2020-11-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Så du menar att JV inte tror på det?

Nej jag skrev bara den bibliska definitionen av den som är kristen. Jag vet inte vad Jehovas tror i detta fall mer än att de tror på en påle istället för ett kors.
Citera
2020-11-29, 16:46
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Nej jag skrev bara den bibliska definitionen av den som är kristen. Jag vet inte vad Jehovas tror i detta fall mer än att de tror på en påle istället för ett kors.
Jaha... Jag visste då inte att det fanns en biblisk definition.

Jag kan ju också nämna att det där med pålen nämns på tre ställen i NT:

"Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade." (Apg. 5:30)

"Vi kan vittna om allt han gjorde både på den judeiska landsbygden och i Jerusalem. Honom hängde de upp på en träpåle och dödade." (Apg. 10:39)

"Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att för vår skull ta förbannelsen på sig, som det står skrivet: 'Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle'." (Gal. 3:13)
Senast redigerad av Furienna 2020-11-29 kl. 16:51.
Citera
2020-11-29, 16:59
Medlem
Citat:

"Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade." (Apg. 5:30)

"Vi kan vittna om allt han gjorde både på den judeiska landsbygden och i Jerusalem. Honom hängde de upp på en träpåle och dödade." (Apg. 10:39)

"Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att för vår skull ta förbannelsen på sig, som det står skrivet: 'Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle'." (Gal. 3:13)

Du har aldrig funderat på att man kan bilda ett kors av träpålar?
Citera
2020-11-29, 17:47
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du har aldrig funderat på att man kan bilda ett kors av träpålar?
Fast vad menar du med det? Att JV inte har funderat på det?
Citera
2020-11-29, 18:11
Medlem
Citat:
Fast vad menar du med det? Att JV inte har funderat på det?

Ja precis måste vara lättare att hänga upp en människa på ett kors än i ett avverkat träd. Det fanns ju inget som hette kors på denna tid. Korsfästelse var ett mycket vanligt straff på denna tid. Mycket att fundera på men vi får gå vidare....
Citera
2020-11-30, 05:52
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Okej, då vet jag det.
Jag tycker i alla fall att de kvalar in i kristendomen, trots att du och många andra hävdar att de är något annat.
Helt OK. Du är fri att ha precis vilken uppfattning du vill.
Citat:
Korset var just ett kors till formen. Detaljen som har diskuterats är om detta utgjordes av en påle med en överliggare. Det var inte bara en upprätt påle, så skall inte grundtextens mening förstås.

JV har också tidigare trott att det var ett kors på vilket Jesus dog. I över 50 år lärde tidningen Vakttornet detta. Charles T. Russelll, den som grundade organisationen Bibelstudenterna (bytte senare namn till Jehovas vittnen), använde en klassisk korsbild som illustration i sin välkända bok "Guds Harpa" från 1921 med undertiteln "Konklusiva bevis att miljoner som nu leva skola aldrig dö".

Symbolen för Bibelstudenterna var korset och kronan. Den symbol som de använde som logga är även en symbol som är identisk med den som tempelriddarna och andra frimurare använder. Russell kom från en familj av frimurare.
Citera
2020-11-30, 05:54
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Det räcker inte att tro på Jesus för att vara kristen. Då hade alla muslimer varit kristna vilket inte är fallet. Du är kristen om du tror att Jesus levt dött och återuppstått.
När kristna och JV möts på individnivå så brukar vi dock aldrig slå det i huvudet på varandra att "ni är minsann inga kristna", utan vi samtalar på lika villkor om Bibeln och hur det fungerar i vår respektive gemenskap. En del JV är väldigt bibelkunniga.
Citera
2020-11-30, 06:24
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, båda räknas som kristna eftersom de ju tror på Jesus Kristus, fast mormonerna lagt till lite annat och JV tagit bort en del som andra kristna tror på. I centrum finns dock Kristus i båda fallen, så, visst, kristna är de.
Kan en äppelpaj få innehålla vad som helst och ändå kallas för äppelpaj? Frågan är vilken Kristus som de förkunnar (2Kor.11:4). Mormonerna är en annan diskussion då de hävdar en helt ny uppenbarelse och har vid sidan av Bibeln de s k standardverken, tre egna böcker med samma auktoritet för deras tro som Bibeln. Det hade troligen blivit fler böcker än så om JS fått ett längre liv.
Citera
2020-11-30, 09:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Kan en äppelpaj få innehålla vad som helst och ändå kallas för äppelpaj? Frågan är vilken Kristus som de förkunnar (2Kor.11:4). Mormonerna är en annan diskussion då de hävdar en helt ny uppenbarelse och har vid sidan av Bibeln de s k standardverken, tre egna böcker med samma auktoritet för deras tro som Bibeln. Det hade troligen blivit fler böcker än så om JS fått ett längre liv.

Och vem menar du ska bestämma vilka som ska få kalla sig kristna?
JV anser ju t.ex. att inga andra än dem är riktigt kristna, så ska de få bestämma, eller ska de universitetsutbildade teologerna få bestämma?

Eller vill du bestämma själv?
Citera
2020-11-30, 10:44
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
JV anser ju t.ex. att inga andra än dem är riktigt kristna, så ska de få bestämma, eller ska de universitetsutbildade teologerna få bestämma?

Men precis, jag tycker som du att det är fel att säga att andra som kallar sig för kristna inte är kristna.
Det kan ju bara sluta med onödiga bråk över småsaker.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-30 kl. 10:48.
Citera
2020-11-30, 12:27
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:

Folk får ha vilka uppfattningar de vill. Det är återigen vad JV tror och lär som gör att kristna sammanhang generellt inte betraktar dem som en del av den kristna gemenskapen. Jag tror att du är väl medveten om vad det beror på.

Vi menar att JV avvisar Bibelns sammanlagda vittnesbörd om Kristus samt alla apostoliska samt historiska kristna trosbekännelser. De erkänner inga andra än sig själva.

Men vi talar alltså om teologiska system här. Några plumpa uttalanden om varenda enskild individ som har medlemsskap i sådant sammanhang görs som regel inte.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-30 kl. 12:31.
Citera
2020-11-30, 14:31
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Men precis, jag tycker som du att det är fel att säga att andra som kallar sig för kristna inte är kristna.
Det kan ju bara sluta med onödiga bråk över småsaker.

Det är just sådana dumheter som Jehovas vittnen ägnar sig åt. De anser att bara de är kristna och alla andra som kallar sig kristna i själva verket är falska kristna. De är exkluderande.

Det är en anledning till att de blir kritiserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in