2016-06-22, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
2 Kor 4:4 Hedengård
”Dem har denna tidsålders gud slagit med blindhet i deras innersta, eftersom de inte tror. Därför kan de inte se det klara ljuset från evangelium om Kristi härlighet, hans , som är Guds avbild.”

2 Kor 4:4 1981
”Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.”

2 Kor 11:14, 15
”Och det är inte underligt ty satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel. - Därför är det inget stort, om också hans tjänare ständigt omskapar sig till rättfärdighetens tjänare. Men deras slut skall vara i överensstämmelse med deras gärningar”

Det är matandet med sådana här bibelcitat som används i indoktrineringen av dem.
Tack Benon för hjälpen med att leta upp dem!

Just att få medlemmarnas fokus på att hålla sig långt borta från den här världen. Alla som inte är JV, är motståndare, styrda av Satan.
Allt utanför JV målas upp som ont, skolkamrater, arbetskamrater, alla andra. Det räcker att människor inte tror på Jehova för att de skall undvikas. Enda godtagbara anledningen till att träffa andra utanför arbets- eller skoltid är att knacka dörr.
På så sätt blir medlemmarna blinda för verkligheten, de ser inte världen som den är, utan bara den utmålade världsbild som ständigt trummas in i deras sinne via möten och kontrollerad fritid.
Nåde den som inte lyder, minsta snedsteg beivras.
Eftersom de lever i ett angiverisystem så är det svårt att klara sig utan att lyda. Den som är tillräckligt olydig blir utesluten.
Att bli utesluten innebär att kastas ut från den sammanhållning som finns inom gruppen, ut i kylan till den kalla farliga världen utanför.
Det tar ett tag av utanförskap innan dessa mekanismer släpper.
Citera
2016-06-22, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag antar (egentligen inte) att du tror på bibeln när du påstår detta om fariséerna? Jesus menade att fariséerna inte följde efter bibelns bud, håller du med?

Kan jag fråga dig om olika bibliska frågor, du som är insatt i bibeln?

Vad är t.ex. den rätta läran (enligt bibeln) om att begå äktenskapsbrott? Läs gärna Matteus 5:27-28.

Kan man enligt bibelns bud (enligt Jesus i Matteus 5:27-28) gripas av begär av någon annan än den man har gift sig med, utan att ha begått äktenskapsbrott i sitt hjärta?

Kan man alltså ha sex, eller bara att åtrå andra kvinnor när man är gift? Är det rätt eller fel?

Fariséerna följde lagen, men problemet var tex att de detaljreglerade den, de ställde upp ytterligare regler ovanpå den. De såg inte lagens mening utan följde dess bokstav.
De var alltså noga med att göra "rätt" men förstod inte varför. De förstod inte syftet med den.

Nej du kan inte åtrå en annan kvinna om du är gift utan att begå äktenskapsbrott, enligt Bibeln.
Citera
2016-06-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Fariséerna följde lagen,

Nej, fariséerna följde inte lagen, Jesus däremot följde lagen fullkomligt, Jesus var den fullkomliga juden, fariséerna var det inte.

Jesus uppfyllde lagen fullkomligt:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla." (Matteus 5:17 Bibel2000)

"Men när tiden var inne sände Gud sin son, född av en kvinna och född att stå under lagen"(Gal 4:4 Bibel2000)

Jesus skärpte t.o.m. lagens mening:

"Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap." (Matteus 5:27-28 Bibel2000)

Om man inte följer lagens andemening så följer man inte lagen, det var Jesus kritik mot fariséerna.

"Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som lagen inte kunde göra, eftersom den kom till korta inför vår köttsliga natur, det gjorde Gud. Då han lät sin egen son bli lik en syndfull människa och sände honom som ett syndoffer, dömde han synden i människan. Därmed kunde lagens krav på rättfärdighet uppfyllas hos oss som lever efter vår ande och inte efter vår köttsliga natur." (Rom 8:1-4 Bibel2000)

Citat:
men problemet var tex att de detaljreglerade den, de ställde upp ytterligare regler ovanpå den.

Dom lade till i lagen, dom adderade regler som Gud inte hade sagt, ja, och därmed så följde dom inte lagen. Jesus däremot följde lagen till punkt och pricka.

Citat:
De såg inte lagens mening utan följde dess bokstav.

Dom förstod inte lagens mening, och därmed lade till lagar som Gud inte hade någon avsikt att lägga till.

