2020-10-29, 15:08
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka/vem tänker du på som studerat i tusentals timmar?

Inte alla studiemetoder är bra studiemetoder. Om man inte studerar bibeln metodiskt, förnuftigt och vetenskapligt så kommer man aldrig att förstå bibeln oavsett hur många timmar man använder sig av.

Det är som att man skulle studera matematik genom att känna in hur olika siffror beter sig.

Om du tänker på präster i Svenska Kyrkan, så är det mer studier i helt andra ämnen än bibeln. Och man är t.o.m. öppen med att man inte ens tror på bibeln som rättesnöre.

Och när jag var med i en karismatisk kristen församling, så var det pastorn som höll långa känslomässiga predikningar, seanser med böner och obegripliga tungotal, där han ibland hänvisade till bibeln, väldigt kort, och utvalda skriftställen som inte säger emot församlingens uppfattningar.

Jehovas vittnens möten liknar mer studier i skolan och högskolan. Det är därför frälsta kristna brukar säga att det är torftigt på Jehovas vittnens möten, ingen action.

Men det är inte underhållning som är fokus på Jehovas vittnens möten, utan studier i bibeln.

Har du studerat på högre nivå? Tror du att det går till på samma sätt som ett JV möte menar du?
Högre studier kräver självständigt och kritiskt tänkande. Får ett JV tänka självständigt utanför svaren som står nedskrivna i texterna? Får en diskussion flyta fritt under mötena? Eller ens utanför mötena? Ens i hemmet?

JV börjar bli rätt karismatiska själva nu med sina emotionella snyftfilmer och svängiga musikaler. Tycker inte du det? Du måste ju själv erkänna att det har blivit en drastisk förändring på deras stil. Hade nån sagt till dig för bara 10 år sen att det är på denna nivå JV kommer att ligga på hade du fnyst denne rakt upp i ansiktet och sagt att JV skulle aldrig hålla på med sånt trams.

Jag tycker det är ganska tydligt att JV anlitat PR hjälp för att få liv i sin falnande sekt. Numera så står de ju även upp och verkligen rockar loss, svänger på höfterna och dansar häcken av sig till musikalerna under sammankomster men även på rikets sal. Vad blir det härnäst? Jorå, det är nog inte långt kvar tills ni talar i tungor ni med snart, vänta bara.
OctoPope vet minsann vad som drar in mest folk och därmed pengar.

https://youtu.be/LFddXZiPZgA
https://youtu.be/rCLub_kBCSE
Citera
2020-10-29, 15:12
Bannlyst
Jag kommer ihåg en gång för länge sedan. Det var en kille som efter en skada behövde blod.

Men enligt hans föräldrar som var Jehovas vittnen, gick det inte för sig. Andra personers blod osv..

Men det jag kommer ihåg allra mest, var att han inte kunde äta smågodis, eftersom det enligt hans föräldrar kunde innehålla spår av blod.
Citera
2020-10-29, 19:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Jag kommer ihåg en gång för länge sedan. Det var en kille som efter en skada behövde blod.

Men enligt hans föräldrar som var Jehovas vittnen, gick det inte för sig. Andra personers blod osv..

Men det jag kommer ihåg allra mest, var att han inte kunde äta smågodis, eftersom det enligt hans föräldrar kunde innehålla spår av blod.

Jarå, de älskar att offra barn och skryta om det. De hade en hel tidning vigd åt JV-barn som satt livet till för att de satte organisationens policy före sina egna liv. (Vakna! 22 Maj 1994) Tyvärr är det inte så många JVn som läser och förstår bibeln, de följer endast ledarnas tolkning av den.

Jag är säker på att all industriell mat kan innehålla spår av blod. Kan ju vara nån fabriksarbetare som klämmer ett finger och det kommer en droppe blod i produkten. Man vet aldrig.
Enligt deras egna logik så kommer ju alla bebisar bli fågelmat under Harmageddon för bröstmjölk innehåller väldigt mycket vita blodkroppar. Somliga blodsbeståndsdelar är ok dock beroende på ledarnas nya ljus för dagen, kan skifta närsomhelst.
Citera
2020-10-29, 22:31
Bannlyst
Hej,

Jag respekterar människors trosuppfattningar och skulle inte skriva något jag inte trodde vara sant.

Det finns fundamentalister och karismatiska galningar inom alla religioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jarå, de älskar att offra barn och skryta om det. De hade en hel tidning vigd åt JV-barn som satt livet till för att de satte organisationens policy före sina egna liv. (Vakna! 22 Maj 1994) Tyvärr är det inte så många JVn som läser och förstår bibeln, de följer endast ledarnas tolkning av den.

