Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Okej, då vet jag det.
Jag tycker i alla fall att de kvalar in i kristendomen, trots att du och många andra hävdar att de är något annat.
Helt OK. Du är fri att ha precis vilken uppfattning du vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Jaha... Jag visste då inte att det fanns en biblisk definition.
Jag kan ju också nämna att det där med pålen nämns på tre ställen i NT:
"Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade." (Apg. 5:30)
"Vi kan vittna om allt han gjorde både på den judeiska landsbygden och i Jerusalem. Honom hängde de upp på en träpåle och dödade." (Apg. 10:39)
"Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att för vår skull ta förbannelsen på sig, som det står skrivet: 'Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle'." (Gal. 3:13)
Korset var just ett kors till formen. Detaljen som har diskuterats är om detta utgjordes av en påle med en överliggare. Det var inte bara en upprätt påle, så skall inte grundtextens mening förstås.
JV har också tidigare trott att det var ett kors på vilket Jesus dog. I över 50 år lärde tidningen Vakttornet detta. Charles T. Russelll, den som grundade organisationen Bibelstudenterna (bytte senare namn till Jehovas vittnen), använde en klassisk korsbild som illustration i sin välkända bok "Guds Harpa" från 1921 med undertiteln "Konklusiva bevis att
miljoner som nu leva skola aldrig dö".
Symbolen för Bibelstudenterna var korset och kronan. Den symbol som de använde som logga är även en symbol som är identisk med den som tempelriddarna och andra frimurare använder. Russell kom från en familj av frimurare.