Citat:
De var alltså noga med att göra "rätt" men förstod inte varför. De förstod inte syftet med den.

Nej, dom gjorde inte rätt, det var därför Jesus kritiserade dom, dom gjorde fel, dom följde inte lagens mening, utan hittade på egna regler, därför sade Jesus och andra ofta:

"Det står skrivet:"
"Det står ju skrivet:"
"Det står också skrivet:"
"Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet:"
"och han (Jesus)sade till dem: ”Det står skrivet:"
"som det står skrivet om honom"
"ty det står skrivet:"
"Som det står skrivet hos profeten Jesaja:"
"Jesaja profeterade rätt om er, ni hycklare, när det står:"
(Matteus 4:4,6,7,10 21:13 26:24,31 Markus 1:2 7:6 Bibel2000)

Och så vidare. Enligt Jesus så ska man alltså följa det som står skrivet i bibeln. Du och falska kristna förespråkar att man får göra som man vill, och så man tycker, vilket Jesus aldrig har sagt.

Citat:
Nej du kan inte åtrå en annan kvinna om du är gift utan att begå äktenskapsbrott, enligt Bibeln.

Så du tycker alltså att kristna ska följa lagen om äktenskap som Gud har bestämt? Eller menar du att lagen inte ska följas, utan alla kan göra som dom vill?

Ska alltså Kristi lag följas eller inte?

"För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag ." (1 Kor 9:21 Bibel2000)
Citera
2016-06-22, 10:44
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Men du kan inte omsätta. Att läsa innantill , kan de flesta.
Citera
2016-06-22, 15:07
Medlem
Citat:
Nej, fariséerna följde inte lagen, Jesus däremot följde lagen fullkomligt, Jesus var den fullkomliga juden, fariséerna var det inte.

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla." (Matteus 5:17 Bibel2000)

"Men när tiden var inne sände Gud sin son, född av en kvinna och född att stå under lagen"(Gal 4:4 Bibel2000)

"Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap." (Matteus 5:27-28 Bibel2000)

Om man inte följer lagens andemening så följer man inte lagen, det var Jesus kritik mot fariséerna.

"Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som lagen inte kunde göra, eftersom den kom till korta inför vår köttsliga natur, det gjorde Gud. Då han lät sin egen son bli lik en syndfull människa och sände honom som ett syndoffer, dömde han synden i människan. Därmed kunde lagens krav på rättfärdighet uppfyllas hos oss som lever efter vår ande och inte efter vår köttsliga natur." (Rom 8:1-4 Bibel2000)

Dom lade till i lagen, dom adderade regler som Gud inte hade sagt, ja, och därmed så följde dom inte lagen. Jesus däremot följde lagen till punkt och pricka.

Dom förstod inte lagens mening, och därmed lade till lagar som Gud inte hade någon avsikt att lägga till.

Nej, dom gjorde inte rätt, det var därför Jesus kritiserade dom, dom gjorde fel, dom följde inte lagens mening, utan hittade på egna regler, därför sade Jesus och andra ofta:

Och så vidare. Enligt Jesus så ska man alltså följa det som står skrivet i bibeln. Du och falska kristna förespråkar att man får göra som man vill, och så man tycker, vilket Jesus aldrig har sagt.

Så du tycker alltså att kristna ska följa lagen om äktenskap som Gud har bestämt? Eller menar du att lagen inte ska följas, utan alla kan göra som dom vill?

"För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag ." (1 Kor 9:21 Bibel2000)

Hur var det nu? Var lagen ett självändamål? Hur var det när t ex lärljungarna plockade ax på sabbaten? Eller att rädda ett bortsprunget får på sabbatsdagen?

En annan sak med fariseerna var att de var förbaskat självrättfärdiga. Känns det månne igen?
Citera
2016-06-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur var det nu? Var lagen ett självändamål? Hur var det när t ex lärljungarna plockade ax på sabbaten? Eller att rädda ett bortsprunget får på sabbatsdagen?

Nej, lagen är inte ett självändamål, men det är ett mål som syndiga människor inte når upp till, därför Jesu offer.

Sedan är det skillnad på lagförbundet och Guds/Jesu lag, men jag antar att du inte förstår skillnaden?

Citat:
En annan sak med fariseerna var att de var förbaskat självrättfärdiga. Känns det månne igen?

