vägrar umgås med dem, de ska ju ändå alla dö snart när vår kärleksfulle Gud skall döda dem alla, eftersom de inte är lika hängivna honom som vi.
Jag tvingar mig ut i tjänsten varje månad, flera timmar, för att ta några 'ej hemma'-dörrar innan jag tar bilen en timme till landdistriktet. Där finns ett lättsamt återbesök som brukar bjuda på fika och man lätt slår ihjäl minst en timme, innan det är dags för tillbakafärden och ytterligare en 'ej hemma'-dörr.
Ett par gånger i månaden ned samma runda och mina 10timmar av människokärlek är bevisad. Framförallt är mitt samvete rent eftersom månadsrapporten ju tydligt och ärligt visar min hängivenhet.

Gode Gud, tänk att jag var bra nära att ge den där tiggaren utanför Systembolaget idag en krona. Hemska tanke, jag stoppar i kronan i bössan 'Det världsvisa predikoverket' på Rikets sal istället, då vet jag att den kommer till bästa nytta.
Om inte annat så behöver vi ju betala en hel del skadestånd till de vedervärdiga pedofiloffren, som borde tigit och tagit emot, istället för att dra oss inför domstol. Illa att vår fina organisation dragits i smutsen pga dem.
Tiggaren hade nog bara slösat den på limpa eller mjölk, och Harmageddon är ju snart här och då ska han ju ändå dö.

Nä, nu är dags för en sup, eller två, för det gjorde ju Jesus också. Inte så mycket annat att göra, man ska ju inte titta på tv för då är det lätt att man bjuder in Satan himself till sitt vardagsrum. Och all världens musik som hittas på? Endera är artisten knarkare eller satanist. Eller så förhärligas allt som jag inte får ägna mig åt, speciellt kärlek eller sex av alla tänkbara hemska former som jag inte får syssla med.
Citera
2015-01-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det finns inte forskning på religionstillhörighet det, det är ändå ganska lätt att räkna på det lilla man kan känna till.
Tex se denna tråd http://www.hjalpkallan.se/forum/show...ik+sj%E4lvmord

Enligt detta skall 1 ungdom inom JV ta självmord vart 10:e år för att följa statistiken. Det är flera som känner någon som gjort det i tråden.

Se också http://www.hjalpkallan.se/forum/show...ht=Sj%E4lvmord

Här var några konkreta exempel. Själv kände jag personligen 3st, 1 ungdom 1 äldste och en familjefar. Betänk att det i tråden är bara de som läst denna tråd och som valt att lämna uppgifter som det baseras på.
Har också läst en mer genomgripande sammanställning från USA som jag inte hittar nu. Letar vidare.

Jag har känt 4 aktiva JV som har tagit sina liv.
Hur normalt är det att känna så många?
När man har pratat om saken med andra JV från hela landet visar det sig att nästan alla känner någon som har begått självmord.
Citera
2015-01-18, 20:52
Medlem
Citat:
Hur många är "massor"? Är det majoriteten?

Vilka räddas?

Jag noterar med en viss förvåning att du intresserar dig för vad jag tror. Tidigare har du förnekat att du gör det. Nåväl, jag får väl då utgå ifrån att du vill svara på mina frågor, något du hittills inte gjort.

Det är inte lämpligt att gå utöver det Skriften faktiskt säger. Jag vill svara med två texter från NT:

"...när Herren Jesus uppenbarar sig från himmelen med sin makts änglar, i `lågande eld´, och låter straffet drabba dem som icke känna Gud och dem som icke äro vår Herre Jesu evangelium lydiga." (2 Tess. 1:7,8, 1917)

"Men de himlar och den jord, som nu finnas, de hava i kraft av samma ord blivit sparade åt eld, och de förvaras nu till domens dag, då de ogudaktiga människorna skola förgås." 2 Petr. 3:7, 1917)

Räddade blir de som varit "vår Herre Jesu evangelium lydiga" (2 Tess. 1:8, 1917) och därför lever i "helig vandel och gudsfruktan" (2 Petr. 3:11, 1917), korteligen, de som "har en tro som är verksam genom kärlek". (Gal. 5:6, 1917)

Hur många det blir är fördolt för oss och det är också hur många som förgås. Enbart framtiden kan visa det.
Senast redigerad av Eberhard 2015-01-18 kl. 20:55.
Citera
2015-01-18, 23:13
Medlem
qbits avatar
Citat:
Det skulle tvärtom vara vidrigt och omoralisk att tillåta den onda världen att fortsätta som vanligt. Hittills har det varit miljarder människor som har plågats inte bara av krig, terrorattentat och det du även nämnde, utan även det som du inte verkar tycka är ont, sjukdomar, hemfridsbrott, gatuvåld, förskingring, mobbing, hustrumisshandel, fattigdom, svält, leva som flykting, tvingas att tigga, bankrån, ekonomisk brottslighet, självupptagenhet, egoism o.s.v.

