Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-05, 14:28
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asast
Religion är en mental störning, inget annat.

Håller inte riktigt med.
Citera
2021-10-05, 14:32
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför vill du få det att låta som något annat än vad jag menar?

Det finns ingen åldersgräns i bibeln, men det betyder inte att det är fritt fram. Tvärtom förespråkar bibeln och Jehovas vittnen att man gifter sig (och därmed också har sex) långt senare än vad man i samhället tycker är lämpligt.

Jag vet inte, men jag kan höra att t.o.m. 8 åringar kan "leka doktor", utan att föräldrar eller samhället höjer på ögonbrynen, jag har hört att man ska lämna barn ifred som utövar sexuella handlingar mot varandra. Det är motstridigt, man pratar om att inte sexualisera barn, men samtidigt tillåter att barn har sex med varandra.

Jehovas vittnen ser detta som direkt olämpligt, detta är t.o.m. olämpligt när man är 20 år och inte är gift.

Men även detta kritiserar motståndare till Jehovas vittnen, vilket är motsägelsefullt.

Du verkar ju så trög och svävande ibland, så inte så konstigt att man inte förstår vad du egentligen menar??! Jag vill påpeka igen att jag är inte emot Jehovas Vittnen, utan jag är emot Sällskapet Vakttornet. Vilka är det som leker doktor när de är 8 år gamla och vilka doktorslekar skulle det röra sig om då, som är accepterat bland världsliga menar du?
Citera
2021-10-05, 14:33
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Fråga inte mig men jag kan förstå att de inte äter blodkorv det gör inte jag heller för att det är vedervärdigt men jag gör det inte pga jag tycker att det är vidrigt inte för något religiöst trams.

De menar att om du äter blodkorv så får du djurets själ, typ... Helt absurt.
Citera
2021-10-05, 14:36
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Utfryst som barn, av de som skall skydda en, dvs föräldrarna. Tänk vad många barn lider i tysthet, kanske känner skam för att föräldrarna är hjärntvättade och ser sitt barn som en skam...
Barnet får nog följa med men kanske sitta en bit från de andra. Jag vet inte hur det är med det. Men kan bara föreställa mig barnets lidande...

Just därför så måste Sällskapet Vakttornet agera som vuxna och ta sitt kristliga ansvar, 15-årsgräns för dop- men helst vill jag nog se en gräns på 18 år. Det är det minsta man kan begära av dem om de skall uppfattas som någorlunda ansvarsfulla.
Citera
2021-10-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Vilka är det som leker doktor när de är 8 år gamla och vilka doktorslekar skulle det röra sig om då, som är accepterat bland världsliga menar du?

https://www.bup.se/fraga-bup/Fragelistning/2016/04/5493P7/

Personen på BUP som svarar säger att det var inget fel i att två 6 åringar höll på med sexuella lekar. Även om det t.o.m. kunde ha handlat om ett övergrepp.
Senast redigerad av ttsp 2021-10-05 kl. 15:38.
Citera
2021-10-05, 16:27
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du har rätt, i bibeln står det inte: "du skall icke ta emot blodtransfusioner", men det står:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28 Bibel2000)

Det står inte "äta", men det står "avhålla".

Jag tror Gud var förutseende att människan senare skulle uppfinna blodtransfusionen, och därför inspirerade bibelskribenten att använda orden "avhålla sig från blod", till skillnad från andra bibelställen där det står om att äta blod.

Om din läkare säger att du ska avhålla dig från alkohol, betyder det att du kan föra in alkohol i venerna direkt, istället för att föra det in i munnen? Nej, då avhåller man sig inte från alkohol, detsamma med blod.

Sedan har nya mänskliga uppfinningar gjort det mer komplicerat, t.ex. om man ska betrakta fraktioner av blod som "blod". Här låter Jehovas vittnen det enskilda samvetet avgöra, för att inte bli alltför strikta, men det betyder inte att det är fritt fram, det är fortfarande en allvarlig fråga som man ska begrunda innan man tar emot det.

Guds lagar och bud är till människans bästa, och det finns en anledning till varför Gud har gett budet om att avhålla sig från blod. Främsta anledningen är inte medicinskt, men det finns stora risker med blodtransfusioner. Inte bara med överföring av smittor, utan själva transfusionen där kroppen reagerar på det främmande ämnet. I dom extremaste fallen så kan det påverka immunförsvaret, och kroppen ansträngs och får kämpa så pass mycket att man t.o.m. dör av det.

Den viktigaste orsaken till att man dör av blodförlust, är att blodtrycket försvinner. Detta kan man avhjälpa med andra medel som kroppen inte reagerar på, då får man upp blodtrycket så att blodet kan pumpas runt utan att införa främmande ämnen som belastar kroppen.

Risken för överföring av smittsamma sjukdomar vid transfusion är minimal idag pga hög kontrollstandard. Blod räddar liv oavsett vad din sekt har tutat i dig. Expanders/fillers fungerar bara till en viss gräns. Gå ner till din lokala akutmottagning och prata med läkarna, de kan debunka din propaganda med erfarenhet på plats.

Det står inte om transfusioner i bibeln, det står om blod från avlidna (djur)kroppar som inte bör förtäras av ett mänskligt matsmältningssystem pga symbolismen och respekt. Blod symboliserar liv och när en människa tar ett djurliv ska blodet överlämnas (tillbaka) till Gud, av respekt. Det var som sagt ingen dödssynd, den som uppsåtligen förtärde blod hade fortfarande Guds gunst så länge denne följde den simpla ritualen av att tvaga sig själv och sina kläder och vänta tills kvällen.

