2020-10-16, 10:50
Medlem
Jag känner en. Han går på bidrag har gått med i denna sekt som vuxen. De flesta är ju egen produktion. Han tror fullt och fast på att Jehovas ska ta över världsordningen. Har skrattat gott åt detta många gånger det kan ju ingen som har alla hästar hemma tro på fullt allvar men han gör det. Hjärntvättad är det minsta man kan säga. Tycket annars synd om barn som växer upp i denna sekt de får inga julklappar eller födelsedagspresenter får inte vara med på nåt som kompisar och skolkamrater firar.
Citera
2020-10-16, 10:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarbenga
Nu är det så att jag sitter här och klurar på en grej. Vad gör Jehovas Vittnen på dagarna egentligen? Många av dem tycks ju springa runt och knacka dörr, får de betalt för det? Jag är ju inte korkad, så jag förstår ju att åtminstone några av vittnena har vanliga jobb också, men hade gärna velat veta vad ett typiskt JV-jobb i sådana fall skulle kunna vara?

Om jag i sådana fall skulle vilja infiltrera deras religion, och på så vis bli professionell dörrknackare, vad hade min lön då blivit? Eller är det någon form av slavarbete de pysslar med?

Jag förstår ju att detta kanske är många frågor, men hade varit tacksam för svar på åtminstone en utav dem. Ha en go helg, vänner!

Just nu får inte vittnena i min stad springa runt och knacka dörr så då sitter de hemma på kammaren och skriver brev istället.
Min sambo fick ett i veckan, handskrivet där personen helt enkelt berättade att hon inte fick knacka dörr och istället ville få ut sina tankar på detta sätt. Det var ett rätt långt brev ska tilläggas så inte bara ett par rader. Inget kopierat utan äkta handskrivet.

De får säkerligen inte betalt utan gissar på att de helt enkelt har ett antal timmar i veckan där de ska jobba mot församlingen. De får också betala med en viss procent av inkomsten för att få vara med men kan också få pengar om de plötsligt skulle bli av med jobb och inkomst.
Citera
2020-10-16, 10:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Jag känner en. Han går på bidrag har gått med i denna sekt som vuxen. De flesta är ju egen produktion. Han tror fullt och fast på att Jehovas ska ta över världsordningen. Har skrattat gott åt detta många gånger det kan ju ingen som har alla hästar hemma tro på fullt allvar men han gör det. Hjärntvättad är det minsta man kan säga. Tycket annars synd om barn som växer upp i denna sekt de får inga julklappar eller födelsedagspresenter får inte vara med på nåt som kompisar och skolkamrater firar.

Det värsta är väl att de inte får äta blodpudding heller😂
Citera
2020-10-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det värsta är väl att de inte får äta blodpudding heller😂
Det är väl det värsta att de inte få äta denna läckerhet. Inte rösta heller.
Citera
2020-10-16, 10:59
Medlem
Om det är så som ni säger, att de inte får någon lön för sitt evinnerliga dörrknackande, så måste de verkligen vara goda eller dumma, eller kanske en blandning av de båda. Men om jag nu skulle vilja gå med i deras lilla gäng, hur skulle man då klä sig för att ingiva förtroende? Har de alltid portfölj eller bara när de knackar dörr?
Citera
2020-10-16, 11:04
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Det är slavarbete! Många har lågbetalda yrken, Jehovas tycker att utbildning över åk 9 är onödigt. Du ska 'förkunna' så ofta och så mycket som möjligt.

"Pengar testamenteras
Jehovas vittnen betalar inga löner, varken till de som knackar dörr eller jobbar som äldstebröder, motsvarigheten till präster. Verksamheten finaniseras genom frivilliga bidrag, dels allmänna dels för litteraturen.

Enligt William Bowen, som själv var ett Jehovas vittne i 43 år och även arbetade på världshögkvarteret i Brooklyn, New York, förväntas varje medlem först betala för litteraturen ur egen ficka och sedan lämna även mottagarnas eventuella bidrag.

Enligt flera avhoppare med god insyn i den svenska grenen är det inte heller ovanligt att äldre medlemmar övertalas att testamentera sina egendomar, vilket även William Bowen påpekar.

– Ett äkta Jehovas vittne lämnar allt till organisationen, så är det bara, säger William Bowen.

Men Jehovas vittnen är inte bara en religiös organisation utan också en affärsrörelse med många inregistrerade företag. Förlaget, the Watchtower Bible and Tract Society of New York, listades 2001 av tidningen Newsday som ett av New Yorks fyrtio rikaste företag, med en årlig inkomst på 951 miljoner USD. Tidningen Månadens Affärer skrev 1997 att medlemmarna i Sverige, som då var 24 000, lämnade bidrag på totalt 45 miljoner kronor per år.

– Det här är en av de mest inkomstbringande religiösa organisationerna på jorden, säger William Bowen."
Citera
2020-10-16, 11:10
Medlem
Citat:
Om det är så som ni säger, att de inte får någon lön för sitt evinnerliga dörrknackande, så måste de verkligen vara goda eller dumma, eller kanske en blandning av de båda. Men om jag nu skulle vilja gå med i deras lilla gäng, hur skulle man då klä sig för att ingiva förtroende? Har de alltid portfölj eller bara när de knackar dörr?
De är som alla andra sekter, övertygade. Eller ja de som är mentalt i spelet. Många är med i sekten eftersom de blir utfrysta annars, vilket innebär att säga hejdå till sina föräldrar släkt och vänner. Finns tillochmed jargong som speglar detta, PIMI, PIMO, POMI, POMO, physically in mentally out är vanligt.
Citera
2020-10-16, 12:27
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Mycket desinformation på Flashback som vanligt.
Ja om man tror att man utför gudsarbete och leder folk till paradiset är det klart man anser det som skrivs i tråden är desinformation. Din tomte
Citera
2020-10-16, 12:48
Medlem
Är men medlem i Jehovas vittnen förväntas man göra mycket ideellt arbete. Allt från missionera till byggnadsarbete. Kyrkan har väldigt få anställda utan dom flesta har helt vanliga arbeten i samhället som vem som helst. Dessutom förväntas man skänka minst 10% av sin lön till kyrkan,
Citera
2020-10-16, 12:51
Medlem
Men nu undrar jag, vad finns det egentligen för fördelar med att vara ett vittne?
Citera
2020-10-16, 12:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är även faktafel. Din luva.

Om du nu vet sanningen så får du gärna upplysa oss oupplysta som bara gissar.
Citera
2020-10-16, 13:04
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Men nu undrar jag, vad finns det egentligen för fördelar med att vara ett vittne?
Stark gemenskap, socialt mättad, gott samvete och så kommer du till paradiset när Gud väcker dig ifrån graven genom att ropa ditt namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in