Citat:
Religiösa, som brukar dra fram de moraliska och empatiskakorten när de blir inträngda mot ett hörn, bör om några inse att man inte skadar den svage parten. Jag tror inte grisen som blir påsatt av en människa påverkas särskilt, nej - eftersom att grisen inte greppar konceptet!
Jag pratar om t.ex. en hund som greppar konceptet, som är villig och visar det. Om båda parter är villiga, hund och människa, är det rätt eller fel enligt dig?
Citat:
Varför? Vad är det för naturlag eller vetenskaplig upptäckt som säger att vi ska visa respekt? Bland djuren finns t.ex. våldtäkter, varför är det rätt hos djuren men inte hos människan? Vad är det som säger att din moral är mer rätt än min moral? Jag kan säga att min moral backas upp av skaparen, hur backas din moral upp?
Citat:
Bättre vetande om vad? Vad är det man ska veta så att man inte håller på med tidelag?
Citat:
Så det avgörs med artvärde?
Om en hund försöker hoppa på en människa, så gör hunden fel eftersom den inte har samma artvärde som människan?
Citat:
Så det avgörs på intellektet?
Om en människa har ligger på en låg intellektuell nivå, är den personen diskvalificerad att ligga med en som ligger på hög nivå?
Citat:
Det finns många människor som lider på grund av att dom inte får/kan göra som dom vill på grund av sin läggning. T.ex. nekrofiler, pedofiler, blottare, tidelagare, varför måste dessa lida med sin läggning men inte homosexuella?
Jag tror inte du kan argumentera för det, du har ingen guide som säger att detta är fel men detta är rätt, utan du går på din egen känsla.
Om vi tar t.ex. nekrofiler så skadar ju dom ingen, så det argumentet kan du inte ha.
Ett värdelöst argument.
Citat:
Låter som att Rusell skulle startat ett vänsterparti, istället för ÄNNU en menlös religion? Jag menar inget illa. Det är dock relativt tröttsamt, med parter som passivt agerar och skyller världens all problem, på någon annan istället för att själv bistå med en lösning.
Jehovas vittnen bistår många människor med lösningen på deras problem, bara för att vi inte agerar politiskt betyder inte att det vi gör är värdelöst. T.ex. rehabiliterar vi brottslingar som sitter i fängelset, vi utför massor med samhällstjänster helt gratis för samhället, att du kallar det för menlöst är respektlöst.
Citat:
Hur menar du att ditt citat löser kapitalismen, mer än i teorin? Hur ska 6 miljarder människor överleva på naturliga grödor och råvaror? Varför försiggår ni inte själva med gott exempel? Varför är inte alla vittnen självförsörjande? Ni har ju INGET att erbjuda i form av ledarskap!
Nej människan är inte skapad för att ha ledarskap över världen, det är därför det har blivit som det har blivit med kapitalism, nazism, kommunism, krig, naturförstörelse o.s.v.
Människan är skapad att underordna sig Guds ledning över jorden, där människorna är som bröder och systrar.
Hur människan ska leva av naturliga grödor och råvaror kommer Gud att ordna.
Vi kan inte som Jehovas vittnen föregå med gott exempel i detta fallet eftersom det kräver en omformning av hela jorden, man kan inte starta något i t.ex. Sverige för då kommer myndigheterna att kräva skatt t.ex.
Det går inte att förverkliga en ny ordning utan att först rensa i den gamla ordningen. Och vi vet inte på vilket sätt exakt Gud hade tänkt sig med allt, bara han vet hur allt ska kunna bli hållbart både för miljön men också för människor. Vi måste lära oss på nytt den värld som Gud vill ha, därför måste det få gå tusen år med utbildningar från Gud.
Citat:
Homosexualitet finns observerat inom många olika djurarter. Det är fortfarande omtvistat kring vad det är som skapar homosexualiteten. Men genetik, lär vara en faktor. Kanske är det rentav som sådant, att det är en del av det naturliga urvalet. Ju fler människor som föds, desto fler blir homosexuella just eftersom att överbefolkning inte är av godo.
http://humanistbloggen.blogspot.se/2...lutionara.html
Nej, jag tror inte att Gud har skapat en sådan gen. Förmodligen evolutionen!
Men det du säger är en paradox. Gud konstruerade väl evolutionen, eller det som skedde även efter Adam och Eva? Vem uppfann sjukdomar då? Det måste ha varit Guds plan B, inte sant?

http://humanistbloggen.blogspot.se/2...lutionara.html
Nej, jag tror inte att Gud har skapat en sådan gen. Förmodligen evolutionen!

Men det du säger är en paradox. Gud konstruerade väl evolutionen, eller det som skedde även efter Adam och Eva? Vem uppfann sjukdomar då? Det måste ha varit Guds plan B, inte sant?
Ja Gud konstruerade "evolutionen" eller "möjlighet att anpassa sig till miljöer och situationer". Adam och Eva hade från början eviga liv, och när dom syndade så tog Gud bort livets träd från dom. På grund av det började Adam och Eva sakta dö ut, Adam levde 950 år om jag minns rätt, och så dog han. Under den tiden började han få ålderskrämpor och sjukdomar, dessa fördes vidare till avkomman och det bildades även andra sjukdomar med tiden på grund av t.ex. miljögifter och hur människorna levde.
På grund av att människan inte längre fick tillgång till livsuppehållande kraft från livets träd (vad det nu var), så bildades alla möjliga sjukdomar och krämpor med tiden. Och människans genomsnittliga ålder sjönk stadigt från ung. 950 år till ung. 100 år på Abrahams tid.
Gud har alltså släppt kontrollen över sin skapelse och låter hans skapelse styra över den, med mycket ondska och elände till följd.
Jag tror att det fanns en orm, men inte att själva ormen talade, utan det var Satan som talade i det fördolda.
Han använde sig av en orm för att försöka lura Eva till att trotsa Gud, det hade kanske inte lyckats om han hade visat sig tydligt. Men nu använde han sig av en orm eftersom den var "försiktig", alltså den hoppade inte omkring och rörde sig, utan han kunde lätt prata med Eva som om det var ormen som talade.
Citat:
Ja, men jag är inte säker på allt ska tas bokstavligt, men att Adam och Eva existerade som personer bekräftas av t.ex. Jesus, och att släktregistret sträcker sig fram till Adam visar att det handlar om verkliga personer.
Om Adam inte existerade, så innebär det att han inte syndade, och då behövs inte heller Jesu offer som motkraft till Adams synd:
"eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. "(1Kor 15:21-22 Bibel2000)
Och då faller kristenhetens tal om Jesus som frälsare. Så för att vara en riktig kristen så måste man ta berättelsen med Adam och Eva på allvar.