2020-11-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Tänk att det skall behöva gå så långt. Sedan kan man undra hur JV läser Rom.13:1-7 i samband med sådana här frågor.
Ej oväntat. Pga hans dialekt och att han ej har munnen ordentligt vid mikrofonen hör jag inte vilka övriga organisationer han nämner. Men självklart skall alla samfund och sekter som inte håller sig till lagens råmärken i så här pass allvarliga brott sättas åt.

Alltså, det var marginella föreningar......jag hade också svårt att höra, men jag tyckte mig höra att han nämnde en ponnyklubb.
Citera
2020-11-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Det där är ju solklart för att man inte ska färgas av "världen". Jag kan känna att den sociala begränsningen har satt käppar i hjulet för mig som ung vuxen. Jag hade sjukt svårt att skapa sociala kontakter och att umgås med folk. I förlängningen så kanske det är därför jag är enstöring nuförtiden. Enligt mig så är vi avhoppare antingen gränsfall till eremiter, eller översociala. Jag känner inte en enda normal jäv-avhoppare. Det var traumatiskt på så många sätt att växa upp mitt i samhället, men ändå helt avskuren från allt.

Det är detta som är så cyniskt och avskyvärt. JV-organisationen har insett att det är effektivt att göra medlemmarna socialt handikappade för att de ska hålla sig kvar i församlingen. De flesta JVn har ingen som helst erfarenhet av att ha tillitsfulla förbindelser. JV-vänskapen är villkorad och bryts snabbt vid minsta tvivel.
Man håller medlemmarna i social och psykologisk gisslan.
Citera
2020-11-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej, men det kanske finns människor som som råkar veta om detta. Sådant som du inte känner till existerar de facto.

Du kan ju börja med att sätta dig in i vaför JV själva har registrerat 1006 pedofiler i de egna leden, men skyddat samtliga från polisanmälan.

https://www.childabuseroyalcommissio...tions-released

https://www.bbc.com/news/world-australia-33673240

https://en.wikipedia.org/wiki/Jehova...hild_sex_abuse

https://www.theguardian.com/australi...e-inquiry-told

https://www.reuters.com/article/us-a...0Q10IH20150727

Jag glömde att nämna att denna siffran är endast registrerade pedofiler i Australien. När Barbara Anderson (kanslist på högkvarteret i Brooklyn) hoppade av fanns det mellan 23 000 och 24 000 pedofiler som JV hade registrerat inom de egna leden. Nu är det 15-20 år sedan Barbara hoppade av så siffran torde vara högre nu.
Citera
2020-11-19, 04:03
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag glömde att nämna att denna siffran är endast registrerade pedofiler i Australien. När Barbara Anderson (kanslist på högkvarteret i Brooklyn) hoppade av fanns det mellan 23 000 och 24 000 pedofiler som JV hade registrerat inom de egna leden. Nu är det 15-20 år sedan Barbara hoppade av så siffran torde vara högre nu.
Finns det några dokument och källor som bevisar den mycket höga siffran?
Citera
2020-11-19, 08:40
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Skärp dig för helvete! Furienna är inte JV.
Tackar.
Nej, det är sant att jag inte är JV och knappast kommer att bli det heller.
Man kan ju känna obehag och äckel inför hatet i den här tråden och talet om meningslösa sexorgier ändå.
Citera
2020-11-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Ok, då börjar jag om då mitt inlägg också rök i städningen...

till frågan varför just Jehovas Vittnen på ett oerhört strängt sätt ignorerar/utfryser den som blir utdriven ur kyrkogemenskapen.

TTSP - du förklarade det hela, men den posten rök också, kan du upprepa?

Det är en stor risk att det ryker igen, Det handlar inte om "yttrandefrihet på riktigt" men om en person vill göra det onda, som inte vill ändra sig, som INTE vill omvända sig, t.ex. en person som VILL begå övergrepp mot barn, finns det då några andra alternativ för den kristna församlingen, än att ta avstånd från personen? Även om personen straffats av samhället genom att skickas in i fängelset??? Det står inte att kristna ska straffa kriminella själva, tvärtom: (Rom 12:19). När personen kommer ut ur fängelset och ändå vill fortsätta att vara ond, vad har den kristna församlingen för andra alternativ än att ta avstånd från personen?

Vill man verkligen umgås med en person som vill vara en brottsling, som vill vara ond? Paulus förklarar:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn,

när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen.

Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 1:5-13 Bibel200)

"Kristna, gör er av med den som är ond." är väl ganska tydligt vad det handlar om?

Vad säger Jesus i den här frågan:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Det är fakta att judar inte umgicks med hedningar och tullindrivare.

Och vad säger en av Jesu närmaste, Johannes:

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 1:9-11 Bibel2000)

Så det är tydligt, om man nu vill följa bibeln, så ska man inte umgås med förhärdade kriminella som fortsätter att begå onda handlingar, utan dom ska uteslutas från församlingsgemenskapen.
Däremot är en utesluten alltid välkommen att lyssna till Guds ord på möten, och kanske personen ångrar och omvänder sig, och då är personen välkommen tillbaka som en förlorad son (Luk 15:11-24)
Citera
2020-11-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är en stor risk att det ryker igen, Det handlar inte om "yttrandefrihet på riktigt" men om en person vill göra det onda, som inte vill ändra sig, som INTE vill omvända sig, t.ex. en person som VILL begå övergrepp mot barn, finns det då några andra alternativ för den kristna församlingen, än att ta avstånd från personen? Även om personen straffats av samhället genom att skickas in i fängelset??? Det står inte att kristna ska straffa kriminella själva, tvärtom: (Rom 12:19). När personen kommer ut ur fängelset och ändå vill fortsätta att vara ond, vad har den kristna församlingen för andra alternativ än att ta avstånd från personen?

