2021-10-10, 20:19
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Ja, det stämmer. Scientologerna har väl också en speciell syn, även om de inte använder bibeln. Mormonerna vet jag inte så mkt om, bara att de får ha flera fruar.
Smyrna vet jag inte heller så mkt om. Det är väl mest J.V man hört om då de har lite extrema åsikter...

Kolla mitt inlägg igen, jag lade till text men du svarade så snabbt.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-10 kl. 20:24.
Citera
2021-10-10, 20:26
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Om du levt med J.V kan jag tänka mig att det varit svårt, vilken verklighet gäller egentligen... det är väldigt starkt att ta sig ur en sekt där man blivit hjärntvättad under många år.
Jag tänker på barnen som växer upp med J.V. Tänk vad de måste känna skuld om de tror att de syndat, som barn tror man ju ofta att det är fel på en själv, särskilt om man blir intalad det.
Sen har dom väl något råd, någon äldste, deras lagar står väl över svensk lag?
Jag såg ett program om J.V en gång, de som tagit sig ur detta berättade hur dåligt de hade mått.
Men finns det så många J.V i Sverige nu?

Jag har dessvärre aldrig trott på deras läror. Jag har hela tiden anat att något är skumt, jag har alltid kunna tänka själv både som barn och vuxen, därför har jag konstaterat att allt är ett påhitt och saknar verklighetsförankring. Jag kom ut som absolut ateist för drygt tio år sedan. Underbart!!
Citera
2021-10-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Att tro på Bibliska berättelser är väl inte bara Jehovas Vittnen som håller på med. Jag känner andra kristna som tror på att Jorden är 6000 år gammal, att dinosaurier och människor levt sida vid sida, att evolutionen är en bluff (vilket betyder att alla idag levande djurarter på jorden- som är vitt spridda och endast anpassade för att leva i helt skilda områden- skulle vara besläktade i nedstigande led till Noaks Ark) inklusive en massa andra dumheter.

Eftersom ingen evolution ägt rum så borde Gubben Noak rest över hela jordklotet och hämtat alla djur som fanns, han borde åkt till polarområdena och fångat in vilda isbjörnar och tagit sig ut i öknarna och fångat i ökenråttor och skorpioner. Undrar hur Gubben Noak gjorde med alla miljarder insekter och fåglar, fångade han dem med en håv? Och alla vattendjur, vattnet på Jorden borde ju bli bräckt så att sötvatten och saltvattenfiskar skulle inte kunna överlevt. Men han hade väl gigantiska akvarier ombord på arken antar jag? Man undrar vart allt tonvis med kiss och bajs som djuren producerade på arken, vart tog det vägen? Hur matade Gubben Noak alla dessa djur så att de inte svalt ihjäl? Att moderna upplysta människor ens kan tro på dessa ysagor som sanning är en gåta.
Alltså. Jag kan fortfarande känna skammen och förnedringen jag fick utstå när jag ställde mina frågor om Noas ark i våran studiegrupp för unga. Hur kunde jag vara så oförmögen att förstå att Jehova som faktiskt är allsmäktig hade både en plan och en lösning klar. Att de två äldste som höll i gruppen inte hade en susning hörde naturligtvis inte till saken. Jag blev rapporterad för att vara bråkig och stökig för detta blasfemiska utbrott, och mamma fick komma in på enskilt samtal med de Äldste några dagar senare.. Jag minns inte om jag fick vara med i den studiegrupper sen faktiskt. Jag blev förbjuden att sitta på biblioteket de dagar jag behövde vänta på skolbussen iaf. Va skit morsan fick för det där alltså, usch vad jag skämdes. Jag ville ju bara vara med i utbildningen och ha alla fakta på bordet om någon skulle ifrågasätta sanningen. Jag var ett helt jävla värdelöst JV.
Citera
2021-10-10, 20:40
Medlem
Citat:
Jag har dessvärre aldrig trott på deras läror. Jag har hela tiden anat att något är skumt, jag har alltid kunna tänka själv både som barn och vuxen, därför har jag konstaterat att allt är ett påhitt och saknar verklighetsförankring. Jag kom ut som absolut ateist för drygt tio år sedan. Underbart!!

Vad härligt att du såg igenom detta! 😊
Citera
2021-10-10, 20:41
Medlem
Citat:
Kolla mitt inlägg igen, jag lade till text men du svarade så snabbt.

