2021-10-15, 10:21
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det beskriver vad personen faktiskt har gjort i diskussionen, inte ett påhopp av personen själv som person och då alltså inte ad-hominem.

Att visa att någon undviker att svara och avleder till annat är inte ett personangrepp.

Att fråga om någon själv har betett sig illa mot kvinnor och antyda att denne kanske inte skulle våga att svara ärligt på den frågan är däremot ett direkt personangrepp.

Det skulle möjligen vara ett personangrepp om det inte var sant, men så är det ju inte i det här fallet. Han har avlett till annat och blandat bort korten, fast kanske inte medvetet manipulativt. Mycket av det man gör i en sekt är omedvetet eftersom det blir till något som man gör helt undermedvetet.

Personangrepp eller inte. Jag menar att det den här personen gjort är främst att blanda bort korten i allra högsta grad. Personen i fråga börjar prata om vad pojkarna pratar om efter träningen om vissa tjejers attribut, även kallat omklädningsrum-prat. Alltså, här förs det en diskussion om en sluten organisation som kategoriskt har mörkat sexuella övergrepp på barn, dvs sexuella övergrepp, dvs kriminella handlingar som man kan hamna i fängelse för. Personen börjar då istället att associera om några tonårskillar som pratar om tjejer i ett omklädningsrum (att personen sedan halkar in på metoo helt felaktigt gör bara saken ännu pinsammare), då blir det så löjligt uppenbart att personen försöker att lägga ut rökridåer.

Går inte att förneka, end of discussion.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-15 kl. 10:39.
Citera
2021-10-15, 10:31
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Ok, så du har inte snackat med grabbarna efter träningen om vissa tjejers attribut, och att vilja sätta på någon, s.k. "locker room talk"?

Vet du, nu vet jag inte om detta kan uppfattas som ett personangrepp men jag måste bara fråga: Är du riktigt säker på att inte det är du själv som ägnat dig åt locker-room-talk? Jag börjar misstänka att du faktiskt har gjort det med tanke på att du verkar ta för givet att alla andra har gjort det.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-15 kl. 11:01.
Citera
2021-10-15, 10:47
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är en övning i att ge ett svar som verkar vara ett svar, men egentligen har man inte svarat på den egentliga frågan, ungefär så här:

En talesman för scientologikyrkan får följande fråga från en reporter:

Marc Headley hävdar att kyrkans ledare David Miscavige misshandlar medlemmar. Stämmer det?

Svaret kan då bli något i stil med:

Jag vet inte varifrån Marc Headley har fått uppfattningen om att David Miscavige misshandlar medlemmar, så jag kan inte svara för honom. David Miscavige är en hederlig person som inte har haft något som helst problem med rättvisan och har aldrig ens fått böter för vare sig fortkörning eller felparkering.

Då krävs det en riktigt uppmärksam reporter för att notera att frågan inte besvarades alls, utan istället inriktade sig på att göra uppgiftslämnaren mindre trovärdig.

Läs förresten gärna Marc Headleys bok som jag länkade till ovan i ett annat inlägg.

Aha, mycket intressant, och tack för länk. Jag är intresserad av att veta mer om retorik och hur sekter eller olika aktörer kan agera i diskussioner för att dribbla bort eller manipulera. Förutom fanatiskt religiösa eller konspirationsteoretiker så kan väl politiker sägas vara en annan kategori som ägnar sig åt denna konst.
Citera
2021-10-15, 10:59
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Ja, de väljer att ha tolkningsföreträde. Bara deras tolkning är rätt...De själva höjer upp sig till gudar som vet hur det skall vara.

Ja själva praktiken blir ju att de höjer upp sig till Gudar, även om de alltid kan hänvisa till att "vi följer ju Bibeln" eller till och med så förklarar ju Vakttornet att det inte är alls så att Jehovas Vittnen har en unik ställning, precis som att vem som helst egentligen skulle kunna överleva Harmagedon. Men det är just det som är en del i sektretorik, man säger en sak, sedan gör man en annan sak i praktiken.

Citat:
Sen det här med barnen, ungdomarna. Många lider i tysthet, för vem skall de prata med? Och tänk om familjen får reda på att de pratat med någon...

