Citat:
Ursprungligen postat av
flugornas
Fram tills nu har jag vart agnostiker men har av olika orsaker i livet och ännu en gång läst valda delar ur bibeln och bestämmde mig för att besöka en kyrka som inte är knuten till Svenska kyrkan, sagt och gjort bestämde mig för att Metodistkyrkan tilltalar mig.
När jag kliver in i kyrkan så känner jag mig som en jägare bland vegetarianer, alla tittar på mig utan att närma sig mig för att hälsa mig välkommen, så efter tio minuter vänder jag och går ut.
Jag söker en kyrka som inte dömer mig på mitt kön eller hur jag är klädd, hur och vilken församling skall jag söka mig till för att utforska min tro/tvivel?
Jag söker en präst eller annan bibel kunnig för att bara i all enkelhet tala om min tro, och hur jag skall gå vidare i livet med den.
Men tyvärr så upplever jag det som att jag lika väl skulle kunna köpa en motorcykel och söka mig till likasinnade och bli bättre bemött
Så jag ber er om råd hur finner jag rätt församling som vill ta emot en vilsen själ?
Med tanke på att det är tråden om Jehovas vittnen. De har inga traditionella präster, om det är viktigt för dig. Istället har de äldste/äldstebröder som bland annat håller i församlingens möten (som är det närmsta man kommer när det gäller gudstjänster dör, möten är lite annorlunda).
Det får mig att fundera på hur viktigt det är för dig att det är en traditionell präst, och kanske likadant med gudstjänster och liknande? Är den sociala biten viktig för dig? Eller vill du bara ha någon att prata med i början om Bibeln och tron?
När det gäller Jehovas vittnen så kan man antingen få hembesök för att lära sig mer om dem, eller för att få veta mer om deras syn på något i bibeln tex. Eller så finns det en gratis bibelkurs.
Även några andra trossamfund anordnar bibelkurs. Vill du prata med en präst eller liknande, så kanske det är bäst att kontakta något trossamfund för att boka in tid för detta? För att prata om Bibeln etc.
Jag har ingen koll på metodistkyrkan. Men i Sverige överlag så kan folk vara reserverade mot främlingar/nya människor. Antar att det kan ha hänt i detta fallet, och att du egentligen inte blev bedömd efter klädsel, kön etc. Du kunde lika gärna själv ha gått fram till någon för att hälsa och starta ett samtal? Jag vet inte vad som hände där, men du kanske hade för bråttom för att döma dem utan att ge dem en riktig chans.