Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-04, 15:27
Medlem
rex144s avatar
det är lögn och förbannad dikt!

Vakttornet har minst 10 gånger lovat världens undergång, gäsp..

den viktigaste beståndsdelen i deras profetior var de "gyllene generationen" de som så händelser som utspelade sig år 1914...

Vakttornet utmålar sig som Jehovas budbärare, men efter alla dessa falska profetior finns det bara två alternativ:
1. Jehova ljuger
2.Vakttornet ljuger
Citera
2013-03-04, 15:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekro
Fråga 2 1975 var exakt 6000 år sedan Adam o eva

Sen A & E vad?

Citat:
De sista dagarna har vart sedan 1914, bibelns tids begrepp är oförståligt för någon som inte forskat i skriften,

Det kan väl inte vara så svårt att göra enkla beräkninger om bara grundinformationen finns presenterat.

Citat:
men om du är uppriktigt intresserad av varför vi är så säkra på detta vi tror,så skriv din address så kommer vi och besvarar dina frågor

Nu har jag visserligen en fickkalkulator, men om du bara poster ditt underlag är jag säker på att jag kan göra matematiken i huvudet. Det finns ingen anledning till att jag iövrigt behövar lyssna på dom enorma semantiska cirkel-argument som brukar förknippas med att släppa in JV i sitt hem.
Senast redigerad av Bogomil 2013-03-04 kl. 15:49.
Citera
2013-03-04, 17:38
Medlem
rex144s avatar
själva årtalet 1914 är felaktigt då det beräknades utifrån Jerusalmes förstörelse, (Brooklyns vise män tillika JV chefer trotsar vetenskapen och uppger ett annat datum, hehe)

allt har sin ursprung i 1876... det var då Jesus skulle återvända och göra armagedon på jorden,
men han kom aldrig och Russel (han som startade denna sekt) var tvungen att hitta en förklaring,
så han tänkte att just talet 40 som är ett symboliskt tal i bibeln skulle passa perfekt,

1876 + 40 = 1914

men hans profetia visade sig falsk igen, vad göra?

jo, den här gången kommer ingen slå mig på fingrarna tänkte den sluge Russel,

Jesus återkom visst år 1914.... men osynsligt för det mänskliga ögat, hehe
försök motbevisa det

(trots att det står klart och tydligt i NT att Jesu återkomst kommer vara med buller och bång = harmagedon)

Russel lovade att alla som var "vittnen" till denna (osynliga) händelse kommer inte dö förrän Jesus kommer synligt

och vem kan då vara ett vittne? personen ska vara minst 15 år, alltså född senast 1899...
det tyckte Russel lät bra, en 15 åring , en ung vuxen,

men åren gick... så på 1960-talet föryngrade man hela generationen med 15 år,
nu räckte det att vara en nyfödd bebis och ändå kunna vara ett "vittne" , det hela var jo ändå en andlig händelse så även nyfööda kan betraktas som vittnen,

men 1995... kom det som en blixt från klar himmel , svart på vitt i Vakttornet,
Jehova har tagit tillbaka sitt löfte!

nej, visst skrev de inte så, utan bara nämnde i förbifarten att det här med olika beräkningar, sista generationer,etc. är bara trams, det är oviktigt,
Senast redigerad av rex144 2013-03-04 kl. 17:40.
Citera
2013-03-04, 18:46
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
själva årtalet 1914 är felaktigt då det beräknades utifrån Jerusalmes förstörelse, (Brooklyns vise män tillika JV chefer trotsar vetenskapen och uppger ett annat datum, hehe)

allt har sin ursprung i 1876... det var då Jesus skulle återvända och göra armagedon på jorden,
men han kom aldrig och Russel (han som startade denna sekt) var tvungen att hitta en förklaring,
så han tänkte att just talet 40 som är ett symboliskt tal i bibeln skulle passa perfekt,

1876 + 40 = 1914

men hans profetia visade sig falsk igen, vad göra?

jo, den här gången kommer ingen slå mig på fingrarna tänkte den sluge Russel,

Jesus återkom visst år 1914.... men osynsligt för det mänskliga ögat, hehe
försök motbevisa det

(trots att det står klart och tydligt i NT att Jesu återkomst kommer vara med buller och bång = harmagedon)

Russel lovade att alla som var "vittnen" till denna (osynliga) händelse kommer inte dö förrän Jesus kommer synligt

och vem kan då vara ett vittne? personen ska vara minst 15 år, alltså född senast 1899...
det tyckte Russel lät bra, en 15 åring , en ung vuxen,

men åren gick... så på 1960-talet föryngrade man hela generationen med 15 år,
nu räckte det att vara en nyfödd bebis och ändå kunna vara ett "vittne" , det hela var jo ändå en andlig händelse så även nyfööda kan betraktas som vittnen,

men 1995... kom det som en blixt från klar himmel , svart på vitt i Vakttornet,
Jehova har tagit tillbaka sitt löfte!

nej, visst skrev de inte så, utan bara nämnde i förbifarten att det här med olika beräkningar, sista generationer,etc. är bara trams, det är oviktigt,