När man äter blod är det från ett dött ting. När man tar en blodstransfusion är det inget liv som släckts, blodet förtärs/förstörs inte utan lever vidare i en kropp vars liv kan fortsätta uppehållas. Alltså, symbolen “liv” i en sluten cirkel. De som donerar blod gör det av omtanke för sina medmänniskor och Jesus var tydlig med att lagen ska brytas om det handlar om att rädda liv. Till och med om det bara handlar om ett får.
Jehovas vitten däremot dyrkar själva symbolen liv, det är viktigare att hedra det än att göra allt för att rädda livet på en medmänniska som kanske ligger på operationsbordet och snabbt förblöder till döds. Eftersom sekten är demonisk så blir det logiskt när de föredrar död framför liv, även när det handlar om deras egna oskyldiga, ovetande små barn. Hellre ett släckt liv än att gå emot deras demoniska ledare. De som dör blir ansedda som bra vittnen som satte tron på gud (ledarna) först. De som blev rädda och tog emot transfusion och överlevde blir ansedda som motstridiga, svaga i tron och blir uteslutna.
Citera
2021-10-05, 16:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Och då måste man ha blod menar du?

Inte heller det hjälper alltid, Anna Lindh fick massor med blod, men överlevde ändå inte. Och sista spiken i kistan kan vara att kroppen inte orkar med den stress som det främmande ämnet blod utgör.

Jag kan inte neka, tvinga eller bestämma över någon som kan ta egna beslut, inte ens mina egna barn. Men om mina barn inte kan ta sådana beslut för att dom är så unga, så ska jag som förälder skydda dom.

Och om myndigheter tvångsomhändertar mina barn och tvingar dom att ta blod, även mot barnets vilja, och om barnet då får en smitta via blodet, så har dom ett ansvar inför Gud den dagen han dömer.

Man ska inte tro att myndigheter och socialtjänsten alltid dömer till barnets bästa så som många verkar tro.

Den här gången handlar det om Jehovas vittnens barn och det är lätt att påtvinga saker och ting för minoriteter, t.ex. när samiska barn tvingades. Men nästa gång kan det handla om dina barn, och om du är av en annan åsikt än myndigheterna, hur kommer du att agera?
Och då anser en JVförälder att läkarvetenskapen har fel, när det gäller blod?
Pga det står i bibeln att vi ska avhålla oss från blod?

Har du någon koll på hur många som har räddats av blodtransfusioner resp fått skador?

Min fråga är egentligen, tycker du bibeln trumfar vår läkarvetenskap?
Citera
2021-10-05, 17:09
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jehovas vitten däremot dyrkar själva symbolen liv, det är viktigare att hedra det än att göra allt för att rädda livet på en medmänniska som kanske ligger på operationsbordet och snabbt förblöder till döds. Eftersom sekten är demonisk så blir det logiskt när de föredrar död framför liv, även när det handlar om deras egna oskyldiga, ovetande små barn. Hellre ett släckt liv än att gå emot deras demoniska ledare.

Intressant att du anser att Sällskapet Vakttornet är demoniskt. Speciellt med bakgrunden att just Jehovas Vittnen gärna pratar om demoner i olika sammanhang. Jag minns själv att "vänner" pratade om att det fanns massor av demoner inne i kyrkobyggnader och när man körde förbi en kyrka så sa man "se där ännu en demonbunker"
Citera
2021-10-05, 17:23
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Intressant att du anser att Sällskapet Vakttornet är demoniskt. Speciellt med bakgrunden att just Jehovas Vittnen gärna pratar om demoner i olika sammanhang. Jag minns själv att "vänner" pratade om att det fanns massor av demoner inne i kyrkobyggnader och när man körde förbi en kyrka så sa man "se där ännu en demonbunker"

Jag tror att de flesta 1800 tals amerikanska sekter och rörelser är framdrivna av samma “familiar spirits”. Grundaren Russel var ju en Frimurare, samma sak med Joseph Smith, grundaren för LDS kyrkan.

Deras tro har sina rötter i fruktan och tillit till onda män. Ingen vila hos JC där inte.
Citera
2021-10-05, 17:31
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag tror att de flesta 1800 tals amerikanska sekter och rörelser är framdrivna av samma “familiar spirits”. Grundaren Russel var ju en Frimurare, samma sak med Joseph Smith, grundaren för LDS kyrkan.

Deras tro har sina rötter i fruktan och tillit till onda män. Ingen vila hos JC där inte.

Ok, han var alltså en frimurare, se där..
Citera
2021-10-05, 17:35
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Personen på BUP som svarar säger att det var inget fel i att två 6 åringar höll på med sexuella lekar. Även om det t.o.m. kunde ha handlat om ett övergrepp.

Jag har ju sett samma typ av frågor i exempelvis Ligga med P3 även om det då rör äldre barn o ungdomar. Oftast så känns det som att frågeställarna ibland inte är barn själva (fast dom utgör sig för det) och att även historierna är rent påhittade och snarare ett uttryck för en vuxen persons fantasier. Jag har svårt att tro att småungars lekar vanligtvis skulle vara så sexuellt avancerade som det ibland beskrivs i dessa frågespalter.
Citera
2021-10-05, 18:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

&åringar har inte samma sexualitet som vuxna.
Hade jag hittat mina barn i den situationen skulle jag försökt distrahetra till något annat.
Absolut inte förbanna eller leverera skuldkänslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in