Jag är säker på att all industriell mat kan innehålla spår av blod. Kan ju vara nån fabriksarbetare som klämmer ett finger och det kommer en droppe blod i produkten. Man vet aldrig.
Enligt deras egna logik så kommer ju alla bebisar bli fågelmat under Harmageddon för bröstmjölk innehåller väldigt mycket vita blodkroppar. Somliga blodsbeståndsdelar är ok dock beroende på ledarnas nya ljus för dagen, kan skifta närsomhelst.
Citera
2020-10-29, 22:35
Medlem
Citat:
Vilka/vem tänker du på som studerat i tusentals timmar?

Inte alla studiemetoder är bra studiemetoder. Om man inte studerar bibeln metodiskt, förnuftigt och vetenskapligt så kommer man aldrig att förstå bibeln oavsett hur många timmar man använder sig av.

Det är som att man skulle studera matematik genom att känna in hur olika siffror beter sig.

Om du tänker på präster i Svenska Kyrkan, så är det mer studier i helt andra ämnen än bibeln. Och man är t.o.m. öppen med att man inte ens tror på bibeln som rättesnöre.

Och när jag var med i en karismatisk kristen församling, så var det pastorn som höll långa känslomässiga predikningar, seanser med böner och obegripliga tungotal, där han ibland hänvisade till bibeln, väldigt kort, och utvalda skriftställen som inte säger emot församlingens uppfattningar.

Jehovas vittnens möten liknar mer studier i skolan och högskolan. Det är därför frälsta kristna brukar säga att det är torftigt på Jehovas vittnens möten, ingen action.

Men det är inte underhållning som är fokus på Jehovas vittnens möten, utan studier i bibeln.

Varför skulle det vara vettigt att ha bibeln som rättesnöre? Det är lika mycket fundamentalism som talibanerna som har koranen som rättesnöre.

Men, ja, du har rätt. JV-möten är förbannat tråkiga, men det är trots allt ett kvinnoöverskott, så det finns systrar att spana in och att ragga på.

Annars är budskapet detsamma: Domedagen är nära, predika mera och strunta i dina önskningar om ett bra liv. JV är en religion för självplågare.
Citera
2020-10-29, 22:43
Medlem
Citat:
Jag blev övertygad om att bibeln är sanningen när jag var hos dom frälsta kristna, men sedan upptäckte jag att dom inte följde bibeln, utan blev övertygad om att det är Jehovas vittnen som följer bibeln närmast.

Jag har inte haft någon press från något håll, förutom från dom frälsta kristna som varnade mig för Jehovas vittnen och pressade mig att inte ha någon kontakt med dom. Dom sade att Jehovas vittnen är farliga, jag ignorerade det och fortsatte studera bibeln med Jehovas vittnen.

Men du!! Du kom ju med i JV redan på 1990-talet. Hur tusan kan det komma sig att du inte gjort karriär inom JV? Du borde ju haft dussintals med kvinnor som raggat på dig och velat gifta sig, och du borde ha haft dussintals förfrågningar om att bli äldstebroder. Det är en massa saker som inte stämmer med vad du skriver. Du försöker predika, men du förtiger en massa grejer. Du är inte trovärdig.
Citera
2020-10-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ja, man kan diskutera och ifrågasätta till en viss gräns, detsamma gäller med t.ex. Rädda Barnen. Anställda på Rädda Barnen kan ha motsatta åsikter och ifrågasätta ledningen, men när det börjar närma sig att personen agiterar och och försöker splittra organisationen Rädda Barnen, så kommer man inte att tåla det.

Detta gäller alla slags organisationer, företag och stater. Inte ens i Sverige existerar det fullständig åsiktsfrihet, t.ex. är det förbjudet i Sverige att sprida antisemitisk och homofobisk propaganda, eller att man försöker omstörta samhällsordningen.

Får man ens ha julgran som JV?
Citera
2020-10-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jehovas vittnen säger ju idag att de blev raffinerade och tuktade år 1919 då Rutherford och hans kumpaner åkte in i finkan (för propaganda uppvigling under oroliga post war tider). Efter det så var de Guds enda och sanna organisation på jorden. Allt var klappat och klart.

Men då hette de ju fortfarande The International Bible Students, de bytte inte namn till Jehovas Vittnen förens år 1931, dvs 12 år senare. IBS fortsatte att existera, dvs Jehovas Vittnen blev en spin-off. IBS existerar ju än idag. https://www.internationalbiblestudents.com/about.html

Så enligt deras egna logik så är det ju IBS som är den enda sanna Guds organisation som existerar idag. Vilket betyder att Rutherford och hans kumpaner och följare blev avfällingar år 1931 då de avvek. För enligt dem själva hade ju självaste Jehova redan förklarat IBS som sanna.
Härligt, där fick man lära sig något nytt. Du har helt rätt : enligt vittnenas definition av avfällighet var Rutherford och alla han drog med sig till dags dato avfällingar.
Komiskt. 🙂
Citera
2020-10-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jaha, där ser man. Har för mig att jag frågade ttsp om just detta att de tycks så homogena jämfört med mormonerna som ju verkar t.o.m. kunna mäta sig med pingstvännerna i splittring. Antingen tänkte jag fråga eller så gjorde jag det men fick inget svar. Jag ska låta det vara osagt vilket men tack för upplysningen. Ja visst är det konstigt med dessa ständiga revideringar av Guds (sanna?) ord.