Absolut, skall kolla igen!
Citera
2021-10-10, 20:41
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Alltså. Jag kan fortfarande känna skammen och förnedringen jag fick utstå när jag ställde mina frågor om Noas ark i våran studiegrupp för unga. Hur kunde jag vara så oförmögen att förstå att Jehova som faktiskt är allsmäktig hade både en plan och en lösning klar. Att de två äldste som höll i gruppen inte hade en susning hörde naturligtvis inte till saken. Jag blev rapporterad för att vara bråkig och stökig för detta blasfemiska utbrott, och mamma fick komma in på enskilt samtal med de Äldste några dagar senare.. Jag minns inte om jag fick vara med i den studiegrupper sen faktiskt. Jag blev förbjuden att sitta på biblioteket de dagar jag behövde vänta på skolbussen iaf. Va skit morsan fick för det där alltså, usch vad jag skämdes. Jag ville ju bara vara med i utbildningen och ha alla fakta på bordet om någon skulle ifrågasätta sanningen. Jag var ett helt jävla värdelöst JV.

Okej det låter tufft för dig då. Men var du döpt?
Citera
2021-10-10, 20:44
Medlem
Citat:
''

Ja det tror jag bestämt att dom tror. Jag minns Min Bok Med Bibliska Berättelser för Jehovas Vittnen och där så förklarades allehanda galenskaper för sanning. Likaså dessa påståenden om att djur och människan (Adam & Eva) levde i fred i Paradiset och att Noaks Ark är sann till punkt och pricka (trots att hela historien faller som ett korthus vid en enkel granskning). Man tror även att mänskligheten växte på grund av incest, men det förklarar man ju med att alla människor var ju mer "fullkomliga" på den tiden så det var helt i sin ordning.
Håller helt med här. Bokstavstrogna in absurdum. Samtidigt som det skarvades en del i Vakna och Vakttornet om tex antisemitismen, böghatet och sexismen.
Citera
2021-10-10, 20:45
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Vad härligt att du såg igenom detta! 😊

Ja det är många som gör, men inte vågar säga något. I stora delar av världen är det lika med social utstötning att ens ifrågasätta religiösa dogmer, än mer att säga att man är ateist. På många håll är det lika med döden. Så att religiösa argumenterar att religion är så frivilligt med hänvisning till att majoriteten av Jordens innevånare är religiösa är en sanning med modifikation. Det är bara i fria länder som Sverige som vi ateister (än så länge) kan visa öppet vad vi tycker och tänker och det skall vi vara glada för.
Citera
2021-10-10, 21:11
Medlem
Citat:
Okej det låter tufft för dig då. Men var du döpt?
Nej nej, jag var 10-12år bara. Men jag var ju bombsäker på att jag skulle jobba på betel, och förkunna nyheterna om riket runt hela världen. Det var den enda ambition jag hade i livet, så det blev ju jättetråkigt att bli tillrättavisad av de äldste både offentligt, enskilt och tillsammans med min mor
Men jag tror att deras benhårda disciplin och förmågan att stå utanför samhället som de föraktar så innerligt, samtidigt som de går under radarn och kan misstas för vem som helst i samhället på jobb osv, är precis vad som gjort att de överlevt så länge som de gjort
Citera
2021-10-10, 21:38
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Nej nej, jag var 10-12år bara. Men jag var ju bombsäker på att jag skulle jobba på betel, och förkunna nyheterna om riket runt hela världen. Det var den enda ambition jag hade i livet, så det blev ju jättetråkigt att bli tillrättavisad av de äldste både offentligt, enskilt och tillsammans med min mor
Men jag tror att deras benhårda disciplin och förmågan att stå utanför samhället som de föraktar så innerligt, samtidigt som de går under radarn och kan misstas för vem som helst i samhället på jobb osv, är precis vad som gjort att de överlevt så länge som de gjort

Så du kom inte så långt att du döpte dig, eller ens funderade på att göra det? Själv så väntade jag bara på att bli stor så att jag kunde få ett eget liv och slippa sitta på alla dessa sega och tråkiga möten. Sammankomster ska vi bara inte tala om.. Suck
Citera
2021-10-10, 21:43
Medlem
Citat:
Manus till en skräckfilm....
Varför svarar ingen J.V och reder ut begreppen?
Eller tillhör vi de förtappade?
Nä, de blir i vanlig ordning svarslösa när deras förflutna fylld med falska läror avslöjas.
Citera
2021-10-10, 21:48
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nä, de blir i vanlig ordning svarslösa när deras förflutna fylld med falska läror avslöjas.

Min aversion mot Jehovas Vittnen är deras elitistiska lära. Även om jag inte själv är religiös så måste jag säga att jag ser positivt på kyrkor och samfund som predikar kärlek och alla människors lika värde. Likaså religiösa människor som viger sina liv åt att hjälpa andra. Att vem som helst kan ta del av nattvarden är också en positiv sak anser jag. Jag gillar idén om att vem som helst kan ta emot Jesus och bli räddad, det är motsats till Jehovas Vittnens lära som kräver och kräver av människan för att den skall bli godkänd. Det är inte fint alls.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-10 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in