2021-09-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att tro på Gud enligt Jehovas vittnen och bibeln handlar om att få bevis på det man inte kan observera:

"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)
Japp. Men nu argumenterar jag från en Gud som tar lite mer ansvar. En som är tydlig och klar, ordnar upp missförstånd, och liknande. Det var nu så denna diskussion började. Det ska inte behövas finnas tusentals ”falska profeter”, alltså folk som ljuger om Gud omedvetet. Folk som medvetet ljuger är svårare att stoppa, men de som bara har fel, det borde vara en lätt sak för Gud att fixa. Om han bryr sig, vill säga.
Bara att använda sig av människor för att få ut sitt budskap är ju som att be om problem. Speciellt om han inte är tydlig.
Citera
2021-09-25, 12:59
Medlem
Jag kommer ihåg förr i tiden då var dom alltid 1-2 ggr per år på min dörr.
Eftersom jag är intresserad av sådana sekter så jag diskuterar jag ibland med dom. Dom berättade om ett datum när jorden skulle gå under. När det datumet kom så var dom aldrig mera på min dörr, haha.

Jag såg faktiskt fram emot deras förklaring som jag aldrig fick.

Så jag är också nyfiken på hur många gånger jorden kan gå under och vad som gick snett.
Citera
2021-09-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Nu finns det massor av människor som vare sig dödar, mördar eller gör andra onda saker men fördenskull inte är Jehovas Vittnen.

Ja, och även dom har en möjlighet att överleva till den nya ordningen, även dom som aldrig ens hört talas om Gud eller bibeln:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-15 Bibel2000)

Citat:
Men, du är inne på en intressant sak här, för vad du då menar är att det finns Jehovas Vittnen som egentligen kommer att bli dödade i Harmageddon eftersom de ändå inte är godkända av YHWH trots att de rent lagiskt är en del av Guds folk?

Precist, så är det. Det kan t.ex. finnas vargar bland fåren, så som det fanns bland dom första kristna:

"Jag vet att när jag lämnat er skall farliga vargar som inte skonar hjorden tränga in bland er. Ur era egna led skall det träda fram män som förkunnar villoläror för att dra lärjungarna över på sin sida." (Apg 20:29-30 Bibel2000)

Det har funnits flera här på Flashback som öppet sagt att dom fortfarande säger till andra att dom är Jehovas vittnen, men i hjärtat inte identifierar sig med dom. Så det räcker inte med att säga att man är ett Jehovas vittne, man måste få Guds godkännande, inte människors.

Och t.ex. dopet som Jehovas vittnen har, är bara en symbolhandling för vad man i sin ensamhet, i sin kammare tagit ställning för, och det kan ingen veta förutom personen och Gud. Det kan ha funnits många som utåt sett blir döpta, men aldrig har personligen överlämnat sig till Jehova Gud.

Så det är inte Jehovas vittnens eller någon människas sak att döma och bedöma om något tillhör fåren eller getterna (fåren överlever, getterna överlever inte), det är mellan Gud och individen.

Jehovas vittnen skriver detta i deras tidskrift år 1976

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Citera
2021-09-25, 13:08
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Det har funnits flera här på Flashback som öppet sagt att dom fortfarande säger till andra att dom är Jehovas vittnen, men i hjärtat inte identifierar sig med dom. Så det räcker inte med att säga att man är ett Jehovas vittne, man måste få Guds godkännande, inte människors.

Frågan är om dessa personer du pratar om är uteslutna eller inte. Ett Jehovas Vittne blir man om man då döper sig och man upphör att vara ett Jehovas Vittne om man sedan blir utesluten. Eller menar du att det finns de som är Jehovas Vittnen utan att ens vara med i organisationen överhuvudtaget?
Citera
2021-09-25, 13:10
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag kommer ihåg förr i tiden då var dom alltid 1-2 ggr per år på min dörr.
Eftersom jag är intresserad av sådana sekter så jag diskuterar jag ibland med dom. Dom berättade om ett datum när jorden skulle gå under. När det datumet kom så var dom aldrig mera på min dörr, haha.

Jag såg faktiskt fram emot deras förklaring som jag aldrig fick.

Så jag är också nyfiken på hur många gånger jorden kan gå under och vad som gick snett.

1975 var ett tydligt datum man hade för Harmageddons ankomst. Många vittnen förberedde sig hårt på det. Sällskapet Vakttornet proklamerade för det. Inget hände.
Citera
2021-09-25, 13:13
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att man åtminstone borde ta in personen för ett enskilt samtal med de äldste i syfte att utesluta rent okynnestagande av brödet och vinet, med tanke på att Jehovas Vittnen i alla andra sammanhang vill ha bevis på det mesta så borde väl detsamma gälla här? För med tanke på att det finns så mycket kontrollerande både kring både dop och uteslutning så väl om något vore det väl på sin plats att ha koll på en så pass stor sak som vem som ska regera med Jesus i himmelen?

