Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Just det, försökt. Men aldrig lyckats därför att du haft fel, vilket jag tydligt visat varje gång.
Nej. Jag har inte lyckats därför att du vill ofta ha rätt och vill ha sista ordet. Då låter jag dig ha sista ordet och överlåter bedömningen till läsarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Om du menar en tomte i bestämd form respektive en tomt i bestämd form så är det två olika ord även om de skrivs exakt lika. De är inte samma ord som har olika betydelser eftersom du inte skulle hitta dessa betydelser under samma uppslagsord i en ordbok.
Det är "samma ord" med meningen att det skrivs på samma sätt, men det är inte med samma mening. Här återigen kunde du misstolka vad jag menade, och det gjorde du.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Ord kan naturligtvis ha olika betydelser
Japp, vilket du motsade nyss:
"Ord har den betydelse de har."
(FB) Jehovas vittnen
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Ord kan naturligtvis ha olika betydelser i olika användningar, det är inget problem med det. Det är sammanhanget som avgör vilken betydelse som är den rätta.
Jo, men du kan inte alltid med säkerhet veta vilket sammanhang och med vilken mening/ avsikt personen använder sig av ordet.
Om jag säger: "tomten är fin i år", så kan du omöjligen veta om jag menar tomten som finns på tomten, eller tomten som innehåller tomten.
Visst kan man vara mer tydlig, det vore det bästa, men det är inte alltid man är så förutseende att man förstår att den andra kan missförstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Konstigt att du som Bibeltolkare och en som envist hävdar att vissa ord i Bibelcitat ska tolkas på ett visst sätt hävdar att det inte skulle kunna vara solklart vilken betydelse som åsyftas. Varför hävdar du då alltid att din tolkning är den rätta?
Bibeln är inte skriven "solklart", Jesus talar t.ex. i liknelser som inte alla vill förstå:
"
Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.
Så uppfylls Jesajas profetia på dem:
Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta.
Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig."
(Matt 13:13-15 Bibel2000)
Jag är öppen för att min tolkning av bibeln är fel, och är beredd att diskutera det, men det är väl självklart att man tror att man har rätt tolkning? Hur skulle det se ut om jag går in i diskussioner där jag vet att jag har fel tolkning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Sedan misstolkar du avsiktligt vad jag menade med att vad ord betyder är en överenskommelse inom ett språk till att påstå att jag brutit mot någon överenskommelse mellan respektfulla människor.
Nej, jag misstolkade inte, jag förstod vad du menade och håller med dig, jag visade att det finns även andra "överenskommelser".
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Och du har mage att anklaga mig för att förvränga ord?
Jotack.
Jag kan självklart inte veta om du missförstår med flit eller inte, jag är inte tankeläsare, men det har varit min uppfattning och därför betackat mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
(Och där anser du att jag bröt mot någon sorts överenskommelse mellan respektfulla människor igen, förmodar jag.)
Ja det är ju inte uttryckt på ett speciellt respektfullt sätt.