Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ett vittne bör inte läsa endast Bibeln, det kan leda den på villoläror. Ett vittne måste framför allt läsa ur Vakttornets litteratur som konstant uppdateras med nytt ljus.

.

Bibeln är basen
Citera
2015-08-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jag minns den mannen. Han verkade föga populär ens bland de med inflytande i samfundet.

Härvan med ungdomarna på campingen hörde jag också talas en hel del om. En ung grabb i släkten var väldigt upprörd för att flera av hans nära vänner uteslöts medan han själv klarade sig med lite förmaningar, trots att de hade varit med om exakt samma saker, varav inga var giltiga skäl för uteslutning enligt det han beskrev.

När jag frågade äldre 'bröder' i släkten menade dessa att man ibland statuerar exempel för att stämma i bäcken och att det då kan bli en del som kommer i kläm oförskyllt, men om dessa är av det "rätta virket" kommer de snart tillbaka. Märkligt resonemang tyckte nog jag, att man behandlar människor illa som en varning till andra.

Så har jag också förstått det hela.......man uteslöt vissa tämligen godtyckligt för att statuera exempel.......men sannolikt förstod man att man inte kunde utesluta alla inblandade, för då hade alltför många viktiga familjer blivit påverkade av detta.
Sen har jag hört rykten....det var inte bara på campingen det var highlife....det var även på badplatsen vid Abborrberget.....eller hette det möjligen Abortberget! Ja...alltså vissa JV-ungdomar tog på sig uppgiften att ....uppfylla jorden, har jag förstått.
Citera
2015-08-08, 06:42
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
De som lämnar har gjort sitt val och då ska de vara glada som slipper leva moraliskt rena, slippa dessa hemska.
Man gör inte "sina val" om man vuxit upp med en familj. Lärt känna och älska, lita på, sina när och kära. Man lämnar inte sådana så lätt. Särskilt inte lämnar för gott.
De flesta förstår inte ens vad det är som händer. Hur kan någon ung människa ens kunna få in i sitt huvud att dess mamma och pappa ska ta fullkomligt avstånd från dem, fullkomligt frysa ut dem.

Man kan itne begära av en ung människa att den ska fullt inse vad det innebär med en sådan uteslutning, en sådan utfrysning.

Däremot måste varje fullvuxen förälder veta fullt ut vad som händer om de fryser ut sitt eget barn.

Ändå gör de det.

Jag förstår inte ens hur en ideologi ens kan få finnas i ett modernt rättssamhälle som Sverige som inkluderar att frysa ut sina egna barn. Oavsett ifall barnen blivit mer än 18 år.

Inga ideologier som kräver fullkomlig utfrysning av familjemedlemmar borde ens få finnas, borde ens få vara lagliga.
Dvs, frys ut vänner och bekanta allt vad ni orkar. Men frys aldrig ut familjemedlemmar. Det borde verkligen vara straffbart.

Det går inte att jämföra med tex ovänskap och pga det inte längre träffas. det är inte samma sak som att frysa ut en familjemedlem pga ideologiska grunder, för att tex barnet inte delar samma tro.

Och i synnerhet borde verkligen inte en privat, frivillig organisation få bestämma över en familj att de ska frysa ut sina barn. Mig veterligt får inte ens någon statsmakt i västvärlden få bestämma över ifall familjer ska frysa ut sina barn. Det går ju emot alla internationella avtal om barns rättigheter tex.
Citera
2015-08-08, 06:49
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är ju bra om sociala myndigheter blivit informerade om JV....hur det ser ut idag vet jag inte. Förr tog en del JVn fosterbarn....mot furstlig ersättning i vissa fall. Men jag tror detta har minskat också, vilket är utmärkt.

Men jo då,som den sektledare Jesus var så skulle hans budskap splittra familjer; det var han tydlig med. Sekter är sig påfallande lika.
Ja, det är ju det jag menar.
Just fosterbarn - som redan blivit övergivna en gång - borde ju Aldrig någonsin bli fosterhemsplacerade i en familj som Bekräftat kan komma att överge fosterbarnet. Det fosterbarn de istället borde vara menade att ta om hand på exakt samma sätt som egna barnen, adopterade eller biologiska egna, och ge det exakt samma trygghet som alla andra barn.

