Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Då är du alltså okunnig om sådana faktum som att JV förnekar både Jesu gudom samt treenigheten. Att Jesus enligt JV är en skapad varelse, identisk med ärkeängeln Mikael. Att Jesus inte har uppstått fysiskt från de döda. De trodde åtminstone förr att Han osynligen återkommit 1914. Bara några exempel på deras villfarelser och avvikelser.
*skakar på huvudet* Nej, du. Det är inte endast min personliga "åsikt". Vilka "vedertagna fakta" och från vilka "teologiska kretsar"? Kan du nämna några kristna traditionella sammanhang som officiellt betraktar JV:s läror som kristendom? Kan du nämna ens ett enda?
Vad du lutar dig mot är troligen endast civila, ateistiska och sekulära definitioner av JV som kristna. Möjligen någon goofy liberalteolog. Eller så har du Wiki som källa, ty där står det att de är kristna, alltså är de kristna? Det har inget att göra med vad kristna människor faktiskt tror och lär. Liksom kyrkan avvisade Arius med sin villfarelse på 300-talet så avvisas JV:s villfarelser idag.
Är du ännu en person som tycker det är roligt att argumentera mot kristna? Svårt att komma någon vart i sådana här frågor med en person som du, som har sagt att du anser dig kunna ha bättre synpunkter än Jesus.
Bara på flashbacks religionsfora.
Nej, jag är inte okunnig om vad JV påstår om vare sig treenigheten eller Jesus som Gud.
Det är bara så att du inte fattar att det inte gör dem till "ej kristna". Du påstår att de inte är det men har inget på fötterna. Det är bara din åsikt och du har vilken teologisk fakultet som helst emot dig, plus större delen av kristenheten.
Kul att du tror att jag skulle luta mig mot endast civila, ateistiska och sekulära definitioner när jag
uttryckligen skrev "i teologiska kretsar vedertagna fakta”. Men du är så trång i skallen att du inte fattade det, utan utgick ifrån vad du närsynt utgick ifrån vad alla som säger emot dig måste basera det de säger på, eftersom du ju naturligtvis själv alltid har rätt.
I den kristna forskningstidskriften Sela skriver man att Jehovas vittnen är en kristen rörelse, till exempel när man skriver om "dåliga dop" i och med att dopet i svenska kyrkan blivit en nästan meningslös handling och att många då söker sig till andra "sekter" där man praktiserar vuxendop:
”För den som döps in i en av de (för många) förhatliga ”sekterna” (Amish, Plymouthbröderna, Jehovas Vittnen, Livets Ord, Maranata, Knutby) fungerar dopet lättare som en radikal övergångshandling, ett lojalitetsbrott, men hur ska vi andra göra?”
Så, ja, vad ska "vi andra göra" som inte vill bli vuxendöpt, men ändå på något sätt göra en symbolisk dophandling om man blir kristen på äldre dar? I tidskriften Sela föreslås att man skulle införa en kurs för "nykristna" som en
symbolisk handling som ”förtydligar”/”kompletterar”/”reparerar” dopet.
Ingen dum idé, enligt min mening. Det är ju egentligen det som konfirmationen ska handla om, men vem vill konfirmera sig i 35-årsåldern? Här har ju JV:s vuxendop och organiserade bibelstudier en tydlig fördel för dem som inte växer upp som kristna, utan blir kristna lite senare i livet, som till exempel det här på forumet välkända vittnet
ttsp.
Och så här står det till exempel i en teologisk doktorsavhandling från den teologiska fakulteten i Åbo:
"Detta tänkesätt finner vi också i uttalat millennaristiska och apokalyptiska kristna sektbildningar såsom t ex Jehovas vittnen."
Ur
”För den eviga döden, bevara oss, milde Herre Gud.”
Svenskkyrklig, klassisk, bibel- och bekännelsetrogen kristen tro i ljuset av kognitiva och djuppsykologiska förståelsegrunder
Doktorsavhandling i teologi av Kenneth B. Berger
JV räknas också som en kristen rörelse i en D-uppsats från Institutionen för religion och kultur på Linköpings universitet, även om uppsatsen egentligen handlar om den syrisk-ortodoxa kyrkan och JV bara nämns i förbigående som en annan kristen rörelse som finns i området utöver baptister och adventister.
Så hur var det nu? Kan du visa mig någon teologisk fakultet som publicerat någon accepterad teologisk referens som säger att JV inte skulle vara en kristen rörelse?
Upp till bevis nu. Eller hittade du bara på?