2025-04-06, 10:07
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, det finns många hedniska traditioner som Jehovas vittnen inte firar, men påsken kommer faktiskt från bibeln, och är ett påbud från Jesus, att minnas hans död:

"Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: »Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig.« Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:19-20 Bibel2000)

Fast då handlar det inte om harar och ägg, som är ett hedniskt påfund för symboler på fertilitet.

Tack för informationen
Citera
2025-04-06, 13:50
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
De kan dö när de är mindre än hundra år gamla, och de som lever längre blir gamla som träd, dvs några hundra år till tusen år gamla. Frågor på det?
Förstår inte varför jag skall svara på det.
Du besvarade mitt inlägg med text som inte bemötte det jag sjrev.
Du bara kom med nya grejer.
frågor på det?
Citera
2025-04-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Förstår inte varför jag skall svara på det.
Du besvarade mitt inlägg med text som inte bemötte det jag sjrev.
Du bara kom med nya grejer.
frågor på det?
Jesaja profeterade i kapitel 65 om hur det blir på den nya jorden. Syndare kommer att dö medan andra blir gamla som träden. Ingen kommer att leva för evigt på jorden eftersom kött inte kan ärva oförgänglighet skrev Paulus. Det är evangeliet budskap, inte det dravel JV har förgiftat ditt sinne med. Glada nyheter! Jesus sa att de som uppstår är som änglar!

Lukas 20
[36] De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå.

Så vi blir odödliga först när vi blir änglar! För att människor av kött och blod inte kan leva för evigt = inte kan ärva oförgänglighet. Vi blir förvirrade...jag menar förvandlade till änglar vid uppståndelsen enligt Jesus = de är som änglar eftersom de fått uppstå. Tro inte på JV! Läs vad som står I bibeln!
Citera
2025-04-07, 18:07
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Lukas 20
[36] De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå.

Så vi blir odödliga först när vi blir änglar!
För att begripa sig på detta kan man inte enbart läsa ett avhugg av Jesus svar till sadducéerna. Läs istället hela svaret:
»Med den nuvarande tidsålderns barn är det så, att män taga sig hustrur, och hustrur givas åt män; men de som bliva aktade värdiga att få del i den nya tidsåldern och i uppståndelsen från de döda, med dem är det så, att varken män tag sig hustrur, eller hustrur givas män. De kunna ju ej heller mer dö ty de äro lika änglarna och äro, Guds söner, eftersom de hava blivit delaktiga av uppståndelsen. Men att de döda uppstå, det har ock Moses, på det ställe där det talas om törnbusken, givit till känna, när han kallar Herren 'Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud'; Och han är en Gud icke för döda, utan för levande, ty för honom leva alla.»
Svaret finner man i begreppen den nuvarande tidsåldern och den nya tidsåldern som Jesus använde sig av. Den nuvarande tidsåldern är detsamma som det mosaiska förbundet som rådde på Jesus tid och som Gud slöt med israeliterna långt tidigare. Den nya tidsåldern utgjorde det förbund Jesus skulle sluta med sina kristna efterföljare, de utvalda.
Citera
2025-04-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
För att begripa sig på detta kan man inte enbart läsa ett avhugg av Jesus svar till sadducéerna. Läs istället hela svaret:
»Med den nuvarande tidsålderns barn är det så, att män taga sig hustrur, och hustrur givas åt män; men de som bliva aktade värdiga att få del i den nya tidsåldern och i uppståndelsen från de döda, med dem är det så, att varken män tag sig hustrur, eller hustrur givas män. De kunna ju ej heller mer dö ty de äro lika änglarna och äro, Guds söner, eftersom de hava blivit delaktiga av uppståndelsen. Men att de döda uppstå, det har ock Moses, på det ställe där det talas om törnbusken, givit till känna, när han kallar Herren 'Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud'; Och han är en Gud icke för döda, utan för levande, ty för honom leva alla.»
Svaret finner man i begreppen den nuvarande tidsåldern och den nya tidsåldern som Jesus använde sig av. Den nuvarande tidsåldern är detsamma som det mosaiska förbundet som rådde på Jesus tid och som Gud slöt med israeliterna långt tidigare. Den nya tidsåldern utgjorde det förbund Jesus skulle sluta med sina kristna efterföljare, de utvalda.
Hur som blir vi andar vid uppståndelsen.
Citera
2025-04-08, 23:37
Medlem
flugornass avatar
Fram tills nu har jag vart agnostiker men har av olika orsaker i livet och ännu en gång läst valda delar ur bibeln och bestämmde mig för att besöka en kyrka som inte är knuten till Svenska kyrkan, sagt och gjort bestämde mig för att Metodistkyrkan tilltalar mig.

När jag kliver in i kyrkan så känner jag mig som en jägare bland vegetarianer, alla tittar på mig utan att närma sig mig för att hälsa mig välkommen, så efter tio minuter vänder jag och går ut.

Jag söker en kyrka som inte dömer mig på mitt kön eller hur jag är klädd, hur och vilken församling skall jag söka mig till för att utforska min tro/tvivel?

Jag söker en präst eller annan bibel kunnig för att bara i all enkelhet tala om min tro, och hur jag skall gå vidare i livet med den.

Men tyvärr så upplever jag det som att jag lika väl skulle kunna köpa en motorcykel och söka mig till likasinnade och bli bättre bemött

Så jag ber er om råd hur finner jag rätt församling som vill ta emot en vilsen själ?
Citera
2025-04-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Fram tills nu har jag vart agnostiker men har av olika orsaker i livet och ännu en gång läst valda delar ur bibeln och bestämmde mig för att besöka en kyrka som inte är knuten till Svenska kyrkan, sagt och gjort bestämde mig för att Metodistkyrkan tilltalar mig.

