Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
JV org är så pass mycket större än styrande kretsen, de är mycket troligt inte ens de riktiga ledarna. Organisationen har många armar, som en bläckfisk. Lika som att den har många namn, antagligen så den kan skyffla runt med och gömma tillgångar.
Det kan mycket väl vara så att styrande kretsen inte var så där upplysta om FN affären eller var för dumma att fatta innebörden.

Personligen tror jag att minst hälften av dom bara måste vara medvetna om att allt är en fars. Även om de en gång varit mycket djupt troende.
Det kan vara så att de helt tappade tron på en Gud då de insåg lögnen men vill inte göra en big deal av allt. Då förlorar dom ju sina gratis lyxliv, hamnar på gatan utan pensionsbesparingar, hälsoförsäkringar och måste börja betala hyra och räkningar, se sig om efter jobb i ålderdomen utan utbildning. Osv. Det är lättare och bekvämare att bara spela med. Och powertrippen måste ju vara beroendeframkallande också, särskilt nu när dom blivit kändisar.

Jag skulle vilja se bloopers från deras Broadcast inspelningar. Jag kan föreställa mig att Splane måste ha haft svårt att hålla sig för asflabb när han stod med pekpinnen och skulle förklara den samtida, överlappande generationen på "ett enkelt sätt".
Lika kan jag tänka mig att kameramännen rullar runt på golvet av skratt när de ska filma Lett.
Någonstans finns ett minne med bloopers.
Citera
2017-07-04, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
JV org är så pass mycket större än styrande kretsen, de är mycket troligt inte ens de riktiga ledarna. Organisationen har många armar, som en bläckfisk. Lika som att den har många namn, antagligen så den kan skyffla runt med och gömma tillgångar.
Det kan mycket väl vara så att styrande kretsen inte var så där upplysta om FN affären eller var för dumma att fatta innebörden.

Personligen tror jag att minst hälften av dom bara måste vara medvetna om att allt är en fars. Även om de en gång varit mycket djupt troende.
Det kan vara så att de helt tappade tron på en Gud då de insåg lögnen men vill inte göra en big deal av allt. Då förlorar dom ju sina gratis lyxliv, hamnar på gatan utan pensionsbesparingar, hälsoförsäkringar och måste börja betala hyra och räkningar, se sig om efter jobb i ålderdomen utan utbildning. Osv. Det är lättare och bekvämare att bara spela med. Och powertrippen måste ju vara beroendeframkallande också, särskilt nu när dom blivit kändisar.

Jag skulle vilja se bloopers från deras Broadcast inspelningar. Jag kan föreställa mig att Splane måste ha haft svårt att hålla sig för asflabb när han stod med pekpinnen och skulle förklara den samtida, överlappande generationen på "ett enkelt sätt".
Lika kan jag tänka mig att kameramännen rullar runt på golvet av skratt när de ska filma Lett.
Någonstans finns ett minne med bloopers.
Citera
2017-07-04, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Jag har själv hållit offentliga tal där jag har förklarat varför ändens tid började 1914, hur tecknen som Jesus talar om i Matteus 24:7 tydligt började uppfyllas då. Fastän jag egentligen långt bak i mitt medvetande visste att det inte var sant. Antalet extremt fattiga minskar i världen.

Bibeln talar inte om "extremt fattiga", utan om hungersnöd:

"Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra."(Matt 24:7 Bibiel2000)

Sedan 1914 har det gång på gång uppkommit hungersnöd, och det är lite komiskt att du ifrågasätter profetian just nu, när: "den värsta humanitära katastrofen sedan andra världskriget" pågår:

"Aftonbladets prisbelönade fotograf Magnus Wennman och reportern Erik Wiman har mött människorna som lever och dör i den värsta humanitära katastrofen sedan andra världskriget."
29 juni, 2017, kl. 14:00 av Petter Ovander

"FN varnar: ”Värsta humanitära krisen sedan 1945”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-varnar-varsta-humanitara-krisen-sedan-1945

"FN: Största humanitära krisen sedan 1945"
http://www.expressen.se/nyheter/fn-storsta-humanitara-krisen-sedan-1945/

"FN-larm: Svält i Afrika värsta krisen sedan 1945"
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-larm-svalt-i-afrika-varsta-krisen-sedan-1945/
Citera
2017-07-04, 07:48
Medlem
Citat:
Men den diskussionen hör nog snarare hemma på filosofi-forumet.

Du verkar ha erfarenhet av FB, jag tror inte att du bara har "hört talas om mig":

Citat:
Jag har hört talas om dig tidigare, ttsp.
Citera
2017-07-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jaha nu ljuger dom också, vad hände med "Nej, jag tror att den styrande kretsen, precis som äldstebröderna, församlingsmedlemmarna, och även du själv, tjänar Gud av ett rent motiv. De är ärliga i sin avsikter.".

Ja, du lurade mig nästan

Det gläder mig att du också drog den logiska slutsatsen att det måste vara Jehovas vittnen som ljuger. Uppenbarligen har inte FN något skäl att göra det. Åtminstone inte i den här frågan.