Jo, man håller koll på om det handlar om något sådant, och pratar med personen och försöker komma tillrätta med olika problem.

Men som jag sade, det gör varken till eller från (i princip) i jordelivet, personen får inga fördelar. Det är inte äldste eller någon annan människa som bestämmer vem som ska regera med Jesus i himmelen, det bestämmer Gud.
Citera
2021-09-25, 13:15
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Och t.ex. dopet som Jehovas vittnen har, är bara en symbolhandling för vad man i sin ensamhet, i sin kammare tagit ställning för, och det kan ingen veta förutom personen och Gud. Det kan ha funnits många som utåt sett blir döpta, men aldrig har personligen överlämnat sig till Jehova Gud.

Hur vet du det, vilka är dessa personer?
Citera
2021-09-25, 13:16
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jo, man håller koll på om det handlar om något sådant, och pratar med personen och försöker komma tillrätta med olika problem.

Men som jag sade, det gör varken till eller från (i princip) i jordelivet, personen får inga fördelar. Det är inte äldste eller någon annan människa som bestämmer vem som ska regera med Jesus i himmelen, det bestämmer Gud.

Jag vet de som tagit brödet och vinet i flera år men sedan upphört. Kanske de varit inne på samtal.
Citera
2021-09-25, 13:18
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Så rent teoretiskt skulle en person som tar brödet och vinet inte kunna komma till himlen, precis som att en som inte tar detsamma mycket väl skulle kunna komma till himlen, precis på samma sätt som det fysiska dopet i grunden inte har med YHWH:s personliga beslut att göra?
Citera
2021-09-25, 13:20
Medlem
Citat:
1975 var ett tydligt datum man hade för Harmageddons ankomst. Många vittnen förberedde sig hårt på det. Sällskapet Vakttornet proklamerade för det. Inget hände.

Jag förstår inte att dom orkar skrämma upp sig själva så och andra.
Att mänskligheten kommer gå under, det kommer hända och är bara en tidsfråga, människor kommer leva under så pass kort tid på jorden så varför oroa sig. Det är inte direkt att vi kan göra något åt saken. Lev istället, va glad och positiv under din korta tid på jorden.
Hur många gånger har inte jorden gått under redan och kommer gå under flera gånger till innan om miljarder eller triljoner år försvinna helt ut ur existens, kommer inte ens finnas en atom kvar ev svart hål.
Citera
2021-09-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Japp. Men nu argumenterar jag från en Gud som tar lite mer ansvar. En som är tydlig och klar, ordnar upp missförstånd, och liknande. Det var nu så denna diskussion började. Det ska inte behövas finnas tusentals ”falska profeter”, alltså folk som ljuger om Gud omedvetet. Folk som medvetet ljuger är svårare att stoppa, men de som bara har fel, det borde vara en lätt sak för Gud att fixa. Om han bryr sig, vill säga.
Bara att använda sig av människor för att få ut sitt budskap är ju som att be om problem. Speciellt om han inte är tydlig.

Jag tycker bibeln är tydlig, men den är inte tydlig för dom som inte är uppriktiga med att söka sanningen om vad som står i bibeln, utan väljer att förvränga bibelns budskap:

"I Paulus skrifter finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Du har ännu inte kommit med en lösning på dels att låta människor styra jorden oberoende av Gud, att inte påverka människor fria vilja på jorden, samtidigt som han ska tydligt visa sig.

Hur ska han lösa det på ett praktiskt sätt? Jag tycker det är en motsägelse.
Citera
2021-09-25, 13:22
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag förstår inte att dom orkar skrämma upp sig själva så och andra.
Att mänskligheten kommer gå under, det kommer hända och är bara en tidsfråga, människor kommer leva under så pass kort tid på jorden så varför oroa sig. Det är inte direkt att vi kan göra något åt saken. Lev istället, va glad och positiv under din korta tid på jorden.
Hur många gånger har inte jorden gått under redan och kommer gå under flera gånger till innan om miljarder eller triljoner år försvinna helt ut ur existens, kommer inte ens finnas en atom kvar ev svart hål.

Jorden har inte gått under, det har bara förekommit ett flertal massutdöenden. Men i en avlägsen framtid kommer Jorden med säkerhet att gå under på grund av fysiska lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in