Vill man verkligen umgås med en person som vill vara en brottsling, som vill vara ond? Paulus förklarar:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn,

när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen.

Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 1:5-13 Bibel200)

"Kristna, gör er av med den som är ond." är väl ganska tydligt vad det handlar om?

Vad säger Jesus i den här frågan:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Det är fakta att judar inte umgicks med hedningar och tullindrivare.

Och vad säger en av Jesu närmaste, Johannes:

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 1:9-11 Bibel2000)

Så det är tydligt, om man nu vill följa bibeln, så ska man inte umgås med förhärdade kriminella som fortsätter att begå onda handlingar, utan dom ska uteslutas från församlingsgemenskapen.
Däremot är en utesluten alltid välkommen att lyssna till Guds ord på möten, och kanske personen ångrar och omvänder sig, och då är personen välkommen tillbaka som en förlorad son (Luk 15:11-24)
Då kom Petrus fram till honom och sade: ’Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?’ Jesus svarade: ’Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.’”

Min tolkning är att ”sjuttiosju gånger” är en metafor för ”hur många gånger som helst”.
Hur som helst så ska ett JV förlåta MINST 77 gånger innan åtgärder tas.
Citera
2020-11-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då kom Petrus fram till honom och sade: ’Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?’ Jesus svarade: ’Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.’”

Min tolkning är att ”sjuttiosju gånger” är en metafor för ”hur många gånger som helst”.
Hur som helst så ska ett JV förlåta MINST 77 gånger innan åtgärder tas.

Jag håller med, bra att du kommer ihåg bibelverser

Jesus pratar om att förlåta hur många gånger som helst, men då gäller det också att personen är på riktigt ångerfull, annars funkar det inte. Jesus sade: "Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder."(Matt 18:15 Bibel2000)

Som jag sade, alla uteslutna är alltid välkomna till möten, och alltid har möjligheten att bli återupptagen i församlingen, och bli förlåten som den förlorade sonen, den dörren är aldrig stängd, oavsett hur hemska brott dom har gjort, även ångerfulla pedofiler, som avfällingar gör ett stort nummer av.
Citera
2020-11-19, 13:22
Medlem
Citat:
Tack, jag har mina stunder.
Allt beror ju på vilken vers man går efter. En person som inte ångrar sig ska du förlåta minst 77 gånger.
Elle fler, lite beroende på om man tar 77 bokstavligt eller inte.

Jag tycker det är uppenbart att Jesus talar i en liknelse, inte bokstavliga 77 gånger.

Talet 7 i bibeln har en symbolisk betydelse av fullständighet:

Citat:
7 Det här talet används ofta för att beteckna fullständighet eller att ett arbete fullgörs helt. Till exempel uppmanade Gud israeliterna att marschera runt Jeriko sju dagar i följd och att på den sjunde dagen marschera runt staden sju gånger, och sedan rasade murarna samman. (Josua 6:15) Bibeln innehåller många liknande exempel på att talet sju används på ett sådant sätt. (3 Moseboken 4:6; 25:8; 26:18; Psalm 119:164; Uppenbarelseboken 1:20; 13:1; 17:10) När Jesus sa till Petrus att han skulle förlåta sin broder ”inte ända till sju gånger, utan ända till sjuttiosju gånger”, betydde upprepningen av talet sju ”utan gräns”. (Matteus 18:21, 22)

https://www.jw.org/sv/vad-bibeln-l%C...else-i-bibeln/
Citera
2020-11-19, 16:47
Medlem
Citat:
Jag tycker det är uppenbart att Jesus talar i en liknelse, inte bokstavliga 77 gånger.

Talet 7 i bibeln har en symbolisk betydelse av fullständighet:
Ja, du ska nog alltid förlåta. Står inget om att motparten ska ångra sig. ( i det citatet )
Citera
2020-11-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ja, du ska nog alltid förlåta. Står inget om att motparten ska ångra sig. ( i det citatet )

Men att motparten omvänder sig från onda gärningar kanske?

"Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder."(Matt 18:15 Bibel2000)

Att man "lyssnar på någon" betyder väl att man omvänder sig från syndfulla/onda gärningar?

Om någon ångrar sig är väl svårare att bedöma, eftersom människan inte kan bedöma andra människors hjärtan. Men det är lättare att bedöma andra människors gärningar:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: »Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:14-17 Bibel2000)
Citera
2020-11-19, 17:11
Medlem
Citat:
Men att motparten omvänder sig från onda gärningar kanske?

"Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder."(Matt 18:15 Bibel2000)

Att man "lyssnar på någon" betyder väl att man omvänder sig från syndfulla/onda gärningar?

Om någon ångrar sig är väl svårare att bedöma, eftersom människan inte kan bedöma andra människors hjärtan. Men det är lättare att bedöma andra människors gärningar:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: »Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:14-17 Bibel2000)
Ja, det är otydligt. Man ska förlåta, men den man ska förlåta måste ångra sig. Gör den inte det så ska man förlåta ändå. Cirkelargument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in