2021-09-25, 15:46
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ska människor själv avgöra den gränsen? Eller ska Gud klargöra vad som gäller?
Om Gud bestämmer över min framtid beroende på denna gräns, då ska han vara extremt tydlig med vad som gäller. Tänk att ha skyltar i trafiken där det står ”kör inte för fort”?

Det är väl människor som har bestämt att ett Jehovas Vittne som röker en cigarett skall uteslutas, det är just det som är problemet med lagisk religion... godtyckligheten.
Citera
2021-09-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast din analogi är inte tillämplig eftersom Trump inte behöver tackla frågan om människans fria vilja och frågan om vem som ska bestämma vad som är gott och ont för skapelsen.

Gud har förklarat det i bibeln, och han kommer att "förklara" det när han ingriper på jorden och tar bort alla mänskliga styren och ersätter dom med Guds kungarike:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Min analogi visar att man fortfarande har fri vilja att följa någon även om man får bevis för dennes existens. Det är till och med en fördel, då man inte väljer vad man tror på. Min vilja har inget med att göra om jag tror Gud existerar eller inte.

Bryr mig inte nämnvärt vad Gud påstås säga i Bibeln. Bibeln är mest ett bevis på hur otydlig Gud är. Människor bråkar om hur Bibeln ska tolkas.
Citera
2021-09-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Det är väl människor som har bestämt att ett Jehovas Vittne som röker en cigarett skall uteslutas, det är just det som är problemet med lagisk religion... godtyckligheten.
Ja, jag vet inte vad Gud säger exakt om detta med att inte ”sköta sin kropp”. Men om man döms efter någon slags standard, då ska Gud vara helt klar med vad som gäller.
Citera
2021-09-25, 15:51
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Min analogi visar att man fortfarande har fri vilja att följa någon även om man får bevis för dennes existens. Det är till och med en fördel, då man inte väljer vad man tror på. Min vilja har inget med att göra om jag tror Gud existerar eller inte.

Bryr mig inte nämnvärt vad Gud påstås säga i Bibeln. Bibeln är mest ett bevis på hur otydlig Gud är. Människor bråkar om hur Bibeln ska tolkas.

Om Bibeln var tydlig så borde man kunna läsa den rätt av. Nu kan den tolkas på alla möjliga sätt med sitt nostradamiska symbolspråk så därför krävs att andra förklarar för dig vad som står.
Citera
2021-09-25, 15:54
Medlem
Citat:
Om Bibeln var tydlig så borde man kunna läsa den rätt av. Nu kan den tolkas på alla möjliga sätt med sitt nostradamiska symbolspråk så därför krävs att andra förklarar för dig vad som står.
Typ. Gud borde komma med en modern översättning/förklaring varje år. Folk ska inte behöva knacka på hos mig och berätta vad Gud vill. Om det jag hört om Gud stämmer, då borde han klara detta själv.
Citera
2021-09-25, 15:56
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Typ. Gud borde komma med en modern översättning/förklaring varje år. Folk ska inte behöva knacka på hos mig och berätta vad Gud vill. Om det jag hört om Gud stämmer, då borde han klara detta själv.

Du har kommit en bit på vägen för att förstå problemet med "Heliga Skrifter"
Citera
2021-09-25, 15:59
Medlem
Citat:
Du har kommit en bit på vägen för att förstå problemet med "Heliga Skrifter"
Ja, bara det att Gud låter människor sköta skrivandet av sin text, samtidigt som det påstås i texten att man inte ska lita på människor.
Citera
2021-09-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ska människor själv avgöra den gränsen? Eller ska Gud klargöra vad som gäller?
Om Gud bestämmer över min framtid beroende på denna gräns, då ska han vara extremt tydlig med vad som gäller. Tänk att ha skyltar i trafiken där det står ”kör inte för fort”?

Fast din framtid är inte beroende av om du röker eller inte, eller ens tar droger eller inte, eller är prostituerad eller inte, Jesus visade detta tydligt när han umgicks med prostituerade eftersom dom var ödmjuka och milda till sinnes.

