Citat:
Ursprungligen postat av Qnekten
Har ett antal frågor om Jehovas vittnen som jag gärna skulle vilja ha besvarade. Själv tycker jag att det finns väldigt dåligt med information om Jehovas vittnen och jag tycker allt verkar ganska luddigt.
I den officiella hemsidan finns mycket information:
http://www.jw.org/sv/
Citat:
På vilka sätt skiljer sig Jehovas vittnens bild av kristendomen mot vanliga kristna?
Först kanske du ska definiera vad "vanliga kristna" är? Är det t.ex. Pingstkyrkan, Livets Ord, baptistkyrkan o.s.v. eller menar du bara Svenska Kyrkan?
Det finns minst lika många skillnader MELLAN "vanliga kristna" som det är mellan Jehovas vittnen och "vanliga kristna" t.ex. att vissa har vuxendop, andra har barndop, vissa tror på helvetet andra gör det inte, vissa anser att Mariadyrkan är fel andra inte.
Men det finns vissa läror där "vanliga kristna" inte skiljer sig åt, men där Jehovas vittnen skiljer sig, den viktigaste är treenighetsläran.
En annan är att man inte deltar i politik och krig, men det finns även en del "vanliga kristna" som delar denna syn med Jehovas vittnen.
Som jag ser det så delar Jehovas vittnen olika läror med dom flesta om inte alla slags inriktningar bland "vanliga kristna", förutom just treenighetsläran.
Jag anser att Jehovas vittnen har lyssnat till olika läror bland "vanliga kristna", och systematiskt uteslutit eller valt ut dom läror som stämmer bäst överens med bibelns läror. Jehovas vittnen erkände den hjälp dom fått från olika inriktningar hos "vanliga kristna" med orden:
"*** jv kap. 5 sid. 48-49 Förkunnandet av Herrens återkomst (1870—1914) ***
”Ej såsom nya, ej såsom våra egna, utan såsom Herrens”
C. T. Russell använde Zion’s Watch Tower och andra publikationer för att försvara bibliska sanningar och för att vederlägga falska religiösa läror och mänskliga filosofier som stred mot Bibeln. Han påstod däremot inte att han upptäckte nya sanningar.
Från och med senare delen av 1700-talet hade många predikanter och bibelkännare avslöjat de falska lärorna om själens odödlighet och evigt straff för de onda. Detta avslöjande hade grundligt redovisats i boken Bible Vs. Tradition (Bibeln kontra traditionen), skriven av Aaron Ellis. Boken hade först kommit ut i England, och senare, år 1853, utgavs den i Förenta staterna av George Storrs. Men ingen annan på den tiden gjorde mer än C. T. Russell och hans medförbundna för att bekantgöra denna sanning.
Hur var det med andra bibliska läror som togs upp i Zion’s Watch Tower och andra publikationer? Tog Russell åt sig hela äran för att ha funnit dessa sanningens ädelstenar? Russell förklarade: ”Vi fann att åtskilliga sekter och grupper i århundraden hade delat upp Bibelns läror sinsemellan och sammansmält dem med mer eller mindre mänsklig spekulation och villfarelse. ... Vi fann att den viktiga läran om rättfärdiggörelse genom tro och inte genom gärningar klart och tydligt hade formulerats av Luther och på senare tid av många kristna; att Guds rättvisa och makt och vishet nogsamt omhuldades men inte klart urskildes av presbyterianerna; att metodisterna uppskattade och prisade Guds kärlek och medkänsla; att adventisterna höll fast vid den dyrbara läran om Herrens återkomst; att baptisterna bland andra punkter hade en riktig uppfattning om dopet som en symbol, även om de hade förlorat innebörden i det verkliga dopet ur sikte; att somliga universalister under en längre tid hade haft vissa vaga uppfattningar om ’återställelsen’. Och så vittnade nästan alla samfund om att deras grundare hade trevat efter sanningen: men helt uppenbart hade den store vedersakaren stridit mot dem och felaktigt delat sanningens ord, som han inte fullständigt kunde omintetgöra.”