Nej, det är bara i din fantasi. Du vill så gärna ha rätt, men du är helt fel ute.
Citera
2016-06-22, 15:22
Medlem
Citat:
Nej, lagen är inte ett självändamål, men det är ett mål som syndiga människor inte når upp till, därför Jesu offer.

Sedan är det skillnad på lagförbundet och Guds/Jesu lag, men jag antar att du inte förstår skillnaden?

Nej, det är bara i din fantasi. Du vill så gärna ha rätt, men du är helt fel ute.

Så fariseerna var inte formalistiska och självrättfärdiga? Jag tror du behöver läsa vissa berättelser en gång till. Hur var det med det bortsprungna fåret tex? Vilket var viktigast , fåret eller sabbatsbudet?
Citera
2016-06-22, 15:47
Medlem
Citat:
Så fariseerna var inte formalistiska och självrättfärdiga?

Att man följde lagförbundet var rätt, så som Jesus följde lagförbundet, men fariséerna lade till regler för att verka mer rättfärdiga än dom var, dom förvrängde budskapet i lagarna, så som du förvränger Jehovas vittnens budskap.

Citat:
Jag tror du behöver läsa vissa berättelser en gång till. Hur var det med det bortsprungna fåret tex? Vilket var viktigast , fåret eller sabbatsbudet?

Sabbaten var till för att människan skulle få vila från arbetet, fariséerna förvrängde detta till att man inte ens får hjälpa sin nästa från att drunkna. På liknande sätt så stänger du kungariket från dom som är intresserade genom att förvränga Jehovas vittnens budskap. Så det är du som är farisén.

Jag frågade dig: "Ska alltså Kristi lag följas eller inte?", du svarade inte på denna enkla fråga, och jag frågade:
"ska kristna ska följa lagen om äktenskap som Gud har bestämt? Eller menar du att lagen inte ska följas, utan alla kan göra som dom vill?"

Detta svarade du inte heller på, detta visar din uppriktighet när det gäller bibliska frågor.

Du står för bibliska principer så länge det tjänar dina syften, sedan vill du bara flytta fokus och tala om annat.
Citera
2016-06-22, 16:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Att man följde lagförbundet var rätt, så som Jesus följde lagförbundet, men fariséerna lade till regler för att verka mer rättfärdiga än dom var, dom förvrängde budskapet i lagarna, så som du förvränger Jehovas vittnens budskap.

Sabbaten var till för att människan skulle få vila från arbetet, fariséerna förvrängde detta till att man inte ens får hjälpa sin nästa från att drunkna. På liknande sätt så stänger du kungariket från dom som är intresserade genom att förvränga Jehovas vittnens budskap. Så det är du som är farisén.

Jag frågade dig: "Ska alltså Kristi lag följas eller inte?", du svarade inte på denna enkla fråga, och jag frågade:
"ska kristna ska följa lagen om äktenskap som Gud har bestämt? Eller menar du att lagen inte ska följas, utan alla kan göra som dom vill?"

Detta svarade du inte heller på, detta visar din uppriktighet när det gäller bibliska frågor.

Du står för bibliska principer så länge det tjänar dina syften, sedan vill du bara flytta fokus och tala om annat.

Men vittnena gör ju samma sak när dom hellre låter sina barn dö än att få en blodtransfusion. Dvs en symbol (blodet) är viktigare än livet.
Jesus sa i Matteus 9:13; Barmhärtighet vill jag ha och inte slaktoffer.
Likväl var det viktigare att tom räddade boskap under den överheliga sabbathen än att inte bryta den. Matteus 12:11
Hur mycket mer värt är inte en människas liv då över ett djurs?

Hur många vittnen dör inte årligen för att dom vägrat blodtransfusion? Hur många barn får sätta livet till för denna symbol som blivit så viktig inom organisationen? Hur många slaktoffer?
Vakna! 22 maj 1994 skryter till och med i sin artikel "Ungdomar som sätter Gud (styrande kretsen) först där dom stolt lagt upp bilder på unga JV barn som dött pga blodsvägran.

Vem är gladast över att dessa människor dör, Gud eller satan?

Och ändå så tillåts blodfraktioner, vilket är utvunnet ur samma donerade och tappade helblod. Ett vittne får inte donera blod men får däremot profitera från världsliga människors donerade blod, som dessutom är donerat utav barmhärtighet. Vem är mest lik Jesus här? De stolta vittnena eller de världsliga människor som vill hjälpa andra människor i nöd?