Det är det jag inte alls förstår, hur staten, socialen, kan acceptera att såna som Jehovas kan få bli fosterfamiljer.

Hur kan man bli fosterfamilj om man redan från början är öppen med att man kommer att villkora barnets trygghet - antingen måste fosterbarnet dela vår tro, eller så erkänner vi att vi komemr att aktivt och beslutsamt frysa ut barnet, överge barnet.

Det kan ju helt enkelt inte ens vara lagligt.
Och nej, det är egentligen inte primärt dessa sjuka fosterfamiljer från Jehovas som borde avkrävas ansvar, som borde få betala skadestånd etc - utan det borde vara staten och de relevanta socialkontoren - de individuella socialhororna, som borde få stå för skadeståndet.
Citera
2015-08-08, 06:53
Bannlyst
Äckliga djevlar, Dom kryper dig under skinnet, letar styrkor o svaghet vilka utnyttjas för egen vinning.
Citera
2015-08-08, 13:50
Medlem
Alla väljer sin väg, var de än växer upp'
(Matteus 7:13, 14)
13 Gå in genom den trånga porten; därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den; 14 men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den.
Citera
2015-08-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, det är ju det jag menar.
Just fosterbarn - som redan blivit övergivna en gång - borde ju Aldrig någonsin bli fosterhemsplacerade i en familj som Bekräftat kan komma att överge fosterbarnet. Det fosterbarn de istället borde vara menade att ta om hand på exakt samma sätt som egna barnen, adopterade eller biologiska egna, och ge det exakt samma trygghet som alla andra barn.

Det är det jag inte alls förstår, hur staten, socialen, kan acceptera att såna som Jehovas kan få bli fosterfamiljer.

Hur kan man bli fosterfamilj om man redan från början är öppen med att man kommer att villkora barnets trygghet - antingen måste fosterbarnet dela vår tro, eller så erkänner vi att vi komemr att aktivt och beslutsamt frysa ut barnet, överge barnet.

Det kan ju helt enkelt inte ens vara lagligt.
Och nej, det är egentligen inte primärt dessa sjuka fosterfamiljer från Jehovas som borde avkrävas ansvar, som borde få betala skadestånd etc - utan det borde vara staten och de relevanta socialkontoren - de individuella socialhororna, som borde få stå för skadeståndet.

JAg tror man blivit mer observant....jag vet att det fanns en socilsekreterare i Uppsala som tillhörde Livets ord...hon placerade systematiskt forsterbarn hos trosfränder. Detta uppdagades emellertid, och numera är man nog mer benägen att kolla upp fosterföräldrars religiositet.
Citera
2015-08-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Alla väljer sin väg, var de än växer upp'
(Matteus 7:13, 14)
13 Gå in genom den trånga porten; därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den; 14 men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den.

JAha....en sådan dag idag igen!
Citera
2015-08-08, 15:20
Medlem
Citat:
JAha....en sådan dag idag igen!

Han kopierade i alla fall med rubriken den här gången.
Citera
2015-08-08, 17:33
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jag minns den mannen. Han verkade föga populär ens bland de med inflytande i samfundet.

Härvan med ungdomarna på campingen hörde jag också talas en hel del om. En ung grabb i släkten var väldigt upprörd för att flera av hans nära vänner uteslöts medan han själv klarade sig med lite förmaningar, trots att de hade varit med om exakt samma saker, varav inga var giltiga skäl för uteslutning enligt det han beskrev.

När jag frågade äldre 'bröder' i släkten menade dessa att man ibland statuerar exempel för att stämma i bäcken och att det då kan bli en del som kommer i kläm oförskyllt, men om dessa är av det "rätta virket" kommer de snart tillbaka. Märkligt resonemang tyckte nog jag, att man behandlar människor illa som en varning till andra.

De beter sig precis som de Fariséer som Jesus ville få folk att öppna sina ögon för; att dom inte har Gud.
Citera
2015-08-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Han kopierade i alla fall med rubriken den här gången.

Ser så ut! Jag skulle tro att de flesta bara gravar åt det!
Citera
2015-08-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ser så ut! Jag skulle tro att de flesta bara gravar åt det!

Haha, Ja... Det är ju onekligen komiskt. 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in