Orsaken till att Gud ingriper är för att lösa dessa hemskheter, ondskan, en gång för alla, detta verkar du bortse ifrån, att slutmålet är en värld utan krig och ondska, är inte detta något bra? Det är ju inte så att Jehovas vittnen njuter av att se majoriteten av mänskligheten utplånas, utan man njuter av det som ska komma efter, en värld utan krig och våld.

Ingen vore gladare än jag om alla människor kunde räddas, men jag är inte så blåögd och tror att alla människor är kapabla att vända om från deras ondska, och då finns det ingen annan lösning än att hindra en sådan person att påverka den nya ordningen.

Men om du anser att detta går att lösa på något annat sätt än att ta bort majoriteten av mänskligheten, så får du komma med förslag till Gud, men jag tror nog han har bra koll på läget.

Hur löser du t.ex. problemet med att en människa vägrar att sluta med en ond gärning, t.ex. en pedofil?

Menar du att du avhumaniserar Hitler, Stalin, seriemördare, pedofiler och våldtäktsmän, för att nämna några exempel?

Nej, vi avhumaniserar ingen, utan konstaterar bara fakta att många kommer att gå på den breda vägen som leder till döden:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Men detta påverkar alltså inte vår människosyn, utan vi är genuint intresserade av människor och ser inte ner på människor (eller ska inte, vi blir lärda att inte döma människor), men så klart bara så länge dom inte visar onda sidor, i så fall går vi bara vidare.

Det finns nog mycket som du inte anser är ont, men som bibeln fördömer som ont, t.ex. homosexualitet och den självupptagenhet och egoism som människor i västvärlden har och ständigt utvecklar?

Denna självupptagenheten kanske inte direkt skadar andra, men det gör det i ett längre perspektiv. Självmorden är ett tecken på detta, och visst kan man tycka att självmord inte skadar några andra än en själv, men det är något ont i Guds ögon, inte att personen är ond men det är något som inte kommer att vara en del av den värld som Gud ska bygga upp efter Harmageddon.

Så visst förstår jag att du inte kan se att världen är en ond plats, och kanske problemet också är att du inte ser på hela världen utan koncentrerar dig på vissa ställen som inte är så onda?

Jag ser världen som en ond plats i allmänhet, men visst finns det platser där det är bättre, men även i dom finaste kvarteren kan ett par dricka för mycket som till slut leder till hustrumisshandel och t.o.m. dråp.

Du sade: "JV’s offociella människosyn anser jag mycket vidrig och omoralisk".

Vad är det för människosyn som Jehovas vittnen har menar du? När dom träffar dig personligen, hur yttrar sig denna "vidriga och omoraliska människosyn" rent praktiskt?

Nu gäller inte min moraliska kritik av JV’s ideologi själva ändamålet (d.v.s. ett utopiskt paradis där inte våld, sjukdomar, fattigdom och svält råder), utan av själva medlet och hur ni tror att er gud tänker införa detta paradis.

Menar du att ändamålet helgar medlen? Menar du att ändamålet ett utopiskt paradis rättfärdigar medlet din hypotetiske guds mass-slakt av en stor del av världsbefolkningen (inklusive män, kvinnor och barn)? I så fall är detta ett gemensamt drag mellan JV’s ideologi, nazismen och leninismen, nämligen att medlet massmord och mass-slakt är ett giltigt medel för att förverkliga sin ideologi och utopiska paradis. Och det är just medlet massmord jag finner oerhört oetiskt och omoraliskt med JV’s, Hitlers och Lenins ideologi. Och det är lika oetiskt, oavsett om det är människor eller en hypotetisk gud som genomför massmorden och mass-slakten av män, kvinnor och barn.

Och nu angånde ändamålet ”det utopiska paradiset”. Låt oss anta att en hypotetisk allsmäktig gud vill uppnå följande mål i det mänskliga samhället:

1. Ett samhälle där varken fattigdom eller svält råder, där varje individ har överflöd

2. Ett samhälle där människor inte använder våld eller skadar andra individer (det innefattar krig, mord, misshandel, våldtänkt, pedofili, mobbing, pedofili, inbrott etc...)