Hur uppfattade då Russell den roll han och hans medförbundna spelade i att bekantgöra biblisk sanning? Han förklarade: ”Vårt arbete ... har varit att föra samman dessa sedan länge kringspridda fragment av sanning och framställa dem för Herrens folk — ej såsom nya, ej såsom våra egna, utan såsom Herrens. ... Vi måste frånsäga oss all ära till och med för att ha funnit och återinsatt sanningens pärlor.” Han sade vidare: ”Det verk, hvari Herren behagat använda våra små talenter, har icke så mycket bestått i att åstadkomma något nytt utan fastmer i att ordna, justera och harmonisera.”
Vi ser alltså att Russell var blygsam när det gällde hans egna insatser. De ”kringspridda fragment av sanning” som han förde samman och framställde för Herrens folk var fria från de Gud vanärande hedniska lärorna om treenigheten och själens odödlighet, som hade fått fotfäste i kristenhetens kyrkor till följd av det stora avfallet. Som ingen annan på den tiden förkunnade Russell och hans medförbundna världen över innebörden i Herrens återkomst och i Guds uppsåt och allt vad det inbegrep.
Citat:
Varför motsäger sig Jehovas vittnen att fira Jul?
Därför att firandet har hednisk ursprung med firandet av midvinter, eller solens återkomst: "Julblot, jólablót eller midvinterblot, julofferfest,"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul#Den_fornnordiska_julen
Hedniska gudar och ritualer är emot bibelns bud.
Citat:
Varför kallar de Gud för Jehova och inte bara Gud?
Därför att Guds namn är JHWH:
"
Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att JHWH, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2Mose 3:15 Bibel2000 med ändring från Herren till JHWH)
Citat:
Vilka andra stora skillnader finns det mellan bibeln och Jehovas vittnens tolkning?
Mellan bibeln och Jehovas vittnens tolkning anser jag skillnaden vara väldigt liten. Det finns mycket större skillnader mellan bibeln och "vanliga kristna", t.ex. när det gäller treenighetsläran.
Citat:
Vilka är det viktigaste ståndpunkterna man ska hålla sig fast vid om man är med i Jehovas vittnen, att inte ge blod?
Nja den viktigaste ståndpunkten är vad Salomo skrev:
"
Nu har du hört allt, och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor. Ja, för varje gärning skall Gud kräva räkenskap, också för allt som är dolt, gott som ont."(Predikaren 12:13-14 Bibel2000)
Ett av buden är blodförbudet:
"
Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk. Ty varje varelses liv är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet. Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. Inte heller en invandrare får göra det. Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas."(3Mose 17:10-14 Bibel2000)
"
Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod... Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!”(Apg 15:28.29 Bibel2000)
Citat:
Varför har rörelsen fått så mycket kritik?
På grund av bittra nitiska uteslutna, som försöker hitta allt möjligt sant och falskt att smutskasta och anklaga deras forna bröder och systrar, dag och natt. Bra exempel finns här på Flashback.
Citat:
Stämmer det att de förföljer avhoppade medlemmar?
Nej, tvärtom, Jehovas vittnen ignorerar avhoppare, avhoppare däremot är väldigt aktiva i media och hos myndigheter för att anklaga och göra livet surt för Jv. Du blandar nog ihop Jehovas vittnen med Scientologerna?
Citat:
Vad gör rörelsen på samlingar etc - är det enda dom gör är att samlas och prata om att jesus kommer att återvända? Vad är det stora målet med rörelsen?
Det stora målet med mötena och sammankomsterna är att underordna sig Guds lagar och bud (Predikaren 12:13-14), och vittna om Gud och sanningen för andra människor. Guds namn är Jehova, och därför heter man Jehovas vittnen:
"
Han gav oss uppdraget att förkunna för folket och vittna om att han är den som Gud har bestämt till att döma levande och döda."(Apg 10:42 Bibel2000)
"
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Apg 28:19,20 Bibel2000)
"
ni är mina vittnen, säger Herren(Jehova), min tjänare, den som jag har utvalt, för att ni skall få insikt och tro mig, förstå att jag är Gud. Ingen gud har blivit till före mig,ingen skall komma efter mig."(Jesaja 43:10 Bibel2000)
"
Om jag säger till den gudlöse: ”Ditt straff är döden” och du inte har varnat honom eller avrått honom från onda gärningar för att rädda hans liv, skall den gudlöse dö därför att han syndat, och av dig skall jag utkräva vedergällning för hans blod. Men om du varnat den gudlöse och han ändå inte upphör med sin ondska och sina onda gärningar, skall han dö därför att han syndat, men du har räddat ditt liv." (Hesekiel 3:18-19 Bibel2000)