2020-10-31, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Slave
Jag har pratat mycket med Jehovas vittnen genom åren och är övertygad om att de är tvungna att knacka dörr och sprida sitt budskap.

Artikel med ett avhoppat Jehovas vittne:
https://www.folkbladet.nu/2019-03-31...ehovas-vittnen

Ett citat ur artikeln:
"Som Jehovas vittne förväntas du sprida Guds budskap. Att missionera, knacka dörr och försöka värva nya medlemmar, är en plikt och helst ska du bara jobba halvtid för att hinna med."
Min undran är mest vad ledningen har med detta att göra. Det borde vara Gud som avgör om man gör ett bra jobb eller inte.
Citera
2020-10-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta kanske har frågats förr, men jag chansar:
Måste JV:n knacka dörr eller på annat sätt sprida sitt budskap? Och måste de rapportera till någon ledning om hur mycket tid de lägger ner?

Nej, man måste inte. Att vittna för andra är ett frivilligt uppdrag, på samma sätt som det är frivilligt att bli ett Jehovas vittne.
Citera
2020-10-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, man måste inte. Att vittna för andra är ett frivilligt uppdrag, på samma sätt som det är frivilligt att bli ett Jehovas vittne.
Tack för svar. Jag visste inte hur det låg till.
Men om man väljer att vittna, måste man då rapportera? Om inte, varför väljer folk att rapportera till en ledning?
Citera
2020-10-31, 17:00
Medlem
Citat:
Jag har pratat mycket med Jehovas vittnen genom åren och är övertygad om att de är tvungna att knacka dörr och sprida sitt budskap.

Ett citat ur artikeln:
"Som Jehovas vittne förväntas du sprida Guds budskap. Att missionera, knacka dörr och försöka värva nya medlemmar, är en plikt och helst ska du bara jobba halvtid för att hinna med."

Du inser väl själv att det är skillnad mellan att man "måste"/"är tvungen" och att det "förväntas"?
Citera
2020-10-31, 17:06
Medlem
Citat:
Tack för svar. Jag visste inte hur det låg till.
Men om man väljer att vittna, måste man då rapportera? Om inte, varför väljer folk att rapportera till en ledning?

Nej, man måste inte rapportera, det är t.o.m. så att svenska staten förbjudit Jehovas vittnen att göra anteckningar om dom som man möter, så att det blir en risk att man besöker en person flera gånger bara för att man inte är tillåtna att föra anteckningar på dom som inte är intresserade.

Så tacka svenska staten för att ni får fler besök från Jehovas vittnen.
Citera
2020-10-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ett citat ur artikeln:

Jag misstänker stort att detta inte är ett citat från en artikel från Jehovas vittnen, ge mig källhänvisning i så fall.
Citera
2020-10-31, 17:22
Medlem
Citat:
Nej, man måste inte rapportera, det är t.o.m. så att svenska staten förbjudit Jehovas vittnen att göra anteckningar om dom som man möter, så att det blir en risk att man besöker en person flera gånger bara för att man inte är tillåtna att föra anteckningar på dom som inte är intresserade.

Så tacka svenska staten för att ni får fler besök från Jehovas vittnen.
Jag tackar hellre för att folk inte skriver upp info om mig.
Men det var inte det jag undrade. Jag undrade om vittnen måste rapportera hur många timmar de lagt ner.
Citera
2020-10-31, 17:43
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Men det var inte det jag undrade. Jag undrade om vittnen måste rapportera hur många timmar de lagt ner.