Jag vet att den åsikten inte delas av alla här, men jo, jag tror att de själva anser sig ha ett rent motiv i det de gör. Men ändå bedrar de sig själva.

Det är som ett barn som har ett paket kakor, men inte får äta av det före middagen. Frestelsen att ta en kaka är väldigt stark. Så barnet får en idé! Om det äter upp alla kakorna så försvinner frestelsen! Och då kan det vara lydigt mot föräldrarna resten av tiden!
Vem som helst som är utanför inser ju direkt att det är ett falskt resonemang. Men barnet lyckas rationalisera för sig självt att det får äta alla kakorna.

På liknande sätt med organisationen. Den kan tillåta sig självt att komma med en sån här uppenbar lögn för att skydda sig själv. Organisationen är ju en direkt representant för Gud, alltså måste den skyddas, till vilket pris som helst. Och eftersom den representerar Gud så är dess metoder också rättfärdiga.
Vem som helst som är utanför inser ju direkt att det är ett falskt resonemang. Men organisationen lyckas rationalisera för sig självt att det får handla bedrägligt.

Fast det är klart, jag kan inte läsa hjärtan. Det är kanske du som har rätt istället, de är verkligen så oärliga och bedrägliga att de gör så med berått mod. Svaret på den frågan får vi kanske aldrig veta.
Citera
2017-07-04, 10:18
Medlem
Citat:
Det tror jag knappast, detta är antingen en lögn, eller så är det i så fall du som är oärlig i dina avsikter och ljuger för församlingen, du avslöjar dig som en lögnare oavsett.

Tack för din åsikt.

Det här sättet att resonera är intressant. Jag är alltså någon som befinner mig fullt aktiv mitt i församlingen. Så råkar jag upptäcka att hela det system som format vem jag är, mina tankar och mål, min gudsdyrkan, är baserat på lögn. Den information jag matas med är starkt kontrollerad, och regelbundet vilseledande.

När jag alltså upptäcker att någon ljuger för mig, är det då jag som ska utmålas som lögnaren?
Citera
2017-07-04, 10:29
Medlem
Citat:
Du verkar ha erfarenhet av FB, jag tror inte att du bara har "hört talas om mig":

Även om det är trevligt att resonera med dig, så skapade jag inte mitt konto enkom för din skull. Och visst har jag tidigare läst på flashback då och då, allt från hur man tillagar fläskfilé till psykologi.

Det var faktiskt på grund av att jag råkade se Olin Moyle nämnas i den här tråden som gjorde att jag vaknade upp. När jag tog reda på hans historia blev det uppenbart att det Vakttornet sade inte var sant.

Tänk visst är det intressant, om inte du ttsp hade varit så nitisk med att argumentera med avfällingar här på flashback, så hade säkert en sån här tråd för länge sedan dött ut. Ingen hade nämnt något om Olin Moyle, och jag hade fortfarande varit fast i villfarelsen som ett Jehovas vittne.

Men hur det nu än är med den saken så måste jag erkänna att jag inte riktigt hänger med i ditt resonemang. Kanske är det någon detalj jag missar, men på vilket sätt har förhållandet att jag tidigare läst något på flashback att göra med huruvida Jehovas vittnen är Guds utvalda folk, ledda av hans ande?
Senast redigerad av Innesluten 2017-07-04 kl. 10:38.
Citera
2017-07-04, 10:46
Medlem
Citat:
Det gläder mig att du också drog den logiska slutsatsen att det måste vara Jehovas vittnen som ljuger.

Det har jag inte påstått och det vet du! Jehovas vittnen agerar inte med sådana här fula knep att man ljuger om vad andra menar för att få ett övertag i diskussionen, eller vad det är du håller på med.

Det här och annat du skriver visar hur du är som person, inte alls kristen.
Citera
2017-07-04, 10:58
Medlem
Citat:
Det här sättet att resonera är intressant. Jag är alltså någon som befinner mig fullt aktiv mitt i församlingen. Så råkar jag upptäcka att hela det system som format vem jag är, mina tankar och mål, min gudsdyrkan, är baserat på lögn. Den information jag matas med är starkt kontrollerad, och regelbundet vilseledande.

När jag alltså upptäcker att någon ljuger för mig, är det då jag som ska utmålas som lögnaren?

Ja om det är så illa så tycker jag att du ska vara ärlig och berätta om detta till församlingen, annars är du oärlig och ljuger för församlingen.

Om jag upptäcker att någon ljuger för mig, så låtsas jag inte som att det regnar och ljuger om hur bra och ärlig den personen är.

Jag skulle alltså ljuga, jag skulle må dåligt av det, och skulle förtjäna att utmålas som icke ärlig och lögnare.

"Så säger han som har det skarpa, tveeggade svärdet. Jag vet var du bor: där Satan har sin tron. Ändå håller du fast vid mitt namn och har inte förnekat din tro på mig"(Upp 2:12-13 Bibel2000)
Citera
2017-07-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ja om det är så illa så tycker jag att du ska vara ärlig och berätta om detta till församlingen, annars är du oärlig och ljuger för församlingen.