3. Ett samhälle med god hälsa utan sjukdom och ålderdom

Menar du att någon av punkterna 1-3 inte kan realiseras av en hypotetisk allsmäktig gud utan att mass-slakta och massmörda en stor del av världsbefolkningen (inklusive män, kvinnor, barn)? Och om så är fallet, vilken av dessa punkter menar du på inte kan realiseras av en allsmäktig gud utan gigantiskt blodbad och varför?
Senast redigerad av qbit 2015-01-18 kl. 23:46.
Citera
2015-01-19, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Nu gäller inte min moraliska kritik av JV’s ideologi själva ändamålet (d.v.s. ett utopiskt paradis där inte våld, sjukdomar, fattigdom och svält råder), utan av själva medlet och hur ni tror att er gud tänker införa detta paradis.

Menar du att ändamålet helgar medlen? Menar du att ändamålet ett utopiskt paradis rättfärdigar medlet din hypotetiske guds mass-slakt av en stor del av världsbefolkningen (inklusive män, kvinnor och barn)? I så fall är detta ett gemensamt drag mellan JV’s ideologi, nazismen och leninismen, nämligen att medlet massmord och mass-slakt är ett giltigt medel för att förverkliga sin ideologi och utopiska paradis. Och det är just medlet massmord jag finner oerhört oetiskt och omoraliskt med JV’s, Hitlers och Lenins ideologi. Och det är lika oetiskt, oavsett om det är människor eller en hypotetisk gud som genomför massmorden och mass-slakten av män, kvinnor och barn.

Och nu angånde ändamålet ”det utopiska paradiset”. Låt oss anta att en hypotetisk allsmäktig gud vill uppnå följande mål i det mänskliga samhället:

1. Ett samhälle där varken fattigdom eller svält råder, där varje individ har överflöd

2. Ett samhälle där människor inte använder våld eller skadar andra individer (det innefattar krig, mord, misshandel, våldtänkt, pedofili, mobbing, pedofili, inbrott etc...)

Menar du att någon av punkterna 1-3 inte kan realiseras av en hypotetisk allsmäktig gud utan att mass-slakta och massmörda en stor del av världsbefolkningen (inklusive män, kvinnor, barn)? Och om så är fallet, vilken av dessa punkter menar du på inte kan realiseras av en allsmäktig gud utan gigantiskt blodbad och varför?

Fast nu frågade jag dig, vad du har för lösning på detta? Hur kan du få till en värld utan fattigdom och svält, och där människor inte använder våld eller skadar andra individer, det innefattar krig, mord, misshandel, våldtänkt, pedofili, mobbing, pedofili(2x), inbrott etc... Jag lägger inte en börda på dig att lösa problemet med sjukdom och ålderdom, det kan bara Gud fixa, men du är ju så kritisk hur Gud löser dessa problem, så jag vill veta vad en bättre lösning är.

Hur ska du få till en sådan fullkomlig värld om människor vägrar att vända om från onda handlingar, t.ex. pedofiler som fortsätter med sin ondska trots att du säger "ajabaja"?

Du måste ju ha en lösning om du ska kritisera andras lösningar på problem, annars är det bara tomma ord, en falskhet där man bara klarar av att kritisera andra, utan att ha egna lösningar.
Citera
2015-01-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Hur många det blir är fördolt för oss och det är också hur många som förgås. Enbart framtiden kan visa det.

Fast tidigare sade du: "enligt texterna kommer massor att gå under" så helt fördolt kan det inte vara?

Du tror alltså uppenbarligen på en "masslakt" eftersom "massor går under"?
Citera
2015-01-19, 00:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit

Detta håller jag också med om och har sagt emot till alla som pratat om sin religion och dömt alla andra till massmord.
Något sådant har inget att göra med kärlek eller Gud nu då som skall vara kärleken.
Och att ens sitta och tänka så: jag kommer till himlen det gör inte du ha, ha, ha.
Det är vidrigt och omänskligt anser jag och inte ett dugg gudomligt.
Citera
2015-01-19, 00:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Detta håller jag också med om och har sagt emot till alla som pratat om sin religion och dömt alla andra till massmord.
Något sådant har inget att göra med kärlek eller Gud nu då som skall vara kärleken.
Och att ens sitta och tänka så: jag kommer till himlen det gör inte du ha, ha, ha.

Citat:
Det är vidrigt och omänskligt anser jag och inte ett dugg gudomligt.

OM nu inte 'gud' ÄR GTs galna demiurg.
Citera
2015-01-19, 00:41
Medlem
goran744s avatar
Demiurger hör ihop med gnosticismen och världskaparen som en ond eller ofullkomlig skapare. En slags tro det med PLATONISMENS GUD.
En massa filosofer som snackade om gud fram och tillbaka och bestämde sig för att Gud inte kunde vara Gud.
Tänkargubbars ord endast.
Så kan man också se på Gud om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in