Ja, det måste dem. Ttsp utför bara lite teokratisk krigsföring just nu då han förnekar detta.
De som inte vill gå i tjänsten eller de som slutar upp med det anses som dåliga vittnen och dåligt sällskap. Det är inte acceptabelt att inte vittna och räkna timmarna. Till och med helförlamade måste ut i tjänsten även om det endast är genom att telefonterra folk.
Citera
2020-10-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ja, det måste dem. Ttsp utför bara lite teokratisk krigsföring just nu då han förnekar detta.
De som inte vill gå i tjänsten eller de som slutar upp med det anses som dåliga vittnen och dåligt sällskap. Det är inte acceptabelt att inte vittna och räkna timmarna. Till och med helförlamade måste ut i tjänsten även om det endast är genom att telefonterra folk.
En av er har alltså fel.
Citera
2020-10-31, 19:01
Medlem
Citat:

Nej, man måste inte rapportera.
Citera
2020-10-31, 19:06
Medlem
Citat:
En av er har alltså fel.

Fråga mer detaljerat, så kanske personen är mer uppriktig.
Citera
2020-10-31, 19:21
Medlem
returxs avatar
Citat:
Jag har i så fall missat det.

Det är inget konstigt att människor har en uppfattning och Gud har en annan uppfattning. Guds inspirerade är Guds inspirerade ord, oavsett hur människor tolkar eller förvränger det. Sanningen är sanningen oavsett.

Jag förstår inte vad problemet är. Jehovas vittnen har från början försökt förstå Guds budskap i bibeln, inte att man genom mirakel förstått allting. Jehovas vittnen tror inte ens att övernaturliga händelser sker idag. Det är inte så att Jehovas vittnen fick övernaturliga budskap från Gud, utan det handlar om ett gediget arbete att studera bibeln logiskt, förnuftigt och vetenskapligt. Jehovas vittnen kallades från början "bibelforskarna" för en orsak.

Det är inte så att vetenskapsmän förstår allting i hela universum på en gång, utan kunskapen blir klarare och klarare, detsamma gäller med bibelns kunskap och kunskapen om Gud som växer:

"De rättfärdigas stig är som gryningens ljus, som växer tills dagen är full" (Ord 4:18 Bibel2000)
Tycker ni kristna (för det är ni väl ändå i JV?) handskas dubbelsidigt med sanningen. Ni hävdar idag att det som står i bibeln är sant samtidigt som ni reserverar er för att ni kanske inte har uttolkat bibeln rätt. Ja och alla de uttolkare innan senaste revideringen hade alltså fel. Ja och sen säger ni samtidigt att ni är öppna för att omtolka i morgon! Hur ska ni ha det egentligen?

Ni förstår inte Gud säger ni, och lämnar det därhän som den naturligaste saken i världen, samtidigt som ni vill värva fler till er verksamhet. Är inte det tom att handskas vådligt med sanningen, att locka in folk i villfarelse genom att påstå att det ni kommit fram till är sant och således oföränderligt? Eller är ni så uppriktiga så ni delger era nyförvärv att det ni predikar inte alls behöver vara sant utan kan vara totalt misstolkat och kan komma att revideras framöver?

Sen är det en enorm skillnad på er "vetenskapliga forskning" och den vetenskapliga forskningen. Ni presenterar er "forskning" dvs bibeltolkningar som sanningar (för stunden) medan vetenskapens forskare klargör att det är frågan om teorier och alls inga sanningar förrän de är bevisade att stämma.

Citat:
"klipp" jordbävning "klipp"
Tänkte starta en tråd just om detta fenomen med tanke på att det aktualiserats så nu, i och med det som skett i Turkiet.

Ni kristna hävdar ju att Gud har skapat jorden, eller hur? Är inte den skapelsen att betrakta som en aning defekt med tanke på alla dessa jordbävningar? Har du någon förklaring till detta att han inte fått till det bättre trots sin allsmäktighet? Inte precis hyggligt å snällt att utsätta människor för sånt lidande som barnen nu får utstå som ligger instängda och lemlästade under husmassorna därnere just nu, eller hur? Å säg nu inte bara att det så ska vara vid den sista tiden för jordbävningar har det alltid varit på vår planet sen Gud lade en jordskorpa på den och det är väl ca 2 miljarder år sen (osäker på dateringen här men nåt ditåt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in