Ja och när inget hände 1975 så skyllde man på att medlemmarna haft för stora förväntningar!!! Det var alltså förväntningar som predikades från Jv:s ledning på 60 och början på 70-talet...när inget hände 1975 så skyllde man ifrån sig på enskilda Jv! Patetiskt!
Citera
2013-03-04, 20:23
Medlem
rex144s avatar
precis, men det roligaste i sammanhanget är att Vakttornet som styr hela organisationen med järnhand och har kadaverdisciplin (vilka de är stolta för) plötsligt erkänner att det är anarki

i JV organisation finns ingen plats för egna tolkningar eller egna intiativ, det är hårdare än i Nordkoreas kommunistparti
Senast redigerad av rex144 2013-03-04 kl. 20:26.
Citera
2013-03-04, 21:07
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
precis, men det roligaste i sammanhanget är att Vakttornet som styr hela organisationen med järnhand och har kadaverdisciplin (vilka de är stolta för) plötsligt erkänner att det är anarki

i JV organisation finns ingen plats för egna tolkningar eller egna intiativ, det är hårdare än i Nordkoreas kommunistparti

Jo yrande kretsen i Brooklyn är ju inte kända för att erkänna några misstag....och det kan man ju inte heller för man anser att man får sina direktiv direkt från Jehova! När man ändrar lära så kallar man det för "nytt ljus"...för alla utanför sekten verkar detta mycket märkligt...varför skulle en allsmäktig gud portionera ut sanningen som en trasslig ficklampa och dessutom till några pamflettryckare från USA!
Citera
2013-03-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekro
Jag är ett vittne, och på fråga 1 (svarar jag, vi tror inte alls att de som inte ingår i de 144.000 ska brinna, vi tror inte på ett helvete,utan att de rättfärdiga ska ta jorden i besittning.) en jord som
Är paradisikt vacker då alla som förstör har dött

Fråga 2 1975 var exakt 6000 år sedan Adam o eva detta faktum fick vissa att utrycka förhastade förhoppningar, men bibeln säger om den dagen vet ingen,inte ens sonen( jesus) utan bara fadern (Jehova). Styrande kretsen för Jehovas vittnen sa inte rent ut att de va slutet, de antyde att möjligen va då. De sista dagarna har vart sedan 1914, bibelns tids begrepp är oförståligt för någon som inte forskat i skriften, men om du är uppriktigt intresserad av varför vi är så säkra på detta vi tror,så skriv din address så kommer vi och besvarar dina frågor

Det gick bara 11 minuter så fick du första angreppet från belackarna. Dessa är bara ute efter att riva ner andras tro, dom har inget uppbyggande att komma med själva, så bli inte vilseledd av deras destruktiva livssyn.
Citera
2013-03-04, 22:44
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Jo yrande kretsen i Brooklyn är ju inte kända för att erkänna några misstag....och det kan man ju inte heller för man anser att man får sina direktiv direkt från Jehova! När man ändrar lära så kallar man det för "nytt ljus"...för alla utanför sekten verkar detta mycket märkligt...varför skulle en allsmäktig gud portionera ut sanningen som en trasslig ficklampa och dessutom till några pamflettryckare från USA!

Det du säger är såklart helt sant. Men det du säger gäller ju även all religion!

Jag har för övrigt inget behov av att motbevisa Jehovas Vittnen då DET är vad det är. Men däremot vore det intressant att att höra, eftersom att vi har ett par vittnen här hur de ställer sig till att man inte får ge eller ta emot blod?
Citera
2013-03-04, 22:47
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det gick bara 11 minuter så fick du första angreppet från belackarna. Dessa är bara ute efter att riva ner andras tro, dom har inget uppbyggande att komma med själva, så bli inte vilseledd av deras destruktiva livssyn.

Är den varm och go, den där offerkoftan?
Citera
2013-03-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neus
Men däremot vore det intressant att att höra, eftersom att vi har ett par vittnen här hur de ställer sig till att man inte får ge eller ta emot blod?

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod"(Apg 15:28.29 Bibel2000)

Detta var ett påbud för kristna, men för att fullt förstå Guds syn på blodet så måste man läsa GT:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)

"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas." (3Mose 17:13-14 Bibel2000)

Vissa påstår att detta gäller bara konsumtion av blod, men hur "avhåller" man sig från blod enligt Apg 15:28-29 genom att föra in blod i sin kropp på annat sätt än genom munnen?
Citera
2013-03-04, 23:01
Medlem
Om jag inte har missuppfattat så är JV en utpräglad domedagsreligion, men senaste tiden har jag inte hört några utsatta datum för när domedagen ska ske. Betyder det att man släppt den tanken nu?
Citera
2013-03-04, 23:03
Medlem
Norrbottenss avatar
Som du ser Neus, så är inte Jehovas Vittnen kapabla till diskussion. De är här för att predika och hålla reda på eventuella andra vittnen som dyker upp på FB.

Det är tragiskt vad en sekt gör med människor. Mycket, mycket tragiskt.

Vi kan dock hitta en liten ljusglimt i det faktum att de blir färre, relativt snabbt.
Där kunskap och information går in, där går religioner och dogmatism ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in