Om de pratat med någon utomstående, dvs utanför Organisationen så kan detta uppfattas som avfällingsbeteende. Man får även tänka på att Sällskapet och Jehovas Vittnen är manliga miljöer; i alla sammanhang är det män som styr, det är män som bestämmer, det är män som leder- det är därför inte svårt att förstå hur jobbigt det kan vara för exempelvis en utsatt ung tjej att kunna hitta någon att vända sig till om hon har problem.

Citat:
Hur når man dessa barn/ungdomar? Kanske borde lärarna vara mer uppmärksamma. Kanske borde socialtjänsten kopplas in i vissa fall? Jag tänker på de fall där de unga verkligen lider och inte har någon att prata med. Som ung skäms man lätt och känner sig annorlunda, men försöker låtsas vara som de andra.
Jag tänker på de vittnesmål som kommit fram där vuxna berättat om hur de led som barn.
Jag tänker på min kompis när jag var liten som inte fick ha kalas som vi andra, hon fick ha vårfest.... vi tyckte det var konstigt.

En del av ungdomarna mår nog bra, men det finns nog även ganska många som mår dåligt. Problemet är ju att det är barnen som får axla föräldrarnas religionsuppfattningar och stå för dem i olika skolsammanhang. Jag minns själv hur jag på order av mina egna föräldrar var utesluten från det ena arrangemanget efter det andra och det var jobbigt, även om jag nog hade det ganska bra ändå om man jämför med många andra.

Sedan kanske det är lättare idag, då vi har många med andra religioner i samhället, dvs muslimer som inte deltar i olika saker, möjligt att uppmärksamheten på "vännernas" barn har minskat idag på grund av det.
Citera
2021-10-15, 11:07
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Jag förstår verkligen inte vad deras helt sjuka mobbing av ensamstående mödrar bottnade i.. Javisst, de predikar avhållsamhet och inte acceptera otukt, men.. Då på min tid så var det flera ensamma kvinnor på mötena, och de, liksom deras barn hade verkligen lägst status av de alla. Nu läser jag att JV har kvinno överskott. Hur i hela helvete gick det till?

Jadu, jadu... Du har så rätt. Jag minns i början på 1980-talet hur de äldste gick och hälsade och tog i hand på raderna av "vänner" men av någon outgrundlig anledning hoppade dom över de ensamstående kvinnorna med barn.

Men lever man i en rörelse som har en kvinno/familjesyn som härrör från några tusen år bakåt i tiden så kanske det inte är så konstigt?
Citera
2021-10-15, 11:21
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Verkligen??? Lär verkligen JV detta?
Är det lika OK att vara pingstvän, katolik muslim eller ateist? Varför i helevet försöker ni då värva medlemmar?
Och göm dig dig inte bakom skitsnacken att den som är pingstvän, katolik eller ateist i framtiden kan konvertera till JV-religionen. Du har försökt med sådana lögner tidigare. Naturligtvis saknar du all trovärdighet om du inte menar att JV-religionen skulle ha en särställning.

Javisst, du kan vara en lesbisk ateist eller en rejält troende muslim eller rentav satanist, du kan ändå få överleva Harmagedon!! Men kom bara ihåg att du måste först döpa dig inom Jehovas Vittnen, för det är ju den enda sanna religionen! **OBS inlägget kan innehålla spår av ironi**
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-15 kl. 11:34.
Citera
2021-10-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta är ett stort problem. JVn liksom JV-barn blir itutade att denna världen styrs av Satan, och då är naturligtvis företrädare för samhället styrda av Satan. Många JV-barn upplever sig som udda/avvikande och inte lyssnade på, och far väldigt illa av detta.

Ja, det har ju kommit fram vittnesmål från vuxna som mått dåligt som barn i J.V familjer. Det måste vara fruktansvärt för dessa barn, att tiga och lida, att inte våga vända sig till någon, och vem skall de vända sig till?
Man kan ju jämföra det med extremister.
Jag tänker på min barndomskompis, som jag skrev om tidigare, hon fick inte ha kalas som vi andra, utan hon hade vårfest istället. Vi andra barn förstod inte det, vi tyckte det var konstigt.
Citera
2021-10-15, 11:39
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ja, det har ju kommit fram vittnesmål från vuxna som mått dåligt som barn i J.V familjer. Det måste vara fruktansvärt för dessa barn, att tiga och lida, att inte våga vända sig till någon, och vem skall de vända sig till?
Man kan ju jämföra det med extremister.
Jag tänker på min barndomskompis, som jag skrev om tidigare, hon fick inte ha kalas som vi andra, utan hon hade vårfest istället. Vi andra barn förstod inte det, vi tyckte det var konstigt.

