2021-10-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jadu, det märks verkligen att du inte har några egna barn, jag orkar inte ens svara på dina dumma frågor. Jag har ingen bestämmanderätt eftersom jag bestämmer inte ett dugg, jag har en åsikt. Och jag tycker att 15 borde vara en lämplig gräns för dop. Du anser ju själv att det inte är lämpligt att man låter döpa tex en åtta-åring, så varför tjatar du på mig? Jag är även mot bäbisdopet som svenska kyrkan håller på med. Om du har det minsta vett så borde du veta att om en gräns skall dras så måste man välja när den gränsen gäller, annars finns ingen gräns. Det kallas gränssättning (som är speciellt viktigt för barn), har du hört talas om det kanske? Allt övrigt snack du håller på med om år el månader hit & dit är bara meningslösa hårklyverier. Jag tycker att Sällskapet Vakttornet borde ta sitt vuxenansvar och sätta gränsen till 15 år både för dop och att tvingas gå ut i tjänst Det är min åsikt och jag bryr mig inte ett dugg om vad du eller Bibeln anser om det.

Det märks att du inte värdesätter människans frihet att bestämma själv om man vill bli döpt eller inte.
Citera
2021-10-04, 12:44
Medlem
Citat:
Najs, så i ett land där det exempelvis är tillåtet med barnäktenskap så är det okej för Jehovas Vittnen att barn under 15- ingår äktenskap?

Det finns ingen åldersgräns i bibeln när det gäller det heller.

Och problemet med var man ska dra gränsen och människans frihet att bestämma själv uppstår där också.
Citera
2021-10-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Ja, när det tar sig sådana här uttryck så kan man ju undra...Sen så har jag full respekt för att man kan ha en tro, men som sagt, när det går så här långt så måste det vara något som är fel...
Varför förtjänar de respekt? Om du träffar någon för första gången ger du dem respekt? Respekt måste förtjänas.
Citera
2021-10-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var står det något om att "äta"?

Det står att "avhålla" sig från blod, hur menar du att man avhåller sig från blod genom att ta emot en blodtransfusion?
Tja du avhåller dig från någonting som vetenskapen har sagt är bra för dig, du tar hellre dina råd av en en enfaldig bok som har fel om allt, var 'är det för fel med dig+
Citera
2021-10-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Tja du avhåller dig från någonting som vetenskapen har sagt är bra för dig, du tar hellre dina råd av en en enfaldig bok som har fel om allt, var 'är det för fel med dig+

Det är inte alltid bra för dig, t.ex. fick många AIDS i början när viruset var okänt, och många har fått hepatit C innan man började testa det på 90-talet.

Och förmodligen kommer det att komma nya sjukdomar som sprids via blodet, och människor kommer att dö.
Citera
2021-10-04, 13:27
Medlem
Citat:
Det är inte alltid bra för dig, t.ex. fick många AIDS i början när viruset var okänt, och många har fått hepatit C innan man började testa det på 90-talet.

Och förmodligen kommer det att komma nya sjukdomar som sprids via blodet, och människor kommer att dö.

En del JV fick dessa sjukdomar genom blödarpreparat, eftersom dessa mediciner var godkända för JV.
De innehöll ju inte helblod, utan enbart vissa fraktioner av blod.
Citera
2021-10-04, 13:36
Medlem
Citat:

visst u har rätt om vad som hände 40 är sedan, frågan är bara varför är det ett relevant idag?
Citera
2021-10-04, 14:06
Medlem
Citat:
Varför förtjänar de respekt? Om du träffar någon för första gången ger du dem respekt? Respekt måste förtjänas.

Visst har du rätt, jag menar rent allmänt att jag inte hoppar på människor för att de är religiösa, alla får ha sin tro, men man tappar respekten för människor som kan utsätta sina barn för livsfara pga denna tro.
Citera
2021-10-04, 14:21
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:

Citat:
Visst har du rätt, jag menar rent allmänt att jag inte hoppar på människor för att de är religiösa, alla får ha sin tro, men man tappar respekten för människor som kan utsätta sina barn för livsfara pga denna tro.

Det är inte alls rätt!

Man bör visa alla människor respekt, tills om eller när de visar att de inte förtjänar den.
Citera
2021-10-04, 14:35
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Då de inte tillåter (eller tillät, jag vet inte hur det är nu) så kan samhället gå in och göra ett tillfälligt omhändertagande av barnet, så barnet får blod, sen lämnas vårdnaden över till föräldrarna igen, (i de flesta fall) .

I Sverige så fungerar kanske detta ok om föräldrarna inte gömmer undan barnet. Men i många länder så har de inga tvångsomhändetagningar.

Ledningen är stolta över barn som offrat sina liv pga blodsfrågan, de har hyllat dom som martyrer i en vakna tidning. Unga liv som hade kunnat räddats relativt enkelt med en simpel transfusion.
Just denna doktrin är ett bra exempel på att bibelns ord inte alls går före ledningens påhitt. Blodtransfusion är inte förbjudet enligt bibeln. Ingen människa offrar sitt liv genom att donera blod.
Vittnen får inte ens donera blod men de får ta emot fraktioner som kommer från donerat blod. Är det definitionen av hyckleri?
Blod räddar liv.
Citera
2021-10-04, 15:20
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Jag har själv erfarenhet av ett liv och uppväxt inom rörelsen från 1970-talet fram tills 1990-talet så jag känner mycket väl till både deras angiverisystem, deras dömande kommittéer, samt den högst tvivelaktiga uteslutningspolicyn.

Lustigt. Jag var själv med i JV under samma period som du, fast jag blev utesluten kring 1985. Min bild av rörelsen är helt annorlunda än din.
Citera
2021-10-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Det är inte alls rätt!

Man bör visa alla människor respekt, tills om eller när de visar att de inte förtjänar den.
Nej, respekt måste förtjänas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in