Dessutom så var det inget dödsstraff på de som förtärde blod i GT, de behövde endast gå ner till floden och tvätta sig och sina kläder och stanna där tills nästa dag då de kunde återvända som om inget hänt. Det blev inga uteslutningar eller "shunnings".

JV är lik fariséerna då de anser att en symbol är mycket viktigare än människoliv.
Citera
2016-06-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men vittnena gör ju samma sak när dom hellre låter sina barn dö än att få en blodtransfusion. Dvs en symbol (blodet) är viktigare än livet.
Jesus sa i Matteus 9:13; Barmhärtighet vill jag ha och inte slaktoffer.
Likväl var det viktigare att tom räddade boskap under den överheliga sabbathen än att inte bryta den. Matteus 12:11
Hur mycket mer värt är inte en människas liv då över ett djurs?

Hur många vittnen dör inte årligen för att dom vägrat blodtransfusion? Hur många barn får sätta livet till för denna symbol som blivit så viktig inom organisationen? Hur många slaktoffer?
Vakna! 22 maj 1994 skryter till och med i sin artikel "Ungdomar som sätter Gud (styrande kretsen) först där dom stolt lagt upp bilder på unga JV barn som dött pga blodsvägran.

Vem är gladast över att dessa människor dör, Gud eller satan?

Och ändå så tillåts blodfraktioner, vilket är utvunnet ur samma donerade och tappade helblod. Ett vittne får inte donera blod men får däremot profitera från världsliga människors donerade blod, som dessutom är donerat utav barmhärtighet. Vem är mest lik Jesus här? De stolta vittnena eller de världsliga människor som vill hjälpa andra människor i nöd?

Dessutom så var det inget dödsstraff på de som förtärde blod i GT, de behövde endast gå ner till floden och tvätta sig och sina kläder och stanna där tills nästa dag då de kunde återvända som om inget hänt. Det blev inga uteslutningar eller "shunnings".

JV är lik fariséerna då de anser att en symbol är mycket viktigare än människoliv.

Du svarade inte på frågan, du är ett oseriöst troll.
Citera
2016-06-22, 17:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis som med Michael Jackson så är det mamman som är ett döpt Jehovas vittne som försöker fostra barnen enligt bibeln, men mammorna kan inte tvinga barnen att följa bibeln ELLER tvinga barnen att bli döpta som Jehovas vittnen, så som vi talar om.

Inte om hjärntvätt inte anses vara tvång.
Citera
2016-06-22, 17:18
Medlem
Citat:

Ungefär som jag sa.
De höll lagen, så gott som en människa nu kan hålla den.
De höll den noggrant, tex så klandrade de Jesus o apostlarna när de repade ax på sabbaten eftersom inget arbete fick utföras. De höll lagen, men meningen med den var inte att man tex skulle svälta, därför ansåg Jesus att de höll lagens bokstav men såg inte till att den kanske inte gäller villkorslöst i alla situationer. Det däremot stod inte i lagen, dvs i princip gjorde fariséerna rätt. Dock så var inte det meningen med lagen.

De höll alltså lagen, men var inte godkända för det.

Det andra felet de gjorde var att de detaljreglerade livet genom pålagor.

De flesta med insikt i JV som inte har kvar tvångströjan, ser likheten med fariséerna.
Ett exempel på likheten är den tidigare omtalade fiolspelande pojken från filmen du kommer se på sommarsammankomsten.

Ett annat exempel är att det är en uteslutningsorsak om du spenderar natten i samma lägenhet med en person av det motsatta könet. Spelar ingen roll om du tex jobbar som personlig assistent till en 99-åring och genom arbetet måste vara där över natten.

Eller den som tappar tron och väljer att lämna, räknas som det värsta sättet att vara utesluten.

Detta är inte ens lagens bokstav, utan i bästa fall samma typ av vidareutveckling av den som fariséerna sysslade med. Men jag säger fariséer i kubik eftersom det inte ens är en vidareutveckling av lagen, reglerna har noll bibliskt stöd.

Eller om du vill bli återupptagen så måste du gå på alla möten mellan 6månader och 2år innan det kan bli tal om det. Var hittar du den instruktionen?

Eller att även din familj skall undvika dig som utesluten.
Listan kan bli hur lång som helst med farisélikheter

Vet inte var du fått ifrån att jag påstått att man får göra som man tycker om man följer Bibeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in