Om jag upptäcker att någon ljuger för mig, så låtsas jag inte som att det regnar och ljuger om hur bra och ärlig den personen är.

Jag skulle alltså ljuga, jag skulle må dåligt av det, och skulle förtjäna att utmålas som icke ärlig och lögnare.

"Så säger han som har det skarpa, tveeggade svärdet. Jag vet var du bor: där Satan har sin tron. Ändå håller du fast vid mitt namn och har inte förnekat din tro på mig"(Upp 2:12-13 Bibel2000)

Detta har ju varit uppe här otaliga gånger.
Och du brukar ju hävda att de som lämnar JV på grund av att de inte längre tror på att detta är Sanningen får skylla sig själva när de förlorar alla kontakter de har, de kunde ju i stället ha stannat kvar utan att lämna, och utan att prata om sina tvivel på att detta är Sanningen.

Samtidigt som du hävdar att de som stannar kvar när de inte längre tror är oärliga lögnare!

Jag har tidigare frågat dig hur du tycker att en sådan person ska göra, men du har givetvis inte svarat mig.
Är medveten om att du kanske har satt mig på ignorelistan igen.
Citera
2017-07-04, 11:32
Medlem
Citat:
Tänk visst är det intressant, om inte du ttsp hade varit så nitisk med att argumentera med avfällingar här på flashback, så hade säkert en sån här tråd för länge sedan dött ut. Ingen hade nämnt något om Olin Moyle, och jag hade fortfarande varit fast i villfarelsen som ett Jehovas vittne.

Det är sant, tråden hade dött ut, för avfällingar trånar efter att få diskutera med Jehovas vittnen, dom älskar att förnedra och smutskasta Jehovas vittnen, dom njuter av det, det märker man. Det är här den sjuka sidan visar sig. Om dom hade varit normala så hade dom glatt sig att slippa en sådan "hemsk sekt" och levt sina egna lyckliga liv, men tydligen är dom inte lyckliga, utan drivs av något sjukt för att befinna sig på forum dag ut och dag in för att smutskasta Jehovas vittnen. Dom ägnar hela sitt liv till detta negativa och destruktiva leverne, dom kastar bort livet för att kunna förstöra för Jehovas vittnen.

Och även när jag inte har svarat, så har sidorna haft myllrande aktivitet. Siffrorna för trådar om Jehovas vittnen visar också det sjuka i det hela. Inte någon sekt eller grupp får den enorma uppmärksamhet som Jehovas vittnen får. Trådar om Jehovas vittnen skjuter i höjden i visningar och inlägg, extremt oproportionerligt när man tänker på att Jehovas vittnen utgör bara 2 promille av Sveriges befolkning, alltså nästan 10 miljoner jämfört med 20 tusen.

Det är avfällingarna som står för denna aktivitet. Och dom nöjer sig inte med en sådan här sjuk aktivitet bara på internet.

Du hade säkert ändå avfallit, för problemet med vissa av dom som växer upp bland Jehovas vittnen, och blir döpta för fort, är att dom inte förankrar sin tro på stadig grund, dom blir bortblåsta och vilseledda av minsta lilla vind. Jag tycker det är tråkigt att dina föräldrar eller i din församling inte kunde vägleda dig på ett bättre sätt.

Jag är inte uppvuxen med något slags religiöst, jag stod på stadiga ben och visste vad världen hade att erbjuda när jag började studera bibeln, och det är inget i jämförelse med bibelns budskap.
Citera
2017-07-04, 11:37
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen agerar inte med sådana här fula knep att man ljuger om vad andra menar för att få ett övertag i diskussionen

Käre ttsp, här måste jag respektfullt be att få framföra en motsatt åsikt. Det är exakt så som Jehovas vittnen agerar.

Här är ett exempel av många:
Vakttornsartikeln "Vilket år förstördes det forntida Jerusalem?" (w11 1/11 22-28)
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011810#h=19
Citat:
Vad har experter sagt? R. H. Sack undersökte många affärsdokument från den nybabyloniska perioden. Sack skrev redan 1972 att nya opublicerade texter från British Museum som han hade fått granska ”helt kullkastar” tidigare slutsatser om övergången från Nebukadnessar II till hans son Amel-Marduk (Evil-Merodak)

Vad ansåg Ronald Sack om vad Vakttornet menade att han tyckte?
Citat:
I have already responded to many who have asked this question. The Watchtower misrepresents me entirely. The date for the destruction of Jerusalem is 587 BC The article in the Watchtower is unsigned and a complete misrepresentation of my work.

Jag tog bara med det första exemplet, men du kan själv läsa svar från alla de historiker och astronomer som Vakttornsartikeln hänvisar till här:
http://adelmomedeiros.com/engrespostasdoseruditos587.htm

Citat:
Det här och annat du skriver visar hur du är som person, inte alls kristen.

Återigen måste jag be om en förklaring, för jag hänger inte med i resonemanget. Hur är min personlighet väsentlig för om Jehovas vittnen är Guds utvalda folk, ledd av hans ande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in