2022-06-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.. jag försöker ha en objektiv inställning till ALLT jag läser.

Det jag läser om dina påståenden om t.ex. "teokratisk krigföring" är inte objektivt, du förvränger (medvetet eller omedvetet) om vad det handlar om.

Så, nej. Du är inte objektiv även om du tror det.
Citera
2022-06-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta är lögn, jag har aldrig hört någon säga så till mig.

Jag tror inte ens Torsus håller med dig?
Inte öppet. Jag har varit med om att offer pressats till att inte gå vidare med sexuella oegentligheter, med både piska och morot. Självklart så ska allt processa av den styrande kretsen innan andra ev blandas in. Särskilt när det gäller myndigheter. Det är ju en grundsten att JV ska stå utanför, och lite över den världsliga styrande.
Senast redigerad av Greaser 2022-06-20 kl. 14:21.
Citera
2022-06-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Inte öppet. Jag har varit med om att offer pressats till att inte gå vidare med sexuella oegentligheter, med både piska och morot.

Det är hörsägen och det är subjektivt vad som är att "pressa" eller inte.

Självklart tar man inte upp sexuella oegentligheter öppet, det gör man inte heller i samhället, så varför måste Jehovas vittnen göra det? Ni har hela tiden dubbla måttstockar, ganska typiskt.
Citera
2022-06-20, 14:24
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Det jag läser om dina påståenden om t.ex. "teokratisk krigföring" är inte objektivt, du förvränger (medvetet eller omedvetet) om vad det handlar om.

Så, nej. Du är inte objektiv även om du tror det.
Och hur objektiv är DU?
Citera
2022-06-20, 14:40
Medlem
Citat:
Och hur objektiv är DU?

Jag är nog extremt objektiv(men inte fullständigt, jag är inte fullkomlig), det har jag alltid varit, även långt innan jag blev ett Jehovas vittne. Jag har varit oberoende av grupper och grupptillhörighet ända sedan jag varit liten(och är det fortfarande), jag har alltid älskat sanningen och hatat lögnen. Jag har inte fallit för grupptryck, och sett igenom hur människor är falska och lögnaktiga. Tvärtom har grupper stött ut mig på grund av att jag varit alltför uppriktig, sagt sanningen och avslöjat människor, och även själv tagit avstånd från sådana människor.

När jag började läsa bibeln så förstod jag att sanningen fanns att finna där, och förstod att Jehovas vittnen är dom som är närmast bibeln.

Jag är alltså fortfarande inte beroende av hur andra människor tänker tycker och tror. Så även om Jehovas vittnen som grupp betraktat skulle t.o.m. avfalla (så som Guds folk tidigare gjort), så tappar jag inte min tro på bibeln och Gud.
Citera
2022-06-20, 14:42
Medlem
Citat:
Det är hörsägen och det är subjektivt vad som är att "pressa" eller inte.

Självklart tar man inte upp sexuella oegentligheter öppet, det gör man inte heller i samhället, så varför måste Jehovas vittnen göra det? Ni har hela tiden dubbla måttstockar, ganska typiskt.
Du anser att det är okej att JV inte anmäler sexuella övergrepp för att du tror att man inte gör det någon annanstans i samhället?

Förstår du inte hur sjukt ett sådant tankesätt är?

"dubbla måttstockar"... Fattar du inte att det är tokfel precis överallt, förutom möjligen i JV och kanske någon mer knasreligion?!
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-20 kl. 14:45.
Citera
2022-06-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du anser att det är okej att JV inte anmäler sexuella övergrepp för att du tror att man inte gör det någon annanstans i samhället?

Förstår du inte hur sjukt ett sådant tankesätt är?

Jag har varken sagt att det är okej eller inte, jag har bara konstaterat fakta.

Om du angriper Jehovas vittnen för att dom inte anmäler, så borde du mer intensivt angripa människor i resten av samhället, det sker tusentals procent fler sexuella övergrepp i samhället som inte anmäls, och som t.o.m. anmäls och går vidare i domstol där förövaren ändå frias eftersom det inte finns vittnen eller teknisk bevisning, så varför är du inte upprörd över det?
Citera
2022-06-20, 14:53
Medlem
Citat:
Jag har varken sagt att det är okej eller inte, jag har bara konstaterat fakta.

Om du angriper Jehovas vittnen för att dom inte anmäler, så borde du mer intensivt angripa människor i resten av samhället, det sker tusentals procent fler sexuella övergrepp i samhället som inte anmäls, och som t.o.m. anmäls och går vidare i domstol där förövaren ändå frias eftersom det inte finns vittnen eller teknisk bevisning, så varför är du inte upprörd över det?
Tycker självklart att det oavsett organisation är lika djävla fel att uppmana medlemmarna till att inte anmäla sexuella övergrepp.

Fattar du inte det, eller är du helt körd?

Jag börjar tro att du inte är en JV utan någon som vill organisationen mer illa än det hemska som redan framkommit. Dina tankar och åsikter är inte så lite sjuka.
Citera
2022-06-20, 14:57
Medlem
Citat:
Tycker självklart att det oavsett organisation är lika djävla fel att uppmana medlemmarna till att inte anmäla sexuella övergrepp.

Fattar du inte det, eller är du helt körd?

Jag börjar tro att du inte är en JV utan någon som vill organisationen mer illa än det hemska som redan framkommit. Dina tankar och åsikter är inte så lite sjuka.

Läser du ett enda ord jag skriver? Organisationen uppmanar INTE medlemmarna att inte anmäla sexuella övergrepp, fråga Torsus!!! Jag tror h*n är så pass objektiv???
Citera
2022-06-20, 15:08
Medlem
Citat:
Enligt din heliga skrift är det kanske så, men i Sverige använder vi oss inte av den, utan av instiftade lagar.
I Sverige kan en tvist lösas om parterna är överens innan en dom har meddelats. Så du kan lägga ner ditt okunniga BS.
Citera
2022-06-20, 15:09
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Läser du ett enda ord jag skriver? Organisationen uppmanar INTE medlemmarna att inte anmäla sexuella övergrepp, fråga Torsus!!! Jag tror h*n är så pass objektiv???
Hmmmm...det är ju just det som är den stora tvistefrågan. DU påstår det,ja men det framgår något annat i boken som jag refererar till samt det som har framgått i uppdrag granskning. Jag börjar tro att du själv är en del i denna teokrariska krigföring som du utåt sett förnekar. Eller så har du blivit totalt förd bakom ljuset!
Citera
2022-06-20, 15:13
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Hmmmm...det är ju just det som är den stora tvistefrågan. DU påstår det,ja men det framgår något annat i boken som jag refererar till samt det som har framgått i uppdrag granskning. Jag börjar tro att du själv är en del i denna teokrariska krigföring som du utåt sett förnekar. Eller så har du blivit totalt förd bakom ljuset!

Eller så är det du som blivit förd bakom ljuset. Jag har aldrig hört någon säga att man inte ska polisanmäla, tvärtom:

"Uppmuntra henne att polisanmäla våldtäkten, men låt henne själv fatta de avgörande besluten. Hon har just upplevt en situation då hon blev berövad all kontroll. Låt henne återfå en del av denna kontroll genom att fatta egna beslut."
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101993163#h=13
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in