Jag har i så fall missat det.

Det är inget konstigt att människor har en uppfattning och Gud har en annan uppfattning. Guds inspirerade är Guds inspirerade ord, oavsett hur människor tolkar eller förvränger det. Sanningen är sanningen oavsett.

Jag förstår inte vad problemet är. Jehovas vittnen har från början försökt förstå Guds budskap i bibeln, inte att man genom mirakel förstått allting. Jehovas vittnen tror inte ens att övernaturliga händelser sker idag. Det är inte så att Jehovas vittnen fick övernaturliga budskap från Gud, utan det handlar om ett gediget arbete att studera bibeln logiskt, förnuftigt och vetenskapligt. Jehovas vittnen kallades från början "bibelforskarna" för en orsak.

Det är inte så att vetenskapsmän förstår allting i hela universum på en gång, utan kunskapen blir klarare och klarare, detsamma gäller med bibelns kunskap och kunskapen om Gud som växer:

"De rättfärdigas stig är som gryningens ljus, som växer tills dagen är full" (Ord 4:18 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2020-10-30 kl. 16:37.
Citera
2020-10-31, 12:58
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag har i så fall missat det.

Det är inget konstigt att människor har en uppfattning och Gud har en annan uppfattning. Guds inspirerade är Guds inspirerade ord, oavsett hur människor tolkar eller förvränger det. Sanningen är sanningen oavsett.

Jag förstår inte vad problemet är. Jehovas vittnen har från början försökt förstå Guds budskap i bibeln, inte att man genom mirakel förstått allting. Jehovas vittnen tror inte ens att övernaturliga händelser sker idag. Det är inte så att Jehovas vittnen fick övernaturliga budskap från Gud, utan det handlar om ett gediget arbete att studera bibeln logiskt, förnuftigt och vetenskapligt. Jehovas vittnen kallades från början "bibelforskarna" för en orsak.

Det är inte så att vetenskapsmän förstår allting i hela universum på en gång, utan kunskapen blir klarare och klarare, detsamma gäller med bibelns kunskap och kunskapen om Gud som växer:

"De rättfärdigas stig är som gryningens ljus, som växer tills dagen är full" (Ord 4:18 Bibel2000)

Bibelforskarna finns kvar än idag som sagt.

Jo, JV tror visst att de fått övernaturliga budskap från andevärlden.

“ 11 What, then, can we deduce from the fact that one of the 24 elders identifies the great crowd to John? It seems that resurrected ones of the 24-elders group may be involved in the communicating of divine truths today. Why is that important? Because the correct identity of the great crowd was revealed to God’s anointed servants on earth in 1935. If one of the 24 elders was used to convey that important truth, he would have had to be resurrected to heaven by 1935 at the latest. That would indicate that the first resurrection began sometime between 1914 and 1935. Can we be more precise?”

https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/...+way&p=par

Era ledare kallar sig ju själva för Gods channel of communication. De är alltså en channel och håller på med channeling, precis så som medium och spiritister gör när de kontaktar andar.
De kallar ju även själva organisationen för spirit directed också, dvs andevägledd. Dvs, budskapet kommer från Jehova till Jesus till styrande kretsen.

Dina ledare är ett gäng mediums som sitter i en ring med en kristallkula i mitten och förutsäger Harmageddon. Inte undra på att de har fel hela tiden.
Citera
2020-10-31, 15:58
Medlem
Detta kanske har frågats förr, men jag chansar:
Måste JV:n knacka dörr eller på annat sätt sprida sitt budskap? Och måste de rapportera till någon ledning om hur mycket tid de lägger ner?
Citera
2020-10-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta kanske har frågats förr, men jag chansar:
Måste JV:n knacka dörr eller på annat sätt sprida sitt budskap? Och måste de rapportera till någon ledning om hur mycket tid de lägger ner?
Jag har pratat mycket med Jehovas vittnen genom åren och är övertygad om att de är tvungna att knacka dörr och sprida sitt budskap.

Artikel med ett avhoppat Jehovas vittne:
https://www.folkbladet.nu/2019-03-31...ehovas-vittnen

Ett citat ur artikeln:
"Som Jehovas vittne förväntas du sprida Guds budskap. Att missionera, knacka dörr och försöka värva nya medlemmar, är en plikt och helst ska du bara jobba halvtid för att hinna med."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in