När jag kliver in i kyrkan så känner jag mig som en jägare bland vegetarianer, alla tittar på mig utan att närma sig mig för att hälsa mig välkommen, så efter tio minuter vänder jag och går ut.

Jag söker en kyrka som inte dömer mig på mitt kön eller hur jag är klädd, hur och vilken församling skall jag söka mig till för att utforska min tro/tvivel?

Jag söker en präst eller annan bibel kunnig för att bara i all enkelhet tala om min tro, och hur jag skall gå vidare i livet med den.

Men tyvärr så upplever jag det som att jag lika väl skulle kunna köpa en motorcykel och söka mig till likasinnade och bli bättre bemött

Så jag ber er om råd hur finner jag rätt församling som vill ta emot en vilsen själ?

Jag var Ateist som ung, men när jag var i 30 års åldern började jag efter mycket om och men, studera Bibeln med Jehovas vittnen.
Glömmer aldrig det fina bemötandet jag fick när jag vågade mig till det första mötet, för drygt 20 år sedan och jag är fortfarande kvar.
Citera
2025-04-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas

Med tanke på att det är tråden om Jehovas vittnen. De har inga traditionella präster, om det är viktigt för dig. Istället har de äldste/äldstebröder som bland annat håller i församlingens möten (som är det närmsta man kommer när det gäller gudstjänster dör, möten är lite annorlunda).

Det får mig att fundera på hur viktigt det är för dig att det är en traditionell präst, och kanske likadant med gudstjänster och liknande? Är den sociala biten viktig för dig? Eller vill du bara ha någon att prata med i början om Bibeln och tron?

När det gäller Jehovas vittnen så kan man antingen få hembesök för att lära sig mer om dem, eller för att få veta mer om deras syn på något i bibeln tex. Eller så finns det en gratis bibelkurs.

Även några andra trossamfund anordnar bibelkurs. Vill du prata med en präst eller liknande, så kanske det är bäst att kontakta något trossamfund för att boka in tid för detta? För att prata om Bibeln etc.

Jag har ingen koll på metodistkyrkan. Men i Sverige överlag så kan folk vara reserverade mot främlingar/nya människor. Antar att det kan ha hänt i detta fallet, och att du egentligen inte blev bedömd efter klädsel, kön etc. Du kunde lika gärna själv ha gått fram till någon för att hälsa och starta ett samtal? Jag vet inte vad som hände där, men du kanske hade för bråttom för att döma dem utan att ge dem en riktig chans.
Citera
2025-04-13, 22:31
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Såg för några dagar sedan två jehovas vittnen, en yngre kvinna och en äldre man stå vid någon parkbänk i solen med en sån där "vakttornet" skylt.

Den yngre kvinnan var väldigt vacker. Kunde knappt ens föreställa mig en sån vara indragen i en sekt. Vid närmare eftertanke har jag insett att det finns många hetingar som är med i Jehovas Vittnen. Stackarna har blivit så hjärntvättade och låsta i rörelsen att de inte kunnat leva sina liv i frihet. Tänk alla fördelar hon inte kunnat använda med sitt utseende bara för att hon råkat födas i en sekt.
Citera
2025-04-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Såg för några dagar sedan två jehovas vittnen, en yngre kvinna och en äldre man stå vid någon parkbänk i solen med en sån där "vakttornet" skylt.

Den yngre kvinnan var väldigt vacker. Kunde knappt ens föreställa mig en sån vara indragen i en sekt. Vid närmare eftertanke har jag insett att det finns många hetingar som är med i Jehovas Vittnen. Stackarna har blivit så hjärntvättade och låsta i rörelsen att de inte kunnat leva sina liv i frihet. Tänk alla fördelar hon inte kunnat använda med sitt utseende bara för att hon råkat födas i en sekt.

Du kunde väl ha ”räddat” henne då, men du vågade väl inte prata med dem.
Hur vet du att hon föddes till det ?
Du vet nog inte mycket alls om Jehovas vittnen, tror jag.
Vet du varför dom heter Jehovas vittnen?
Citera
2025-04-14, 23:05
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Du kunde väl ha ”räddat” henne då, men du vågade väl inte prata med dem.
Hur vet du att hon föddes till det ?
Du vet nog inte mycket alls om Jehovas vittnen, tror jag.
Vet du varför dom heter Jehovas vittnen?
Du menar på fullt allvar att en attraktiv kvinna helt plötsligt bestämmer sig vid 20-25 års åldern att gå med i JW?
Citera
2025-04-15, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Du menar på fullt allvar att en attraktiv kvinna helt plötsligt bestämmer sig vid 20-25 års åldern att gå med i JW?

O ja!
Man föds inte in i organisationen heller, utan man måste ta ett eget beslut i mogen ålder, till skillnad mot tvångsdopet måga andra gör mot spädbarn, sedan vill dom att man ska konfirmera dopet när man är i 15-års åldern, då man inte alla gånger är mogen ett sånt beslut.

Jag själv var ju en attraktiv 35 åring när jag döpte mig , 22 var jag när jag hade kontakt med dem första gången.

Det finns så sjukt många fördomar och missuppfattningar om vittnena och de flesta törs/orkar inte ta reda på fakta, utan sprider det som sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in