Om en ung flicka mår dåligt så kanske hon vill prata med en kvinna om detta. Men i Sällskapet Vakttornets värld så får kvinnor inte ha ledande poster, kvinnor får inte hålla tal, kvinnor får inte vägleda andra eller ge råd, kvinnor fick inte ens göra en sådan skitsak som att gå runt med mikrofonstaven på den tiden man använde stora mikrofoner för att det skulle höras då "vännerna" svarade på paragraffrågorna under Vaktornsstudiet på Rikets Sal. Så om en flicka mår dåligt så måste hon nog prata med en man om sina problem, i alla fall i Sällskapet Vakttornets drömsamhälle.
Citera
2021-10-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Om en ung flicka mår dåligt så kanske hon vill prata med en kvinna om detta. Men i Sällskapet Vakttornets värld så får kvinnor inte ha ledande poster, kvinnor får inte hålla tal, kvinnor får inte vägleda andra eller ge råd, kvinnor fick inte ens göra en sådan skitsak som att gå runt med mikrofonstaven på den tiden man använde stora mikrofoner för att det skulle höras då "vännerna" svarade på paragraffrågorna under Vaktornsstudiet på Rikets Sal. Så om en flicka mår dåligt så måste hon nog prata med en man om sina problem, i alla fall i Sällskapet Vakttornets drömsamhälle.
Herregud, vilken verklighet lever de i...
Så vad står det i bibeln om kvinnans värde? Är det obefintligt?
Citera
2021-10-15, 15:35
Medlem
Citat:
Herregud, vilken verklighet lever de i...
Så vad står det i bibeln om kvinnans värde? Är det obefintligt?
Nädå, kommer man ner lite grann i deras egna texter så kommer man få veta att de ska representera församlingen och visa lugn och tålamod för deras yngre systrar. Så i princip: Kvinnan skola tiga i församlingen, men ändå inte. Jag kollade vad VAKNA hade för aktuellt trevligt i ämnet och hittade bla det här:
https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...%B6rsamlingen/
Citera
2021-10-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Nädå, kommer man ner lite grann i deras egna texter så kommer man få veta att de ska representera församlingen och visa lugn och tålamod för deras yngre systrar. Så i princip: Kvinnan skola tiga i församlingen, men ändå inte. Jag kollade vad VAKNA hade för aktuellt trevligt i ämnet och hittade bla det här:
https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...%B6rsamlingen/

Tack för länken! Läste att kvinnor skall tiga för att det skall bli lite anständighet. Kommer inte exakt ihåg hur det uttrycktes. Sen stod det om vetenskap och dinosaurierna som skapades på 6 dagar eller liknande. Snabbt jobbat.
Det är mycket citerat ur bibeln och de tolkar in det så det skall passa dem själva som någon tidigare nämnt.
Är J.V till för de som inte tänker själva?
Citera
2021-10-15, 18:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Personangrepp eller inte. Jag menar att det den här personen gjort är främst att blanda bort korten i allra högsta grad. Personen i fråga börjar prata om vad pojkarna pratar om efter träningen om vissa tjejers attribut, även kallat omklädningsrum-prat. Alltså, här förs det en diskussion om en sluten organisation som kategoriskt har mörkat sexuella övergrepp på barn, dvs sexuella övergrepp, dvs kriminella handlingar som man kan hamna i fängelse för. Personen börjar då istället att associera om några tonårskillar som pratar om tjejer i ett omklädningsrum (att personen sedan halkar in på metoo helt felaktigt gör bara saken ännu pinsammare), då blir det så löjligt uppenbart att personen försöker att lägga ut rökridåer.

Går inte att förneka, end of discussion.

Ja, det är skillnad på att kritisera en persons faktiska agerande vid ett visst tillfälle och att påstå att en person är på ett visst sätt generellt. Att t.ex. skriva "det var idiotiskt formulerat" innebär inte att man menar att personen är en idiot, bara att formuleringen just då var idiotisk. Om man skriver att inlägget som ändrade fokus till omklädningsrummet var manipulativt eller bortdribblande så innebär det inte automatiskt att man menar att personen altid är sådan till sin natur. Det ena är specifikt hänvisande till en viss händelse, det andra är generellt. Man måste skilja på det specifika och det generella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in