Det viktiga är det här:

"Jesus kallade dem till sig och sade: »Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in.«" (Lukas 18:16-17 Bibel2000)

"Lyckliga är de som längtar efter att fylla sitt andliga behov, för himmelriket tillhör dem.
Lyckliga är de som sörjer, för de ska bli tröstade.
Lyckliga är de ödmjuka, för de ska ärva jorden.
Lyckliga är de som hungrar och törstar efter det som är rätt, för de ska få det de längtar efter.
Lyckliga är de barmhärtiga, för de ska behandlas barmhärtigt.
Lyckliga är de som har ett rent hjärta, för de ska se Gud.
Lyckliga är de som skapar frid, för de ska kallas Guds barn.
Lyckliga är de som har blivit förföljda för att de gör det som är rätt, för himmelriket tillhör dem.
Lyckliga är ni när man hånar och förföljer er, när man förtalar er och ljuger om er för min skull. Var glada och sprudla av glädje, för ni har en stor lön i himlen. På samma sätt förföljde man ju profeterna förr i tiden.
" (Matteus 5:3-12 NWT)
Citera
2021-09-25, 16:02
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Exempelvis så säger Jehovas Vittnen att en person som röker får inte ärva Guds Rike (dvs den utesluts från församlingen) Men läser man Bibeln utan att först ha hört Jehovas Vittnens egen förklaring på varför man skall dömas till osalighet för att man röker, så kan man inte alls se att där står att man går miste om frälsningen för att man röker en cigarett. Det finns inget specifikt i Bibeln som säger att man absolut inte får röka. Däremot står det klart och tydligt att drinkare inte skall ärva Guds Rike.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-09-25 kl. 16:04.
Citera
2021-09-25, 16:02
Medlem
Citat:
Fast din framtid är inte beroende av om du röker eller inte, eller ens tar droger eller inte, eller är prostituerad eller inte, Jesus visade detta tydligt när han umgicks med prostituerade eftersom dom var ödmjuka och milda till sinnes.

Det viktiga är det här:

"Jesus kallade dem till sig och sade: »Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in.«" (Lukas 18:16-17 Bibel2000)

"Lyckliga är de som längtar efter att fylla sitt andliga behov, för himmelriket tillhör dem.
Lyckliga är de som sörjer, för de ska bli tröstade.
Lyckliga är de ödmjuka, för de ska ärva jorden.
Lyckliga är de som hungrar och törstar efter det som är rätt, för de ska få det de längtar efter.
Lyckliga är de barmhärtiga, för de ska behandlas barmhärtigt.
Lyckliga är de som har ett rent hjärta, för de ska se Gud.
Lyckliga är de som skapar frid, för de ska kallas Guds barn.
Lyckliga är de som har blivit förföljda för att de gör det som är rätt, för himmelriket tillhör dem.
Lyckliga är ni när man hånar och förföljer er, när man förtalar er och ljuger om er för min skull. Var glada och sprudla av glädje, för ni har en stor lön i himlen. På samma sätt förföljde man ju profeterna förr i tiden.
" (Matteus 5:3-12 NWT)
Skönt. Då har jag svar om någon bibeltroende påpekar något om hur jag sköter min kropp.
Citera
2021-09-25, 16:03
Medlem
Citat:
Jovisst rökning är inte nyttigt, men att "befläcka ande och kropp" så är min tolkning att alkohol faktiskt är värre än rökning där. Jag vet en del Jehovas Vittnen som gärna tar både en o fem glas och det är inget jag dömer någon för, men jag tycker att det blir lite ologiskt. Att utesluta en person är ju trots allt en ganska stor grej. Att det då går bra att klara sig undan som drinkare blir lite orättvist tycker jag. Och absolut rättvisa skall ju ett annat av JV:s signum.

Fast skillnaden är att alkohol i måttliga mängder är tillåtet enligt bibeln, även mat i måttliga mängder är tillåtet
Citera
2021-09-25, 16:05
Medlem
Citat:
Fast skillnaden är att alkohol i måttliga mängder är tillåtet enligt bibeln, även mat i måttliga mängder är tillåtet
Vad menas med måttligt, enligt Bibeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in